1

Onderwerp: Mezelf voorstellen

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw dus stel mezelf even voor. Mijn naam is Simon en ben een 24 jarige Belg. Heb altijd met veel ontzag gekeken naar Iron Mans en triatleten in het algemeen. Stiekem heb ik ook altijd eens een triatlon willen doen. Begin dit jaar heb ik besloten om het nu ook echt te gaan proberen. Mijn doel is ergens in juni de olympsiche afstand te gaan doen. Ik ben een gemiddelde sporter (voetbal 1-2 keer in de week) en ga af en toe lopen (5-10km).

Zwemmen doe ik eerlijk gezegd niet zo veel. Ik heb dus ook geen idee of ik een goeie techniek heb. Ik kan ook moeilijk inschatten of 1.5km echt lang is (60 baantjes in een gewoon bad?) en hoelang ik erover zou doen...

Wat betreft het fietsen heb ik goedkoop een racefiets op de kop kunnen tikken. Door veel te gaan fietsen zal ik dit zeker wel aankunnen. Ook het lopen kan in principe geen probleem zijn als ik me wat voorbereid. In 2015 heb ik met beperkte voorbereiding de halve marathon van Brussel gelopen, dus dat zit wel goed.

Zijn er nog tips die jullie me kunnen meegeven? Bovendien heb ik nog een paar vraagjes over de uitrusting. Ik wil hier in eerste instantie namelijk niet teveel geld aan uitgeven omdat ik er pas mee begin. Zo dacht ik een tri short te kopen en in bloot bovenlijf in een wetsuit te gaan. Bij T1 zou ik dan een goed shirtje bij aandoen dat ik aanhou tot het einde. Is dit een goed idee of is een tri suit echt wel onontbeerlijk?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

2

Re: Mezelf voorstellen

Als je toch een tri broekje aankoopt kun je net zogoed een trisuit kopen kost maar iets meer. Heb je al een OD in gedachte want in Belgie zijn er redelijk wat kwartjes maar niet echt OD's

3

Re: Mezelf voorstellen

Ja ik had de Triathlon des lacs de l'eau d'heure in Wallonië in het vizier. Als ik me niet vergis is dat een OD.
Wat betreft het broekje dacht ik er eentje te kopen in de solden zodat het me niet meer dan 50 euro kost. Ik ken alleen niets van de verschillende merken/keuzemogelijkheden etc. Kent iemand een paar goede suggesties?

4

Re: Mezelf voorstellen

In T1 wil je niet een shirtje aan moeten trekken over je natte lijf. Dat kost heel veel stress omdat het niet gaat, daardoor ook heel veel tijd. En als hij dan min of meer zit, zit hij niet lekker doordat hij niet helemaal goed zit.
Shirtje gewoon alvast aandoen onder de wetsuit dus, dat lost al heel veel problemen op. Maar een volledig trisuit steekt daar nog weer vele malen boven uit qua gebruiksgemak. En een volledig trisuit hoeft echt niet zo duur te zijn.

5

Re: Mezelf voorstellen

wilagro schreef:

In T1 wil je niet een shirtje aan moeten trekken over je natte lijf. Dat kost heel veel stress omdat het niet gaat, daardoor ook heel veel tijd. En als hij dan min of meer zit, zit hij niet lekker doordat hij niet helemaal goed zit.
Shirtje gewoon alvast aandoen onder de wetsuit dus, dat lost al heel veel problemen op. Maar een volledig trisuit steekt daar nog weer vele malen boven uit qua gebruiksgemak. En een volledig trisuit hoeft echt niet zo duur te zijn.

Kan dat ook met een gewoon sportshirtje? Ik zou denken dat het vervelend is als die helemaal nat is en je daarmee dan de fiets op moet...
Misschien moet ik dan toch maar een tri-suit overwegen, maar ik ken er helemaal niets van. Waar/wat moet ik dan gaan zoeken?

