1

Onderwerp: peesschede-ontsteking

hoi allemaal

net nu ik heel mooie dingen had bedacht voor dit seizoen, kwam er een onverlaat in een auto achteruit op me inrijden..... helaas.
5 week terug had ik even wat boodschapjes gehaald en was op de fiets terug naar huis. een automoblisit reed achteruit, was met heel andere dingen bezig en reed mij onderuit.
de klap op zich viel best mee en de pijn ook wel, maar ik had de volgende dag toch wel en heel dikke en blauwe enkel. naar de huisarts, naar het ziekenhuis: foto, geen breuk, wel een kneuzing en rustig aandoen.
na 2'5 week op 1 plek nog heel veel pijn en toen maar weer terug naar de huisarts, weer ziekenhuis, echo: niets bijzonders, maar wel zeker een peesschede-ontsteking.

dus nog steeds rustig aan, niet hardlopen, wel rustig fietsen op de spining en een beetje zwemmen.

nu: nog steeds heel veel last (lees: wakker worden van de pijn, nauwelijks kunnen slapen, pijnstilling slikken dat niet echt helpt).
volgens de arts moet het na 6 weken na het ongeluk (volgende week dus) volledig over zijn, maar ik kan nog steeds niets. de enkel is alleen 's avonds nog dik, maar ik slaap 's nachts nauwelijks van de pijn, neem pijnstilling, maar dat helpt niet echt. werken doe ik nu niet, want ik sta en loop de hele dag. een beetje spinnen gaat wel, maar zwemmen gaat ook helemaal niet, want elke beenslag zorgt voor nog meer pijn, dus ik zwem alleen maar op mijn armen. het lijkt mij niet dat het volgende week volledig over is als ik nu nog zo'n last heb.
wie heeft er tips over wat ik nog meer kan doen behalve wat ik nu doe? heeft er iemand nog tips over eventueel aanvullend onderzoek om te kijken of er toch niet meer schade is? de arts stelde een CT voor, maar wil daar pas volgende week echt werk van maken....

alvast onwijs bedankt voor jullie hulp....

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

2

Re: peesschede-ontsteking

he allemaal

even een update over mijn enkel: inmiddels is de ontsteking weg (jippie), maar ben ik nog steeds niet van de pijn af. nog steeds word ik per nacht meerdere malen wakker ervan en er mag niets of niemand aankomen, nee ook ikzelf niet.
inmiddels stressfoto's laten maken en een bezoekje bebracht aan mijn fysio. die kon echter ook niets vinden en de uitslag van de foto's is er nog niet.
Ga maandag naar de huisarts voor een verwijzing voor een mri-scan. dat zou toch al de volgende stap zijn en ik wil niet langer wachten.
iemand nog tips om iets tegen de pijn te doen? slik nu wel paracetamol, maar dat helpt niet echt goed meer. in het begin wel. mijn maag kan niet tegen diclofenac en ibuprofen en ik ben allergisch voor alles wat maar verwant is aan morfine, dus ook dat zit er niet in. nog andere tips??????

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

3 Laatst bewerkt door Ronald Bloemendal (15-02-09 20:43:45)

Re: peesschede-ontsteking

Naproxen, ik zou echter wel oppassen met pijn en pijnstillers. Die laatsten zijn hele mooie medicijnen maar die pijn heb je niet voor niets en als je deze gaat verdoven heb je kans meer kapot te maken dan wellicht nu het geval is.

Grt,
Ronald.

4

Re: peesschede-ontsteking

Precies wat ik ook dacht, pijn is een signaal van je lichaam dat je te ver gaat met belasten. Dat paracetamol niet meer helpt kan betekenen dat je er imuun voor aan 't worden bent. beetje mee oppassen dus. Succes met 't herstel.

