1 Laatst bewerkt door karoliendg (08-04-09 15:16:11)

Onderwerp: Rugpijn na zwemmen

Als ik ben gaan zwemmen, heb ik de dag erna meestal rugpijn. De dag erop is het meestal over.
Hoe kan het komen dat ik van zwemmen rugpijn krijg en van lopen en fietsen niet?
Zwemmen zou toch minst belastend en goed zijn voor rug?
Zijn er nog mensen die hier last van hebben en wat kan eraan gedaan worden?

groetjes
Karolien

2

Re: Rugpijn na zwemmen

Het kan zijn dat je tijdens het zwemmen teveel naar voren kijkt waardoor je tijdens het zwemmen je rug hol trekt. Je kunt proberen om wat meer naar de bodem te kijken zodat je ligging in het water iets anders wordt.

3

Re: Rugpijn na zwemmen

Er zijn veel mensen met rugklachten tijdens of na het zwemmen. Zo ook ik.

Ik denk dat het voornamelijk door de draaiende beweging komt voornamelijk met ademhalen. Het is dus ook minder als ik een hele training 1 op 3 adem.
ook heel veel rompstabiliteit trainen helpt.
groet, Bart

4

Re: Rugpijn na zwemmen

Tijdens het zwemmen heb ik meestal geen last, het is vooral de dag erna.
Ik heb inderdaad het gevoel dat mijn rug iets te neig doorhangt terwijl ik zwem, zal er eens extra moeten op letten. En ik ga al eens zien voor extra rompstabiliteit oefeningen.

5

Re: Rugpijn na zwemmen

Mijn trainster staat erop dat we de laatste baan, of nog liever de laatse 2 banen, een rugslag doen.
Dit i.v.m. compensatie van je rug
Is het proberen waard toch?

Suc6!

Concorde

6

Re: Rugpijn na zwemmen

Ik had ook vaak (bijna altijd) rugpijn een dag na het zwemmen. Bij mij lag de oorzaak aan het keren. Ik keerde door in plaats van te tuimelen de kant aan te tikken en zo hard mogelijk met mijn rechtse been af te zetten. Sinds ik dit niet meer doe heb ik ook geen rugpijn meer na het zwemmen.

7

Re: Rugpijn na zwemmen

Bij superhans was 't dus waarschijnlijk vooral veroorzaakt door ongelijke belasting bij het keren. Ik heb met m'n knieblessure (die gelukkig vrijwel over is) vooral last gehad van het keren, maar sinds ik daar bewuster mee omga is dat een stuk minder. Dus eerst keren, en pas wanneer ik weer recht lig afzetten. Sindsdien geen last meer tongue