1

Onderwerp: HRV gebruiken voor training

Gebruiken jullie HRV bij de trainingen? En zo ja welke app gebruiken jullie daarvoor?

2

Re: HRV gebruiken voor training

Bedoel je de HRV die in een adem genoemd wordt met hartcoherentie en de vereniging tegen kwakzalverij?

3

Re: HRV gebruiken voor training

Wat is HRV?

4

Re: HRV gebruiken voor training

Hart Ritme Variabiliteit. Ik gebruik HRV4training. Geeft advies over rustdagen of trainen. Heb ik meer aan dan aan de import van mijn Garmin HRV in sporttracks, eerlijk gezegd.

triathlon is 3x leuker!

5

Re: HRV gebruiken voor training

Dank voor de tip Hans.

@EDJ HRV wordt inderdaad besproken bij VTDK en Skepsis, maar dat is in verband met het genezen van psychische klachten.

Bij training wordt het met name gebruikt als een indicator voor hoe fit je bent, ofwel hoe goed je hersteld bent voor de volgende training. Geen idee of het echt allemaal te onderbouwen is, maar ik vind het wel interessant om me in te verdiepen.

6

Re: HRV gebruiken voor training

Nja als je triathlon doet en je zit op bepaalde momenten met een redelijke trainingsomvang denk ik dat je eigenlijk zelden of nooit volledig hersteld bent van je vorige training.

7

Re: HRV gebruiken voor training

De Garmin 920XT geeft na een min of 6-10 bij elke training een recovery check aan. Bij mij was die altijd 'good', maar toen ik een sluimerende verkoudheid onder de leden had werd hij toch 'fair' en de recommended recovery tijden een stuk langer, terwijl ik zelf nog niet het idee dat ik dieper ging in die trainingen. Het horloge kreeg gelijk een paar dagen later: keelpijn, koorts.

8

Re: HRV gebruiken voor training

MontanaMan schreef:

De Garmin 920XT geeft na een min of 6-10 bij elke training een recovery check aan. Bij mij was die altijd 'good', maar toen ik een sluimerende verkoudheid onder de leden had werd hij toch 'fair' en de recommended recovery tijden een stuk langer, terwijl ik zelf nog niet het idee dat ik dieper ging in die trainingen. Het horloge kreeg gelijk een paar dagen later: keelpijn, koorts.

Maar dat is toch enkel op basis van de hartslag, niet je HRV? Vind dat wel bijzonder, want mijn Garmin weet niet of ik maar wat zit te peddelen of voluit ga bij die hartslag big_smile
Snap wel dat ie na een training even waarschuwt dat ik teveel in het rood heb gezeten en wat rust moet nemen. Maar die recovery check :?

9 Laatst bewerkt door HansH (02-02-17 11:57:43)

Re: HRV gebruiken voor training

LindaRotterdam schreef:
MontanaMan schreef:

De Garmin 920XT geeft na een min of 6-10 bij elke training een recovery check aan. Bij mij was die altijd 'good', maar toen ik een sluimerende verkoudheid onder de leden had werd hij toch 'fair' en de recommended recovery tijden een stuk langer, terwijl ik zelf nog niet het idee dat ik dieper ging in die trainingen. Het horloge kreeg gelijk een paar dagen later: keelpijn, koorts.

Maar dat is toch enkel op basis van de hartslag, niet je HRV? Vind dat wel bijzonder, want mijn Garmin weet niet of ik maar wat zit te peddelen of voluit ga bij die hartslag big_smile
Snap wel dat ie na een training even waarschuwt dat ik teveel in het rood heb gezeten en wat rust moet nemen. Maar die recovery check :?

Bij mij (Fenix3) heet dat (klinkt ook logischer) prestatieconditie. Volgens mij baseert hij dat op de combi sport/snelheid/hartslag. En inderdaad niet op HRV, want die is pas na afloop beschikbaar.

triathlon is 3x leuker!

10

Re: HRV gebruiken voor training

LindaRotterdam schreef:
MontanaMan schreef:

De Garmin 920XT geeft na een min of 6-10 bij elke training een recovery check aan. Bij mij was die altijd 'good', maar toen ik een sluimerende verkoudheid onder de leden had werd hij toch 'fair' en de recommended recovery tijden een stuk langer, terwijl ik zelf nog niet het idee dat ik dieper ging in die trainingen. Het horloge kreeg gelijk een paar dagen later: keelpijn, koorts.

Maar dat is toch enkel op basis van de hartslag, niet je HRV? Vind dat wel bijzonder, want mijn Garmin weet niet of ik maar wat zit te peddelen of voluit ga bij die hartslag big_smile
Snap wel dat ie na een training even waarschuwt dat ik teveel in het rood heb gezeten en wat rust moet nemen. Maar die recovery check :?

Ik besteed er nooit echt aandacht aan, maar hij was altijd 'good', en toen ie een paar keer 'fair' aangaf was ik een paar dagen later wel ziek.

11 Laatst bewerkt door edj (03-02-17 12:09:27)

Re: HRV gebruiken voor training

Op scienceforsport.com vind je een stukje over HRV en sport. Daar staat ook beschreven in welke houdingen je de HRV moet meten met bijvoorbeeld een sporthorloge om een goede en waardevolle meting te kunnen doen. De polar V800 kent hem als Own Index. Deze kun je periodiek doen, met twee meetmomenten, liggend en staand, die geeft dan een indicatie met betrekking tot je fysieke fitheid. Om daar een conclusie aan te kunnen verbinden moet je de metingen periodiek doen over een langere periode. Verder geven de meeste sportklokjes alleen een herstelstatus-recovery, waarbij ze kijken naar je hartslag(hoogte) in relatie tot de duur. Daar kun je niets mee. Hoogte hartslag na inspanning moet je zien in combinatie met je eigen gevoel en verstand.Heb je een zware looptraining gedaan, waardoor hij aangeeft zwaar belast dan wil dat nog niet zeggen dat je de volgende dag niet moet gaan zwemmen, das een geheel andere belasting en inspanning. Kortom in mijn opinie, doe je wekelijks een test op de juist manier, dan geeft dat een idee over je fitheid/gesteldheid en je vorderingen. Dagelijks na je training is lariekoek, kun je niets mee.

