1

Onderwerp: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ik loop altijd aan de linkerkant, ik heb als kind geleerd dat dat zo moet. Het zou veiliger zijn tov de andere verkeersdeelnemers. Het viel me deze drukke ochtend in de duinen op dat de meerderheid van de lopers aan de rechterkant loopt en pas op het laatste moment voor mij opzij gaan. Ik blijf zelf stug links lopen, omdat dit volgens mij het juiste is. Wat is wijsheid? Moet ik capituleren en ook maar rechts gaan lopen?

2

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ook links. Hoogstens wat boze fietsers voor wie ik aan de kant moet springen. Nu zie ik ze tenminste,  anders hadden ze me van achter aangereden wink

3

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ik loop ook links.
Soms nog liever in het midden ivm de wegverkanting...maar dat kan alleen als er echt niemand anders is.

4

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ik loop in principe altijd rechts, met het verkeer mee. Als er fietsen achterop komen die mij niet direct kunnen passeren dan kunnen ze in mijn tempo meefietsen tot ze er voorbij kunnen, anders krijg je een situatie dat er iemand moet stoppen. Als het bijvoorbeeld erg donker is dan loop ik wel links zodat ik fietsers etc aan zie komen, maar in principe loop ik niet op plekken waar dat nodig is. In mijn bescheiden mening is met het verkeer mee lopen altijd beter.

5

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Links

6

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ik loop vaak op een fietspad waar afhankelijk van het tijdstip veel fietsverkeer en ook redelijk wat loop,en wandelverkeer is. Als het erg druk is loop ik met het verkeer mee, bij wat rustiger tegen. Dit eigenlijk vooral om de reden die Maarten ook aangeeft. Maar ik wissel ook vaak af tijdens dezelfde loop omdat de belasting van de benen toch anders is links of rechts, en afhankelijk van verkeerssituaties. Dus lekker consequent wink (not)

7

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Voornamelijk links, maar als het rustig is en er zijn stoepjes of wandelpaden, dan zal je me daar snel vinden. Ik vraag me overigens af of het heel veel uitmaakt of je links of rechts loopt, als de fietser maar weet dat je aan die kant blijft, toch? Als fietser stoor ik me iig aan geen van beide opties, zolang lopers maar niet op het laatste moment de andere kant op springen.

8

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Jack33 schreef:

Ik loop altijd aan de linkerkant, ik heb als kind geleerd dat dat zo moet. Het zou veiliger zijn tov de andere verkeersdeelnemers. Het viel me deze drukke ochtend in de duinen op dat de meerderheid van de lopers aan de rechterkant loopt en pas op het laatste moment voor mij opzij gaan. Ik blijf zelf stug links lopen, omdat dit volgens mij het juiste is. Wat is wijsheid? Moet ik capituleren en ook maar rechts gaan lopen?

Dan moeten wij elkaar niet tegen komen tijdens het lopen, want ik zet geen pas meer opzij voor de linkslopers. Inderdaad, als linksloper creëer je voor jezelf een veilige situatie, maar je jaagt iedereen die je tegemoetkomt de weg op. Oftewel, jij creëert voor iedereen behalve jezelf een minder veilige situatie op de weg.

9

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Altijd links. Dan zie je wie je tegemoet komt. Overdag nooit geen probleem in al die jaren dat ik al loop.
Het ligt er ook aan hoe druk het is. Ik loop altijd bij ons in de polder. Nooit zo druk.

Savonds in het donker loop ik ook links. Ben dan goed te zien dmv hesje en lampjes aan voor- en achterzijde.
Maar wanneer ik een fietser aan zie komen in de verte ga ik rechts lopen om bij de fietser geen verwarring te veroorzaken.

10

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

ErikE schreef:

Dan moeten wij elkaar niet tegen komen tijdens het lopen, want ik zet geen pas meer opzij voor de linkslopers. Inderdaad, als linksloper creëer je voor jezelf een veilige situatie, maar je jaagt iedereen die je tegemoetkomt de weg op. Oftewel, jij creëert voor iedereen behalve jezelf een minder veilige situatie op de weg.

Als ik rechts loop en je komt van achterop fietsen moet je toch ook om me heen? Ik zie het verschil niet zo...

11

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Hedcandy schreef:
ErikE schreef:

Dan moeten wij elkaar niet tegen komen tijdens het lopen, want ik zet geen pas meer opzij voor de linkslopers. Inderdaad, als linksloper creëer je voor jezelf een veilige situatie, maar je jaagt iedereen die je tegemoetkomt de weg op. Oftewel, jij creëert voor iedereen behalve jezelf een minder veilige situatie op de weg.

