1 Laatst bewerkt door zalmatri (29-11-19 19:13:31)

Onderwerp: Lopersknie of niet?

Hallo iedereen,

Mijn naam is Ben, 30 jaar en doe al 6 maanden triatlon. Zwemmen en fietsen is geen probleem, maar dat lopen gaat niet makkelijk.
Van mijn 12 tot 18 atletiek gedaan, sindsdien niet veel meer sport gedaan (af en toe voetbal, fitness, pingpong, ...) tot mijn 28 ongeveer.
Ik kom net uit een periode van scheenbeenvliesontsteking die net achter de rug is en nu begint iets totaal nieuw: pijn aan de buitenkant van de knie.

De sportarts zegt ITB, de sportkine zegt van niet. Wie er gelijk heeft maakt mij niet uit, maar ik wil wel weten wat ik heb.

Symptomen:
- 10 min lopen heb ik geen last, 15 min begint de last de komen, na 20 min is de last erg aanwezig. Duidelijk op 3 verschillende punten (ik kan ze telkens met een vinger aanduiden).
- Later kan ik dat perfect nabootsen door door dat been te buigen en terug naar omhoog te komen.
- Het gaat over mijn linkerbeen, rechterbeen heb ik geen probleem. Rechterbeen had wel de scheenbeenvliesontsteking.

Foto ter verduidelijking.


Wat denken jullie er van? Heeft er iemand ervaring? Wat was het herstel en hoe lang?

Grtz,
Ben

2

Re: Lopersknie of niet?

Ik heb zelf nooit last van blessures, maar toevallig wel van iets dergelijks last gehad vorig jaar. Ook totaal geen last bij normaal functioneren, maar bij hardlopen langzaam opkomend totdat ik moest stoppen. De eerste keer dat ik hier last van had ben ik te lang doorgegaan en toen voelde ik dit nog een paar dagen. Ik ben naar een sportarts geweest en die kwam met onderstaand verhaal:

Anamnese

2,5 week geleden tijdens het lopen enige pijnklachten buitenzijde linker knie, hetgeen tijdens het lopen toenam en

uiteindelijk 18 km gelopen en bij stoppen geen klachten meer. Sindsdien kortere loopsessies waarbij de klachten

steeds rond een half uur beginnen en bij stoppen weer verdwijnen. In dagelijks leven helemaal geen klachten.

Geen zwelling, geen slotklachten, geen duidelijke giving way. Geen klachten rug/heup/enkels. Wel langs het

strand gelopen (links zeezijde). Loopt met korte pas, al jaren zelfde merk schoenen.

12 december staat de west-coat challenge (130 km, opgedeeld in stukjes 20-30 minuten met twee personen)

gepland, maar is dit wel haalbaar?

Lichamelijk onderzoek

Enige genu varus been as (o-benen), neutrale bekkenstand, neutrale voetstand. Rug bewegingen symmetrisch

zonder klachten. Korte hamstrings. Endorotatie linker heup iets beperkt zonder klachten. Duidelijk verkorte

iliotibiale band links en hypertonie bij in lengterichting gespleten band (waarschijnlijk agv voorgeschiedenis).

Geen hydrops. Geen afwijkingen bandapparaat knie, meniscusprovocatietesten niet afwijkend, patellafacet niet

pijnlijk. Herkenbare pijn opwekbaar bij Ober test terplaatse van distale verloop iliotibiale band. Been/voet

neurovasculair intact.

Conclusie

Iliotibialebandfrictiesyndroom (‘lopers knie) bij verkorte iliotibiale band (deels agv voorgeschiedenis) en enige

genu varus bij hardloopbelasting (mogelijk versterkt door lopen langs kustlijn en wedstrijdje).

Advies/beleid

Uitleg gegeven over de werkdiagnose. Nu richten op herstel evenwicht belasting-belastbaarheid. Belasting max

3-4/10 tijdens, nadien en de volgende dag (dus klachten niet verergeren, en belasting heel rustig opbouwen).

Rekken van de band en massage meerder keren per dag en voor het lopen (mag geen klachten opwekken, geen

manipulatie). Andere kant strand lopen. Pm inlays als echt niks helpt.

