1

Onderwerp: Pizza

Weet iemand hier wat er zo bijzonder is aan pizza's voor een triathlon. Zowel de Brownlee broers als Daniela Ryf geven aan dit te eten. Zijn dat dan gewone pizza's van Dr Oetker, zit er extra ansjovis op voor het zout, margerita of Hawaï? Ik begin daar eigenlijk wel benieuwd naar te raken.

http://www.telegraph.co.uk/men/active/1 … hlete.html
https://www.redbulletin.com/us/us/sport … her-friend

2

Re: Pizza

Hawai lijkt me voor Ryf wel symbolisch. 

Enige eis is zo te lezen dat het carbs en zout bevat. Ik zal het een volgende evenement gewoon eens proberen.

3

Re: Pizza

Volgens mij zeggen ze dit alleen maar zodat de concurrenten bij de volgende wedstrijd ook een pizza naar binnen werken de avond voor de wedstrijd.

Aan de andere kant, er zijn natuurlijk ook gezonde pizza's (hint: dat zijn niet de Dr Oetker varianten, noch die van Pizzahut of Domino's). Maar volgens mij is het niet specifiek pre-wedstrijdvoedsel.

Zelf maak ik wel eens kleine pizza's van pitabroodjes. Pitabroodje doormidden snijden en aan de binnenkant smeren met tomatenpuree en beleggen met wat je wilt. Dit is wat me in eerste instantie inspireerde: http://culi-sandra.nl/vegetarische-pizz … a-en-feta/ (voor een wedstrijd zou ik geen volkorenprodukten gebruiken trouwens).

4

Re: Pizza

Allemaal onzin natuurlijk. Kant en klare pizza is gewoon junkfood. Belangrijkste maaltijden voor een wedstrijden eet je
eigenlijk dagen van te voren en niet de avond er voor.
Als je een gezonde pizza wil eten voor een wedstrijd moet je deze
gewoon zelf maken zoals Maca zegt en beleggen met goede ingredienten.

5

Re: Pizza

Ik heb ooit eens een artikel gelezen van die marathonloper met zijn hanenkam, Ceulemans dacht ik dat hij noemde en die zweerde ook bij pizza voor een wedstrijd omdat pasta hem minder goed beviel. Tja in feite maakt het niet uit wat je eet als je je er maar goed bij voelt. Sven Nijs at pasta met ketchup of boterhammen met confituur.

6

Re: Pizza

Het lijkt mij ook niet dat Ryf en Brownlee een pizza uit de vriezer van de supermarkt halen.

Bij AZ krijgen ze pizza na de wedstrijd.
Pizza’s
Een beetje gek is dan de pizza’s die de spelers na elke thuiswedstrijd in de kleedkamer krijgen. Dat is toch hartstikke ongezond, zou je denken? “Pizza’s hebben een slechte naam”, legt van Exel uit. “Maar het gaat om wat je erop doet. Bij AZ maken we de pizza’s zelf. De pizza bestaat uit een dikke broodbodem, tomatensaus, groenten en eventueel kip. Helemaal niet ongezond dus. Er zitten zowel koolhydraten als eiwitten in. Precies de voedingsstoffen die de spelers nodig hebben na een zware inspanning.”
http://www.az.nl/nieuws/sportvoeding-va … ot-pizza/1

7

Re: Pizza

Als je enkel goede/gezonde en kwaliteits produkten op een goede bodem legt zou ik niet weten wat er ongezond aan is. Natuurlijk als je met vettige salami en kaas begint... Maar gewoon bv kip en veel diverse groenten en kruiden lijkt me een ideale maaltijd. Mischien iets voor in de wintermaanden mee te experimenteren.

8

Re: Pizza

Ik maak zelf  een pizza door een Turks brood door te snijden, tomaten saus erover, groente verdelen en het geheel af te bakken.Mits je de juiste ingredienten gebruikt, dan lijkt mij ook niet dat een pizza ongezond zou zijn.

Tja, als je een pizza opwarmt uit de vriezer, dan lijkt me het misschien een ander verhaal.

