1

Onderwerp: dove handen bij zwemmen

Hallo allen,

Ik zwem nu een half jaar en train nu naar een kilometer borstcrawl te zwemmen, wat handig is omdat ik een kwart triathlon wil doen (zwolle). Het gaat steeds lekkerder en ik merk steeds meer inhoud, maar.... na zo,n 600 a 700 meter krijg ik een doof gevoel in de vingers. Op zich niet heel erg want ik kan wel door naar de kilometer, maar toch wel vervelend. Iemand hier ervaring mee?? Ligt het aan mijn (zelfaangeleerde) techniek of is het een kwestie van doortrainen en sterker maken? Ofwel: Iemand tips?

2

Re: dove handen bij zwemmen

Zijn je handen en polsen ontspannen tijdens het zwemmen?

3

Re: dove handen bij zwemmen

Helemaal zeker weet ik dit niet, ik zal er eens op letten.

4

Re: dove handen bij zwemmen

Wat ronnyke zegt. Met ontspannen handen en polsen lijkt het me niet dat je daar zo snel last van zou krijgen (ik heb het in ieder geval niet)

5

Re: dove handen bij zwemmen

Als ik hier iets plaats dan moet ik ook wat met de tips doen dus het ontspannen proberen te zwemmen met mijn armen en handen lukt wel, maar ik moet er wel steeds aan blijven denken. Ik merk dat het steeds langer duurt dat ik die dove handen krijg. Volgens mij ook een kwestie van opbouwen. Bedankt dus voor de goede tips!!

6

Re: dove handen bij zwemmen

probeer ook niet angstvallig je vingers tegen elkaar te houden, je mag met borstcrawl best je vingers een klein beetje uit elkaar hebben, zijn hele studies van geweest en het blijkt dat als je je vingers iets uit elkaar hebt dat je meer waterverplaatsing hebt omdat door de werveling en snelheid van de hand het water niet gelijk tussen je vingers doorschiet en doordat het oppervlak iets groter word heb je meer voortstuwing

7

Re: dove handen bij zwemmen

Iedereen heeft het over je zwemtechniek, maar technisch gezien kan van alles jouw klachten veroorzaken. Triggerpoints, milde herniaklachten, TOS-klachten etc etc. En inderdaad ook een verminderde zwemtechniek.
Laat eerst je zwemtechniek eens beoordelen door iemand die dat oprecht kan. Als het daar niet aan schort, dan misschien eens de klachten laten beoordelen door een fysio om te zien of jij technisch nog in orde bent smile