Als ik rechts loop en je komt van achterop fietsen moet je toch ook om me heen? Ik zie het verschil niet zo...

Ik fiets ook niet tijdens het lopen.

Nou, vooruit. Ik geef een voorbeeld. Stel wij lopen elkaar tegemoet aan dezelfde kant van de weg en er komt jou een auto achterop. Dan moet ik uitwijken, voor jou, verder de weg op zodat ik voor mezelf een ruksituatie creëer met die auto. Maar als we ieder aan ons eigen kant zouden lopen, moet de auto wachten met inhalen tot er ruimte is. Wel een wezenlijk verschil.

12

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

ErikE schreef:
Hedcandy schreef:
ErikE schreef:

Dan moeten wij elkaar niet tegen komen tijdens het lopen, want ik zet geen pas meer opzij voor de linkslopers. Inderdaad, als linksloper creëer je voor jezelf een veilige situatie, maar je jaagt iedereen die je tegemoetkomt de weg op. Oftewel, jij creëert voor iedereen behalve jezelf een minder veilige situatie op de weg.

Als ik rechts loop en je komt van achterop fietsen moet je toch ook om me heen? Ik zie het verschil niet zo...

Ik fiets ook niet tijdens het lopen.

Nou, vooruit. Ik geef een voorbeeld. Stel wij lopen elkaar tegemoet aan dezelfde kant van de weg en er komt jou een auto achterop. Dan moet ik uitwijken, voor jou, verder de weg op zodat ik voor mezelf een ruksituatie creëer met die auto. Maar als we ieder aan ons eigen kant zouden lopen, moet de auto wachten met inhalen tot er ruimte is. Wel een wezenlijk verschil.

Als je rechts loopt en een fietser wil je inhalen (en moet dus om je heen, in die zin geen verschil tussen rechts en links lopen) dan heeft die fietser de mogelijkheid om achter je te blijven fietsen om te wachten op een geschikt moment om in te halen indien dit niet direct kan. Bij links lopen is die mogelijkheid er simpelweg niet (ook al zal dit in de praktijk niet zo heel vaak voorkomen geef ik toe, maar als het voorkomt is het erg vervelend). Zowel als fietser als als loper vind ik het veel prettiger om lopers tegen te komen die met het verkeer mee lopen in plaats van tegen het verkeer in.

13

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Volgens mij is de "regel" om tegen het verkeer in te lopen voor gevallen waar je als voetganger je noodgedwongen op een weg moet begeven waar auto's rijden, zodat je als voetganger op tijd in de berm kan stappen bij een tegemoet komende auto.
Een achterop komende auto kun je niet goed aan zien komen.

Als hardloper vind ik dat je gewoon rechts moet houden zoals alle verkeersdeelnemers. Tenzij je als hardloper ook iedere keer de berm in gaat bij een tegenligger, je hebt namelijk geen rechten en/of voorrang.

14

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ik heb volgens mij vroeger geleerd dat je links moet gaan lopen als je buiten de bebouwde kom loopt en er geen voetpad / stoep is.
Daarnaast is het veel veiliger voor de loper zelf, je ziet immers alles aankomen en in het hedendaagse verkeer geen slechte zaak.

15

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

bron vvn:
Overige relevante regelgeving
Voetgangers zijn weggebruikers, maar geen bestuurders. Voor voetgangers gelden de voorrangsregels niet. Buiten de bebouwde kom bent u niet verplicht om links van de weg te lopen als een voet- of fietspad ontbreekt (sinds 1991 is deze verplichting geschrapt).

zie dat het niet meer verplicht is ;-) Toen ik op de basisschool zat was het een jaar of 5-10 eerder.

16

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Een voor mij groeiende reden om wel tegen het verkeer in te lopen op een fietspad: mensen die met hun telefoon aan het spelen zijn tijdens het fietsen... Ik heb al linkslopend al vaak een bijna botsing meegemaakt met dat soort onverlaat. In dat soort situaties zie ik het liever aankomen dan van achter aan gereden te worden.

17 Laatst bewerkt door Mimi91 (31-10-16 13:55:54)

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

thomass schreef:

Een voor mij groeiende reden om wel tegen het verkeer in te lopen op een fietspad: mensen die met hun telefoon aan het spelen zijn tijdens het fietsen... Ik heb al linkslopend al vaak een bijna botsing meegemaakt met dat soort onverlaat. In dat soort situaties zie ik het liever aankomen dan van achter aan gereden te worden.

