1

Onderwerp: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Hallo,

Ik heb twee vragen, eentje over de Licentie en over  inschrijvingen via NTB en eventuele andere mogelijkheden

NTB Licentie
Ik heb me ingeschreven voor de triatlon klazienaveen, kosten € 27,50 incl daglicentie van € 7,50. Omdat ik dit jaar eventueel eerst eentje wil doen vallen deze kosten mee. Volgend jaar wil ik eigenlijk wel meer wedstrijden gaan doen. Als ik op de site kijk van de triatlonbond onder licenties staat daar het volgende:

■NTB Basislidmaatschap voor individuele leden € 48,- (met enkel een Basislidmaatschap is er bij deelname aan evenementen altijd nog een Daglicentie nodig)
■Atletenlicentie € 24,- Facultatief aan te vragen voor iedereen vanaf de categorie H/D 16. Alléén af te sluiten in combinatie met een Basislidmaatschap.
■Aspirant lidmaatschap € 12,- (zie voor een toelichting onderaan deze pagina: voor het zonder de extra kosten voor een Daglicentie deelnemen aan evenementen tot en met maximaal de kwart afstand.

Dus twee keuzes, of een basislidmaatschap + atletenlicentie kosten € 72,00 of een aspirant lidmaatschap van € 12,00

Stel ik kies volgend jaar voor het aspirant lidmaatschap dan hoef ik geen daglicentie te betalen voor elke triatlon (achtste en kwart). Mocht ik besluiten om een halve te doen dan moet ik de kosten van een daglicentie wel betalen. Ik hoef hier maar twee triatlon wedstrijden te doen en ik heb deze kosten er al uit.

Kies ik voor een basislidmaatschap en atletenlicentie dan hoef ik de kosten van een daglicentie niet te betalen maar om de kosten te compenseren moet ik behoorlijk veel wedstrijden volgend jaar ondernemen (ja ik weet het, ik sponser met mijn geld ook de mogelijkheden van het triatlon gebeuren etc etc)

Behoorlijke lap tekst maar wat is mijn vraag?
- is een aspirant lidmaatschap eenmalig of kun je deze elk jaar weer opnieuw aanvragen?
- basislidmaatschap + atletenlicentie is dit alleen van toepassing voor de triatlon of ook voor hardloop wedstrijden?
- waar hebben jullie voor gekozen, aspirant of basis + atleten? en waarom?

tweede vraag (ja ook :-))
Inschrijving via het NTB,
Op de site van triatlon226 staat een kalender met diverse wedstrijden (volgens mij gekoppeld aan NTB) maar kleinere wedstrijden staan er niet op. Met andere woorden, in dorpskrantjes/facebook staat nog wel eens een triatlon vermeld, de kosten hiervan zijn voor een kwart soms € 10,00 (veel lager dan het NTB) maar deze wedstrijden kan ik nergens op een site vinden. Ik heb wel een idee waarom dit zo goedkoop is (geen verzekering/beveiliging etc). Frysman staat bijvoorbeeld ook niet op de NTB site of op triatlon226. Het voordeel van deze wedstrijden dat je op het laatste moment nog gewoon kunt inschrijven (mocht je dat willen).

Hoe ervaren jullie dit? of doen jullie bewust alleen de wedstrijden via de triatlon bond? Trouwens is er een site waar alle wedstrijden op staan?

groet,
Edwin

2

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Nieuwsgierig naar de antwoorden op de andere vragen want ik heb me er ook in zitten verdiepen, kan ik je al wel vast vertellen dat het aspirant lidmaatschap slechts 1 jaar kan.

Voor de rest begrijp ik ook niet zo goed waarom je een lidmaatschap zou nemen waarbij je alsnog de daglicentie moet betalen, want dat moet je ook zonder dat lidmaatschap.

Ik hoop dat iemand ook aan dit groentje kan uitleggen waar zo'n licentie nou precies voor is, alvast bedankt!

3

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Het aspirantlidmaatschap is inderdaad maar voor max. 1 jaar aan te gaan.

