1

Onderwerp: APEX tt fiets

Ik ben aan het orienteren voor 2017. Zeer waarschijnlijk krijg ik mijn TT fiets over twee weken gerepareerd terug (fingers crossed). Maar dan heb ik het wel gehad met Di2, en ik kijk daarom naar een nieuwe fiets met normale shifters.

Twee weken geleden ben ik bij cc-53-11 geweest, vroeger was het Van Tuyl. Ze ontwerpen en maken hun eigen carbon fietsen onder de merknaam Apex. Ze hebben een goed verhaal en ook de looks, http://apexbikes.nl/bikes/spectre/

Kennen jullie misschien mensen die ervaring hebben met deze fietsen?

-- M

2

Re: APEX tt fiets

In de Facebook groep van triathlon liefhebbers zijn er enkele die erop rijden en zijn er heel enthousiast over. Wat is er mis met je DI2? Ik heb op 3 fietsen DI2 staan en nog nooit last gehad van iets.

3 Laatst bewerkt door thomass (11-12-16 21:41:54)

Re: APEX tt fiets

Ziet er leuk uit maar ik zou geen 4k neerleggen voor een open mould frame. Dit is niet hun "eigen" fiets, ze kiezen een frame uit een catalogus en hangen er zelf de onderdelen aan. Kwalitatief hoeft er verder niets mis mee te zijn hoor, maar het is gewoon een stickermerk. Net zoals Planet X, zoek de verschillen:

http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/tt-a … bikes/exo3

Als een merk dan zegt dat ze hun fietsen zelf ontwerpen en maken (trouwens, "maken", wat bedoelen ze daarmee?) dan verlies je echt al je geloofwaardigheid IMO, en zou ik er alleen daarom al met een ruime boog omheen lopen.

4

Re: APEX tt fiets

Mee eens, ze geven aan zelf aan te geven hoe een frame er zo'n beetje uit moet zien, kan trouwens best een bestaand frame zijn. Daarna spuiten ze m zelf af, dus je kan hem verder customizen, inclusief kleuren. Met een fietsmeeting krijg je 'm mooi afgemonteerd opgeleverd met 5 jaar garantie.

De Planet X is niet (veel) goedkoper dan deze fiets. Maar wel interessant om te zien.

-- M

thomass schreef:

Ziet er leuk uit maar ik zou geen 4k neerleggen voor een open mould frame. Dit is niet hun "eigen" fiets, ze kiezen een frame uit een catalogus en hangen er zelf de onderdelen aan. Kwalitatief hoeft er verder niets mis mee te zijn hoor, maar het is gewoon een stickermerk. Net zoals Planet X, zoek de verschillen:

http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/tt-a … bikes/exo3

Als een merk dan zegt dat ze hun fietsen zelf ontwerpen en maken (trouwens, "maken", wat bedoelen ze daarmee?) dan verlies je echt al je geloofwaardigheid IMO, en zou ik er alleen daarom al met een ruime boog omheen lopen.

5

Re: APEX tt fiets

ronnyke schreef:

In de Facebook groep van triathlon liefhebbers zijn er enkele die erop rijden en zijn er heel enthousiast over. Wat is er mis met je DI2? Ik heb op 3 fietsen DI2 staan en nog nooit last gehad van iets.

Persoonlijk gedoe, mijn fiets is al 6 maanden kapot bij een fietsenmaker. Di2 kan ik zelf niet maken, dus dan ben je direct afhankelijk van een fietsenmaker....

En daarnaast is 1000e meerkosten het voor een nieuwe fiets voor mij niet waard.

-- M

6

Re: APEX tt fiets

Ik denk dat er dan eerder iets mis is met je fietsenmaker dan met je DI2 groepset.

7

Re: APEX tt fiets

Nog steeds niet gemaakt? En hij staat nog steeds bij dezelfde fietsenmaker?

