51

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

@Linda, boek van Fitzgerald heb ik ook gelezen. Ik denk dat zijn boodschap ook wel in één hoofdstuk samen te vatten is, maar het is plezant leesvoer en het heeft me toch aan het denken gezet. Met name het gedeelte dat het vrijwel onmogelijk is om echt je fysieke grenzen op te zoeken (vermits je normaal gezond en getraind bent natuurlijk).

@Emiel, het boek van Chrissie ben ik toevallig nu aan het herlezen, bijna uit. Ze is een inspirerend persoon, ik zal dit boek iedereen ook aanraden.

Ik heb Racing the Sunset van Scott Tinley gekocht, maar nog niet aan begonnen, over het leven van pro-atleten na hun sportcarriere, maar ben er nog niet aan begonnen.

De biografie van de Brownlees spreekt me niet zo heel erg aan, zeker niet na Louises verhaal.

Verder zijn er niet zo heel veel nieuwe leeszame boeken geloof ik.

52

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ben je dan al aan je pensioen aan het denken Maca944? Ik lees gewoon niet graag. Ben overlaatst in Polen aan de triathletes training bible begonnen nadat die hier al 4 jaar ligt en na 4 bladzijden was ik het al beu en ligt hij hier terug.

53

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Het boek 'beter' van Maarten van der Weijden is ook nog een aanrader om te lezen. Het beschrijft zijn gevecht met kanker, en zijn weg naar de olympische spelen. Mooi geschreven! Staan overigens geen zwemtips in ofzo, dus als je dat zoekt kun je beter een ander boek lezen.

54

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ronnyke schreef:

Ben je dan al aan je pensioen aan het denken Maca944? Ik lees gewoon niet graag. Ben overlaatst in Polen aan de triathletes training bible begonnen nadat die hier al 4 jaar ligt en na 4 bladzijden was ik het al beu en ligt hij hier terug.

Haha, nee hoor, ik lees alleen wel graag. Kwam het boek digitaal tegen en dan is de buy now button snel geklikt. Mijn sportpensioen hoop ik uit te stellen tot na mijn dood.

55

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

'Beter' vond ik inderdaad ook goed en het boek van Chrissie Wellington ook - het kan dus wel, dat een kampioen een interessant boek schrijft.

Over die Brownlees nog even: zoals het in het boek staat, is hun trainingsschema door gewoonte bepaald. Zo van: 'vroeger op school had ik op maandagochtend een blokuur vrij, toen deed ik m'n lange looptraining, dus die doe ik nog altijd op maandagochtend'.

Nog een duit in het zakje van de tips: heb ik een tijdje terug gelezen, wel wat aan gehad: On top of your game. Mental skills to maximize your athletic performance van Carrie Cheadle, over mentale training. Beetje erg Amerikaans, maar als je dat eruit wegdenkt is het nuttig, en het is goed geschreven.

Louise

56

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Heb Het geheim van wielrennen besteld. Ben benieuwd.

57

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb net een nieuw triathlonboek gelezen: Surfacing, van Siri Lindley, in 2001 en 2002 zelf ITU wereldkampioen en nu de coach van o.a. Yvonne van Vlerken en Mirinda Carfrae.

Ik vond het wel aardig. Ik bedoel: ik vond het best een goed boek, maar ik had nog iets heftigers verwacht op basis van de ondertitel 'From the depths of self-doubt to winning big and living fearlessly'. Lindley weet zich door over-focus niet te plaatsen voor de OS in 2000 en dat is kennelijk de 'depth of self-doubt', nou, dat vind ik dan nogal meevallen.

En dat 'living fearlessly' - nouja, ze heeft zich wel door de coach die haar heeft 'gered' (Brett Sutton) een negatief lichaamsbeeld laten aanpraten waardoor ze zich niet meer in badpak durft te  vertonen (hij vond haar te dik). En ze is door die Sutton ook als een steekvlam opgebrand: twee jaar aan de top en toen was het op, met overbelastingsblessures en het niet meer op kunnen brengen. In de jaren daarna zwemt of fietst ze nooit meer.

Dus ik had het zowel naar de positieve als negatieve kant heftiger verwacht, maar dus los daarvan was het toch wel een interessant verhaal. Heel Amerikaans, zo van: als je maar hard werkt, haal je je droom, daar is ze zelf het levende bewijs van - dat herhaalt ze een paar keer.

Ze komt in het boek wel over als een sympathiek mens, en dat is bij boeken van andere kampioenen nog wel eens anders, vind ik.

