1

Onderwerp: Oude Belg

Ik ben haast 60 jaar, en kreeg een kankerdiagnose.
Voorlopig heb ik daar nog niet te veel last van, en ik moet voorlopig ook geen allesverwoestende chemokuren ondergaan.
Ik koos er eerder voor om in een medisch begeleid programma te stappen met als doel volgend jaar (2017) een kwart-triatlon te doen.
Vijfentwintig jaar geleden (in de pre-historie) van de triatlon deed ik enkele jaren aan deze prachtige sport.
Niet de resultaten, maar het 'beleven' is onvergetelijk gebleken. Ik genoot toen het meest van de halve afstand.
Ik moet nu van 0 vertrekken, met 60 jaar op de teller, en een tijdbommetje in de achterzak, maar ik hoop dat ik genoeg tijd krijg om er opnieuw van te genieten.
Voorlopig train ik op het lopen en zwemmen, omdat ik nog geen fiets heb. Gelukkig is het buitenzwemmen nog niet aan de orde, want ook een wetsuit ligt niet in mijn kast.
Als iemand mij daarmee zou kunnen helpen, dan krijg ik graag reactie! (Ben helaas zeer beperkt in mijn budget)
Groet,
Ludwig

2

Re: Oude Belg

Jeetje wat een heftige binnenkomer! des al niettemin Welkom!
Geniet van je trainingen en de weg naar de kwart triathlon, helaas kan ik je niet helpen met een wetsuit maar ik geloof dat er vast iemand hier op het forum is die dat wel kan.

3

Re: Oude Belg

Bedankt voor de welkomst!
Ludwig

4

Re: Oude Belg

Ludwig welkom! En wat een verhaal. Erg knap om jezelf in deze situatie concrete doelen te kunnen stellen en daarnaartoe te werken. Welke maat wetsuit zoek je trouwens?

5

Re: Oude Belg

Welkom Ludwig! Respect hoor dat je in zo'n situatie nog zo gericht aan doelen kunt werken!

6

Re: Oude Belg

Welkom! Wat een stoer plan.

Wordt dat medisch begeleid programma vanuit het ziekenhuis/behandelaar aangeboden? En is dat standaard triathlon of heb je daar zelf voor gekozen? Ik lees er graag meer over.

7

Re: Oude Belg

Dank je wel voor de verschillende positieve reacties!

Het sportprogramma past in een project van het Universitair Ziekenhuis in Antwerpen. Vorig jaar werd daar met een project gestart voor revaliderende patiënten (Triago!). Zij hebben met zijn allen de Zwintriathlon uitgedaan. https://www.uza.be/TriaGO
Ik ben onlangs zelf in het programma gestapt, hoewel ik in strikte zien nog niet aan het revalideren ben (eerder wachten tot de uitbraak van de ziekte er komt).
Ik mocht kiezen uit één of meerdere van de aparte duursporten, uiteraard ook voor triathlon, maar eventueel ook voor (muur-)klimmen.
Elke patiënt heeft een eigen 'gezonde' buddy die ook mee voor het zelfde doel traint. Daardoor is het gemakkelijker om gemotiveerd te blijven. Vele (ex-)patiënten hebben ook last van sociaal isolement, en dat wordt daardoor gemakkelijker ondervangen. Er is wekelijks ook een gezamenlijke zwemtraining.

Ziek zijn kost helaas veel geld, en dat is tot op zekere hoogte ook zo met het materiaal voor de triathlon.
Ik ben helemaal geen materiaalfreak, en het zou zeker helpen als ik van jullie tips krijg hoe ik met de minste kosten aan een fiets en wetsuit kan geraken.
Ik ben maar een kleine man (172cm en 66kg)

Hartelijke groet,
Ludwig

8

Re: Oude Belg

Ik zie die mensen regelmatig trainen in het zwembad van Beveren. Je kunt trouwens ook een zwempak huren hoor voor een wedstrijd is niet zo duur. Ik hoorde dat er een nieuwe groep ging beginnen en van de vorige groep doen er ook weer een deel mee. Dan zie ik je wel eens op een zaterdag in het zwembad.

9

Re: Oude Belg

Ja, de meeste deelnemers van vorig jaar blijven doorgaan.
Dank je voor de tip om een wetsuit te huren.
Tot in Beveren!
Ludwig

10

Re: Oude Belg

Wow wat een mooi doel heb je je gesteld.
Super dat het ziekenhuis je zo'n traject bied!
Ik wens je veel succes bij het trainen en vooral: geniet!! Maar ik lees dat je dat wel gaat lukken...

11

Re: Oude Belg

Wat goed dat ze zo'n traject aanbieden. Ik wens je er veel plezier en geluk mee.

12

Re: Oude Belg

Wauw, bijzondere binnenkomst inderdaad! Klinkt als een mooi project, met zo'n buddy. Veel succes gewenst!

Over de kosten: een fiets is misschien wel te lenen voor een seizoen, van iemand die tijdelijk minder traint, eventueel voor een vergoeding? En de tweedehands markt voor racefietsen is ook aardig.

Louise

13

Re: Oude Belg

Als het gaat over fiets lenen? Kan ik nog altijd een racefiets te gebruiken geven als het voor een goed doel is.
Maar ik ben zelf aan de redelijk kleine kant dus tja.. Heb dus ook maar kleine fietskes.

14

Re: Oude Belg

Nogmaals dank voor alle fijne reacties.
Komt echt wel in orde met de fiets en de wetsuit.
Ik wens jullie op mijn beurt veel succes met het komende sportseizoen.
Groeten,
Ludwig