12 Laatst bewerkt door MontanaMan (03-02-17 20:16:26)

Re: HRV gebruiken voor training

Ik heb het stuk even gelezen. Interessante materie en ook vrij makkelijk te begrijpen: http://www.scienceforsport.com/heart-ra … ility-hrv/

Tegen mijn verwachting is wordt (over het algemeen) een hogere HRV gezien als beter hersteld, en een lagere HRV als minder goed hersteld. Oftewel een constanter verschil tussen hartslagen duidt op minder herstel. Dat had ik niet verwacht. Maar er wordt ook aangegeven dat dit in het algemeen zo is, maar niet altijd. Ook vermelden ze dat de HRV bij elite atleten een goede predictor voor ziekte kan zijn.

Wel irritant dat ze 'affect' (het werkwoord) en 'effect' (het zelfstandig naamwoord) door elkaar houden. Dat doen ze studenten hier ook constant.

13

Re: HRV gebruiken voor training

Ik ben (30 jaar geleden,,,

triathlon is 3x leuker!

14

Re: HRV gebruiken voor training

Ik ben (30 jaar geleden

triathlon is 3x leuker!

15

Re: HRV gebruiken voor training

Ik ben (30 jaar geleden.. smile) afgestudeerd op de correlatie tussen HRV en leeftijd. Hoe ouder je wordt, des te lager je HRV, bleek uit mijn onderzoek. Dus de hypothese was dat als je een hoge HRV hebt voor je leeftijd, je in goede conditie bent. Een hoge HRV betekent een systeem dat goed om kan gaan met veranderingen. Dus een goede conditie.

triathlon is 3x leuker!

16

Re: HRV gebruiken voor training

Moet de HRV meeting altijd in rust gebeuren ?
Heb zelf de Polar V800 en idd gezien dat je een R.R test kunt doen .

17

Re: HRV gebruiken voor training

Hoewel mijn Fenix 3 de HRV meet tijdens inspanning zou HRV in rust inderdaad het meeste zeggen. Zo werkt HRV4training ook. Meten als je wakker wordt.

triathlon is 3x leuker!

18

Re: HRV gebruiken voor training

Oké !
Had van de week de R.R test gedaan met de warming hardlopen .
Meer voor de gein , omdat ik die functie nog nooit hebt gebruikt .
Zal me er toch eens in verdiepen .
Morgenvroeg dan maar eens een test doen .

De HRV4 training is geen gratis app toch ?

19 Laatst bewerkt door HansH (04-02-17 09:52:25)

Re: HRV gebruiken voor training

Kost volgens mij 9,99. Gelet op de gemiddelde prijs van dingen die je als triathleet allemaal nodig denkt te hebben is dat een lachertje wink kijk ook maar op http://www.hrv4training.com

triathlon is 3x leuker!

20

Re: HRV gebruiken voor training

Dat is idd ook zo Hansh  , zoveel geld aan sportspullen uitgegeven vorig jaar .
Zal de link eens bekijken , Thanks .

21

Re: HRV gebruiken voor training

HansH schreef:

Kost volgens mij 9,99. Gelet op de gemiddelde prijs van dingen die je als triathleet allemaal nodig denkt te hebben is dat een lachertje wink kijk ook maar op http://www.hrv4training.com

Gevoelsmatig zou ik denken dat een hartslagmeterband nauwkeuriger meet dan de camera van je telefoon. Heb jij een idee hans? Nauwkeurig genoeg, de telefoon?

22

Re: HRV gebruiken voor training

Absoluut. En het voordeel is dat je het kan meten als je wakker wordt en meteen een training advies krijgt. Maar je kunt ook een Bluetooth hartslagband gebruiken. Ik gebruik alleen mijn telefoon en die geeft goede adviezen en correlaties.

triathlon is 3x leuker!

23

Re: HRV gebruiken voor training

HansH schreef:

Absoluut. En het voordeel is dat je het kan meten als je wakker wordt en meteen een training advies krijgt. Maar je kunt ook een Bluetooth hartslagband gebruiken. Ik gebruik alleen mijn telefoon en die geeft goede adviezen en correlaties.

Dank je. Ik ben sinds vanmorgen mijn baseline aan het vaststellen ;-)

24 Laatst bewerkt door HansH (05-02-17 23:00:41)

Re: HRV gebruiken voor training

smile het is handig als je hem aan Strava koppelt (gratis account) dan legt hij ook de correlatie met je training.

triathlon is 3x leuker!

25

Re: HRV gebruiken voor training

Even dit lijntje oppakken.

Naar aanleiding van het stukje dat in Transition 12 2017 stond over HRV ben ik ook begonnen met het meten. Ik gebruik sinds 3 dagen de app HRV4training

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van leden van dit forum die de metingen al langer doen.

Ben ook benieuwd hoe er gemeten wordt. Ik meet nu 1 minuut gelijk na wakker worden. Volgens wat ik erover gelezen heb in de Quickstart guide (https://www.hrv4training.com/quickstart-guide.html) moet dat goed genoeg zijn om een analyse te maken.

Enfin, ik hoor graag van jullie!