1 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (10-10-16 16:23:32)

Onderwerp: Natureman

Ik heb vorige week in Les Salles sur Verdon (Frankrijk) de Natureman volbracht. Een halve triathlon in een uitdagende en prachtige omgeving. Echt een aanrader qua belevenis en organisatie! 

Ik had eind vorig jaar al ingeschreven en keek er naar uit, maar ook wel tegenop. Voor de gemoedsrust eens wat heuvels in Limburg overwonnen, maar het blijft natuurlijk (letterlijk) onbekend terrein. Op zaterdag kon ik alvast aanmelden en een tasje met startnummer, stickers en heel veel goodies ophalen. Gelijk de wisselzone verkend en een duikje gemaakt in het prachtige Lac du St Croix. Het was erg koud en slecht weer, maar dat zou de volgende dag gelukkig helemaal anders zijn.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ovNaqQUqtKNXyOaaehd5DWleIAw8BaLO2IrSvFjjh6E-2048x1152.jpg

Raceday
We zaten maar 10 km van de start, maar daar kan je in die omgeving ook makkelijk een uur in de auto voor uittrekken. Vroeg op weg dus en de fiets inchecken. Supporters kunnen gelijk aan de rand van de wisselzone meekijken, dus druk babbelend m’n spullen klaargelegd. Erg goed geholpen door de vrijwilligers (in het Engels!) met al m’n vragen.

Swim
Op naar de start op het kiezelstrand. Muziek aan en er wordt een grote show van gemaakt. Maar het zwemparcours bleef me nog lang onduidelijk. Na het startschot maar gewoon achter de rest aanzwemmen. In een wetsuit bleek het water erg aangenaam en ik had er een lekker tempo in. Tussendoor een Australian exit; dat is natuurlijk niet te doen op een kiezelstrand en als je al niet zo stevig op je benen staat, maar ik werd gelukkig goed geholpen. Het tweede gedeelte had ik flink stroom tegen en ook de mannen (die 20 min later startten) kwamen me voorbij. Ik zwom steeds de verkeerde kant op en de motivatie was even helemaal weg. Blij toen ik na 50 min eindelijk aan land kon.

Bike
Hop wetsuit uit en de fiets op. Genieten van de prachtige omgeving was het devies!
Een eerste rondje van 26 km bestond uit de beklimming van Monte d’Aguinnes, met zo’n 10 km a 4% een mooie opwarmer en als beloning geweldig uitzicht. Daarna weer langs het dorp en op naar de ronde om het meer. Overal mensen langs de weg en zeker over vrouwen (maar 100 van de 1200 deelnemers) waren ze erg enthousiast: “Allez les filles”!

Vooral over de L’Enfer du Sud had ik mij als meisje van het platte land nogal wat zorgen gemaakt. Eerst 1 km a 10% en daarna1.5 km haarspeldbochten met stukken van over de 20% en een gemiddelde van 16%. Gelijk vanaf het begin al op mijn kleinste verzetje (ik had de TT gelukkig thuisgelaten) en helemaal verzuurd naar boven gepeddeld. Zo fijn om daar overheen te zijn! Bovenaan stond een bandje te spelen en kon ik wat eten aanpakken. De zones werden verder steeds voorafgegaan door een dumpplaats voor oude bidons en je kan steeds nieuwe aanpakken met water of sportdrank. Erg goed geregeld! Op elders dumpen van afval stond dan ook diskwalificatie. Mag in NL wat mij betreft ook ingevoerd worden.

15 km vals plat naar beneden was een genot. En toen er wat wind op stak, bleek ik de fransen toch eens te snel af te kunnen zijn wink De rest van het parcours ben ik veel ingehaald, maar ook regelmatig mensen kunnen inhalen die ik niet meer teruggezien heb. Ik kon in elk geval prima meekomen met het soepie. Vanaf 60 km begon de ellende. Weer een klim! Die had ik niet meer verwacht. Vanaf daar ging het alleen nog maar op-en-neer en ik kon soms wel huilen als ik weer geparkeerd stond. Vooral in de brandende zon begon me dit toch flink tegen te vallen. Wat duurde dit lang zeg, ik was er echt helemaal klaar mee. Na een laatste stukje dalen (hard achter de locals aan), dan toch erg gelukkig om lekker de benen te kunnen strekken.

Run
Rennen, wat had ik daar ontzettend zin in! Ook fijn om na 4 uur fietsen m’n supporter weer eens te zien, ik had ‘m zoveel te vertellen. Hup, schoenen aan en het parcours op. Lekker tempootje en eigenlijk helemaal geen last van het fietsen. Ik zou rustig aan doen en eindelijk echt genieten.

