1

Onderwerp: Ervaringen met trailrugzak

Ik ga binnenkort paar weekjes door Europa vooral om te fietsen in Frankrijk, Italië en Oostenrijk. Af en toe lijkt het me wel leuk om ook eens een leuke trail door de bergen mee te pakken. Als je dan een km of 30-35 over bergtoppen gaat kom ik er denk ik niet met een drinkgordel. Ben zelf altijd beetje huiverig voor trail rugzakken. Mij werd de Nathan Vapor Air aangeraden. Mensen ervaring met deze of soortgelijke rugzakken? heb zelf altijd idee dat het gaat schuren als je hiermee gaat rennen maar daar zou hij juist op gemaakt zijn. Misschien dat enkele positieve ervaringen me over de streep kunnen trekken

2

Re: Ervaringen met trailrugzak

Zelf heb ik een rugtas van de decathlon:
http://www.decathlon.nl/rugzak-trail-he … 12245.html

Ben er zelf heel tevreden over, past lekker, schuurt niet. Ik gebruik hem alleen niet voor trails, maar om naar mijn werk woensdag naar mijn werk en vrijdag weer terug te lopen (+/-11 km enkele reis).

Wat ik zelf fijn er van vind is dat hij gewoon stevig tegen mijn rug zit, dus hij schuift weinig tot niet, zelfs bij sprintjes. Wel als ik klaar ben een enorme zweetrug wink

3

Re: Ervaringen met trailrugzak

Ik heb er 1 van Camelbak, type: Marathon. 2 liter waterzak zit erin, wat handige vakjes voor gelletjes, handschoenen, Buff, sleutels en wat geld. Ik gebruik hem altijd voor de lange afstanden te trainen voor de marathon, maar ook voor diverse trails. Ideaal! Altijd drinken bij de hand, geen gedoe met bekertjes.
Een minpuntje is dat het wel warm is zo'n rugzak, maar zweten doe je toch wel met zulke inspanning. Succes met je keuze!

4

Re: Ervaringen met trailrugzak

LeCloqSportive schreef:

Een minpuntje is dat het wel warm is zo'n rugzak, maar zweten doe je toch wel met zulke inspanning. Succes met je keuze!

Daar hoor ik mijn wederhelft ook vaak over als hij met die Camelbak heeft gelopen.

Er zijn rugzakken met een extra luchtlaag (dmv gaas), misschien dat dat scheelt?

5

Re: Ervaringen met trailrugzak

Het is wel belangrijk om hem goed strak tegen je lijf te dragen, anders gaat hij alle kanten op. Dus of zo'n extra ventilatie-gaas dan prettig is weet ik niet. Bij mijn fietsrugzak heb ik dat wel, maar dat is heel anders dan tijdens het lopen.
Wel is het zaak om de waterzak na het vullen en sluiten, ondersteboven te houden, alle lucht eruit te zuigen en dan pas in de tas te stoppen, scheelt heel veel geklots!!

6

Re: Ervaringen met trailrugzak

LeCloqSportive schreef:

Het is wel belangrijk om hem goed strak tegen je lijf te dragen, anders gaat hij alle kanten op. Dus of zo'n extra ventilatie-gaas dan prettig is weet ik niet. Bij mijn fietsrugzak heb ik dat wel, maar dat is heel anders dan tijdens het lopen.
Wel is het zaak om de waterzak na het vullen en sluiten, ondersteboven te houden, alle lucht eruit te zuigen en dan pas in de tas te stoppen, scheelt heel veel geklots!!

Goede tip.

7

Re: Ervaringen met trailrugzak

De Nathan Vaipor Air wordt over het algemeen door mijn trails en marathonlopende vrienden positief beoordeeld, maar is niet de goedkoopste optie.

Decathlon rugzakken worden ook goed beoordeeld door veel mensen, mij past deze helaas niet prettig.

Qua prijs daartussenin zitten de trailrugzakken van Raidlight, onder meer te koop via Bever, Altijdsporten en Scarabee. Er zijn er met waterzakken en met bidons, of een combinatie daarvan. Deze worden erg goed beoordeeld!

Els

8

Re: Ervaringen met trailrugzak

Ik heb nu een Camelbak rugzakje, die is fijn, wel strak omdoen inderdaad.

Ik vond de pasvorm van mijn vorige een Salomon iets beter, maar die was ook 50 euro duurder dan deze (130 ipv 80 euro)..

Salomon had als nadeel dat de waterzak twee keer een klein beetje lek ging in het hoekje, beide keren na een jaar of twee (de eerste netjes opgelost via garantie!). Met alleen water is dat niet zo erg, maar als je er sprotdrank in doet wordt het plakzooi.

9

Re: Ervaringen met trailrugzak

Halverwege dit jaar de Nathan Vapor Air gekocht. Bevalt me tot nu toe goed, gebruik ik vooral bij de lange duurlopen en gekocht met het oog op een (voor mij) lange trailrun in december dit jaar.

Benieuwd waarom deze je afgeraden werd. Ik heb er zelf niet de hoofdprijs voor hoeven te betalen, mogelijk dat dat ook meespeelt in mijn beoordeling.

10

Re: Ervaringen met trailrugzak

Uiteindelijk na wat passen toch gekozen voor de Nathan Vapor Air. Deze zat eigenlijk direct goed. Had niet het gevoel dat deze ging schuren zoals ik hem nu aanhad. Voelt erg licht aan en ruimte genoeg voor gels, telefoon e.d. Benieuwd hoe die in de praktijk werkt maar zo op eerste gezicht ben ik er blij mee.

11

Re: Ervaringen met trailrugzak

Na enkele maanden zeer tevreden met de Nathan Vapor Air.

Vroeg me wel af hoe jullie hem onderhouden. Kan ie ook wel eens in de was of is dat niet aan te raden met alle touwtjes e.d? Merkte dat ie behoorlijk naar zweet begon te ruiken. Drinkzak is heel makkelijk schoon te maken/houden. Gebruik alleen water dus meer dan goed uitspoelen/afdrogen heb ik niet gedaan tot nu toe.