Het Ntb-lidmaatschap zonder atletenlicentie is interessant als je wel traint bij een triathlonvereniging, maar nauwelijks wedstrijden doet, of je wedstrijdprogramma zich vooral buiten Nederland afspeelt. Je bent dan bijvoorbeeld wel via de bond verzekerd tijdens trainingen, maar betaald niet extra voor (dag)licenties die je niet gebruikt.

Wat betreft de kleinere, locale, wedstrijdjes: deze worden buiten de bond om georganiseerd, en vaak is de promotie van deze wedstrijden nihil. Via mond-tot-mond, locale media en ook dit forum kom je ze op her spoor. In de regio Overijssel/Gelderland zijn bijvoorbeeld leuke wedstrijden in (Loo)Bathmen, Heino en Almen

4

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Maar kun je de atletenlicentie ook gebruiken voor andere wedstrijden? hardlopen bijvoorbeeld?

Ik ben niet lid van een vereniging (en dat ga ik de eerste komende tijd ook niet doen). Dus voor mij is het denk ik het interessants om volgend jaar een aspirant lidmaatschap aan te schaffen voor de 1/8 en de kwart.

5

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Wat houdt die verzekering precies in?
Schadevergoeding als je tijdens het fietsen in elkaar rijdt? Als mn fiets wordt gejat?
Als ik me verstap en mn enkel kneus?
Hoe moet ik dat precies zien?

Sowieso is het eerste jaar aspirant lid de beste optie, maar wat daarna?

6 Laatst bewerkt door Vanzella (02-02-15 14:09:32)

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Het is toch super simpel?

Of gewoon daglicenties betalen en daarbij je break even point uitrekenen tov de 72 euro (zeer economisch)

of een wedstrijdlicentie nemen waarbij je de triathlonsport in het algemeen ondersteunt en ook nog een keer of 8 per jaar een half uurtje leesplezier middels het bondsblaadje toegezonden krijgt.

Mijn voorkeur en keuze mag duidelijk zijn... Ik ben individueel lid van de NTB met wedstrijd licentie.

@transphormer, dat van die Buitenlandse wedstrijden klopt niet. Met een ITU erkende licentie hoef je nergens daglicenties te kopen.

7

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Ik ben basis lid sinds ik lid ben van de triathlonvereniging bij mij in de buurt. Dus dan betaal je voor alle grotere wedstrijden (zoals huizen, challenge Almere etc), de daglicentatie a 27,50. Sinds kort heb ik hem laten upgraden naar een atletenlicentie, zodat dit niet meer nodig is.

Voor zover ik heb begrepen kan je ook met je NTB licentie registreren voor hardloopwedstrijden.

Wedstrijden zijn hier te vinden:

Kalender

Zoals gezegd staan kleinere wedstrijden er niet op. Zo organiseert mijn vereniging een 1/8e triathlon begin September. (pareltriathlon in zeewolde). Hier is geen licentie voor nodig.

Zoals vanzella zegt ligt het aan je eigen doelen. Hoeveel / welke wedstrijden wil je doen?

8

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Vanzella schreef:

Het is toch super simpel?

Voor jou misschien wel, maar voor mij was dat het niet hoor.
Ik sport al mn hele leven, maar heb nog nooit met licenties of wat dan ook te maken gehad.
Vandaar dat ik me erin verdiep, en de duidelijk uitleg miste...
Ik snap het van je sport willen steunen, hier sta ik helemaal achter. Maar ik ga dit jaar eerst eens uitzoeken of het wat voor me is, wil dan dus de kosten beperken (er komt al genoeg kijken bij het materiaal). Maar wel alvast verder kijken voor als het echt gaat kriebelen... wat ik natuurlijk hoop!

Inmiddels vanwege de antwoorden hier is me al meer duidelijk geworden, dank daarvoor!


(enne, je laatste regel geeft maar aan dat het voor meer mensen niet helemaal duidelijk is hoe en wat  wink )

9

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Hedcandy schreef:

Wat houdt die verzekering precies in?
Schadevergoeding als je tijdens het fietsen in elkaar rijdt? Als mn fiets wordt gejat?
Als ik me verstap en mn enkel kneus?
Hoe moet ik dat precies zien?