5 Laatst bewerkt door Wilma (18-02-09 19:37:04)

Re: peesschede-ontsteking

he Ronald en Paul

gebruik nu even helemaal geen pijnmedicatie meer. het hielp niet meer zo en naproxen vind ik toch te heftig om nu te gebruiken. in ieder geval wel bedankt voor het meedenken. Ik weet genoeg over immuun worden etc, werk in het ziekenhuis en heb dat al vaak genoeg gezien. Ik gebruikte het vooral zodat ik er tijdens het slapen niet te vaak wakker van werd..
het klopt dat je pijn niet moet onderdrukken om te gaan belasten, tenminste in dit geval niet. Helaas is het niet eens mogelijk om te belasten, behalve dan een beetje in huis rondlopen en een keer een boodschap doen. zelfs zwemmen lukt niet, alleen op mn armen.... daarvoor wilde ik het ook absoluut niet gebruiken. ik moet dit gewoon echt nog even uitzitten voordat ik weer kan gaan trainen.
Gelukkig zit er bij ons in het ziekenhuis een goede orthopeed en die vond het belachelijk dat ik nog minstens 2week op een MRI moest wachten, dus hij bellen gisteren en ja hoor, morgen kan ik al terecht. gelukkig maar.
toen hij begon over een kijkoperatie dacht ik wel even, slik, maar goed als het echt niet anders kan.....
eerst morgen maar even afwachten.

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

6

Re: peesschede-ontsteking

Kijk, da's dan het voordeel van jouw werk. Toen ik met m'n knie doorverwezen werd, duurde het nog iets van 2 of 3 weken voor ik bij de orthopeed terechtkon, en daarna nog bijna een maand voor de kijkoperatie. Linkerknie is inmiddels behoorlijk hersteld, maar nu doet rechts vervelend. Onbewust links ontzien, en daardoor rechts overbelast waarschijnlijk. Paar weken helemaal geen looptrainingen gedaan, wel gezwommen en gefietst (MTB), en nu vrijwel geen last meer. Misschien morgen eens voorzichtig gaan lopen tongue

7

Re: peesschede-ontsteking

hoi allemaal

@Paul: ja, dat van die overbelasting is inderdaad heel goed mogelijk. Ik herken het wel. Begin nu flink last te krijgen van de rechterheup, die draai ik onbewust meer in en ook sta ik meer op rechts dan op links....
Hoop dat je weer wat hebt kunnen lopen en dat het goed is gegaan..... Je hebt gelukkig nog tijd voordat het seizoen begint.

Ik heb inmiddels de uitslag van de MRI: er is kraakbeenletsel en bandletsel, maar beide zitten nog wel vast en er hoeft dus voorlopig niet geopereerd te worden, maar helaas is er ook een flinke botkneuzing zichtbaar. Ik zit nu met mijn voet in een gipsbrace en moet deze nog drie weken om. Daarna weer naar het ziekenhuis voor een verder plan. Ik mag nu alleen zwemmen met mijn armen, fietsen zonder verzet en ook niet buiten (toch gevaarlijker dan thuis op de spinning) en een beetje fitnessen, maar mag de enkel absoluut niet belasten.
Ik moest maar rekening houden met een HALF jaar hersteltijd!!!!! en hopen dat de band weer volledig hersteld, dat is nog maar de vraag.......

Iemand tips wat ik een beetje goed kan doen met fitness en dan vooral voor mn benen? Armen en bovenlijf weet ik zelf wel. Benen op zich ook wel, maar misschien heeft iemand nog andere tips. Iemand ook nog tips of informatie over een botkneuzing? Ervaring of zo?????

Thanx
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

8 Laatst bewerkt door Cesar (01-03-09 16:38:32)

Re: peesschede-ontsteking

Maak je geen illusies; schade aan banden is nagenoeg NOOIT zonder blijvende gevolgen. Er blijft altijd iets van passieve instabiliteit achter. Dat wil niet zeggen dat je dat niet op kan vangen met activiteit door omliggende spieren te trainen. Gevaar daarvan is echter wel een verstoord bewegingsverloop wat op lange termijn kan leiden tot artrose.

