1

Onderwerp: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Beste,

na 6 jaar triatlon waarvan de laatste 2 jaar 2 ironmans heb ik voor het eerste last van een langdurige ontsteking aan de knie. Lopersknie in nederlandse termen.

Ik sukkel nu al bijna 3 maand:
- Al 2 keer naar sportdokter geweest voor injectie cortisonen.
- Volg kine voor stabilisatie
- Veel ijs
- mijn deel van ontstekingsremmers al genomen
- 2 weken gerust ook al gehad
- Elke dag compex erop

Ik loop meestal een 8 min pijnvrij, daarna begint het te irriteren en na een 20-25 min moet ik noodgedwongen stoppen. Moest ik dan nog langer lopen krijg ik de gekende messteken..

Zijn er mensen die dit ook reeds hebben meegemaakt en me ervaringen/tips kunnen meegeven.

Nu ook een afspraak gemaakt voor massage. Ook een foamroller ga ik aankopen.

Volgende zomer reeds ingeschreven voor Kopenhagen, maar dan zou ik wel graag deftig kunnen lopen.
Bij fietsen of zwemmen heb ik niets van last.

2 Laatst bewerkt door woes (05-11-16 20:47:59)

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Heb het zelf ook een tijdje gehad, 3 jaar terug ofzo. Heb toen onder andere andere schoenen gekocht en mijn loopstijl iets aangepast. En uiteindelijk helpt maar 1 ding: rust! Het is een pees en de doorbloeding daarvan is maar heel matig, zeker in vergelijking met spieren. Het herstel gaat dus ook maar heel langzaam.

In ieder geval stoppen met cortisonen. Dat is echt niet verstandig om te doen, verzwakt het weefsel en de omringende spieren. Verder heeft het mij geholpen om me te verdiepen in het fenomeen lopersknie (ITBS syndrome), hoe die pees over die peesplaat heengaat en manieren zoeken om dit te verminderen (bijvoorbeeld veel in het bos lopen). Maar bovenal: rust. Het is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ben ongeveer half jaar uit de 'running' geweest.

Verder zitten er hier op het forum een aantal fysiotherapeuten die je vast van wat meer praktische info kunnen voorzien! Succes in ieder geval met het herstel.

3

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Alvast bedankt om je ervaring te delen.
Ik loop steeds met dezelfde schoenen: Asics Nimbus. 5 jaar nooit last van gehad. 2 maand terug de nieuwe variant ervan gekocht...

Ik geloof best dat rust de beste oplossing is... maar ik hoop nog steeds dat er andere manieren zijn om dit tegen te gaan.

ik merk dat ik tijdens het lopen zelf al aan het zoeken ben naar een iets andere loopstijl...
Ik voel aan dat ik behoorlijk land op de hak van de voet (plat) ipv de voorvoet... mss dit ook eens aanpakken....

Lopen op schors, mss ook een betere optie dan op straat?

4

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Even kort:
Lopen tot de pijngrens en niet doorgaan. Wandelen en evt later nog een stukje proberen indien dat kan.
Verder: core gaan trainen met veel aandacht voor je heupabductoren. Deze moeten je knie ondersteunen, vaak zijn deze te zwak waardoor je knie de klappen krijgt.

Succes!

5

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Dit afgelopen seizoen ook door een hardnekkige knie blessure niet naar teveredenheid kunnen volbrengen.Zelfde symptomen wat jij omschrijft alleen dan na een km of 6 a 8 km  om vervolgens bij 11 km alleen nog maar te kunnen wandelen. Heb 8 weken complete rust genomen en ben het nu weer langzaam aan het opbouwen en tot nu toe nog geen last, zit nu op 8 km maar pas 1 keer gelopen deze afstand. Dus ook ik raad complete rust aan om daarna weer te gaan starten. Succes, en tijdens deze rust periode kan je natuurlijk wel fietsen en zwemmen en of wandelen

6

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Pff 8 weken complete rust sad

Die rust doel je dan enkel op het lopen veronderstel ik?
Bij fietsen heb ik totaal geen last, ook niet als ik heuvels, power of sprints train...

Is zo moeilijk om het juiste te doen... De ene zegt complete rust, de andere zegt tot aan de pijngrens en dan stoppen...

Ik heb reeds 2 weken rust ingebouwd (niets gedaan) en bijna 4 weken niet gelopen.
De eerste looptraining was het na 12 min al terug van dat .

