1

Onderwerp: Wintertraining

Hoi,

Nu het triathlonseizoen er zogoed als op zit, begon ik me af te vragen wat triatleten zoal doen in de herfst-winter. Mij lijkt het nu eerst wat uitrusten tot rond 20 oktober, om dan weer een grote basis te beginnen leggen in fietsen en lopen. Graag jullie ervaringen.

Jorrit

2

Re: Wintertraining

Ik ben geen doorsnee triathleet waarschijnlijk, maar ik heb nu even geestelijke rust.
Dus geen moetjes meer, wat betreft triathlon trainingen.
In oktober ga ik weer met mijn coach/begeleider zitten om te praten over de doelstellingen van komend jaar en waar de focus qua training komt te liggen.

Mijn jaar bestaat altijd uit 2 delen, triathlon seizoen en waterpolo seizoen.
Dus nu weer begonnen met waterpolo trainingen en wedstrijden (voornamelijk als coach)

3

Re: Wintertraining

Ik heb een vrij goed gevuld seizoen achter de rug en neem nu 3 weken rust. Vanaf dan terug beginnen maar nog tot nieuwjaar niet overdreven ( max 10-12u/week).
Vanaf januari terug wat serieuzer beginnen te trainen.
Succes !

4

Re: Wintertraining

Ik denk dat ik net zoals de meeste triatleten in de winter een goede basis leg.
Na oktober ook rustig aan, lekker lange ritten fietsen en het hardlopen wat bijhouden. Cursus zwemmen loopt gewoon door, maar dat is vooral focus op techniek. Ik pak daarnaast krachttraining weer vaker op.

Dan vanaf januari start ik met trainen voor de marathon en vanaf april pas weer specifiek voor triathlon.

5

Re: Wintertraining

Zwemmen doe ik het hele jaar door. Hardlopen ook. Fietsen wordt op een gegeven moment meer mtb.

6

Re: Wintertraining

Ja, straks eerst rust, 1 oktober tot ongeveer kerst. Ik train dan wel, maar zonder al te veel druk of 'moeten' en zeker geen heel lange dingen. Geeft ook gelegenheid om wat met techniek en nieuwe dingen te experimenteren enzo, en eens wat anders te doen.

Daarna weer opbouwen, in elk geval het lopen en zwemmen. Fietsen hangt af van wat voor winter het wordt: ik ben niet zo'n slechtweerfietser, en ik bouw fietsen relatief makkelijk op, dus geen noodzaak om mezelf te 'pesten' in weer en wind of bij gladheid. Afgelopen jaar kon het wel al vanaf kerst (toen was het 17 graden). Dat was lekker, maar dat is dus afwachten.

Echt helemaal rust, dus helemaal niks doen, dat doe ik nooit, nouja, niet langer dan een dag of wat. Wel na de Ironman de eerste twee weken alleen maar wat aangeklooid.

Louise

7

Re: Wintertraining

Ik heb niet echt een vaste training schema, in de winter train ik wel minder. Maar dat is gewoon omdat het in de avond te donker is om te wielrennen en ik niet altijd zin heb om in de winterweer buiten te fietsen of te rennen. Racefiets wordt bij vies weer/wegdek omgewisseld met een MTB en ga ik in de modder spelen.

In de winter worden wel wat andere hobby's die even gedaan moeten worden zoals skiën en ijsklimmen staat op het rijtje.

8

Re: Wintertraining

Winter is voor mij meestal lopen en zwemmen. Probeer met lopen een aantal wedstrijdjes te plannen (meestal een 10k/15k in december en februari en dan een halve marathon in april) zodat ik een doel heb om te trainen. Fietsen als ik zin heb en het mooi weer is, en gezien de korte dagen voornamelijk in het weekend. Vanaf februari/maart weer de fietskilometers opbouwen, die vorm komt altijd snel weer terug.

9

Re: Wintertraining

Ik ben vorige week aan mijn rust begonnen. Maar aangezien ik nu 8 dagen al niet meer train sta ik nu al stijf van de stress en ga ik vandaag maar lopen. T/m 1 oktober word er voor mij geen schema voorzien en dan begin ik er terug aan. Ik heb volgend jaar al vrij vroeg een halve op het programma staan dus zal ik na nieuwjaar al vlug aan veel kilometers zitten :-) En daarna zal de voorbereiding op de volledige wel starten hoop ik.