Sowieso is het eerste jaar aspirant lid de beste optie, maar wat daarna?

Deze vraag kwam in een facebook groep ook voorbij. Afgelopen jaar heb ik me laten overtuigen dat je daglicentie je ook verzekerde tegen schade en diefstal tijdens de wedstrijd. Maar op fb wordt nu aangegeven dat dat maar heel beperkt is.

Dus nogmaals: Wat dekt de verzekering van een daglicentie, en tot welk bedrag?

10

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

http://triathlonbond.nl/Portals/0/Cache … ringen.pdf al bekeken?

11

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Ah, die link wilde ik ook net posten. Volgens mij zijn dat soort verzekeringen alleen handig als je door een vrijwilliger de verkeerde kant op wordt gestuurd. Normale dingen vallen doorgaans onder sportrisico, wa, ziektekosten.

12

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Het is sowieso altijd eerst je eigen ziektekostenverzekering, WA, etc die je moet aanspreken. Daarna kun je dit soort verzekeringen pas aanspreken. De organisatie van een wedstrijd heeft als het goed is trouwens ook altijd wel een evenementenverzekering die je kunt aanspreken. Daar kun je bijvoorbeeld schade en diefstal in de wisselzone op claimen.

13

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Ik bekijk het heel simpel. Als je wedstrijden wil doen, kan dat niet zonder daglicentie. Dus, of je betaalt dat eenmalig via je inschrijving.... of je betaalt het in 1x voor het hele seizoen. Afhankelijk van de hoeveelheid wedstrijden (en soort) is dat financieel aantrekkelijk. Daarnaast krijg je 6x/jaar een mooi magazine door de bus als je NTB-lid bent.

Secundair en niet voor jou relevant, ik voel mij triatleet, mijn leven staat in het teken van trainen en wedstrijden. Dus ik bevestig dat graag met een lidmaatschap bij de NTB.

-- M

14

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Ik had het onderwerp niet zozeer naar boven gehaald vanwege de licentie, dat staat voor mij buiten kijf, die betaal je gewoon.

Ik ga even rondlezen in de gepostte link en in ziektekostenverzekeringen. Ik ben hier (nog een paar dagen) verzekerd via de uni op een amerikaanse verzekering, daarna ga ik naar een verzekering voor een NL'er in het buitenland die geen NL ziektekostenverzekering heeft. Die verzekering sluit specifiek uit alles wat volgt uit deelname aan wedstrijden gebaseerd op snelheid. Ik vraag me af hoe dat met 'gewone' ziektekostenverzekeringen is.

15

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Ik heb bij mijn verzekering een polis afgesloten die mij en mijn fiets altijd verzekert ook bij wedstrijden. Zelfs bij een gewone platte band komen ze mij depanneren als ik wil.

16

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Zelfs bij een gewone platte band komen ze mij depanneren als ik wil.

Ik voel een hele flauwe grap aankomen smile

17

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Toch niet. Moet gewoon naar de verzekering bellen en die sturen iemand, tot 30km over de landgrens zelfs. Ook bij de vwb waar ik lid van ben heb ik zo een verzekering, zit in het lidgeld. Ik denk dat dat gewoon een autotje van wegenhulp is dat er dan komt.

18

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Als het specifiek om het fietsen gaat, is lidmaatschap van de NTFU ook te overwegen. Die verzekering is heel goed, en doet ook totaal niet moeilijk.

Louise

19

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Ik bedoelde meer iets over een platte band tijdens de wedstrijd, misschien een iets te open deur hmm

20

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Tijdens wedstrijd mag je volgens mij in triathlon niet geholpen worden :-)

21

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Hmm dat is ook weer zo. Lulsmoes dat je alleen door de dealer onderhoud mag laten plegen? Doen ze met mn auto ook.

22

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Een aantal keer wordt de WA verzekering genoemd (de persoonlijke, niet die voor je auto).
Als ik de volgende links lees (https://www.judex.nl/rechtsgebied/letse … uaties.htm en http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/269 … ering.html), dan lijkt me dat maar zelden schade ontstaan tijdens een wedstrijd is gedekt met een WA verzekering.

