1

Onderwerp: Bobcat - sprint 25 sept

De laatste van het jaar voor mij, en dit was vorig jaar ook mijn eerste. Zelfde parkoers, een jaar getraind, ik keek uit naar deze wedstrijd om te zien hoeveel progressie ik had gemaakt.
Wilde afgelopen weken de puntjes op de i zetten met een aantal interval trainingen (zowel loop als zwemmen) en een paar lange fietsdagen maar een stevige verkoudheid gooit al 2 weken roet in het eten. 1 keertje een half uurtje rustig gezwommen, 1 dag gefietst en 2x geprobeerd te lopen maar mijn hartslag zat ruim 15 slagen boven wat het een paar weken ervoor was met dezelfde snelheid. Maar het gaat de goede kant op.
Niet de ideale voorbereiding dus, maar hopelijk krijg ik nog een goede zwem, fiets en looptraining gedaan voor zondag.

Het is een sprint wedstrijd met het zwemmen in een 25 yard binnenbad, 1000 yard zwemmen (~900m), 20k fietsen (met een paar heuvels) en 5k lopen (redelijk vlak). Een sprint met een relatief lang zwem onderdeel dus.
Stiekem had ik 1:12 in mijn hoofd zitten, maar ik ben bang dat dat er lang niet inzit na de afgelopen 2 weken.
Ik hoop op 1:15
Tussen () de tijd van vorig jaar, de wissseltijden worden niet los gemeten, dus de gezamenlijke wisseltijd heb ik geschat op basis van mijn zelfgemeten fiets en looptijden, en de officiele zwemtijd en totaaltijd.
Zwem: 14:30 (17:25)
Fiets: 34:00 (37:08)
Loop: 24:00 (29:59)
Wissel: 2:30 (5:18)
Totaal: 1:15:00 (1:29:50)

Ik ben benieuwd, een kwartier sneller in een jaar met een crappy voorbereiding zou toch heel mooi zijn!

2

Re: Bobcat - sprint 25 sept

Die verkoudheid had er toch meer ingehakt dan ik dacht.
Zwom met een pacer onder mijn zwemkap (mocht in dit geval) en die had ik per baantje een seconde langzamer gezet dan waar ik op hoopte voordat ik verkouden was. Had op zaterdag nog geprobeerd met een korte TT of ik de gewenste snelheid zou halen (21 sec per baan), maar ik ging na 250m al kapot. Dus op 22 sec per baantje gezet en tijdens de race ging ik na 400m kapot, en hard ook.
Dit werkte door in de eerste helft van het fietsen, de eerste paar km gaat lichtjes naar beneden, met daarna een klimmetje van een paar 100m. Ik was nog helemaal niet op adem toen ik aan het klimmetje begon, en helemaal kapot bij het einde van de klim. Het fietsen is een out-and-back en de heenweg was een minuut langzamer dan vorig jaar! De terugweg was een halve minuut sneller dus uiteindelijk nog een halve minuut langzamer dan vorig jaar, ai.
Het lopen ging ook niet lekker, na een km steken in mijn zij, dus tempo wat laten zakken.

Tijd - gehoopt - vorig jaar
Zwemmen: 15:25 - 14:30 - 17:25
Fietsen: 37:38 - 34:00 - 37:08
Lopen: 25:55 - 24:00 - 28:59
Wissels: 2:27 - 2:30 - 5:18
Totaal: 1:21:25 - 1:15:00 - 1:29:50

Ik kon niet harder.
Had niet verwacht dat 2 weken verkoud zijn er zo in zou hakken. Ik ben niet vaak verkouden, en als ik al verkouden ben is het meestal met 2-3 dagen over. Nu was het echt 2 weken en ook koorts. Na de finish had ik ook goed last van mijn luchtwegen. Hijgen resulteerde in hoesten, oppervlakkig ademhalen of alleen door de neus was niet genoeg om bij te komen, dus het duurde zeker wel 10-15 minuten voor ik een beetje bijgekomen was.
Bij eerdere OD's wedstrijden deze zomer liep ruim sneller per km, en waren mijn (ruwe Strave schattingen) van fiets-wattages ook hoger.

Met 1:15 had ik bij de eerste 6 gezeten, maar nu nog steeds mijn age-group gewonnen smile. Ruim 8 minuten sneller dan vorig jaar, terwijl ik niet topfit was, terwijl vorig jaar de voorbereiding perfect was. Toch een goede vooruitgang lijkt me smile.

Er deed een groot talent mee. Een meid van 20 die afgelopen jaar bij de nationals haar agegroup had gewonnen (en 10e overall). Ze was 2e overall, maar vooral indrukwekkend dat ze een 2e overall tijd met het fietsen had. Zwemmen is veel op techniek, bij het lopen speelt gewicht een grote rol, maar bij fietsen speelt de kracht uit de core en benen toch een grote rol.


Nu even rust, en dan de komende maanden werken aan een goede basis voor volgend jaar.

3

Re: Bobcat - sprint 25 sept

Je hebt het dan wel stevig te pakken gehad, venijnig virus. Ik ben best wel vaak verkouden, en ja, die zitten ertussen, waar je nog weken lang niet 100 % van bent (het schijnt dat je luchtwegen nog wel tot 6 weken later de sporen ervan kunnen vertonen). Maar ik heb ook mijn PR op de kwart gevestigd op een zondag nadat ik verkouden geweest was en pas op vrijdag had besloten dat ik fit genoeg was om te starten. Dat was kenneliljk een veel milder virusje, en toen werkte de extra rust in mijn voordeel.

Maar mooi resultaat dan toch, gezien de omstandigheden?

Groet,

Louise

4

Re: Bobcat - sprint 25 sept

Zal een venijnige zijn geweest ja, meestal ben ik er ook met 2-3 dagen vanaf, en komt er geen koorts bij kijken.
Ik heb m'n best gedaan en dit was het beste wat er naar omstandigheden in zat smile.