10

Re: Wintertraining

Ik wil mijn vorm/opgebouwde conditie nog 1x uitbuiten dit jaar en heb me daarom ingeschreven voor de hele berenloop begin november. Maar ook omdat het in september/oktober nog goed trainingsweer is. 

Mijn rustperiode pak ik in november met rustige loopjes en fietsen waar mogelijk. Vanaf half december weer opbouwen richting marathon Rotterdam.

11 Laatst bewerkt door woes (20-09-16 14:21:15)

Re: Wintertraining

Zwemmen 's avonds en lopen ook. Door het donker lopen heeft wel wat. En fietsen als het kan buiten, en anders op de TT op de (aan Zwift gekoppelde) Tacx. Ideaal voor een uurtje knallen vind ik. Kan je mooi tempo-/weerstandsblokken trappen. Maar niet langer dan 1 a 1,25 uur per keer.

12

Re: Wintertraining

Ik heb nog een wedstrijdje zondag maar ben al 2 weken snikverkouden, en nauwelijks getraind.

Het plan was om daarna een paar weken rust te nemen, maar die heb ik nu al zo'n beetje gehad.
In de winter buiten fietsen is hier niet te doen, ze strooien gravel op de wegen, veel wegen worden niet sneeuwvrij gemaakt en het is gewoon stervens koud. Ik heb het wel gehad als ik met mn mtb in 10 minuutjes naar de uni ploeter bij temperaturen <-20 af en toe.

Fiets frequentie zal minder worden (1-2x in de week tacx en/of spinbike), zwemmen zal ook 1-2x per week worden. Ik wil aan mijn lopen werken, in het begin de loopfrequentie verhogen, daarna de kilometers (3-2-1 methode). Ook meer krachttraining. Vanaf januari wat meer fietsen en waarschijnlijk ergens tussen februari-april een intensief zwemblok van een week of 6. Ik kijk niet echt uit naar de al de uren binnen, lopen zal ik wel zo veel mogelijk buiten doen, maar bij <-9/10 gaat dat ook naar binnen. Kijk wel uit naar het skiseizoen!

13

Re: Wintertraining

In basis blijven onze vaste trainingsdagen staan ..
Dus zwemmen op maandag of vrijdag
Woensdag :hardlooptraining
Donderdag: core
Zondag : Fiets training word vervangen door spinning en core .

Alleen de intensiteit zal stukken minder zijn , en ik denk dat er ook weer wat "fun" trainingen
tussen zullen zitten ..
Vorig jaar was dat badminton , animal flow , bal spellen etc etc .

14 Laatst bewerkt door onthecountof23 (21-09-16 08:30:52)

Re: Wintertraining

Jorw schreef:

Hoi,

Nu het triathlonseizoen er zogoed als op zit, begon ik me af te vragen wat triatleten zoal doen in de herfst-winter. Mij lijkt het nu eerst wat uitrusten tot rond 20 oktober, om dan weer een grote basis te beginnen leggen in fietsen en lopen. Graag jullie ervaringen.

Jorrit

Lees geinteresseerd mee Jorrit, hier nog een newbee.

Ik had voor mezelf het volgende bedacht
- nadruk op hardlopen; trails en wegwedstrijden van ca. 15 km, de Holterbergloop van 20 km uitlopen, vanaf januari mogelijk trainen voor een trail halve marathon/trail zwerftocht van 2 dagen
- zolang het weer meewerkt zoveel fietskilometers blijven maken, momenteel heb ik een vaste ochtend in de week met een fietsmaatje
- min 1x per week zwemtrainen met de coachingsapp van de knzb, als het lukt 2x om mijn techniek/afstand/duurvermogen op peil te houden.

In de lente wil ik dan mijn fiets snelheid weer gaan opkrikken, een of meerdere zwemclinics doen (open water/borstcrawl techniek) en zal naarmate het weer warmer wordt het zwemmen en fietsen wat meer en het lopen wat minder ruimte innemen in mijn trainingsschema.

Els

15

Re: Wintertraining

Dit wordt mijn eerste winterseizoen in triathlonwereld en ook betreft hardloopwedstrijden zal het weer rustig zijn. Ik wil vooral in het weekend fietsuren blijven maken als het maar even kan, doordeweeks 2-3x hardlopen en ook proberen 2-3x per week te zwemmen. De winter lijkt mij ideaal om die borstcrawl goed te leren

16

Re: Wintertraining

De winterperiode is idd ideaal om je techniek bij te schaven dat doen trouwens bijna alle mensen hier. Maar waarom geen hardloopwedstrijdjes? Voor fietsen heb je nog tijd genoeg in het voorjaar. Nu is het lopen juist interessant omdat het niet zoveel tijd vereist en je het ook in slechter weer en het donker kan doen.

