1

Onderwerp: Marathon najaar na halve Almere

Graag jullie advies inzake het volgende;

Het afgelopen voorjaar heb ik de marathon van Rotterdam gedaan, vervolgens 5 OD/kwart triatlons en zaterdag afgesloten met de halve van Almere waar ik redelijk diep ben gegaan..

Nu loop ik met de gedachte om begin november de 42km vd berenloop te gaan doen. Ik heb dan nog een kleine twee maanden om te herstellen en op te bouwen. Wat voor lange duurlopen zouden jullie in dit geval doen? Alvast bedankt.

2

Re: Marathon najaar na halve Almere

Vorig jaar heb ik hetzelfde gedaan na een kwart tri alleen zat er maar 3 1/2 week tussen. 1 looptraining heb ik opgerekt als lange duurtraining. De duurlopen gingen tot 30 km bij mij.  In de laatste week voor de marathon kreeg ik wel last van pijntjes, die mij bijna mijn marathon kostte. 

Het beste lijkt mij om eerst een week(of 1/1/2) rust te pakken. Daarna niet teveel willen opbouwen, want de conditie heb je toch al. Het is meer een kwestie van de conditie vasthouden.

3

Re: Marathon najaar na halve Almere

Normaal van die halve ben je volgende week toch al volledig van gerecupereerd? Toen ik in Augustus de halve in Polen deed reed ik de volgende zondag een MTB marathon van 100km zonder problemen.

4

Re: Marathon najaar na halve Almere

Lennart73 schreef:

Vorig jaar heb ik hetzelfde gedaan na een kwart tri alleen zat er maar 3 1/2 week tussen. 1 looptraining heb ik opgerekt als lange duurtraining. De duurlopen gingen tot 30 km bij mij.  In de laatste week voor de marathon kreeg ik wel last van pijntjes, die mij bijna mijn marathon kostte. 

Het beste lijkt mij om eerst een week(of 1/1/2) rust te pakken. Daarna niet teveel willen opbouwen, want de conditie heb je toch al. Het is meer een kwestie van de conditie vasthouden.

Bouwde jij in 3,5 week van 10km naar 30km op? Of deed je daarvoor ook al lange duurlopen.

Vijf uur knallen tijdens een halve lijkt me toch een andere conditie/belasting dan 3,5 uur achter elkaar hardlopen. Ik zal toch van 21 naar zo'n 35 km moeten opbouwen, kan me niet voorstellen dat ik volgende week een marathon zou kunnen lopen zoals Ronnyke zegt..

5

Re: Marathon najaar na halve Almere

Tot begin november is het nog minimaal 7 weken.
Als je dan in het voorjaar ook al een marathon hebt kunnen lopen zal je belastbaarheid redelijk snel weer omhoog kunnen naar de langere afstanden. Bovendien is een halve ironman ook al een halve marathon, dus de belastbaarheid zou ook al op een redelijk niveau moeten zijn.
Geen enkele reden dus om te denken dat die marathon niet zou kunnen lukken. Nu even een paar weken hersteltrainingen, en dan weer vol door voor die marathon.

6

Re: Marathon najaar na halve Almere

Mijn duurlopen gingen tot 15km voor mijn triathlon. Daarna heb ik 21, 26 en 30 km in de opvolgende weken gedaan. Vervolgens afgesloten met een taperperiode van 1,5 week.

Je basisconditie is al goed genoeg om hem uit te lopen, het is alleen nog je lichaam laten wennen aan een lange loop. In de berenloop is conditie belangrijker als snelheid.

7

Re: Marathon najaar na halve Almere

Thanks guys! Zojuist ingeschreven.

8

Re: Marathon najaar na halve Almere

ronnyke schreef:

Normaal van die halve ben je volgende week toch al volledig van gerecupereerd? Toen ik in Augustus de halve in Polen deed reed ik de volgende zondag een MTB marathon van 100km zonder problemen.

Ik heb dan wel geen verstand van mountainbiken, maar de belasting is natuurlijk totaal anders, fietsen of lopen. Kun je een paar dagen na een halve al weer trainen, zeker. Maar ben je volledig herstelt? Ik denk het niet. Maargoed, het gaat hier ook over een inspanning twee maanden later.

Als je voor de leuk een marathon wilt doen, en je bent in de vorm van je leven, dan zou ik zeggen ga ervoor. Ook het tempo wat je in een halve triathlon tijdens het lopen vol kunt houden is vaak een indicatie voor de snelheid op een marathon (al is de Berenloop waarschijnlijk wat langzamer door het parcours?)

Maar ik zou wel goed naar je lichaam luisteren, niet proberen nog al te veel op te willen bouwen, maar voornamelijk teren op de conditie die je al hebt. Zoals anderen aangeven, een duurloop wat oprekken tot 28k ofzo zou moeten kunnen, afhankelijk van wat je voor loopkilometers je nu hebt gemaakt. Opbouwen tot 35km is sowieso onnodig, of je er nu al een halve op hebt zitten of niet.

9

Re: Marathon najaar na halve Almere

Als je 5 a 6 uur kunt sporten, zou je denken dat je dat in 8 weken wel uit kunt bouwen tot 42 km lopen.
Niet te intensief, zeker niet net na een halve triathlon, en inderdaad vooral doorbouwen op de duurconditie die je al hebt.

Verder zal ik geen advies geven, want ik doe sowieso nooit lange duurtrainingen.

10

Re: Marathon najaar na halve Almere

Ik twijfel ook niet of het wel of niet kan, er is genoeg tijd en de basis is er. Ik vroeg me vooral af wat voor duurlopen ik zou moeten inbouwen. Dankzij jullie input realiseer ik me dat 3x een lange duurloop voldoende moet zijn; bijv 23, 27, 32.