Je eigen ziektekostenverzekering zal in de meeste gevallen ziektekosten dekken (maar in mijn geval op het moment waarschijnlijk niet en zou dus verhaald moeten worden op de verzekering van de organisatie).

De verzekering van de organisatie in de link die Louise gaf lijkt tegenstrijdig met de links over de WA hierboven.

Van de triathlonbond:

Tijdens het fietsonderdeel gaat deelnemer A onderuit door toedoen van deelnemer B en heeft daardoor schade aan zijn fiets. Deelnemer A kan deelnemer B aansprakelijk stellen en een beroep doen op diens WA-verzekering.

Als ik de link van infonu.nl lees (krijg een waarschuwing als ik de tekst kopieer) is dit niet het geval. De rechtspraak gaat ervan uit dat als je meedoet aan een wedstrijd dat daar risico op schade aan verbonden is. Hoe groot dit risico is hangt af van de sport. Maar in de praktijk komt het erop neer dat schade ontstaan binnen een normaal wedstrijdverloop vrijwel nooit verhaalbaar is (en dus vrijwel altijd op de verzekering van de organisator terecht komt).

De triathlonbond lijkt dat anders te zien, en ziet schijnbaar schade door een valpartij als de weg nat is wel als een aanvaardbaar risico, maar als je onderuit wordt gereden door een andere deelnemer (zoals hierboven) dan niet. Ik durf te wedden dat de meeste verzekeraars dit zouden betwisten.

De NTFU verzekering dekt schade aan je fiets tijdens het beoefenen van je fietssport. 50EUR ER per gebeurtenis, en keert de dagwaarde uit (nieuwprijs -1% per maand tot een minimum van 28% van de nieuwprijs). De verzekering dekt geen diefstal!

23

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

Maar toerfietsen is een compleet andere tak van sport. Ik kan me niet voorstellen dat de ntfu-verzekering schade dekt die is ontstaan tijdens een triatlon of knwu-evenement. De toerfietsers die ik ken -ik ben er met een getrouwd- zitten eindeloos hun fiets te poetsen, bijpassende schoentjes bij de outfit en stappen over op schijfremmen, comfortabele bandbreedte enz. Ze rijden ook door, dat dan weer wel, maar ze belasten hun materiaal anders dan de wedstrijdrijders die we ook in de familie hebben.

24 Laatst bewerkt door Louise (31-01-17 10:46:51)

Re: NTB Licentie en inschrijvingen triatlon

HAZEN schreef:

Maar toerfietsen is een compleet andere tak van sport. Ik kan me niet voorstellen dat de ntfu-verzekering schade dekt die is ontstaan tijdens een triatlon of knwu-evenement.

Dat weet ik niet, dat zou me benieuwen. 'Wielerkoersen' zijn uitgesloten: 'een snelheidswedstrijd waarbij in peloton wordt gereden met het doel wie het eerste over de eindstreep is'. Dat is een non-stayer triathlon niet.

Maar ik neem aan dat ze ervan uitgaan dat je tijdens een triathlon via je (dag-)licentie gedekt bent. En dat is denk ik ook zo, want dat over de WA-verzekering, daar staat boven: 'De verzekering treedt pas in werking op het moment dat de 'normale' WA-verzekering en/of ziektekostenverzekering van individuen niet aangesproken kan worden'. Dus dan zou ik toch denken/hopen dat de NTB-verzekering dat soort 'gaten' dekt.

Maar goed, het is mijn vak ook niet, hoor, ik interpreteer maar wat. Misschien een tussenpersoon vragen?
Raar (en vervelend) trouwens dat een zorgverzekering voor het buitenland 'snelheidswedstrijden' uitsluit.

(Toerfietsen is, in mijn ervaring, overigens veel riskanter dan een triathlon. De rommeligheid van die amateuristische pelotonnetjes in het drukke verkeer... boel valpartijen meegemaakt, het risico was voor mij één van de redenen om ermee te stoppen. Maar ik ben nog wel NTFU-lid, individueel, voor het blad, de info over tochten én de verzekering. Die dekt ook als je in je eentje fietst.)

Louise