17

Re: Wintertraining

Er zijn er niet zo heel veel hardloopwedstrijden waar ik aan meedoe die in de wintermaanden worden georganiseerd. Ik sta niet volledig stil in wedstrijdland, heb er sowieso elke maand wel eentje, maar het hoogtepunt aan wedstrijden ligt toch in dezelfde periode als de tri's. Dat is mijn wedstrijdseizoen (tri's krijgen uiteraard voorrang vanaf volgend jaar) en de winter is mijn seizoen om daarop voor te bereiden.

18 Laatst bewerkt door elderenbosch (23-09-16 20:06:29)

Re: Wintertraining

Na Ironman Maastricht heb ik wat rustiger aan gedaan. Weliswaar nog steeds met schema's aan het trainen maar iets minder trouw aan deze schema's. Even geen zin, dan maar een dagje niet. Nu probeer ik de draad weer op te pakken. +/- 8 uur in de week. Dat zal redelijk snel wel weer naar 10-12 uur gaan. Vanaf de lente weer richting 15 uur denk ik. Zwemmen 2-3 keer in de week, lopen 2-3 keer in de week. En fietsen 3-4 keer in de week.

19

Re: Wintertraining

ronnyke schreef:

De winterperiode is idd ideaal om je techniek bij te schaven dat doen trouwens bijna alle mensen hier. Maar waarom geen hardloopwedstrijdjes? Voor fietsen heb je nog tijd genoeg in het voorjaar. Nu is het lopen juist interessant omdat het niet zoveel tijd vereist en je het ook in slechter weer en het donker kan doen.

Omdat het goed is ook eindelijk eens niet met wedstrijden bezig te zijn big_smile

Begin wel in januari met voorbereiding voor de marathon, maar dan ben ik er ook wel weer aan toe om ergens voor te trainen.

20

Re: Wintertraining

Op het niveau dat wij maar wedstrijden doen maakt dat toch niet zoveel uit? Wedstrijd brengt voor de start voor mij wel wat spanning mee maar echt druk heb ik daar niet van.

21 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (26-09-16 09:17:21)

Re: Wintertraining

Ah, ik heb het echt wel nodig om gewoon eens wat weken/maanden te freestylen en genieten, ipv ergens voor te trainen. Dat heeft niets met het niveau te maken; je probeert er toch naar je eigen kunnen het maximale uit te halen en je steeds te verbeteren. Naast een fulltime baan en andere dingen die 'moeten', houd ik dat niet jaar-rond vol.

Maar iedere gek z'n gebrek he wink

22

Re: Wintertraining

In februari staat er een hele marathon op het programma, dus écht rust zit er niet in. Hoeft van mij ook niet. Tot die tijd ook nog wel wat wedstrijdjes op het programma. RBR, of alleen lopen.

Mijn ideale week ziet er zo uit:
2x zwemmen
2x crossfit (krachttraining/conditietraining)
1,5x lopen (op den duur wel opvoeren)
als het uit komt op de MTB/Racer

Ik vraag me trouwens af of mensen tevreden zijn met hun TACX en of ze ook zo'n Virtual Reality-ding hebben?
Lijkt me wel wat om op te trainen, maar twijfel over welke. Sommige types zijn vrij prijzig.

23

Re: Wintertraining

Ik heb een Vortex Smart met Zwift. Afgelopen winter gebruikt en deze winter weer. Bevalt mij heel goed. Geen lange ritten natuurlijk, dat is mij te saai, maar meer als vervanger van de intervaltraining die je normaal doordeweeks doet.

24

Re: Wintertraining

Zelf heb ik een Tacx Bushido. Dat is de tablet versie met afgeslankte software. Ik gebruik de tablet soms, maar dan met name voor het instellen van trainingen op helling of wattage. Ik heb een keer het virtual fietsen gedaan, maar het gevoel is het niet helemaal en je zit constant op een klein scherm te loeren.
Ik gebruik de fietstrainer voor kortere stukken fietsen tot max 1.5h. Langer trek ik niet door verveling. De trainer is het in mijn ogen het meest ideaal voor een stukje hersteltraining en voor als ik 's avonds het commando over de kleine heb als de vrouw aan het werk is en ik niet de deur uit kan om te trainen.
Als je een Tacx wilt aanschaffen voor het virtual reality dan zou ik de Bushido met afgeslankte software niet nemen.