Het was de pees die helemaal over je been loopt die door mijn afgesleten schoenen en het op het strand lopen (want aflopend) teveel over iets in mijn knie wreef wat tot irritatie leidde. Ik heb nieuwe schoenen gekocht, gewerkt met K-tape (wat echt werkte) en veel aan rekoefeningen gedaan. Hiermee kon ik gewoon de Westcoast Challenge lopen en hierna had ik er geen last meer van.

Hopelijk heb je hier iets aan.

3 Laatst bewerkt door woes (14-11-16 13:44:01)

Re: Lopersknie of niet?

En wat concludeer je zelf als je gaat zoeken op ITB-syndroom? Heel veel info over te vinden op internet.

De pijn zit wat laag, het treedt vaker op ter hoogte van de peesplaat naast/boven je knie. Op de plaatsen die jij aanwijst daar zit een aantal spieren van je bovenbeen vast aan het bot van je onderbeen middels pezen. Overbelasting na verloop van tijd levert pijn op. Pezen die de eigenschap hebben slecht doorbloed te zijn, waardoor herstel (veel) langzamer gaat dan spierweefsel. Het kan zijn dat je (de buitenkant van) je linkerbeen meer belast ter compensatie van je vorige blessure in je rechterbeen, of wellicht een standsverandering wat ook weer overbelasting op kan leveren.

Qua herstel en ervaringen: hier staat in ieder geval wat vergelijkbaars (paar weken terug):

http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=4437

Succes met je herstel.

4

Re: Lopersknie of niet?

Zalmatri

Zelf dit fenomeen al 2x gehad. Op de foto het meest linkse kruisje was bij mij in die gevallen pijnlijk / geïrriteerd.

Mocht je twijfels hebben of het een lopersksnie is ga dan voorzichtig te werk. Het herstellen van een lopersknie duurt alleen maar langer bij het doorlopen met pijn.

Ik ben destijds ook begonnen met veel rekken van de spieren en rustig pijnvrij dribbelen (bijv. 3 min. en 1min. rust) op een zachte vlakke ondergrond. Dat heb ik rustig opgebouwd.

GR

5 Laatst bewerkt door zalmatri (14-11-16 14:07:57)

Re: Lopersknie of niet?

@ Maca944: ik moet wel zeggen dat ik het tot een paar dagen na het lopen ook voel. Zelfs bij stappen en trappen opgaan. Voor de rest herken ik me wel in het verhaal.

@ woes:

Het kan zijn dat je (de buitenkant van) je linkerbeen meer belast ter compensatie van je vorige blessure in je rechterbeen, of wellicht een standsverandering wat ook weer overbelasting op kan leveren.

Dit is exact wat de dokter zei + dat ik kleinere passen moest nemen van de kine (waardoor ik soms te veel nadacht of te goforceerd loop)

Men heeft mij gezegd: ijs + foamroller + heup/bilspier oefeningen, maar dit lijkt me allemaal zo relatief sad
Ongeveer hoe pieterjan99 het in je vernoemde thread vernoemd:

Is zo moeilijk om het juiste te doen... De ene zegt complete rust, de andere zegt tot aan de pijngrens en dan stoppen...
Ik heb reeds 2 weken rust ingebouwd (niets gedaan) en bijna 4 weken niet gelopen.
De eerste looptraining was het na 12 min al terug van dat .

Ik heb ook 2.5 weken rust ingelast en heeft nul komma nul veranderd.

@ rudi: Het rechter (groter) kruisje is bij mij waar de pijn het grootst is. Het probleem (bij mij dan toch) is dat je stilaan de moed laat zakken of niet meer zeker bent van (in dit geval) het lopen. Op den duur krijg je echt schrik om te gaan lopen.

6

Re: Lopersknie of niet?

