1

Onderwerp: 1/4 Triathlon

Hallo,

De triathlon is nieuw voor mij, maar ik heb mijzelf als doel gezet om rond augustus de 1/4e triathlon uit te lopen.

Als leek wil ik nu natuurlijk graag weten wat er allemaal bij komt kijken, waar ik goede trainingsschema's kan vinden en vooral wat voor spullen ik allemaal nodig heb.

Ik train nu 6 a 7 keer in de week, waarvan 3 keer waterpolotraining en 3 a 4 keer sportschool.

Graag hoor ik jullie tips en adviezen!

2

Re: 1/4 Triathlon

Nou welkom, begin maar eens met het doorspitten van het forum want de meeste vragen zijn al gesteld en de antwoorden daar op ook. Maar het zwemmen voor waterpolo is toch wel heel anders dan dat een tri atleet zwemt hoor. Na mijn training start de waterpolo ploeg en ik heb daar wel eens staan kijken maar dat ik toch wel heel iets anders. Maar je zwembasis is er dus dat komt wel goed. Misschien is er een andere trainer aan wie je daarover advies kan vragen. Veel plezier met trainen

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: 1/4 Triathlon

Peter,

Wat houden die trainingen in de sportschool in? Als dat krachttraining is, zou ik die als eerste vervangen door 2 a 3 looptrainingen in de week en 1 a 2 fietstrainingen.
Vertel wat meer over de achtergrond van je trainingen. Hoewel waterpolo-trainingen voor je zwemconditie waarschijnlijk voldoende zullen zijn is je techniek natuurlijk volkomen ongeschikt voor "lange afstand" zwemmen.
Vooral in deze periode is het belangrijk een conditionele basis voor het komende seizoen te leggen. Dus vooral duurtrainingen op een lage intensiteit. En veel aandacht voor techniek en souplesse.

Ook zou ik je adviseren voordat je je geplande 1/4 doet een keer of 2 een kortere wedstrijd te doen. Een triathlon is vaak een hectische onderneming waarbij je op een hoop zaken moet letten en aan een hoop dingen moet wennen. Het kan dan ook geen kwaad zoveel mogelijk "te oefenen", je kan daar natuurlijk ook trainingen voor gebruiken. Dus veel koppeltrainingen: eerst fietsen, snel omkleden (bij voorkeur wedstrijdkleding gebruiken) en gelijk door naar het lopen.
Hierdoor wennen je benen aan de overgang, kom je er achter hoe je het snelst kunt wisselen etc etc.

Succes komend seizoen
Mike

4

Re: 1/4 Triathlon

Hallo,
Mijn naam is Patrick en ik wil in het najaar een 1/4 triathlon gaan doen. Nou ben ik opzoek naar een goed trainingsschema heeft iemand dat voor mij? Zou fijn zijn dan ga ik het misschien redden in september!!

5

Re: 1/4 Triathlon

xander31 schreef:

Hallo,
Mijn naam is Patrick en ik wil in het najaar een 1/4 triathlon gaan doen. Nou ben ik opzoek naar een goed trainingsschema heeft iemand dat voor mij? Zou fijn zijn dan ga ik het misschien redden in september!!

http://www.disway.nl/tri-apeldoorn/even … aKwart.php


Als er om wachtwoord wordt gevraagd, gewoon weg klikken.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

6

Re: 1/4 Triathlon

TriMike schreef:

Peter,

Wat houden die trainingen in de sportschool in? Als dat krachttraining is, zou ik die als eerste vervangen door 2 a 3 looptrainingen in de week en 1 a 2 fietstrainingen.
Vertel wat meer over de achtergrond van je trainingen. Hoewel waterpolo-trainingen voor je zwemconditie waarschijnlijk voldoende zullen zijn is je techniek natuurlijk volkomen ongeschikt voor "lange afstand" zwemmen.
Vooral in deze periode is het belangrijk een conditionele basis voor het komende seizoen te leggen. Dus vooral duurtrainingen op een lage intensiteit. En veel aandacht voor techniek en souplesse.

Ook zou ik je adviseren voordat je je geplande 1/4 doet een keer of 2 een kortere wedstrijd te doen. Een triathlon is vaak een hectische onderneming waarbij je op een hoop zaken moet letten en aan een hoop dingen moet wennen. Het kan dan ook geen kwaad zoveel mogelijk "te oefenen", je kan daar natuurlijk ook trainingen voor gebruiken. Dus veel koppeltrainingen: eerst fietsen, snel omkleden (bij voorkeur wedstrijdkleding gebruiken) en gelijk door naar het lopen.
Hierdoor wennen je benen aan de overgang, kom je er achter hoe je het snelst kunt wisselen etc etc.

Succes komend seizoen
Mike

Sorry voor het laat reageren.

Mijn trainingen in de sportschool zijn meestal een uur aan cardio, waarvan het grootste gedeelte opgaat aan de crosstrainer. Daarna doe ik elke dag een belangrijke spiergroep, bijv benen, volgende dag schouders, volgende dag borst.

Ik ben sinds deze week gestopt met waterpolo ivm onenigheid op de club. Maar mijn training hielden altijd in dat er op dinsdag aan de conditie werd gewerkt, door bijvoorbeeld twee kilometer te zwemmen. Op woensdag was het dan meestal een kwestie van inzwemmen en een baltraining.

Ik wil na mijn examens in mei beginnen met hardlopen, en dan langzaam aan opbouwen naar wat langere afstanden.

Verder heb ik besloten om de triathlon volgend jaar te doen, zodat ik een heel jaar heb om mijzelf goed voor te bereiden en hard te trainen.