Voor RANDOM (!!) oefeningen kan je kijken op exrx.net.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

9

Re: peesschede-ontsteking

he Cesar
thanx voor de site, heb er al even opgekeken en ga er deze week meer aandacht aan schenken.
Ik weet helaas maar al te goed dat bandletsel vrijwel altijd iets blijvends achterlaat, maar ik hoop daarom ook op zo goed mogelijke herstel, dat ik wel weer kan triathlonnen, maar ja, dat weet ik natuurlijk nog niet.....
Ik zie het wel en ga echt braaf naar de fysio als het straks kan/mag.....

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

10

Re: peesschede-ontsteking

Even bijgelezen, wat moet jij vreselijk balen Wilma. Half jaar hersteltijd, dan is het seizoen al bijna voorbij. Maar beter wat langer over je herstel doen, dan te vlug weer beginnen, en meer blijvende schade overhouden.
Succes met je herstel.

11

Re: peesschede-ontsteking

he allemaal
inmiddels is er een hoop gebeurt en alles gelukkig heel positief. het gips is er twee weken eerder afgegaan dan gepland. Ik had een heel doof gevoel in mijn voet en had veel meer pijn met gips dan zonder. Van de orthopeed mocht ik het zonder proberen, maar moet nog wel goed opletten. Mag nu wel weer zwemmen en wat circuittraining doen. Voor het eerst in 10 weken weer spierpijn gehad!!!!! Wat een zalig gevoel.
Afgelopen week weer een MRI gehad, volgende week uitslag. de orthopeed denkt dat het herstel heel voorspoedig zal zijn en dat ik mogelijk de komende week weer mag hardlopen...... En dan worden die 6 maanden ineens maar 3 maanden..... Ik wacht rustig af, maar kan me nauwelijks bedwingen. Dat is erg lastig, want nu wil ik heel graag, maar moet het gewoon echt niet doen.....
Dus misschien toch nog een korte wedstrijd voor mij dit jaar!!!!!

Ik houd jullie op de hoogre

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

12

Re: peesschede-ontsteking

Goed om dit te horen Wilma, ik weet precies wat je bedoelt. Vandaag heb ik weer een stukje [small]niet zo[/small] hardgelopen, voor het eerst sinds medio januari. Aanhechting van de quadriceps, aan de binnenkant van m'n rechterknie is overbelast, waarschijnlijk door het onbewust ontzien van m'n linkerknie (meniscusoperatie vorig jaar oktober). Ik mocht van de fysio voorzichtig zo'n 20 minuten hardlopen op een zachte ondergrond (bos dus). Tijdens het lopen nergens last van, nu voel ik m'n knie wel iets. Volgens mij niet verontrustend.

Succes met 't verdere herstel wink

13

Re: peesschede-ontsteking

hoi allemaal
even een update: de MRI zag er echt super uit. de band zit weer aan elkaar met minimaal hoeveelheid littekenweefsel, het kraakbeen zal ook geen problemen opleveren en de kneuzing is zo goed als over en dus mocht ik vorige week weer beginnen met HARDLOPEN!!!!!!!!!!
Heb dat natuurlijk ook direct gedaan. heel rustig aan en echt in een sukkeldrafje, maar het ging heel makkelijk..... de dag erna wel een behoorlijke spierpijn, maar de enkel leverde geen problemen.
het enige wat nog wel zo is, is dat ik iets anders loop nu (misschien toch nog ontzien of zo) en hierdoor niet meer zo mooi recht loop. mijn trainer geeft steeds tips hoe ik eraan kan werken en de fysio is druk doende met oefeningen opgeven om de enkel weer soepel te maken......
Gaat het toch nog goedkomen.......

Enne Paul: rustig opbouwen, dan gaat het vast goedkomen..... jij ook succes!!!!!

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........