1

Onderwerp: Gemakkelijke Triathlons?

Op dit forum is veel vraag naar de moeilijke, zware, grote en professionele triathlons. Leuk natuurlijk, maar zo nu en dan vind ik juist die wedstrijden met een gemiddeld lager niveau ook wat hebben. Zeker wanneer ik "nieuwe" mensen meeneem die ook eens willen kijken of Triathlons iets voor hen is. Dat soort wedstrijden zijn vaak ook net wat gemoedelijker, de sfeer is vaak ook wat relaxter. En ja dan fietst er soms iemand met een citybike links op de weg of er zwemmen schoolslag zwemmers voor je die iets te fanatiek vooraan gestart zijn, er is geen luxe prijzenpot en je krijgt geen medaille, "gratis" massage of BBQ.

Nou zijn dat niet allemaal voorwaarden wink maar ik vind juist de kleine evenementen (niet perse qua aantal deelnemers) dus ook hun aantrekkingskracht hebben naast de grote. Al is het maar omdat ik persoonlijk dan niet ergens in de middenmoot eindig, maar een stukje hoger. Noet dat dat nou zo belangrijk is, maar mensen inhalen ipv ingehaald worden, voelt wel (soms) een stukje beter. Ook al is het niveau lager.

2

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Ha, ja, daar kan ik me ook heel wat bij voorstellen, bij die vraag, ik houd ook van relaxed, kleinschalig en gemoedelijk en voor mijn ego is het ook wel eens goed om niet volledig in de achterhoede te eindigen. Mijn beste ervaringen daarmee:
- Met stip op 1 maar wel alleen voor vrouwen: de Vrouwentriathlons. Speciaal bedoeld als laagdrempelig. (Daar haal ik op de fiets driekwart van het veld in).
- Triathlon010, Binnenmaas en Spijkenisse (Politietriathlon) (al ben ik daar al een paar jaar niet geweest, maar bij de sprint daar heb ik bij de 40+-vrouwen op het podium gestaan, wat meer zegt over het veld dan over mij - ik was stomverbaasd).

En in het algemeen: de kortere afstanden. Dus als een triathlon een kwart en een achtste heeft, dan is de achtste van gemiddeld lager niveau.

Louise

3

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Zeker, voor mij hoeft een parcours echt niet extreem te zijn. Bovendien hoeft een minder extreem parcours niet minder zwaar te zijn, je kunt dan harder en dus kun je het zo zwaar maken als je wilt. Op een zwaar parcours wordt dat zware je vaak eerder opgedrongen, je hebt niet echt een keus wink Het is dan meer het finishen dan echt racen wat je aan het doen bent (maar dat is voor de meesten op een "normale" hele ook al wel zo)

Kleinschalige lokale wedstrijden zijn toch een beetje de ruggengraat van de triathlon vind ik, vooral als breedtesport. Het is laagdrempelig zoals je zegt en kan mensen enthousiast maken om het eens te proberen en wie weet de smaak te pakken te krijgen.

4

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Dat vind ik hier in Belgie wel spijtig, aan welke wedstrijd je ook meedoet het niveau ligt over het algemeen heel hoog.

5

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Volgens mij zijn de meeste 1/8 triathlons in Nederland wel tot en met laagdrempelig. Als het gaat om een NK of dat er een tijdslimiet aan zit, dan staat dat wel aangegeven.

6 Laatst bewerkt door elderenbosch (02-10-16 15:21:19)

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Zelf vind ik de Amsterdamse Triathlons wel toegankelijk. Ze organiseren altijd meerdere startseries waardoor de echt snelle mannen en vrouwen niet zoveel last hebben van de minder snelle. Heb er meerdere gedaan (Bosbaan, Ouderkerk, IJburg). Het eerste jaar moesten ze nog wel wat leren maar nu zijn ze super georganiseerd. Ik heb geen enkel belang bij het plaatsen van een link, weet ook niet of het uberhaupt mag, maar anders bij deze smile http://www.amsterdamsetriathlons.nl/

7

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Bij mij komen ook als eerste de Vrouwentriathlons en de Bosbaan triathlon op. Bij beide wedstrijden mensen mee zien doen op een citybike achtige fiets ipv racefiets. En mensen met een wat minder atletisch figuur, die het toch maar mooi even flikken.

8

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Dank voor de reacties! Ik zal de Amsterdamse triathlons eens in de gaten houden voor het volgend seizoen. Als ik bij de uitslagen kijk zitten er hele snelle mensen tussen die de sprint in een uur rond doen, maar ook hele langzame. Gemiddeld gezien zijn de tijden inderdaad iets "slechter". Als het evenement dan ook nog eens gezellig is... smile

@Ronnyke > Volgens mij ligt het niveau in België sowieso hoger. Waar ik in NL meestal ongeveer halverwege eindig, ben ik de keren in België redelijk in de onderste regionen te vinden geweest. Dat waren wel wedstrijden van Urban Trisport. Ik had het idee dat dit allemaal een stukje professioneler was.