9

Re: Pizza

Je kan ook gewoon pizza deeg maken (of voorverpakt) en je eigen pizza's hiermee maken

10

Re: Pizza

HAZEN schreef:

Het lijkt mij ook niet dat Ryf en Brownlee een pizza uit de vriezer van de supermarkt halen.

Bij AZ krijgen ze pizza na de wedstrijd.
Pizza’s
Een beetje gek is dan de pizza’s die de spelers na elke thuiswedstrijd in de kleedkamer krijgen. Dat is toch hartstikke ongezond, zou je denken? “Pizza’s hebben een slechte naam”, legt van Exel uit. “Maar het gaat om wat je erop doet. Bij AZ maken we de pizza’s zelf. De pizza bestaat uit een dikke broodbodem, tomatensaus, groenten en eventueel kip. Helemaal niet ongezond dus. Er zitten zowel koolhydraten als eiwitten in. Precies de voedingsstoffen die de spelers nodig hebben na een zware inspanning.”
http://www.az.nl/nieuws/sportvoeding-va … ot-pizza/1

Ik zet het topsportniveau van een Ryf en een Frodeno (en menig andere prof triatleet) toch wel een paar niveau's hoger dan dat van een gemiddelde voetbalclub in de Eredivisie. Maar idd, je kunt een pizza best gezond maken.

11

Re: Pizza

Ik denk ook dat een keer een pizza helemaal niet zo slecht is, je hebt sowieso niet los gezonde en ongezonde voedingsmiddelen, alleen maar gezonde en ongezonde voedingspatronen. Maar ik vertrouw in elk geval de Brownlees niet op hun blauwe ogen met wat ze zeggen over hun voeding en training - dat schreef ik ook al in het boekentopic, hun boek lijkt me op sommige punten ook een soort facade, ofwel voor een bepaald imago, ofwel om de concurrentie zand in de ogen te strooien.

Verder valt mij wel op hoe veel recreanten juist goede prestaties rapporteren na de dag ervoor zich bepaald niet aan de richtlijnen voor verantwoorde wedstrijdvoorbereiding gehouden te hebben, qua eten, alcohol of andere zaken. Ik ken een boel verhalen over PR's juist na uitgebreide vette schranspartijen, te veel drinken, te vermoeiende dingen doen, etcetera. Ik denk dat zo'n laatste dag zo weinig uitmaakt dat het mentale effect van de extra ontspanning en lagere verwachtingen sterker is.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

12

Re: Pizza

Pizza, worst, chocolade, dat is toch puur energie bunkeren? Logische keuze lijkt me.

13

Re: Pizza

je hebt sowieso niet los gezonde en ongezonde voedingsmiddelen

Die snap ik niet.

Verder valt mij wel op hoe veel recreanten juist goede prestaties rapporteren na de dag ervoor zich bepaald niet aan de richtlijnen voor verantwoorde wedstrijdvoorbereiding gehouden te hebben, qua eten, alcohol of andere zaken. Ik ken een boel verhalen over PR's juist na uitgebreide vette schranspartijen, te veel drinken, te vermoeiende dingen doen, etcetera. Ik denk dat zo'n laatste dag zo weinig uitmaakt dat het mentale effect van de extra ontspanning en lagere verwachtingen sterker is.

Waarschijnlijk hoor je van die PR's juist omdat ze zijn behaald na een niet optimale voorbereiding. En tja, als recreant heb je er wel eens een uitschieter tussen zitten. Maar als je al 20x een 10km/achtste triathlon maximaal bent gegaan. Een paar keer met optimale voorbereiding. Ga je mij niet vertellen dat je die aan flarden loopt na een avondje teveel drinken. Althans, ik niet. Heb echt tal van voorbeelden dat ik na een verhuizing, teveel gedronken, te vet gegeten etc, totaal niet kon presteren. (Buik)krampen. Vermoeid na 30 minuten. Veel te hoge hartslag. Geen focus.