Louise

58

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Hm, ik ben niet meteen gemotiveerd om het boek te kopen Louise, ben een beetje klaar met die halfslachtige biografieën. Ik heb, op een ander sportvlak, de biografie van Ian Hutchinson gelezen (in 2010 won hij alle vijf de wedstrijden op de Isle of Man, waarna hij door een serieus ongeluk op een closed circuit een paar jaar uit de running was, terugkwam en weer won, kortom, ingrediënten genoeg voor een heroïsch verhaal), maar dat was echt ongelofelijk saai en niet informatief. De biografie van de wereldkampioen F1 uit '96 was daarentegen een voorbeeld hoe een biografie er wel uit moet zien. Mooie, nieuwe verhalen, zichzelf helemaal blootgevend en goeg geschreven.

Maar goed, qua triathlon ben ik nu bezig in 100 Bedtime Stories for triathletes. Korte verhaaltjes van een Australische coach die je wel aan het denken zetten, aanrader wat mij betreft. Zie https://www.amazon.com/Bedtime-Stories- … B01LXC7RT5

59 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (09-11-16 13:51:52)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Louise schreef:

Ik heb net een nieuw triathlonboek gelezen: Surfacing, van Siri Lindley, in 2001 en 2002 zelf ITU wereldkampioen en nu de coach van o.a. Yvonne van Vlerken en Mirinda Carfrae.

Ik vond het wel aardig. Ik bedoel: ik vond het best een goed boek, maar ik had nog iets heftigers verwacht op basis van de ondertitel 'From the depths of self-doubt to winning big and living fearlessly'. Lindley weet zich door over-focus niet te plaatsen voor de OS in 2000 en dat is kennelijk de 'depth of self-doubt', nou, dat vind ik dan nogal meevallen.

En dat 'living fearlessly' - nouja, ze heeft zich wel door de coach die haar heeft 'gered' (Brett Sutton) een negatief lichaamsbeeld laten aanpraten waardoor ze zich niet meer in badpak durft te  vertonen (hij vond haar te dik). En ze is door die Sutton ook als een steekvlam opgebrand: twee jaar aan de top en toen was het op, met overbelastingsblessures en het niet meer op kunnen brengen. In de jaren daarna zwemt of fietst ze nooit meer.

Dus ik had het zowel naar de positieve als negatieve kant heftiger verwacht, maar dus los daarvan was het toch wel een interessant verhaal. Heel Amerikaans, zo van: als je maar hard werkt, haal je je droom, daar is ze zelf het levende bewijs van - dat herhaalt ze een paar keer.
Louise

Zij komt ook in 'How bad do you want it' van Matt Fitzgerald, daar lees je toch een net andere kijk op het verhaal big_smile

Kort samengevat:

In the chapter on “The Art of Letting Go,” Fitzgerald profiles Australian triathlete Siri Lindley and her struggle with “choking,” which is “a kind of ironic self-sabotage” because “the desire to maximize performance and achieve a particular outcome creates a feeling of pressure. This feeling of pressure compromises performance and ensures that the wanted outcome is not achieved.”

In his riveting retelling, Siri (with the help of her coach) lets go of this pressure and “goal obsession,” and focuses more on training than on outcome. “A large body of psychological research has demonstrated that the more time people spend fantasizing about desired outcomes—everything from passing school exams to losing weight—the less effort they put into pursuing them and the less likely they are to achieve them. … Set free to focus on racing rather than winning, Siri proved to be faster on tired legs than she had been previously with fresh legs and a self-conscious mindset.”

60

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Die choking komt er zeker wel in voor, hoor, dat klopt - maar uhm, ik ken mensen die door hun 'depths of self-doubt' niet eens kunnen functioneren, zeg maar, en dan vind ik je niet plaatsen voor de OS omdat je choket heel relatief, dat is het meer. En daarna gaat ze inderdaad als een bezetene trainen en heel veel winnen. Heel knap - maar ook heel relatief, want in twee jaar is ze opgebrand. Het verleggen van je focus van uitkomst/winnen naar het proces is natuurlijk wel een verstandige les.

Maca944 schreef:

Maar goed, qua triathlon ben ik nu bezig in 100 Bedtime Stories for triathletes. Korte verhaaltjes van een Australische coach die je wel aan het denken zetten, aanrader wat mij betreft. Zie https://www.amazon.com/Bedtime-Stories- … B01LXC7RT5

Dat klinkt leuk, alleen al om de titel!

Louise

61

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Nog weer wat leesvoer, al zou ik 'm niet zomaar aanraden: Leven is een keuze - een rolstoel is geen handicap, van Maurice Wiegman en Marion van Es. Die Wiegman is para-triatleet, hij staat op de cover in een Ironman-shirt. Hij woont hier vlakbij en het boek lag te koop bij de sportschool waar mijn masseur zit, daarom vond ik het wel leuk om te hebben, al ken ik hem niet persoonlijk.