Ik denk, wat is de reden dat je 2 verschillende diagnoses opvraag bij 2 verschillende medici? en waaraan twijfel je?
Nu snap ik gedeeltelijk wel waarom je de reden kunt hebben om te twijfelen, aangezien de meeste fysiotherapeuten en ook een deel van de sportartsen aan symptoom bestrijding doen, zonder veel verder te kijken naar de oorzaak. (mijn hielperikelen kwamen uiteindelijk ook uit mijn heup kwam de osteopaat achter)
Maar uiteindelijk kan iedere sporter wel iets roepen wat er bij hem geconstateerd is tijdens een blessure, maar geen enkel lichaam is gelijk. En zonder juist onderzoek kan niemand de juiste diagnose stellen.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk altijd goed voor je lijf om core trainingen in te bouwen, en ook rek en strek oefeningen ter bevordering van de lenigheid zorgt voor minder blessures.

7

Re: Lopersknie of niet?

Met rust haal je de oorzaak vd klachten niet weg.
Wat ik mijn patienten adviseer: lopen tot net voor de provocatie (wandelen als je pijn begint te krijgen).
Daarnaast intensieve oefeningen doen om je heupabductoren te versterken. Zwakte hiervan is in 9 van de 10 gevallen de oorzaak van je klachten.
Met een foamroller je peesplaat soepelhouden werkt daarnaast ook positief.

Succes...

8 Laatst bewerkt door pieterjan99 (14-11-16 21:50:33)

Re: Lopersknie of niet?

Ik heb dezelfde symptomen reeds 3 maand.
Vandaag eindelijk eens 50 min knn lopen.. 15 min zijn pijnloos, maar dan begint de irritatie (zeurende pijn), die wordt soms heviger en som minder om dan na een tijd over te gaan in messteken buitenkant knie. Op 1 enkele plaats.
Ik ga naar de kiné voor stabilisatie-oefeningen... Ik versterk ook de nodige spieren (heupadductoren)
Bijna alle dagen compex: https://www.youtube.com/watch?v=kvsxaiPAEIM


En de laatste tijd loop ik ook me k-tape. Dit helpt enorm bij mij:
https://www.youtube.com/watch?v=lhM7S59rGAY

Ik loop nu ook enkel op finse piste (schors) ipv straat.

Bij mij is het enkel op 1 plaats de pijn, het kleine kruisje vooraan de knie.

Tot 2 weken terug kon ik met moeite 20 min lopen. Na 3 min begon de irritatie reeds.. de is nu gelukkig toch al wat langer.

Ik zou kine volgen, stabilisatie oefeningen doen, compexen, krachtoefeningen, veel fietsen en zwemmen, en voltarenplakkers er continu ophouden (doe ik ook)

9

Re: Lopersknie of niet?

Pieterjan, ik zou mn heupabductoren versterken en niet je adductoren. Daar ligt het echt niet aan...

10 Laatst bewerkt door pieterjan99 (15-11-16 21:40:18)

Re: Lopersknie of niet?

Hedcandy schreef:

Pieterjan, ik zou mn heupabductoren versterken en niet je adductoren. Daar ligt het echt niet aan...


Dat is idd correct!! Typfout van mij, sorry
https://www.youtube.com/watch?v=WcDY4wMs_hI

Deze oef. doe ik veel.

11

Re: Lopersknie of niet?

De resultaten van de echo zijn binnen, iliotibiale band frictiesyndroom met wat slijmbeursontsteking.

Deze week neem ik totale rust.
Vanaf volgende week begin ik opnieuw 1x per week te zwemmen en 1x per week te fietsen om te beginnen.

Lopen zal ik met de kine moeten bespreken (afspraak pas volgende week).
Ondertussen heb ik voor mn eigen wel een documentje gemaakt op basis van:
summitmedicalgroup.com/media/db/relayhealth-images/xknee-i1_3.jpg
summitmedicalgroup.com/media/db/relayhealth-images/xknee-i2_3.jpg
fysiotherapiecentrumudenhout.nl/aandoeningen/de-knie/tractus-iliotibialis-frictie-syndroom
fysiodevries.nl/thuisoefenen/knie/Frictie%20syndroom.htm

Alsook ontstekingsremmers nemen en elke dag 10min max ijs leggen.

Hedcandy (of andere leden) nog tips?

12

Re: Lopersknie of niet?

pieterjan99 schreef:

Dat is idd correct!! Typfout van mij,

Gelukkig een typfout wink