26

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

blex schreef:

Of hoe vaak ben je als linkslopende op het laatste nippertje de berm in gesprongen, omdat een fietser jou absoluut niet zag (bewussies zoals ErikE niet meegerekend wink)?

In de berm springen niet, maar ik heb vaak genoeg een elleboog verkocht aan fietser die niet of nauwelijk aan de kant ging. Meestal omdat ze perse naast elkaar moeten blijven fietsen en denken dat ik wel opzij ga. Bij dat soort interacties vraag ik me dan wel eens af, hoe zou dit anders zijn verlopen als deze fietsers van achteren kwamen? Maar tot op heden nog nooit van achteren aangereden of echt getoucheerd.

27

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Je fietst voor de veiligheid toch ook niet tegen het verkeer in?

Als je op een weg rechts op een stadsfiets durft te fietsen zonder angst, kun je er ook rechts lopen. Als je dat niet durft, moet je er gewoon niet lopen. Links op een fietspad is super irritant voor fietsers. Zulk gedrag verwacht je niet van triathleten die zelf ook fietsen.

Ik ben ooit in een afdaling achter een bochts langs een rotswand bijna op zo'n links loper geklapt met de fiets. Zie die maar eens aankomen. En zie als loper dan nog maar eens opzij te stappen. Rechts is altijd veiliger.

28

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

thomass schreef:

In de berm springen niet, maar ik heb vaak genoeg een elleboog verkocht aan fietser die niet of nauwelijk aan de kant ging. Meestal omdat ze perse naast elkaar moeten blijven fietsen en denken dat ik wel opzij ga. Bij dat soort interacties vraag ik me dan wel eens af, hoe zou dit anders zijn verlopen als deze fietsers van achteren kwamen? Maar tot op heden nog nooit van achteren aangereden of echt getoucheerd.

Komt dat ook niet omdat fietsers jou niet begrijpen, vinden dat jij aan de verkeerde kant loopt (wat ook zo is) en wellicht daarom ook een beetje uitdagen?

29

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Dat zou kunnen. We hebben achteraf meestal geen vergadering ofzo wink Zoals ik al zei, ik loop ook wel rechts, maar wissel af mede omdat het pad op sommige plekken niet egaal is en ik niet te lang scheef aan een kant wil lopen.

30

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Er was altijd de regel, binnen de bebouwde kom aan de rechterkant van de weg. Buiten de bebouwde kom loop je links, omdat je dan het verkeer ziet aankomen en je kunt anticiperen. Die regel is een paar jaar geleden losgelaten. Nu moet je als verkeersdeelnemer zelf de inschatting maken waar je loopt, ervan uitgaande dat je de meest veilige manier kiest.

Mijn ervaring is ook dat fietsers slecht opletten. In de regen kijken ze naar beneden ipv vooruit. Ze zijn druk met elkaar en zien niet wat er om hen heen gebeurt of ze zitten op de smartphone. Zelfde geldt trouwens voor dwazen op de race-fiets, die boven hun macht fietsen en gen oog voor de omgeving hebben.

31

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Op dijkwegen (buiten bebouwde kom dus) waar ook auto's rijden loop ik aan de linkerkant van de weg, evenals wanneer ik wandel.
Op fietspaden en binnen de bebouwde kom loop ik rechts. Hardlopend is namelijk het snelheidsverschil met mensen op de stadsfiets niet zo heel groot, waardoor dit in mijn ogen de meest veilige plek is. Op de dijkwegen zou dat ook zijn, maar daar rijden de auto's dusdanig hard dat ik ze liever aan mijn kant zie aan komen.

32

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ynsnits schreef:
LindaRotterdam schreef:
Arnoutdv schreef:

Volgens mij is de "regel" om tegen het verkeer in te lopen voor gevallen waar je als voetganger je noodgedwongen op een weg moet begeven waar auto's rijden, zodat je als voetganger op tijd in de berm kan stappen bij een tegemoet komende auto.
Een achterop komende auto kun je niet goed aan zien komen.

En waarom geldt dat dan niet bij fietsen en brommers?

Dat zijn bestuurders

Ik bedoel dat je ook een van achterop aankomende fietser of brommer niet ziet aankomen wink

33

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Louise schreef:

één keer voor een echte agressieveling die me doelbewust bijna aanreed. Overigens brulde die me in het voorbijgaan toe 'ga rechts lopen, ezel'. Dat snapte ik echt niet.

Herkenbaar. In dit geval mensen (meestal op een brommer) die naar je roepen dat je niet op het fietspad hoort te lopen en dat met je bijna aanrijden kracht willen bijzetten; terwijl het bewuste fietspad echt 3 m breed is... roll

34

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

thijs schreef:

Ik ben ooit in een afdaling achter een bochts langs een rotswand bijna op zo'n links loper geklapt met de fiets. Zie die maar eens aankomen. En zie als loper dan nog maar eens opzij te stappen. Rechts is altijd veiliger.

Dit is natuurlijk een non-argument. Als deze linksloper rechts had gelopen maar de andere kant op ging zou de situatie identiek zijn geweest.

35

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Links.
Oogcontact maken met tegenliggers, of het nu fietsers zijn of "rechtslopers", lost problemen op die er eigenlijk geen zijn;
Je kan op tijd van tevoren aangeven of jij opzij kan of niet.

36

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

Ik ren meestal links. Moet af en toe ook in de berm springen voor mensen die mij niet zien. Ook al heb ik een neon-gele shirt aan met een reflectie vest er overheen en reflectiebanden met LED's er op om mijn beide armen.

Dus vraag mij ernstig af of mensen mij wel zien als ze mij van achteren benaderen. Dan heb ik liever dat ik iemand anders zie en zelf op zij kan springen, dan hopen dat mensen mij zien. Toch wel lastig zo een renner herkennen in het donker als je verblind wordt door je smartphonescherm...

37

Re: Lopen aan de linker- of rechterkant van de weg?

thomass schreef:
thijs schreef:

Ik ben ooit in een afdaling achter een bochts langs een rotswand bijna op zo'n links loper geklapt met de fiets. Zie die maar eens aankomen. En zie als loper dan nog maar eens opzij te stappen. Rechts is altijd veiliger.

Dit is natuurlijk een non-argument. Als deze linksloper rechts had gelopen maar de andere kant op ging zou de situatie identiek zijn geweest.

Zeker niet. Dan had je de loper de bocht in zien gaan.

Als je vanaf 100m voor de bocht zicht hebt op de bocht, ben je op een fiets nog zo'n 10 sec onderweg. Als je wandelt, ben je dan al bijna 20m achter de bocht. Voor een auto kun je dit halveren.

Verder maakt het voor je reactie vermogen nogal uit of iemand met 10km/u op je af komt, of met 10km/u van je weg gaat.