Het gaat alleen amper over triathlon en die Ironman 70.3 heeft hij (geloof ik) niet volbracht, overigens omdat hij niet door een eigen helper uit het water geholpen mocht worden, en de officiële het zo klungelig deed dat Wiegman er pijn aan over hield - hij heeft een spierziekte met pijn en spasmen. Daardoor moest hij uitstappen. Hij heeft wel een paar andere triathlons en marathons volbracht, zelfs ook als dat niet per se openstond voor gehandicapte sporters.

Wat het wel is, schemert al wel door in de titel: zo'n recht-toe-recht-aan 'als je maar wilt, dan kun je het'-verhaal. Ik word er moe van, vind het nogal weinig empatisch. Het is ook een soort werkboek, met invulbladzijden en ook wat verhaaltjes van anderen. Nouja, vast wel markt voor, ik had graag meer over zijn eigen sporten willen lezen.

Louise

62 Laatst bewerkt door Louise (28-11-16 15:33:42)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

... en weer een boek verder, dus weer een leesverslagje.

Ik kreeg een tijdje terug een mail van Ardy Felius, die vermoedde dat ik wel geïnteresseerd was in zijn boek De Hemel, de Hel, de Triathlon omdat hij, net als ik, afgelopen jaar op z'n 50e een Ironman heeft volbracht - en daar over heeft geschreven, dus, al blijft het bij mij bij een weblog. Nou, dat boek wilde ik dus inderdaad wel lezen. Het is vorige week verschenen.

Vanwege die 'verwantschap' had ik lol in het boek, maar afgezien van die paar feiten herken ik mezelf totaal niet in het verhaal, want hij is een heel andere sporter dan ik. Ik had al meteen begrepen dat het bij hem echt helemaal zeker bij 1 Ironman zou blijven (ik ben daar nog niet uit), want hij heeft zijn knieën verrot gesport: versleten, niet meer op te lappen.

Zo ongeveer vanaf pagina 1 is hij dan ook non-stop bezig met te vaak, te veel, te lang en te hard trainen.  Met de ene overbelastingsblessure na de andere. Door te sporten met pijn. En dan lang niet kunnen trainen en dan toch op het laatst nog even vol gas geven om toch aan een evenement mee te kunnen doen. Met zichzelf nauwelijks rust gunnen. Met ondanks al versleten knieën en ouder worden per se naar dezelfde tijden en snelheden blijven streven als vroeger.

Enzovoort, enzovoort. En met dat ook allemaal weten van zichzelf, maar dat afdoen als erbij horende eigenwijsheid, nodig om tot die prestaties te kunnen komen. Tsja.

De belangrijkste passage staat wat mij betreft dan ook op p. 139:

Maar 'weten' en 'er naar handelen' zijn twee verschillende begrippen. Eigenwijs en er niet aan toe willen geven, dat is de boosdoener. Er van leren... vergeet het maar. En ach, ik heb het al eens eerder gezegd, waarschijnlijk is dat ook een stukje karakter wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. De een noemt het karakter en de ander noemt het dom. Het is allebei uit te leggen. Ik snap namelijk best dat mensen het dom vinden als je volledig bewust bezig bent om je knie structureel helemaal naar de klote te lopen. Zij hebben gelijk. Maar ik heb ook gelijk! En het is mijn leven.

Dat laatste is zo, natuurlijk. Maar ik vind het dom inderdaad, en 200 pagina's domheid wat te veel van het goede, al heb ik het wel uitgelezen. En hij presteert wel, dat is zeker zo - veel beter dan ik, dus ik zal wel karakterloos zijn (;

Wat ik net zo dom vind - het boek is in eigen beheer uitgegeven, en in de quote hierboven zitten voor de kritische taalliefhebber al een paar foutjes, nou, het boek wemelt ervan, ook van d/t-fouten en ontbrekende -n'en bij meervoud en rare afbreekstreepjes waar ze niet horen, enzovoort, op elke pagina wel een paar. Tsja, het boek heeft een mooie harde kaft, maar dat je dan niet naar je spelling laat kijken voordat je het laat drukken... dan ben je, opnieuw, een heel ander mens dan ik!

