1

Onderwerp: Keistad Triathlon

Hallo! Over 3 weken zal ik vanuit Vietnam naar Nederland komen en terwijl ik daar ben ga ik meedoen aan de Keistad triathlon. Het is de eerste keer dat deze gehouden wordt dus ik kan me voorstellen dat er niet veel bekend is (ervaringswijs) over het parcours, maar mijn vraag is of ik er verstandig aan doe mijn TT fiets mee te nemen of mijn gewone racefiets. Ik doe de sprint (heb de week erna Challenge Nha Trang (Halve IM afstand) hier in Vietnam en heb bovendien een hekel aan OD races...).

Zijn er nog meer mensen die deze gaan doen?

Gr Joost (waarschijnlijk te herkennen aan mijn Viet Nam Triathlon Club tri top).

2

Re: Keistad Triathlon

Persoonlijk zou ik voor een sprint de moeite niet doen om je TT-fiets mee te nemen: extra stress of alles goed gaat/niet beschadigd raakt, extra kosten, en dat voor zo'n korte wedstrijd.

3

Re: Keistad Triathlon

Het zijn allebei fietsen met di2 die net zo beschadigd kunnen raken, allebei carbon frames, dus wat dat betreft weinig verschil. En de kosten voor het meenemen van een fiets zijn voor beide hetzelfde (valt binnen de toegestane baggage). Enige punt is wellicht inderdaad dat als de tt beschadigd mocht raken, ik de halve IM op mijn racefiets moet doen. dus toch een goed punt!

4

Re: Keistad Triathlon

Joostoz schreef:

Het zijn allebei fietsen met di2 die net zo beschadigd kunnen raken, allebei carbon frames, dus wat dat betreft weinig verschil. En de kosten voor het meenemen van een fiets zijn voor beide hetzelfde (valt binnen de toegestane baggage). Enige punt is wellicht inderdaad dat als de tt beschadigd mocht raken, ik de halve IM op mijn racefiets moet doen. dus toch een goed punt!

Ik heb geen idee van het parcours, maar ik weet niet of ik zo'n dure fiets uberhaupt mee zou nemen voor een sprint. Het is veel gesleep, hij kan beschadigd raken en het is slechts 20km fietsen. Als je hier niet voor de prijzen wil gaan racen dan zou ik een fiets huren voor die 20 kilometer.

Mijn enige ervaring met mijn racefiets in het vliegtuig is dat hij er niet ongeschonden uit kwam. Daarbij moet gezegd worden dat het wel een gammele koffer was.

5

Re: Keistad Triathlon

Wel gaaf trouwens, die race in Nha Trang. Die zou ik ook weleens willen doen. Sowieso een goede reden om weer eens naar Vietnam te gaan.

6

Re: Keistad Triathlon

Jvermond schreef:

Wel gaaf trouwens, die race in Nha Trang. Die zou ik ook weleens willen doen. Sowieso een goede reden om weer eens naar Vietnam te gaan.

Ik heb in mei de Ironman 70.3 Vietnam (in Danang) gedaan, dus kan in September een vergelijking tussen de twee geven. In mei was het flink warm, maar dat zal het in September ook zijn. Vooral tijdens het lopen viel me dat tegen. Ben langzaam wat aan het wennen...

7

Re: Keistad Triathlon

Ik doe ook mee, maar niet als deelnemer. Omdat ik de week na de Keistad Triathlon mijn eerst 1/2 ga doen in Almere vond ik dit niet passen in de voorbereid, erg jammer aangezien ik in Amersfoort woon. Daarom heb ik mij aangemeld als vrijwilliger, ik zal eens kijken of ik je tenue ga herkennen Joostoz.

Ik heb het fietsparcours nog eens goed bekeken en kom tot de conclusie dat het parcours uit twee delen bestaat. Langs de Eem en de terugweg richting de stad is een echt stuk voor hardrijders, lange rechte stukken, breed genoeg om anderen te passeren en met goed asfalt waar je echt wel voordeel hebt met een tt-fiets. Het tweede deel over het industrieterrein, is wat technischer. Het is zeker ook niet ongeschikt om met de tt te fietsen, voor de meeste 90 graden bochten zal de apex goed zijn. Kan je goed sturen, dan is de tt fiets op dit parcours zeker een voordeel.
Er zijn 4 plekken waar je op moet letten. bij het opdraaien van het fietspad langs de Eem (bij de Schans), dit is een scherpe bocht naar links (het lijkt haast een keerpunt) waar je rustig door heen moet rijden. Het gevaarlijkste punt ligt wat mij betreft bij het opdraaien van de Malenbrug waar je de Eem oversteekt. Je rijdt over een wildrooster wat in het midden extra spijlen in het rooster heeft waardoor de dunne bandjes niet zomaar tussen de spijlen kunnen komen. Echter vlak daarna is een smalle haakse bocht naar links en op het rooster zou ik niet remmen en vooral de fiets laten lopen. Ik zou de eerste ronde dit punt voorzichtig benaderen, de tweede ronde zou je je rempunt beter moeten kunnen bepalen. (Ik denk dat voor goede fietsers het ideale rempunt net voor of zelfs op het rooster ligt..) Als het parcours nat is, zou ik hier extra alert zijn.
Derde plek is een tweetal scherpe bochten naar links als je de polder uitrijdt en het industrieterrein oprijdt. Vooral omdat het fietspad wat je gebruikt erg smal is. Laatste punt is het stukje voordat je de tweede ronde inrijdt, dit is het enige stuk waar geen asfalt maar klinkers liggen. Het is er niet gevaarlijk, maar op je tt fiets toch altijd wel een ondergrond waar je liever niet op wil rijden.
Door de indeling van het programma zal je geen deelnemers van andere afstanden tegenkomen. Qua drukte (en stayeren) zou het daardoor ook een controleerbaar parcours moeten zijn. Al hebben het rijden van rondjes wel als nadeel dat je aan het eind misschien al wel voorbij de langzamere deelnemers zal moeten (op de OD zal dit sowieso gebeuren.) 
Al met al denk ik dat het een leuk evenement wordt.

