1

Onderwerp: NL Wereldkampioen U23 by OD, Cozumel

Jorik van Egdom is vandeweek WERELDKAMPIOEN geworden op de Olympic Distance bij de neo-senioren (<23 jaar). Ik kan er weinig over vinden online, maar ik vind dat het wel wat aandacht verdiend ook hier. Hij is de eerste Nederlandse wereldkampioen ooit (en laten we het olympisch goud en zilver van Plat en Schipper ook niet vergeten! :http://transition.nl/2016/09/goud-en-zi … triathlon/).

Hier de link op transition.nl: http://transition.nl/2016/09/jorik-egdo … n-cozumel/

Zoals te lezen was in het verslag kwam hij vrij laat het water uit, maakte veel goed bij het fietsen, en was de snelste loper uit de kopgroep na het fietsen. Ik hou van cijfers dus ik ben ff de uitslagen ingedoken, om te kijken of ik het wedstrijdverhaal daaruit ook een beetje kon herconstrueren.

Er waren 74 starters
Jorik kwam als 63ste van de 73 man die het zwemmen finishten uit het water, 1:16 achter de snelste zwemmer. Die snelste zwemmen heeft trouwens een DSQ achter zijn naam, maar wel zwem, T1, fiets en T2 tijd, maar geen looptijd. Vraag me af of die tijdens het lopen gediskwalificeerd is, of toen uit de wedstrijd genomen op iets tijdens het fietsen. Na T2 lag die snelste zwemmer trouwens 54ste, dus deed niet meer mee voor het podium.

De T1 ging ook niet super, met een 49ste plek, maar op zich verloor hij daar maar 4 seconden mee t.o.v. de snelste in T1, maar toch 2 plekken mee verloren, als 51 T1 uit. Maar T1 zat allemaal heel dicht bij elkaar!

Na T1 wordt het interessant. Het was een draft legal wedstrijd, om dan meer dan een minuut goed te maken, op een kopgroep, dat lukt je niet in je eentje. Maar hij maakte die tijd wel goed! Wat blijkt, de 6 snelste fietsers, waren nummber 58-68 (2 vielen uit bij het fietsen, de andere 3 waren 42, 43 en 57 bij het fietsen). Het lijkt er dus op dat ze met zijn 6-en erg goed hebben samengewerkt! Maar Jorik was de enige van die groep die, nadat ze de grote groep bijgehaald hadden, er ook weer uit kon ontsnappen, erg knap! 

Na het fietsen had hij en zijn 3 medevluchters 40 seconden voor op de grote groep achtervolgers.
T2 zat allemaal dicht op elkaar, nr 2 had 23 sec, nr laatst 33 sec. Nr 1 (die laatste lag in de wedstrijd op dat moment) deed T2 in 16 seconden. Uiteindelijk is die niet gefinished, maar toch een onderdeel gewonnen big_smile! Jorik deed T2 in 25 seconden, een 7e tijd.

Hij begon met 40 seconden voor, samen met 3 anderen (1 met de dezelfde tijd, de andere 2 zaten er 3 en 5 sec achter).

De looptijden van de 4 koplopers, met daarachter de loopranking en hun uiteindelijke plek:
Jorik: 32:02-6-1
JPN: 34:41-18-14
SUI: 39:50-46-36
JPN: 38:54-41-34

Heel erg goed gelopen dus.
De 3 snelste looptijden waren (en de uiteindelijk plek die het opbracht):
31:39 (2) - een Braziliaan, die met Jorik vanuit de achterhoede naar voren was gefietst, goed dat die niet meegesprongen was met de kopgroep!
31:42 (3)
31:53 (4)

Uiteindelijk had Jorik nog 21 seconden over op de nr 2 op de finish.

Het blijkt trouwens weer dat op dergelijke korte afstanden het lopen het belangrijkst is. Degene met de slechtste loopranking in de uiteindelijke top 10 had de 12e looptijd, de top 6 hadden de 6 beste looptijden. Twee zwemmers uit de achterhoede eindigen als 1 en 2, maar je zult nooit een loper uit de achterhoede op het podium zien. Dit effect is schijnbaar zichtbaar tot de halve afstand. Maar aan de andere kant, als de wedstrijd draft legal is, zul je altijd groepen hebben die gelijk aankomen bij het looponderdeel, dus is het waarschijnlijker dat de beste lopers winnen. Ik kan me voorstellen dat bij een landenwedstrijd de beste lopers per land uit de wind gehouden worden door landgenoten. Ergens vind ik dat toch wel jammer. Ik zie liever een Frodeno boven zichzelf uitstijgen dan dat ie aangezwengeld wordt op de fiets door Kienle bijvoorbeeld.

2

Re: NL Wereldkampioen U23 by OD, Cozumel

Ja het lopen is belangrijk bij een draft legal wedstrijd, maar het zwemmen ook. Je moet in een goeie fietsgroep komen, anders kun je het normalerwijze vergeten. In dit geval was het een beetje anders schijnbaar, want Jorik begon niet in der eerste fietsgroep.

Opvallend is:
"De looptijden van de 4 koplopers, met daarachter de loopranking en hun uiteindelijke plek:
Jorik: 32:02-6-1
JPN: 34:41-18-14
SUI: 39:50-46-36
JPN: 38:54-41-34"

Die laatste 2 looptijden kan ik ook bijna, maar dat was een wereldkampioenschap!

Drahtlegal is in ieder geval (als slechte zwemmer) niets voor mij, bovendien vraag ik me af of er überhaupt draft-legal wedstrijden in oudere leeftijdsklassen bestaan.

In ieder geval feliciteer ik Jorik.

3

Re: NL Wereldkampioen U23 by OD, Cozumel

Leuk dat je de cijfers bent ingedoken voor wat meer diepgang...

En ja, petje af voor die gast en ook onze paralympiers!

4

Re: NL Wereldkampioen U23 by OD, Cozumel

https://youtu.be/a_C5ynCFiAw

Video van de wedstrijd

5

Re: NL Wereldkampioen U23 by OD, Cozumel

https://youtu.be/a_C5ynCFiAw

Video van de wedstrijd

6

Re: NL Wereldkampioen U23 by OD, Cozumel

Thanks voor die link! Die komen wel heel erg bezweet over de finish. Als je zo hard loopt verdampt er normaal best veel van je benen, maar daar moet het wel zo heet en vochtig zijn dat dat niet eens gebeurde.

7

Re: NL Wereldkampioen U23 by OD, Cozumel

Natte komt vooral van het water wat ze over zich heengooien ter verkoeling denk ik