Als je fouten niet zo erg vindt en zo'n verslag van een sportief leven en toewerken naar een groot doel leuk vindt, dan is het misschien wel wat. Website: http://triatfifty.nl/product/hemel-hel-triathlon/

Louise

63

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik zag het boek voorbijkomen op Bol.com maar werd niet direct getriggered (getriggert?) om het te kopen en na het lezen van de recensie van Louise is dat niet veranderd. Ook ik haak snel af als er veel taal-, stijl- en opmaakfouten in een stuk tekst staan. Ongetwijfeld maak ik zelf ook genoeg fouten, maar als je de moeite neemt om een boek uit te geven dan kan je de tekst tenminste laten proeflezen door één of meerdere mensen, dan haal je 95% van de fouten er al uit (is mijn ervaring). Eigenlijk erg jammer, want dit leidt alleen maar van het verhaal af. Heb je hem gemaild met je kritieken Louise voor een eventuele tweede druk?

Over het tegen wil en dank doortrainen op versleten knieën weet ik nog niet wat mijn mening is, daar zal ik het boek toch voor moeten lezen. Enerzijds is het inderdaad heel dom om op die wijze met een sport bezig te zijn, anderzijds begrijp ik het ook wel weer (zoals Peter Winnen schreef: 'dan maar dood'). Wel lijkt het me dat als het doel finishen van een Ironman is je dit doet met trainingen die zo goed mogelijk aansluiten bij je situatie (van versleten knieën) en het klinkt alsof hij dit niet gedaan heeft.

Ik wacht wel op de tweede druk dus.

64

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Maca944 schreef:

Wel lijkt het me dat als het doel finishen van een Ironman is je dit doet met trainingen die zo goed mogelijk aansluiten bij je situatie (van versleten knieën) en het klinkt alsof hij dit niet gedaan heeft.

Klopt. Hij besluit die Ironman te gaan doen, maar krijgt dan te horen dat er aan z'n knieprobleem niets meer te doen is en dat hij zal moeten stoppen met hardlopen. Desalniettemin loopt hij dan nog een keer de Bruggenloop in een uur, en de marathon van Rotterdam - want die wil hij met z'n zoon lopen. Maar in plaats van dat hij dan bij z'n langzamere zoon blijft, loopt hij zelf 'als vanouds'  in 3,5 uur. Een paar weken voor de Ironman gaat lopen echt niet meer, dus dan houdt hij op met daarvoor trainen en hij bijt zich door die laatste 42 km lopen heen.

Ik dacht daarvan trouwens wel: als je toch weet dat het ophoudt, maken die laatste lopen ook niet meer zo heel veel uit. Kapot of kapotter, zeg maar. Maar hij betaalt de tol van 30 jaar te veel doen en sporten als kip zonder kop. Hij begint in dienst met lopen en heeft binnen de kortste keren al overbelaste achillespezen. En van daar gaat het verder en dat wordt er natuurlijk niet beter op naarmate hij ouder wordt.

Ik kan dat van die fouten in globale zin wel een keer aan 'm mailen, ja. Ik ben benieuwd of hij daarin ook graag eigenwijs is wink

Louise

65

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb nu wél een leuk boek gelezen, niet over triathlon, maar over wielrennen, maar nuttig voor alle sporten: De verborgen motor van Martijn Veltkamp. Het behandelt eigenllijk zo'n beetje de hele sportpsychologie, maar dan aan de hand van voorbeelden uit de recente en klassieke wielergeschiedenis: van de strijd tussen Coppi en Bartali tot de plotselinge daal-angst van Wiggins in de Giro van een paar jaar geleden. Wielrennen is pyschologisch interessant omdat het het midden houdt tussen een team- en individuele sport, vandaar dat er zo veel aan  op te hangen is. Ik vond het leuk, goed geschreven, vermakelijk en leerzaam!

Louise

66

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Naast de Bible, heb ik The perfect distance, Going Long, Triathlon swimming made easy, I'm here to win, en Fast after 50 (ik hou ook van lezen...). Maar naast al die boeken heb ik bij de training voor mijn enige hele veel gehad aan Iron Fit van Don Fink. Hij is de enige die het ook over time-management heeft: hoe krijgt je al die uren ingepland als je ook nog een drukke baan en een gezin hebt. Leverde bv. op dat ik voor 3 verschillende zwembaden abonnementen had, om flexibel de mogelijkheden te benutten...

triathlon is 3x leuker!

67

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Kom ik weer eens met een boek... Peak Performance dit keer, geschreven door hardlooptrainer Steve Magness (van The science of running, goed maar taai boek) samen met oud-McKinsey-consultant en nu schrijver Brad Stulberg. Het gaat om topprestaties in elk gebied, dus niet alleen in de sport. Ik zit met werk ook nogal in die consultancy-hoek, dus er kwamen voor mij twee interessante gebieden samen.