Dat bleek wel nodig ook, wat een geklauter! En niet alleen ‘gewoon’ off-road, maar alles over paden met keien en boomstronken. Dat vereist echt wel concentratie, als je al een paar uur bezig bent en m’n enkels hadden het zwaar te verduren. Soms dus toch even gaan wandelen, en bij elke drankpost rustig wat gedronken. Wat werd er goed voor ons gezorgd zeg. De tijd maakte nu toch niet meer uit en om me heen zag ik niet anders.

Tot slot nog over het strand en een rondje bij het dorp. Ik zag een bordje met 18 km, maar dat bleek voor de volgende ronde. Twee rondjes bij het dorp dus. He bah, wat demotiverend. Gelukkig toen het echt zo ver was er nog een sprintje uit kunnen persen en na 7 uur toch erg tevreden over finish.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/3DCreSpa1_FwhWi2DpZicnWR1S8arMGNye6yWKu7XPg-1536x2048.jpg

Finish
Certificaat ophalen en aan de Radler. Er was zoveel eten, lokale ham, amandel spijs, heerlijk! Jammer dat je je supporter daar niet kan treffen, in je uppie feestvieren is toch een beetje jammer. Dan maar de fiets uitchecken en een goede maaltijd scoren. Overal leuke reacties door mensen die weten dat je meegedaan hebt. Na een half wijntje (meer krijg ik niet meer weg) wordt ik lekker naar onze B&B gereden.

Wat een ervaring! Tijdens het fietsen besloot ik al dat ik dit nooooooit meer mezelf zou aandoen. Maar misschien met wat meer bergtraining? big_smile

Er worden elk jaar erg mooie filmpjes gemaakt, lekker nagenieten: https://vimeo.com/185786103

2

Re: Natureman

Leuk verslag! Ik probeer bij SwissMan binnen te komen volgend jaar, en volgens mij heerst daar dezelfde sfeer: het halen is waar het om draait. Veel leuker dan met 39km p/u rotondes afwerken! Alhoewel dat op zijn tijd ook best leuk is...;-)

3

Re: Natureman

Jerry schreef:

Leuk verslag! Ik probeer bij SwissMan binnen te komen volgend jaar, en volgens mij heerst daar dezelfde sfeer: het halen is waar het om draait. Veel leuker dan met 39km p/u rotondes afwerken! Alhoewel dat op zijn tijd ook best leuk is...;-)

Dankjewel.

Dat is helemaal extreem zeg! Maar ik snap er nu ook wel de lol van wink

4

Re: Natureman

Gaaf verhaal Linda! Doet me een beetje terugdenken qua sfeer aan de 70.3 van Aix en Provence, maar dit gaat nog een stapje verder natuurlijk.

En gewoon meeloten voor de Norseman, kan begin november wink

5

Re: Natureman

Tip voor volgend jaar: Nisraman. Heerst ook echt een toffe sfeer waarin de laatste net zoveel respect krijgt als de eerste. Leuk filmpje ook!

6 Laatst bewerkt door Vanzella (10-10-16 17:26:00)

Re: Natureman

leuk verslag en een goed prestatie Linda, gefeliciteerd!...

Ik heb nog geen plannen voor volgend jaar, maar een lastige halve als deze is wel heel aantrekkelijk om met potlood op te schrijven..

7

Re: Natureman

Leuk verslag en uiteraard een prima prestatie!

8

Re: Natureman

Mooi verhaal, Linda, leuk om te lezen. Het gaat bij mij ook wel kriebelen. Schokkend weinig vrouwen, zeg. Is er een limiet eigenlijk? En ja, ik werd in Vichy ook veel als 'fille' toegeroepen - leeftijd maakt daarvoor niet uit kennelijk (of ze zien m'n grijze haren niet onder m'n helm) wink

Wat me nog opviel:

LindaRotterdam schreef:

De zones werden verder steeds voorafgegaan door een dumpplaats voor oude bidons en je kan steeds nieuwe aanpakken met water of sportdrank. Erg goed geregeld! Op elders dumpen van afval stond dan ook diskwalificatie. Mag in NL wat mij betreft ook ingevoerd worden.

Is dat in Nederland niet zo dan? Ik heb in eigen land nog niet langer dan een kwart/OD gedaan, dus dan heb je dat sowieso niet, maar bij de langere dingen die ik gedaan heb in België, Duitsland en Frankrijk was altijd een dropzone, dus ik weet niet beter.

Louise

9

Re: Natureman

Hi Linda,

Wat een heerlijk verslag, voor mij is het een week later nog even nagenieten. Zoals je weet heb ik 'm ook gedaan. En door de omstandigheden was dit wel de zwaarste 1/2e die ik heb gedaan. Maar ik heb 'm zelf niet zo zwaar gemaakt, met name bij het lopen heb ik het relatief rustig gedaan.

