1

Onderwerp: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Beste triathleten,

na het verhogen van mijn trainingsactiviteiten vind ik het tijd worden ook beter met de data om te gaan. Wat is jullie ervaring met gps horloges voor het hardlopen en fietsen (evt zwemmen ook)? Ik wil in ieder geval de data ook naar Strava 'feeden'.

Nu loop en fiets ik met mijn telefoon voor Strava data en een losse harloopband met horloge om mijn hartslag te kunnen zien tijdens  sporten (telefoon zit in achterzak :-) ) en dit wil ik graag gecombineerd (afstand, tijd, hartslag) op horloge kunnen aflezen.

Ik heb reviews gezien van de Polar M200, M600 en Garmin Forerunner 735XT en loop een beetje vast in welke keuzes te maken gezien het aanbod. Wellicht is een goedkoper horloge ook 'gewoon' goed als gps data maar goed getracked wordt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback.

Fijne dagen!

Groet, Erik

2

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Beetje afhankelijk wat je toekomst plannen zijn. Als je ook nog met een powermeter wil gaan fietsen/lopen zou ik voor een Garmin gaan. Is het enkel om wat meer cijfertjes zou ik evengoed voor garmin gaan maar kun je polar ook gebruiken.

3 Laatst bewerkt door elderenbosch (28-12-16 15:26:30)

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Ik heb zelf een Garmin 920xt en ben daar zeer tevreden over. Zie ook wel best wat mensen met Polar om mij heen. Het valt mij op dan hun GPS bij openwater zwemmen wat onbetrouwbaarder is. Overigens heb ik zelf gekeken naar de 735xt als opvolger, maar begreep dat de batterijduur daarvan (aanzienlijk) beperkter is!? Daarom voor mij voorlopig nog gewoon 920xt.

4

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Het is met name om gps data te kunnen bijhouden en tijdens het sporten data te kunnen inzien. Nu staat op mijn telefoon de afstand + tijd en op hartslag horloge de hartslag en het is handiger dit in 1 apparaat te hebben en tevens mijn telefoon niet te hoeven mee te nemen tijdens het hardlopen. Daarnaast wil ik bij het fietsen wel nog accurate gps data hebben.
Ik begreep uit de reviews dat de 735 of 920 wel voor veel grotere doeleinden gebruikt worden en wellicht is eenvoudiger & goedkoper model dan beter.

5

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Als je voor Polar gaat zou ik iig voor de V800 gaan en niet voor de M200 .
Heb zelf kortgeleden geupgraded van Polar M400 naar V800 ...
De Polar is ook te koppelen met Strava ...
Heb dit horloge nog niet in buitenwater gebruikt , dus kan (nog) niet bevestigen of de GPS
onbetrouwbaar is .

6

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Ben zelf ook wel enthousiast over de TomTom-horloges. Alleen baantjes tellen kan je er niet aan overlaten.

Heb je ook al eens gekeken naar een Suunto? Dat zou mijn alternatieve keuze zijn, als budget geen rol speelde wink

7

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

LindaRotterdam schreef:

Ben zelf ook wel enthousiast over de TomTom-horloges. Alleen baantjes tellen kan je er niet aan overlaten.

Heb je ook al eens gekeken naar een Suunto? Dat zou mijn alternatieve keuze zijn, als budget geen rol speelde wink

Bedankt en nou ik heb in reviews gelezen dat Suunto wat minder betrouwbare hartslag info had, maar heb hier geen ervaring mee.

8

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Ik heb een TomTom Spark en die werkt goed voor tracken en je hele dagritme. Ja ik ben eraan verslaafd en mag hem nu alleen om met sporten. Het enige nadeel is dat het geen multisportmodus heeft. Dus bij een duathlon moet ik na het lopen de activiteit afsluiten, een nieuwe starten enz. Misschien is daar een truc voor, maar die heb ik nog niet gevonden,

9

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

TomTom is zeer eenvoudig te koppelen aan Strava.

10

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Na lang wikken en wegen over mijn eerste horloge, ben ik gevallen voor de Garmin 920xt, met als runner-up de Polar V800. Over Garmin heb ik meer goede verhalen gehoord en tot nu toe zijn mijn eigen ervaringen heel positief. Horloge is makkelijk te koppelen aan Strava en houdt veel bij. Heb er nog niet mee in buitenwater gezwommen, maar in het zwembad telt hij de baantjes aardig goed (alleen slagtype klopt bij mij niet). GPS ook geen problemen mee, hoewel het soms even kan duren voordat hij het signaal heeft opgepakt. Is het signaal er eenmaal, dan volgt hij bij mij moeiteloos m'n route. Voor mij kortom een top horloge!