6

Re: Mezelf voorstellen

Een shirt aantrekken over een nat lijf kost inderdaad wat meer tijd. Maar als je je daar vantevoren bij neerlegt hoeft het niet echt stress te kosten. En je kunt het ook oefenen, als je je shirt vantevoren oprolt (of een paar naar boven vouwt) dan kun je hem gewoon snel over je hoofd doen en naar beneden uitrollen.
Maar ik zou ook voor trisuit gaan, zit beter met het fietsen (zeempje), geen gehannes met shirtjes en zit goed met lopen.

7

Re: Mezelf voorstellen

In T1 een shirtje aan gaan trekken over je natte lijf is zeker niet ideaal.
Weet niet waar je woont in België maar in Middelburg zit Koole sport; kun je ook bestellen. En een aantal modellen vallen binnen je budget.
http://koolesport.nl/

8

Re: Mezelf voorstellen

Bij Decathlon kun je ook al relatief goedkope trisuits krijgen tegenwoordig.

9

Re: Mezelf voorstellen

WJB schreef:

In T1 een shirtje aan gaan trekken over je natte lijf is zeker niet ideaal.
Weet niet waar je woont in België maar in Middelburg zit Koole sport; kun je ook bestellen. En een aantal modellen vallen binnen je budget.
http://koolesport.nl/

Woon in het Leuvense dus Middelburg is best een eind. Maar ik bekijk de website zeker eens!

ronnyke schreef:

Bij Decathlon kun je ook al relatief goedkope trisuits krijgen tegenwoordig.

Ja ben onlangs nog in een Decathlon geweest maar vond er niet meteen een. Dan ga ik maar eens terug.

Nog tips of dingen waar ik zeker op moet letten?

10

Re: Mezelf voorstellen

Ik heb een aantal dure en goedkope trisuits.
Het enige wat mij echt opviel en fysiek irriteerde waren de naden van de "zeem" in de broek.
Zowel bij het fietsen als het hardlopen begon dat bij mij te schuren.
Voor mij moet het randje van de "zeem" weggewerkt zijn met een stiksel.

Voor de rest zijn de suits redelijk flexibel en passen zich goed aan bij je postuur.
De meeste maattabellen zijn een goede richtlijn.

11

Re: Mezelf voorstellen

Ondertussen dacht ik deze te kopen. Een van de weinige binnen mijn budget die er nog zijn in mijn maat.
https://www.triathlonaccessoires.nl/tri … od-heren-/

Is dit oké?

12

Re: Mezelf voorstellen

Prima keuze!

13

Re: Mezelf voorstellen

Dat is idd direcht een toppertje.

14

Re: Mezelf voorstellen

Dat is een zeker goede keuze. Deze heb ik al 2 jaar en ben er heel tevreden over. Het is een goede prijs/kwaliteitverhouding.

15

Re: Mezelf voorstellen

Heb hem besteld. Thanks voor het advies!

16

Re: Mezelf voorstellen

Ondertussen ben ik volop aan het trainen!! smile smile
Ik sta ook op het punt mij in te schrijven voor mijn eerste OD tri. Zoals hierboven gezegd dacht ik aan volgende tri:
https://triatlonwedstrijden.be/triathlo … t-triatlon

Is dit een aanrader? Ik zie daar 'competitief' en 'niet stayeren' staan. Ik ben natuurlijk maar een beginner en heb ik geen zin om in een 'professionele wedstrijd' terecht te komen als enige amateur big_smile

17

Re: Mezelf voorstellen

Uitslagen vorige jaar:
www.sportevents.be/2016/wp-content/uploads/2016/06/2016_leau-dheureDO.pdf

18

Re: Mezelf voorstellen

Ik heb hier vorig jaar aan meegedaan.
Vond het een heel leuke wedstrijd.
Jammer genoeg was het water zo verschrikkelijk koud dat ze de afstand verkort hebben.
Fietsparcours is heel leuk (geen meter vlak) en lopen is op en af langs het meer via een smal padje.
Zoals in elke wedstrijd zijn er deelnemers van alle niveau's, dus daar zou ik niet mee inzitten.

19

Re: Mezelf voorstellen

Sportevents events zijn leuk en goed georganiseerd. Toffe sfeer altijd, maar.... wel hoog niveau! Vooral op fietsgebied.