+1 heb ik ook ervaringen mee (snap die lui sowieso niet, dat ze hun koppie niet bij het fietsen hebben..). Op de fiets overigens ook, tot spookrijders aan toe. Die krijgen van mij vaak de wind van voren, schrikken ze behoorlijk van (net goed). Als ik 's avonds langs het kanaal loop en er fietst zo eens in de 10 minuten iemand langs, dan ga ik ruim van tevoren naar rechts zodat we elkaar niet 'in de weg' kunnen zitten. In de bebouwde kom vind je mij op de stoep. Overdag en buiten de bebouwde kom stap ik de berm in als er iemand tegemoet komt. Ik zie graag wat mij tegemoet komt op dezelfde weghelft

18

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Arnoutdv schreef:

Volgens mij is de "regel" om tegen het verkeer in te lopen voor gevallen waar je als voetganger je noodgedwongen op een weg moet begeven waar auto's rijden, zodat je als voetganger op tijd in de berm kan stappen bij een tegemoet komende auto.
Een achterop komende auto kun je niet goed aan zien komen.

En waarom geldt dat dan niet bij fietsen en brommers?

19

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

LindaRotterdam schreef:
Arnoutdv schreef:

Volgens mij is de "regel" om tegen het verkeer in te lopen voor gevallen waar je als voetganger je noodgedwongen op een weg moet begeven waar auto's rijden, zodat je als voetganger op tijd in de berm kan stappen bij een tegemoet komende auto.
Een achterop komende auto kun je niet goed aan zien komen.

En waarom geldt dat dan niet bij fietsen en brommers?

Dat zijn bestuurders

20

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ook links, zo veel mogelijk. Ik zie fietsers graag aankomen ook, zodat ik desnoods de weg kan springen.  Heb ik al een paar keer moeten doen, voor van die blinde kippen die meer met hun telefoon bezig zijn dan met het verkeer inderdaad, en één keer voor een echte agressieveling die me doelbewust bijna aanreed. Overigens brulde die me in het voorbijgaan toe 'ga rechts lopen, ezel'. Dat snapte ik echt niet.

Louise

21

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Volledig eens met ErikE en Maca944.

Ik loop altijd rechts.

Ik heb die regel eigenlijk ook nooit begrepen. Het liefst loopt (wandelaars vooral) men overigens ook nog met z'n tweeën naast elkaar. Je fietst toch ook niet rechts, omdat je bang bent dat je anders vanachter wordt aangereden? Als iedereen gewoon rechts houdt, hou je altijd doorstroming.

Dikwijls heb ik gehad dat ik fiets op een fietspad, en twee wandelaars mij tegemoet komen. Met 20-30meter achterhen bijvoorbeeld ook twee fietsers die mij tegemoet komen (op hun helft). Wat moet ik dan doen?

Volgens mij is die regel "links lopen", alleen van toepassing op onoverzichtelijk wegen buiten de bebouwde kom.
Voorwaarde om de regel soepel te laten verlopen, is volgens mij ook alleen maar als de wandelaar of hardlopen bij tegemoetkomend verkeer, stopt, in de berm stapt en de tegemoetkomende auto laat passeren. Dit gebeurt alleen nooit, waardoor er dus gevaarlijke situaties ontstaan.

22

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

blex schreef:

Je fietst toch ook niet rechts, omdat je bang bent dat je anders vanachter wordt aangereden? Als iedereen gewoon rechts houdt, hou je altijd doorstroming.

Maar die hóór je aankomen (auto's en brommers) en/of het verschil in snelheid is klein. Dat maakt veel uit.

Doorstroming- ja, fijn, als iedereen bij de les is. Maar dat zijn fietsers niet, en dan rijden ze tegen je op. Althans, dat risico is er.

Louise

23

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Hoe vaak is er hier iemand die rechts liep daadwerkelijk van achteren aangereden? Ik nog nooit in elk geval. Of hoe vaak ben je als linkslopende op het laatste nippertje de berm in gesprongen, omdat een fietser jou absoluut niet zag (bewussies zoals ErikE niet meegerekend wink)?

Het systeem werkt ook niet als men het systeem niet vertrouwt. Wat je nu ziet, is dat er 50/50 wordt gehandeld, wat het er niet overzichtelijker op maakt.

Maar ik blijf er bij dat er best vaak rare situaties ontstaan als (vooral wandelende) mensen naast elkaar aan de linkerkant van het fietspad lopen en niet aan de kant gaan terwijl er tegemoetkomend verkeer aan komt.

Op 60km wegen is het af en toe helemaal een zootje met wandelaars (zowel links als rechts), fietsers en auto's die elkaar willen inhalen en passeren.

24

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ik ben wel benieuwd: Is er ergens op deze aardbol een studie die uitwijst dat links lopen meer veilig is dan rechts aanhouden, of vice versa?

25

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Links, maar ik woon in een landelijke omgeving. Als er hordes mensen rechts lopen, loop ik uiteraard rechts.