@waltaf: bedankt voor de info, maar vooral keep me posted ivm het verloop van je looptrainingen! Ps: heb jij nog iets anders gedaan behalve rust?

@Hedcandy: even oefeningen opzoeken hiervoor. Reeds 2 kiné-sessies gehad, maar de kine laat me enkel stabilisatie-oefeningen uitvoeren...

7

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Ik heb naast heel veel zwemmen ook veel gefietst en gewandeld. Bij mij deed het ook geen pijn bij het fietsen.Dus heb alle looptrainingen vervangen of voor fietsen of voor zwemmen, gemiddeld evengoed kwam ik uit op 9 uur per week ongeveer

8

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Inmiddels al 6 x 8 km gelopen en geen last. Heb een schema gemaakt waarbij ik op 9 juli triathlon Frankfurt ga doen, dus voorlopig zal het trainingen van 8 km zijn en dan langzaam opbouwen naar de marathon. Hoe gaat het met je knie nu?

9

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

waltaf schreef:

Inmiddels al 6 x 8 km gelopen en geen last. Heb een schema gemaakt waarbij ik op 9 juli triathlon Frankfurt ga doen, dus voorlopig zal het trainingen van 8 km zijn en dan langzaam opbouwen naar de marathon. Hoe gaat het met je knie nu?

Leuk! Ironman FF ook reeds 2 maal gedaan. Veel sfeer daar!

Het gaat op en af bij me... Ik loop nog steeds met last/irritatie...
Maandag wel 10 km kunnen lopen (50min), maar de pijn bleef binnen de perken. Woensdag vol goede moed vertrokken voor hopelijk een 60 min, maar na 30 min ben ik moeten stoppen. De pijn werd erger en harder... zaterdag terug proberen.

Zaterdag terug een poging, maar ik voel al dat het van lange adem zal zijn... Hoewel er toch reeds een kleine verbetering is, denk ik..

Met geen last, bedoel je dan dat je echt niets voelt?

Keep up the good work!!

10

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

ik heb inderdaad helemaal geen last meer, dus voor mij heeft de absolute rustQua lopen) geholpen
Ik hoop echt dat het snel weer beter gaat voor je ook al is het nu geen seizoen maar weet precies wat je meemaakt.
Stil zitten is ook eigenlijk geen optie voor ons maarja soms misschien wel beter.
Hou me op de hoogte van je vorderingen dan doe ik dat ook
En komt wel weer goed hoor

11

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Vandaag een 50 min kunnen lopen...
De eerste 15 min zijn leuk, dan voel ik niets. daarna begint de zachte pijn en irritatie. Deze kon ik zo een 20-25 min volhouden...
De laatste 5 a 10 min werden iets heviger en na 50 min heb ik het voor bekeken gehouden. Langs ene kant ben ik blij dat ik toch een 50 min kan lopen... alleen geniet je er niet van...

Kan evengoed zijn dat ik er maandag maar een 30 kan lopen... Hopelijk betert het, al is het maar heel langzaam...

mvg

12

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Ga je niet toch steeds een beetje te ver dan? Het lijkt mij beter om niet steeds die pijn/irritatie op te zoeken. Hoe frustrerend het ook is, soms is rust echt beter.

Louise

13

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

pieterjan99 schreef:

Vandaag een 50 min kunnen lopen...
De eerste 15 min zijn leuk, dan voel ik niets. daarna begint de zachte pijn en irritatie. Deze kon ik zo een 20-25 min volhouden...
De laatste 5 a 10 min werden iets heviger en na 50 min heb ik het voor bekeken gehouden. Langs ene kant ben ik blij dat ik toch een 50 min kan lopen... alleen geniet je er niet van...

Kan evengoed zijn dat ik er maandag maar een 30 kan lopen... Hopelijk betert het, al is het maar heel langzaam...

mvg

Als je wilt dat het beter gaat worden, dan loop je die 15 minuten leuk en ga je dan weer lekker naar huis. Van daaruit opbouwen. Bij deze klachten is het belangrijk pijnvrij te lopen. Dus zodra jij de pijn ingaat, irriteer je de boel weer en vertraag jij  je herstel. M.a.w. Als je zo doodblijft lopen zoals je nu doet ben je over een half jaar nog niet klachtenvrij. Hoe moeilijk het ook is om rustig aan te doen, is dit wel bepalend voor een goed herstel. Succes!

14

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Zodra de pijn opkomt  gaan wandelen!
Wat anderen al zeggen, anders geneest het niet hoor..