Succes en wie weet tot dan.

8

Re: Keistad Triathlon

Super, dank je voor je inzicht! Ik ben redelijk bekend met Amersfoort (ben er getrouwd en mijn moeder was er 10 jaar lang burgemeester), maar ben er al 6 jaar niet meer geweest dus alle informatie is welkom. En ik vond een sprint nou juist wel een leuke voorbereiding voor mijn halve de week erna! Ik denk dat ik mijn Shiv toch mee neem... vooral omdat er geen hoogtemeters inzitten en die toch redelijk te controleren is in bochten.

9 Laatst bewerkt door VDH (30-08-16 09:06:06)

Re: Keistad Triathlon

Aanstaande zondag zal ik jullie de hele dag met een glimlach ontvangen en weer op pad sturen vanuit het Parc Ferme aan de Eem. Ik hoop dat ik de taak krijg jullie fietsen te inspecteren, dan zal ik ze eens aan wat grondige testjes onderwerpen, natuurlijk let ik er vervolgens ook op dat de fietsen weer met de rechtmatige eigenaar mee terug gaan..

Overigens wordt in de informatie voor de vrijwilligers extra gewaarschuwd voor 1 fietsbocht in het parcours, een scherpe bocht op 3/4 van het parcours, ik denk dat dit de haakse bocht is die je vanuit de polder het industrie terrein opstuurt.
Oh en het rempunt bij het wildrooster, zou ik toch voor het rooster doen. Ik liep er van de week en erna remmen is toch wel erg krap..

10

Re: Keistad Triathlon

Mijn eerste DNS :-(

Ik werd op dinsdag "geholpen" in het Meander ziekenhuis, waar ik eerder die dag nog langsfietste tijdens een verkenningstocht van het parcours. Had mijn Shiv toch meegenomen. Van alle verhalen die ik gehoord had van mijn Australische triathlon vrienden die dezelfde ingreep hadden gehad, bleek dat ze een dag of 3 / 4 later gewoon weer aan de bak konden. Ik had helaas pech en heb tot vandaag niets kunnen doen. Lopen was pijnlijk en fietsen heb ik niet eens geprobeerd.

Met een halve triathlon dit weekend op het programma (Challenge Vietnam) en in overleg met de arts, besloten niet te starten. Helaas! Overigens denk ik dat het achteraf wel goed is geweest, het fietsparcours, zeker als het nat is, had een aantal interessante bochten!

Wie weet red ik het om er volgend jaar wel bij te zjin (en dan ook mee te doen...)!

11 Laatst bewerkt door DVL (09-09-16 12:52:44)

Re: Keistad Triathlon

Zondag ook meegedaan. Leuke triathlon met nog een paar kleine organisatorische schoonheidsfoutjes. Ik deed mee in de 1e start van de 1/8. De kids triathlon was als eerste maar die zat te dicht op de 1/8 want op het moment dat de kids op de fiets sprongen kwamen de eerste mensen al hun fiets inchecken. Het werd nog iets chaotischer nadat de kinderen van het fietsen terugkwamen. Toen was het al behoorlijk druk in het parc ferme en daardoor liepen sommige kinderen ook nog een verkeerd uit de wisselzone.

Zwemmen is redelijk krap in de gracht maar gelukkig zijn de startgroepen dus niet zo groot. Ik ben een matige zwemmer maar kwam hier als 6e het water uit (niet zo'n sterk veld)dus heb niet veel last gehad van andere zwemmers.

Bij het fietsen bleek ik al snel tweede te liggen met de nummer een ver voor mij en de nummer drie ver achter mij. Trapte dus een beetje in niemandsland. na een korte aanloop met wat lastige bochten en gestuiter over klinkers kom je bij de Eem. Prima dijk om het tempo op te voeren. Helaas daar wind tegen dus het was meteen werken. Bocht over brug is listig omdat je ook over een wildrooster gaat. Dus goed remmen voor het rooster. Daarna kort stukje wind mee om vervolgens door een industrieterrein te slingeren. Niet het meest inspireerde stuk. Het parcours had wel wat weg van Weesp. Helaas stonden nog niet alle vrijwilligers even scherp klaar. Paar keer moeten roepen welke kant ik op moest. De pijlen op een A4 tje waren niet heel duidelijk. Zeker als je daar met 40km/h aankomt zetten. Tweede ronde waren ze wel alerter. Opzich vind ik veel bochten niet zo erg maar het was erg nat dus stenen waren behoorlijk glad. Ik miste ook een keer mijn bocht en ging door het gras. Verkeerd ingeschat maar durfde niet te hard te remmen. Gelukkig heb ik daar niet al te veel tijd verloren.

Loopparcours is prima. Begint wat saai maar daarna door de binnenstad en dat geeft iets meer beleving. Ik kwam als tweede over de finish maar werd helaas 4e. In de tweede startgroep waren dus nog twee man sneller.

Leuk evenement en voor mij in de buurt. Dus een prima toevoeging op de kalender.