9

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Voor veel mensen is zwemmen de grootste afknapper,
daarom is onderstaand misschien een ideale starter?
http://www.lollepotters.be/triatlon/TriatlonFrame.htm
300m zwemmen - 18k fietsen - 4k hardlopen

10

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Hedcandy schreef:

Bij beide wedstrijden mensen mee zien doen op een citybike achtige fiets ipv racefiets. En mensen met een wat minder atletisch figuur, die het toch maar mooi even flikken.

Helemaal laagdrempelig vind ik als er zelfs ook opoefietsen, OV-fietsen en boodschappenmandjes bij zijn. Gesignaleerd bij Vrouwentriathlon en Triathlon010.

En over het minder atletische figuur: bij de publiciteit van de Vrouwentriathlon letten we daar speciaal op, dat die in beeld zijn, om duidelijk te maken dat dat echt okee is om dan mee te doen.

Louise

11

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Het meest laagdrempelige evenement dat ik heb meegedaan, is de triatlon georganiseerd door de gemeente koggenland, gehouden in Avenhorn. Niet te vinden via de ntb, aangezien het geen officiele wedstrijd is.
Volgens mij is dit ook een goede vorm van laagdrempeligheid. Dat het een echt plaatselijke organisatie is, zonder wedstrijd element.

12

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Helaas is die dit jaar door het wegvallen van financiële steun niet door gegaan en is nog onbekend of deze volgend jaar weer georganiseerd gaat worden.

13

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Veenendaal en Bathmen/Looermark zijn de meest laagdrempelige evenementen waar ik zo opkom en wel eens heb meegedaan.

14

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Triathlon NoordOostPolder (Emmeloord) is ook zeer laagdrempelig, 1/16, 1/8 en 1/4

15

Re: Gemakkelijke Triathlons?

In Katwijk hebben ze in hun feestweek ook een zeer laagdrempelige triathlon genaamd 3 an mekander.

300m zwemmen

8,5km fietsen (racefietsen en MTB verboden)

4,5km hardlopen

16

Re: Gemakkelijke Triathlons?

In Amerika zie je vaak een aparte klasse voor zware mensen. Clydesdale (100+ kg)voor mannen, Athena voor vrouwen (80+ kg). Zo'n klasse maakt het ook een stuk laagdrempeliger voor mensen die in die klasses mee willen doen. Zij zijn vaak erg bezig om gewicht te verliezen, en geintimideerd door snelle atleten, zo'n speciale klasse kan het voor hen een stuk laagdrempeliger maken.

17

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Dat zou iets voor mij zijn dus als zwaargewicht :-)

18 Laatst bewerkt door VDH (04-10-16 09:15:55)

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Als ik het zo lees is eigenlijk elke triathlon laagdrempelig en weet je... Ik kan me daar wel in vinden.

De perfecte instaptriathlon vind ik de Flitstriathlon in Nijkerk. Geen massale zwemstart, maar elke 10 seconden start er een zwemmer. Geen wasmachine. Een fietsparcour waar alles door elkaar rijdt (en ja draften, stayeren en elkaar in de weg rijden komt hier voor.  Het enige minpuntje qua voorbereiding is dat de Flitstriathlon niet in het weekend plaatsvind, maar doordeweek 's avonds. Ik vind dat wel een leuke variatie.

Overigens is dit wel een evenement waar je je best zal moeten doen om in de middenmoot te eindigen. ER doen veel snelle deelnemers aan mee. De verschillen op de korte afstand zijn natuurlijk sowieso kleiner.

19

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Midzomeravondtriathlon in Leidschendam is ook een zeer laagdrempelige wedstrijd waar ik opoefietsen heb gespot ;-)

20

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Spijkenisse is inderdaad een leuke en lage instap. Werd dit jaar 2e op de kwart afstand overall met een tijd van 2u07. Zegt genoeg wink

21

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Het gaat hier om triathlons waar mensen met bakfietsen meedoen. Dat heeft natuurlijk een bepaalde charme omdat het allemaal niet zo professioneel overkomt, maar wordt de triathlon makkelijk omdat anderen langzamer zijn?

Ook een zogenaamd makkelijk parcours is niet makkelijk als je zo snel mogelijk probeert te zijn. Zo kan een vlakke tijdrit heel moeilijk zijn omdat je altijd in die domme aerohouding moet zitten, terwijl je op een klimmetje eens een keer recht op kan zitten.

Dus wat is nu eigenlijk een makkelijke triathlon? Eigenlijk alleen maar zo eentje waar je langzamer gaat als je eigenlijk kunt. En dat is onafhankelijk van parcours en tegenstanders.

22

Re: Gemakkelijke Triathlons?

Volgens mij zijn er niet echt gemakkelijke triathlons, maar is bij sommige triathlons de uitloop naar beneden breder, omdat er geen eisen aan de tijd of het materiaal zijn. Daardoor kun je ook op een opoefiets of verkleed meedoen of op een tijdritfiets met een trisuit met Carbon,