15

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Hedcandy schreef:

Zodra de pijn opkomt  gaan wandelen!
Wat anderen al zeggen, anders geneest het niet hoor..

Maar je zegt lopen tot de pijngrens... lichte pijn/irritatie = ook stoppen?

16

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

pieterjan99 schreef:
Hedcandy schreef:

Zodra de pijn opkomt  gaan wandelen!
Wat anderen al zeggen, anders geneest het niet hoor..

Maar je zegt lopen tot de pijngrens... lichte pijn/irritatie = ook stoppen?

Idd. Je moet pijnvrij lopen.

17

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Je kan pijn uitdrukken in cijfers.
0 geen pijn
10 het ergste wat je je kunt voorstellen.
Bij 2 zou ik niet verder gaan.
Het kan best dat t wegzakt en je een poosje later weer een klein stukje kunt rennen. Maar luister vooral heel kritisch naar je lichaam. Anders hou je jezelf enkel maar voor de gek.

18

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Wat ik nog dacht: met het oog op de triathlon is ook dit net de tijd van het jaar waarin je beter geen risico's neemt en extra rust kan pakken. Beter weer helemaal hersteld aan het nieuwe seizoen beginnen.

Louise

19

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Bedankt allemaal voor de tips!

20

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Vandaag 27 min gelopen.... tot aan pijngrens 1 a 2...
Woensdag een nieuwe poging.

21

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

pieterjan99 schreef:

Vandaag 27 min gelopen.... tot aan pijngrens 1 a 2...
Woensdag een nieuwe poging.

Dit lijkt mij de beste aanpak. Niet over de pijngrens. Als je nu 27minuten kan lopen, is dat imo hoopvol. Ben benieuwd wat woensdag brengt!

22

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Trouwens de nieuwe nimbus is niet meer zoals de oude nimbus is mij wel eens verteld.
Ik zelf loop afwissellend op brooks pure cadence 4 en de hoka one clifton 2 en deze bevallen echt goed, veel demping en de andere hele soepele schoen.
Wel is het zo dat je met beide een middenvoet voorvoet landing eigenlijk het beste is. Dit is trouwens zowieso beter voor de knieien.
Misschien is chi running ook iets voor je om eens naar te gaan kijken.Baat het niet schaden doet het zeker niet
Wederom succes en go go go woensdag

23

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

Is meer demping ook automatisch beter voor je knieën? Ik heb mijn meeste blessures gehad toen ik met goed dempende schoenen liep. Ik loop nu eigenlijk met een tussenmodel geen wedstrijdschoen maar ook niet echt een comfortabele en heb sindsdien gelukkig geen problemen meer.

24 Laatst bewerkt door pieterjan99 (22-11-16 18:42:21)

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

waltaf schreef:

Trouwens de nieuwe nimbus is niet meer zoals de oude nimbus is mij wel eens verteld.
Ik zelf loop afwissellend op brooks pure cadence 4 en de hoka one clifton 2 en deze bevallen echt goed, veel demping en de andere hele soepele schoen.
Wel is het zo dat je met beide een middenvoet voorvoet landing eigenlijk het beste is. Dit is trouwens zowieso beter voor de knieien.
Misschien is chi running ook iets voor je om eens naar te gaan kijken.Baat het niet schaden doet het zeker niet
Wederom succes en go go go woensdag

Dit is een moeilijke voor me... aangezien ik reeds een 8-tal operaties heb gehad aan de rechterknie... kruisbanden, kraakbeentransplantatie, meniscus weg en als laatste een Osteotomie..
Hoe meer demping , hoe beter de knie..

Wel ik heb nu de laatste Nimbus... De vorige 6-7 versies ook gehad en ik ben idd. het minst tevreden van deze...

25

Re: Tips voor de lopersknie (ervaringen)

ronnyke schreef:

Is meer demping ook automatisch beter voor je knieën? Ik heb mijn meeste blessures gehad toen ik met goed dempende schoenen liep. Ik loop nu eigenlijk met een tussenmodel geen wedstrijdschoen maar ook niet echt een comfortabele en heb sindsdien gelukkig geen problemen meer.

Juist de afwisseling tussen 2 schoenen bedoelde ik en  voor de impct op knieen is een rechte landing onder het lichaam belangrijk, dus hoge pasfrequentie met kleine passen, dit voorkomt dat je elke keer over het dode punt heen moet en de impact op het hele lichaam