1

Onderwerp: Eerste Triathlon!

Beste lezers,

Ik ben Zico, 25 jaar, wonend in Amsterdam, bijna student af en ondertussen al aan het werk. Al een aantal jaar ben ik geïnteresseerd in het fenomeen triathlon en het is tijd om woord bij daad te voegen. Twee vrienden en ik zijn van plan om mee te gaan doen aan de Amsterdamse triathlon op 17 juni 2017. Nu zien wij door de vele trainingsschema's het bos niet meer en zou ik graag jullie advies willen vragen aangaande het trainen voor de olympische afstand.

Even wat persoonlijke info;
Geslacht: Man
Lengte: 1,87
Gewicht: 69 a 70 kilo
Leeftijd: 25
Persoonlijke records/huidige vorm:
5 km rennen: 19.54 /  onder de 23  minuten
10 km rennen: 41 / 49 minuten
30 fietsen: 55 minuten / rond de 1 uur en 5 min.
60 fietsen: 2 uur / al een tijd niet gedaan kan geen goede inschatting geven.
Zwemmen: Weinig ervaring. Hoop de 1500 meter binnen een half uur af te leggen.

Nu ben ik voor het hardlopen en wielrennen niet heel bang, ik boek zeer snel progressie bij het fietsen en 40km is, wanneer ik een beetje getraind heb, goed te doen. Voor de 10km rennen geld hetzelfde, met wat training hoort dit geen probleem te zijn. Zwemmen zoals ik boven heb aangegeven heb ik weinig ervaring. Ik heb afgelopen jaar een cursus gevolgd van 10 lessen welke voornamelijk waren gefocust op techniek voor de korte afstand. Mijn tijd op de 50 meter in een 25m bad was circa 35 seconden. Nu hoor ik meerdere geluiden dat op langere afstanden borstcrawl zwemmen zonder het intensief gebruiken van de benen veelal wordt gedaan. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik ben van plan de komende tijd te proberen langere afstanden te zwemmen zowel met als zonder het intensief gebruiken van mijn benen.

Nu vraag ik mij verder af wat een goede verhouding trainen is. Hoe vaak per week? Waar de focus op leggen? Welke afstanden met rennen en fietsen en vanaf wanneer de focus leggen op overschakelen van fietsen naar rennen etc. Ik heb ontzettend veel zin om lekker te trainen maar zou graag advies zodat ik mezelf niet over train of de focus verkeerd leg.

Ik hoor graag van jullie!

2

Re: Eerste Triathlon!

Overtraining is per persoon verschillend.
Bij de triathlonbind staan schema's en tips voor beginners. http://www.triathlonbond.nl/Atleten/Tip … nners.aspx