14

Re: Pizza

blex schreef:

je hebt sowieso niet los gezonde en ongezonde voedingsmiddelen

Die snap ik niet.

Ik bedoel dat eens een keer een pizza, hamburger, zak drop/friet/chips of wat dan ook eten geen probleem is. Dat kan je lichaam prima hebben. Of het omgekeerde: appels zijn gezond, maar alleen maar appels eten niet. Vandaar dat één los product niet goed te beoordelen is, maar een eetpatroon wel. 

Dus wat ik bedoel: een enkele keer pizza - geen probleem. Maar heel vaak, tsja, dat is een andere zaak.
Dat is los van wel of niet voor de wedstrijd trouwens.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

15 Laatst bewerkt door blex (21-10-16 10:08:41)

Re: Pizza

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk niet dat je dat zo kan zeggen. Er zijn genoeg producten zijn die altijd ongezond zijn. Ookal eet je ze af en toe. Magnums, McDonalds, veel zoute drop, (te) veel vlees, slagroomtaart, etc. Daar haal je gewoon niks uit, je krijgt een suikerdip, of ze kosten je lichaam alleen maar moeite om te verwerken.

Dat je lichaam het wel kan hebben, oke, dat is wat anders. Maar het is per definitie niet goed voor je. In tegenstelling tot een appel.

Sterker nog, ik weet niet of jullie het herkennen, maar hoe gezonder mijn eetpatroon, hoe slechter (en nee geen schuldgevoel oid) ik me kan voelen na ongezond eten.

Een verkeerd eetpatroon vind ik: een verkeerde balans in eiwitten, koolhydraten en goede vetten bijv. Of een tekort aan bepaalde mineralen/vitaminen. Irt het moment in het seizoen bijv. Bij veel krachttraining hoort veel eiwitten. Bij veel wedstrijden horen veel koolhydraten. In de winter wat extra vitamine D etc.

16

Re: Pizza

Uiteindelijk zijn het allemaal voedingsstoffen, en ja er zijn gezondere keuzes (meer vitaminen, vezels etc.) dan een Magnum, maar dat betekent niet dat je er niets uithaalt wink
En inderdaad een verkeerd patroon met zogenaamde gezonden producten, is ook verre van gezond.


Herken het wel dat als je lang geen junkfood eet, je er echt ziek van bent als je het wel weer eens probeert.

17

Re: Pizza

LindaRotterdam schreef:

Herken het wel dat als je lang geen junkfood eet, je er echt ziek van bent als je het wel weer eens probeert.

Ja, herken ik ook, maar om op m'n eigen voorbeeld terug te komen: ik kan me na een appel ook beroerd voelen (vooral in het voorjaar: kruisallergie met berkenpollen).

En ja, je haalt zeker ook dingen uit een Magnum, en eten gaat om meer dan het verwerken van voedingsstoffen. Ik bedoel: af en toe ontzettend genieten van een Magnum is ook wat waard. Als je nou net dat heel erg lekker vindt... (ik niet, hoor, ik houd niet van ijs. Een goeie pizza daarentegen... wink ).

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

18

Re: Pizza

Ik heb deze week al een mooi bodempje in de vriezer gestoken dus ga wel eens experimenteren met wat ingrediënten.

19

Re: Pizza

Gezond eten, maar af en toe niet!

http://365dagensuccesvol.nl/gezondheid/ … der-leeft/

20

Re: Pizza

80% regel

21

Re: Pizza

Ik ken iemand die wereldkampioen werd op een patatje met kroket de avond van te voren.

22

Re: Pizza

Jip schreef:

Ik ken iemand die wereldkampioen werd op een patatje met kroket de avond van te voren.

WK darten?

23

Re: Pizza

Nee WK 70.3 Triathlon.

24

Re: Pizza

Die 80-20-regel vind ik ook een mooie, ja.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

25

Re: Pizza

Mja ik zit zo rond de 50/50 denk ik maar voel mezelf er goed en gelukkig bij dus het mentale gedeelte wint er ook bij. Behalve toen ik deze week na 3 weken rust op de weegschaal stond.