Voor mij was het vooral het zwemmen dat erg tegenviel. Met 1200 mensen tegelijkertijd het water in. Dat heb jij bij de dames niet meegemaakt, maar dat was echt beangstigend. Tot 3x toe een paniekaanval gehad, ik raakte volledig van mijn adem. En kon niet meer normaal zwemmen. Uiteindelijk heb ik via de zijkant wat ruimt gevonden en kon ik mijn wedstrijd vervolgen.

Fietsen was prachtig, daar heb ik iets te veel gegeven. En het lopen.... tja. Waanzinnig. Ik had mij hier wat op verkeken, ik had namelijk nog nooit eerder 20k zo onverhard gelopen. Laat staan na zwemmen en lopen. Voor mij was het ook (mentaal) zwaar om dan door 100 man ingehaald te worden. Met al met al. Supermooie tocht, en misschien doe ik m nog een keertje.

-- M

10

Re: Natureman

mstyz schreef:

Voor mij was het vooral het zwemmen dat erg tegenviel. Met 1200 mensen tegelijkertijd het water in. Dat heb jij bij de dames niet meegemaakt, maar dat was echt beangstigend. Tot 3x toe een paniekaanval gehad, ik raakte volledig van mijn adem. En kon niet meer normaal zwemmen. Uiteindelijk heb ik via de zijkant wat ruimt gevonden en kon ik mijn wedstrijd vervolgen.

Dat hoorde ik van mijn vriend, die vond de zwemstart bij de mannen zo indrukwekkend. Wel heel heftig als je ertussen ligt inderdaad.

Jij vond het fietsen juist goed te doen toch? big_smile

11

Re: Natureman

LindaRotterdam schreef:
mstyz schreef:

Voor mij was het vooral het zwemmen dat erg tegenviel. Met 1200 mensen tegelijkertijd het water in. Dat heb jij bij de dames niet meegemaakt, maar dat was echt beangstigend. Tot 3x toe een paniekaanval gehad, ik raakte volledig van mijn adem. En kon niet meer normaal zwemmen. Uiteindelijk heb ik via de zijkant wat ruimt gevonden en kon ik mijn wedstrijd vervolgen.

Dat hoorde ik van mijn vriend, die vond de zwemstart bij de mannen zo indrukwekkend. Wel heel heftig als je ertussen ligt inderdaad.

Jij vond het fietsen juist goed te doen toch? big_smile

Als buitenstaander is het zeker spectaculair, maar er middenin kan het anders aanvoelen. Ik was te laat naar het water gegaan, het moment dat ik wilde inzwemmen (10 minuten van tevoren) werd ik door de organisatie eruit gemaand. Dus ik had nog geen water gevoeld. En daarnaast was ik te druk met ouwehoeren, zodat ik niet een slim plekje aan de rand heb uitgekozen. Nogal naïef van mij.

En het fietsen, ja dat vind ik prachtig. Door de bergen heen rijden. Helaas kan dat in Nederland weinig. Meestal zijn de dingen die je leuk vind, ook dingen waar goed in bent (of wordt). Ik heb tijdens de eerste klim letterlijk 100-en deelnemers ingehaald. Dat geeft een kick. Dat in combinatie met de omgeving, het weer, de vakantie... dat is echt genieten. Volgens mij had ik de 60ste fietstijd. En dat voor iemand die uit een kikkerlandje komt.

Heb met de donkere, koude avonden al weer zin om terug te gaan. Was perfect!

-- M

12

Re: Natureman

https://www.youtube.com/watch?v=CohF04Zkpd4

Op 20 s zie je de heftige massastart!

En op 1:22 mij uit het water waggelen... hmm

13

Re: Natureman

LindaRotterdam schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=CohF04Zkpd4

Op 20 s zie je de heftige massastart!

En op 1:22 mij uit het water waggelen... hmm

Mooie beelden! Geweldig, zo'n zwemstart. En nooit geweten dat jij een dikke man was trouwens.

14

Re: Natureman

My god...voor dit soort starten, of eerder wat er daarna gebeurd, ben ik dit jaar bang geworden.

Mooi filmpje verder!!

15

Re: Natureman

Hedcandy schreef:

My god...voor dit soort starten, of eerder wat er daarna gebeurd, ben ik dit jaar bang geworden.

Mooi filmpje verder!!

Is ook verschrikkelijk.... Nog nooit zoiets meegemaakt. :-(

16

Re: Natureman

De rapportage van Canal+:
https://vimeo.com/190253161


Weer prachtig en nu ook beelden van het loopdeel. Ook de winnaar moest veel wandelen wink