11

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

HAZEN schreef:

Ik heb een TomTom Spark en die werkt goed voor tracken en je hele dagritme. Ja ik ben eraan verslaafd en mag hem nu alleen om met sporten. Het enige nadeel is dat het geen multisportmodus heeft. Dus bij een duathlon moet ik na het lopen de activiteit afsluiten, een nieuwe starten enz. Misschien is daar een truc voor, maar die heb ik nog niet gevonden,

Zelfde geldt inderdaad voor de TomTom Multisport, die er toch gemaakt voor moet zijn wink

Ik knip de activiteit achteraf op in 3 delen, via Strava. Dat vind ik fijner dan er mee pielen tijdens een wedstrijd.

12

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Als je uitgebreide reviews zou willen lezen en vergelijkende onderzoeken zou ik eens op dcrainmaker.com kijken, ik lees zijn stukken altijd erg graag

13 Laatst bewerkt door erik1210 (29-12-16 11:59:11)

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

paultje555 schreef:

Als je uitgebreide reviews zou willen lezen en vergelijkende onderzoeken zou ik eens op dcrainmaker.com kijken, ik lees zijn stukken altijd erg graag

top bedankt!

Enig idee overigens waarom de TomTom Multisport zoveel goedkoper is dan de Garmin en Polars?

14

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

erik1210 schreef:

Enig idee overigens waarom de TomTom Multisport zoveel goedkoper is dan de Garmin en Polars?

Volgensmij zit er op de Garmin/Polar veel extra functionaliteit, bijv. voor het maken van trainingen, en voor het gebruik van extra sensoren zoals wattagemeters. Volgensmij soms zelfs navigatie. En een kleurenscherm. Vooral leuk als je dat ook echt gaat gebruiken of gewoon gek bent op dat soort gadgets. TomTom is veel simpeler, heeft ook minder verschillende uitvoeringen, maar doet wat het moet doen.

TomTom Multisport is ook al wat ouder, veel mensen kopen tegenwoordig de Cardio met ingebouwde hartslagmeter. Dan zal die ook steeds goedkoper worden.

15

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Hier een tevreden Suunto-gebruiker. Hartslag doet-ie prima. Banen tellen gaat ook goed (niet perfect). Zwakste punt vind ik de GPS bij het openwaterzwemmen: soms gaat het prima, soms belabberd. Suunto kun je met of zonder alle mogelijke functionaliteiten krijgen. Ik heb een 2S multisport, dat is een prima triathlonhorloge.

Ik heb toentertijd mijn keuze overigens ook gemaakt dankzij DCRainmaker, geweldige site is dat!

Louise

16 Laatst bewerkt door jdek (31-12-16 12:13:54)

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Volgens mij kom je al snel bij Garmin of Suunto uit als je volledige triatlon-functionaliteit wilt.

Beide zijn heel goed, met wat kleine verschillen onderling.

Ik heb de Fenix 3 van Garmin en ben daar heel blij mee. Reden om voor Garmin te gaan was omdat ik al een Garmin Edge had op de fiets, en dan hoefde ik niet nog een platform te omarmen. Verder vind ik de Fenix wel een mooi horloge, dat je ook dagelijks kunt dragen.


Polar hoor ik weinig goede verhalen over. Compatibiliteit met ANT+ en andere systemen is minder bij polar dan bij Garmin en Suunto.

Verder zou je DC rainmaker inderdaad eens kunnen checken voor de uitgebreide vergelijking.

'Triathlon Recommendations' staan hier

17

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

jdek schreef:

Volgens mij kom je al snel bij Garmin of Suunto uit als je volledige triatlon-functionaliteit wilt.

Beide zijn heel goed, met wat kleine verschillen onderling.

Ik heb de Fenix 3 van Garmin en ben daar heel blij mee. Reden om voor Garmin te gaan was omdat ik al een Garmin Edge had op de fiets, en dan hoefde ik niet nog een platform te omarmen. Verder vind ik de Fenix wel een mooi horloge, dat je ook dagelijks kunt dragen.


Polar hoor ik weinig goede verhalen over. Compatibiliteit met ANT+ en andere systemen is minder bij polar dan bij Garmin en Suunto.

Verder zou je DC rainmaker inderdaad eens kunnen checken voor de uitgebreide vergelijking.

'Triathlon Recommendations' staan hier

Ik vind de Fenix 3 ook erg mooi, maar twijfel een beetje of hij niet te groot is voor het gebruik tijdens triathlons en loopwedstrijden. Wat is jouw ervaring hierin? Gebruik je de Fenix overal voor?

18

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Louise schreef:

Zwakste punt vind ik de GPS bij het openwaterzwemmen: soms gaat het prima, soms belabberd.

Nadat ik dit had geschreven, realiseerde ik me dat hij het het afgelopen seizoen over het algemeen goed heeft gedaan, beter dan het jaar ervoor, dus de openwater-GPS. Kennelijk heeft een software-update daar wel wat aan verbeterd.