Ik heb op mijn zakelijke weblog een uitgebreide recensie geschreven. In het kort: kern is de formule 'groei = stress + rust' en dat kennen we uit de sport wel. Verder gaat het er ook over doelgericht bezig zijn en over hoe je verder zo'n beetje alles in je leven ten dienste kan laten komen van je prestaties. Daar zaten interessante dingen tussen, maar ik werd er soms ook een beetje naar van. En zo maakbaar als de auteurs het voorstellen is het volgens mij ook niet.

Maar goed, ik vond het wel inspirerend!

(En oja, ik heb van Ardy Felius gehoord dat hij de fouten in zijn boek (zie hiervoor) in de tweede druk heeft gecorrigeerd! Dat vond ik wel aardig.)

Louise

68

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Doelgericht bezig zijn en 'alles in je leven ten dienste laten komen van je prestaties' klinken nogal tegenstrijdig...

69

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb net dit boek uit:

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/2/4/7/9200000061377424.jpg

https://www.bol.com/nl/p/redemption/9200000061377424/

Vooraf dacht ik dat dit weer het zoveelste verhaal zou worden van iemand die een slechte situatie heeft omgeturnd naar een positieve, maar het is een spannend en goedgeschreven, en bovenal inspirerend boek. Als je zover bent gekomen om de thread over leesvoer te openen dan is dit in mijn ogen een must-read. Benieuwd wat jullie ervan vinden.

70

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik denk dat ik die kerel nog heb ingehaald tijdens het lopen in Almere.

71

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Bedankt voor de tip, ik heb het meteen besteld. Ik heb wel weer eens zin in een triathlonboek, is al een tijd geleden.

Louise

72

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ronnyke schreef:

Ik denk dat ik die kerel nog heb ingehaald tijdens het lopen in Almere.

Dan liep je goed door, hij had een mooie marathontijd, al viel zijn overalltijd wel wat tegen.

73

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Louise schreef:

Bedankt voor de tip, ik heb het meteen besteld. Ik heb wel weer eens zin in een triathlonboek, is al een tijd geleden.

Louise

Benieuwd wat je er van vindt. De eerste helft gaat over zijn verleden als misdadiger en is dus minder triathlongerelateerd, maar daarom niet minder interessant.

74

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Hij had mischien al een paar rondes meer gelopen :-) maar heb hem volgens mij voorbij gelopen.

75

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb 'Redemption' uit, het boek dat Maca hierboven aanbeveelt. Het kwam vorige week aan en ik had sindsdien moeite het weg te leggen. Het had me helemaal te pakken, zowel de inhoud als de manier waarop het opgeschreven is.

Het grootste gedeelte gaat inderdaad niet zozeer over triathlon, maar over hoe John McAvoy,  afkomstig uit een familie met wel meer beruchte boeven, gewapend overvaller en drugsdealer wordt van 'beroep'. Dat gaat best wel goed, met een luxe-leventje tot gevolg, maar ook twee stevige gevangenisstraffen. Ik vond het interessant om zo'n inkijkje te krijgen in het criminele milieu en in hoe het eraan toegaat in de gevangenis.

Tijdens de tweede periode in de gevangenis ontdekt hij dat hij een groot talent heeft: hij breekt nationale en wereldrecords op de roeiergometer. Dat speelt een rol in hoe hij besluit zijn leven te beteren. Dat gedeelte, dus zijn 'ommekeer', zou al gauw erg zijïg zijn, maar het boek is zo goed geschreven dat ik het geloofwaardig vond, en ook wel mooi juist. Vooral als hij zich voor het eerst realiseert dat er mensen zitten in die uniforms van het beveiligingspersoneel dat hij overvalt, en dat hij die mensen trauma's bezorgt. Dat heeft hij zich nooit gerealiseerd, het waren altijd abstracties voor hem.

Eenmaal op proefverlof gaat hij echt roeien, maar hij is dan al te oud om de techniek nog goed genoeg onder de knie te krijgen om de top te bereiken. Daarom begint hij met triathlon, hij wordt Ironman, en inmiddels is hij prof. Zijn eerste triathlon-belevenissen zijn mooi om te lezen, het gaat natuurlijk niet alleen maar makkelijk. Ook zijn verleden is er nog; saillant detail bijvoorbeeld vond ik dat plaatsing voor Kona hem niet zo boeit want hij kan met zijn achtergrond toch geen visum krijgen voor de VS...

Het is verder ook een heel hoopvol en inspirerend verhaal over hoe het wél kan, je leven beteren. Dus: Als het Engels je niet tegenhoudt zou ik zeggen: heel dikke aanrader! En Maca, bedankt voor de tip!

Louise