8

Re: APEX tt fiets

ronnyke schreef:

Ik denk dat er dan eerder iets mis is met je fietsenmaker dan met je DI2 groepset.

Eens, di2 is ontzettend eenvoudig, en mocht het dan echt niet werken om een onverklaarbare reden hangt een beetje fietsenmaker 'm aan de diagnostische tool en kan het hele systeem uitlezen en aanpassen op de pc zoals garages dat ook doen met auto's vandaag de dag.

On topic, niks mis mee met die bike, ziet er mooi uit. Open mould is helemaal geen probleem, zelf ontwikkelde frames zijn zeker mooier, maar dan betaal je daar ook het dubbele voor. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan/wil. Anders een mooie 2e hands zoeken? De bike van mijn collega is nog te koop....... http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … &pos=1

9

Re: APEX tt fiets

Inderdaad nog steeds niet gemaakt. Beetje offtopic, maar het DI2 probleem is op zich wel opgelost, alle kabels zijn vervangen (eerste DI2 systemen zijn niet zo modulair gemaakt). Maar het probleem zit 'm meer in het weer in elkaar zetten. Daar zijn wat zaken nogal complex. Ga er verder niet over uitwijden, want ik baal er zelf al meer dan voldoende van. Over 2 weken meer nieuws....

Tweedehands is door dit akkefietje een route waar ik wat terughoudend voor ben geworden, alhoewel ik vind deze fiets wel echt erg mooi.

Ik heb 2 kleine kids thuis, dus een fiets van boven de 4k is lastig te verantwoorden, momenteel! ;-)

--M

pannenkoek schreef:
ronnyke schreef:

Ik denk dat er dan eerder iets mis is met je fietsenmaker dan met je DI2 groepset.

Eens, di2 is ontzettend eenvoudig, en mocht het dan echt niet werken om een onverklaarbare reden hangt een beetje fietsenmaker 'm aan de diagnostische tool en kan het hele systeem uitlezen en aanpassen op de pc zoals garages dat ook doen met auto's vandaag de dag.

On topic, niks mis mee met die bike, ziet er mooi uit. Open mould is helemaal geen probleem, zelf ontwikkelde frames zijn zeker mooier, maar dan betaal je daar ook het dubbele voor. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan/wil. Anders een mooie 2e hands zoeken? De bike van mijn collega is nog te koop....... http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … &pos=1

10

Re: APEX tt fiets

Di2 bestaat inderdaad in 2 versies, de allereerste Dura Ace 10sp 7970 en alle wat daarna gemaakt is (ultegra 6770 10sp, 6870 11speed, Dura Ace 9070 en nu 9170, Alfine, Xt en xtr).

Dura Ace 10sp 7970 functioneerde inderdaad anders, met een dikkere kabel die een aparte pool had voor op en af schakelen, alle andere systemen werken op hetzelfde systeem als nu nog steeds ook de nieuwste Dura Ace, met een bipolaire kabel. Alles is daarmee plug and play, en via de diagnostische tool uit te lezen en aan te passen. Dus alleen voor 7970 Dura Ace 10speed moet je voorzichtig zijn, alle andere is geen probleem.

11

Re: APEX tt fiets

AL een keuze gemaakt??

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

12

Re: APEX tt fiets

Dennis Florussen schreef:

AL een keuze gemaakt??

Ik kan in ieder geval mijn huidige TT fiets ophalen. Daar is van alles van vervangen, maar dan heb je ook wat. Namelijk een volledig werkende di2 en een fiets waar ik weer mee kan knallen.

Dan het vervolg.

Ben namelijk in gesprek met een eigenaar van een Canyon. Maar ondertussen is mijn auto kapot gegaan, en moet er een vervanging gekocht worden. Dus naast een financiële deuk, is het onpraktisch niet mobiel te zijn.

Dus het is nog even onduidelijk. ;-)

--M

13

Re: APEX tt fiets

Auto ook met DI2? ;-)