Voor mij was de afweging trouwens ook Garmin of Suunto. Mijn man heeft nogal wat problemen gehad met z'n (vroege) Garmins, dat speelde wel een rol ook. Ons beider Suunto's doen het prima.

Louise

19

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Maca944 schreef:

Ik vind de Fenix 3 ook erg mooi, maar twijfel een beetje of hij niet te groot is voor het gebruik tijdens triathlons en loopwedstrijden. Wat is jouw ervaring hierin? Gebruik je de Fenix overal voor?

Ik gebruik hem overal voor en vind hem zeker niet te groot maar dat is misschien persoonlijk. Je went er natuurlijk ook aan.

20

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Louise schreef:
Louise schreef:

Zwakste punt vind ik de GPS bij het openwaterzwemmen: soms gaat het prima, soms belabberd.

Nadat ik dit had geschreven, realiseerde ik me dat hij het het afgelopen seizoen over het algemeen goed heeft gedaan, beter dan het jaar ervoor, dus de openwater-GPS. Kennelijk heeft een software-update daar wel wat aan verbeterd.

Voor mij was de afweging trouwens ook Garmin of Suunto. Mijn man heeft nogal wat problemen gehad met z'n (vroege) Garmins, dat speelde wel een rol ook. Ons beider Suunto's doen het prima.

Louise

Ik ga wel eens samen met mijn broer zwemmen. Hij heeft een Suunto. Ik heb nooit de indruk dat de Suunto achter blijft qua nauwkeurigheid, ten opzichte van de Garmin.

21

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Heb een V800 en ben daar dik tevreden mee. Polar en Garmin is dezelfde discussie als Apple of Samsung. Beiden gewoon goed. Kies het horloge dat je past en dat je mooi vind. Smaak is persoonlijk, evenals de ervaring met de functionaliteit van de klokjes.

22 Laatst bewerkt door elderenbosch (03-01-17 15:54:55)

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

elderenbosch schreef:

Ik heb zelf een Garmin 920xt en ben daar zeer tevreden over. Zie ook wel best wat mensen met Polar om mij heen. Het valt mij op dan hun GPS bij openwater zwemmen wat onbetrouwbaarder is. Overigens heb ik zelf gekeken naar de 735xt als opvolger, maar begreep dat de batterijduur daarvan (aanzienlijk) beperkter is!? Daarom voor mij voorlopig nog gewoon 920xt.

Weekje na mijn vorige bericht heb ik nu toch een 735xt om mijn pols haha. Batterijduur is iets beperkter, maar ik ben toch niet van plan langer dan 14 uur over een Ironman te doen. Toch best wat nieuwe functies t.o.v. 920xt. Waarom toch gekocht? Vooral om rusthartslag beter te monitoren (zonder borstband) en hij zit wel echt lekkerder dan 920xt die toch wat groter is. Hij is daarbij ook nog een stuk lichter. Helemaal t.o.v. een Polar V800!

23

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Blijft over de vraag wat je het belangrijkste vind. Echt alleen wat cijfertjes dan zal zelfs een Garmin forerunner 35 al voldoen. Maar die heeft geen specifieke fietsdata om te laten zien. (enkel snelheid op basis van GPS) Stapje hoger is de Polar m400 of Garmin vivoactive hr. Laatste heb ik zelfs naar gekeken ter vervanging van mijn Fenix 2, is namelijk wel heel volledig alleen heef hij wat moeite met zwemmen in de openlucht en powermeters voor de fiets. Tevens heeft hij ook geen dedicated multisport functie, wat wel heel prettig is tijdens combi trainingen en wedstrijden.
En als je echt wat meer uit wilt geven dan zijn daar dus de Garmin forerunner 725xt of 920, of van Polar de V800. Uiteraard tezamen met de multisport horloges van de overige concurentie.
Voordeel van Polar is dat het via bleutooth smart communiceert voor de hartslagband, waardoor je dezelfde band kunt gebruiken met de meeste sport apps op de telefoon. Nadeel van Polar is dat het via bleutooth smart communiceert, waarin maar heel weinig specifieke sensoren uitgebracht worden.

24

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

Er komen steeds meer sensoren op de markt die met blue tooth communiceren, dus dat is het probleem niet meer. En over het gewicht. Die paar gram maken het verschil niet ten opzichte van een foute banden keuze, je schoenen, teveel spek op de botten of andere zaken die je meezeult.

25

Re: GPS horloge (Polar vs Garmin vs ......?)

edj schreef:

En over het gewicht. Die paar gram maken het verschil niet ten opzichte van een foute banden keuze, je schoenen, teveel spek op de botten of andere zaken die je meezeult.

Nou... wel eens proberen te zwemmen met een blok beton aan je pols? Of je wetsuit eroverheen uitgetrokken? Ik vind juist op die plek gewicht en volume veel uitmaken.

Louise