1

Onderwerp: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Ik heb mijn fietshelm inmiddels zo'n vijf jaar en hij doet het naar mijn idee nog prima. Nou ben ik in de winkel geadviseerd om hem te vervangen omdat hij (te) oud is. Dat vind ik geen probleem, maar dacht, ik ga eerst eens uitzoeken wat anderen doen.

Dus.... na hoeveel jaar vervangen jullie je helm?

2

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Afhankelijk;
- Soms zijn ze aan de binnenkant te smerig geworden en zijn de schuimstukjes niet meer goed van het wassen.
- Een is vervangen omdat een bepaalde plastic onderdeel aan het vergaan was en een beetje vies en plakkerig aan voelde.
- Een is vervangen na een koprol met de fiets.
- maar degene die goed bleef heb ik vervangen na ongeveer 5 jaar.

3

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Mij is verteld dat met name fabrikanten erg gebaat zijn bij het driejaarlijks vervangen van fietshelmen.

Ik heb mijn helm vervangen na een valpartij, maar toen zat er ook een deuk in. Bij werkhelmen is de vervangtermijn vijf jaar na datum aanschaf of tien jaar na productiedatum.

4

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Hmm... ik heb mijn helm nu 10 jaar, dus misschien een mooi moment om naar een nieuwe uit te kijken smile

triathlon is 3x leuker!

5

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Advies vanuit fabrikanten en detailhandel is iets van 3 jaar. Dit heeft te maken met de uitdroging van het schuim wat je hoofd dient te beschermen.
Nu ben ik zelf van mening dat de fabrikanten wel heel erg aan de veilige kant zullen gaan zitten daarmee, om maar genoeg nieuwe helmen te kunnen verkopen. Maar eens in de 5 of 6 jaar zou je je helm echt wel een keer mogen vervangen als je de veiligheid wilt waarborgen.

6

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Naar het schijnt word het schuim zeg maar naar een paar jaar broos, verliest het haar samenhang en als je dan ten val komt breekt deze ipv bescherming te geven. Ikzelf vervang in regelmaat mijn helmen, niet zozeer omdat het moet maar het is leuk om iets nieuw te hebben ;-)

7

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Bedankt allemaal!! Toch maar eens op jacht naar een nieuwe dus :-)

8

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Ik vervang ook na 5 jaar.
Je hebt maar 1 hoofd... liever iets te voorzichtig dan denken dat je goed beschermd bent en dat het dan toch niet zo blijkt te zijn.

9

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Ik heb ook net een nieuwe helm gekocht. Toevallig na 5 jaar. Was gevoelsmatig aan vervanging toe en mede vanwege nieuwe technologie (mips). Ik werk met mijn hoofd, dus dat is voor mij best belangrijk ;-)

10

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Iemand nog een leuke tip voor een goede betaalbare helm? smile

triathlon is 3x leuker!

11

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

HansH schreef:

Iemand nog een leuke tip voor een goede betaalbare helm? smile

Niet bezuinigen op je hoofd. Ga passen en neem diegene die het lekkerste zit en het beste past.

12

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

HansH schreef:

Iemand nog een leuke tip voor een goede betaalbare helm? smile

Ik zie de laatste tijd wel veel aanbiedingen bij diverse online winkels voorbij komen. Dus, als je weet wat past...

13

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Is dat MIPS nu echt iets of alleen maar een marketing verhaal? En alles wat je online koopt kun je gratis weer terugsturen, dus..  Giro Savant Mips is kask mojito lijkt me wel mooi. Voor TT heb ik al een Casco Speedairo, zoek een vervanger voor de race fiets.

triathlon is 3x leuker!

14

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

http://www.helmets.org/replace.htm

15

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age

triathlon is 3x leuker!

16

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

HansH schreef:

. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age

Mijn helm ligt het overgrote gedeelte van het jaar in een hete auto, dus ik ga hem toch maar vervangen. Wat iemand hierboven al schreef, op je hoofd bezuinigen is niet het slimste.

Ik wacht wel even totdat ik in Nederland ben. Die paar weken kunnen er nog wel bij, en al wil ik niet bezuinigen, de helmen zijn in NL stukken goedkoper dan hier.

17

Re: Na hoeveel jaar fietshelm vervangen?

Soms zijn speciale akties wel tof. Ik heb mijn giro voor 180euro gekocht terwijl deze toen nog 280 koste. Ook van Casco krijg ik veel mails met akties maar tja een helm koop je nu ook niet maandelijks.