51

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Leuke antwoorden allemaal! Wat ik vooral uithaal is dat jullie zien dat het voor veel vrouwen toch een drempel is.
Ik kan me er opzich wel wat bij voorstellen dat er een drempel is om deel te nemen.

Als er een mannen evenement(hardloop, triathlon e.d.) zou worden georganiseerd wordt heb ik het idee dat mensen dit dan weer vreemd vinden omdat er geen vrouwen deel mogen nemen. Niet dat ik een mannen triathlon of hardloop evenement wil, maar ik ben benieuwd waarom dit verschil er zo is.
Nou kan ik me voorstellen dat er voor mannen hier minder behoefte aan is aan een mannen evenement.

52

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Aan enkel een mannen evenement zou ik zowiezo al niet meedoen ;-) Verder stel ik me er weinig vragen over. Mooi dat er organisaties zijn die zich inzetten om zulke evenementen te organiseren. In triatlon zijn vrouwen eigenlijk al redelijk gelijkgesteld (prijzengeld enz) buiten het aantal pro's die mogen starten in Kona dan. Er zijn veeeeeeeeeeeeeel sporten waar dit nog steeds anders is. Hoorde overlaatst van de nationale vrouwenploeg voetbal, die verdiende nog minder dan een recreatieve man in een cafeploeg. Daarom was voorgesteld om een deel van de bonussen van de rode duivels naar deze ploeg te laten gaan maar de duivels vinden hun bonussen al zo laag.

53

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

ronnyke schreef:

Aan enkel een mannen evenement zou ik zowiezo al niet meedoen ;-) Verder stel ik me er weinig vragen over. Mooi dat er organisaties zijn die zich inzetten om zulke evenementen te organiseren. In triatlon zijn vrouwen eigenlijk al redelijk gelijkgesteld (prijzengeld enz) buiten het aantal pro's die mogen starten in Kona dan. Er zijn veeeeeeeeeeeeeel sporten waar dit nog steeds anders is. Hoorde overlaatst van de nationale vrouwenploeg voetbal, die verdiende nog minder dan een recreatieve man in een cafeploeg. Daarom was voorgesteld om een deel van de bonussen van de rode duivels naar deze ploeg te laten gaan maar de duivels vinden hun bonussen al zo laag.

Ga ik nu iets gevaarlijks zeggen. De 'top' bij het vrouwentriathlon is het nog wel erg smal, met als gevolg dat de nummers 1,2,3 vaak meer dan 10 minuten verschil hebben bij een OD. Terwijl dit bij de mannen maar vaak 2-3 minuten is. Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet komt door te weinig aandacht voor de vrouwen en/of een ongelijke prijzengeld verdeling. Maar omdat er meer mannen zijn die op deze manier zichzelf maximaal uitdagen.

Of heeft dit een andere oorzaak? Ik merk het ook vaak bij loopwedstrijden van 10km. Terwijl er volgens mij net zo veel mannelijke als vrouwelijke lopers zijn. Komt dat mannen zich liever laten meten in een wedstrijd?

-- M

54

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Nee dat is idd een feit en dit heeft altijd al geweest eigenlijk. Ik geloof dat er 30 pro vrouwen en 50pro mannen in Kona mogen starten op zich is dit een reëel cijfer alleen tja... Ze zijn niet gelijk. Verder is triatlon eigenlijk èèn van de weinige sporten die ieder op zijn eigen manier kan doen dus is het spijtig dat er nog zo een (onterechte) drempelvrees bestaat.

55

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Volgens mij zijn vrouwen inderdaad minder gauw geneigd om wedstrijden te doen, maar vergeet ook niet dat vrouwen nog steeds een kleine minderheid zijn in de triathlonsport. Het moet al heel erg meevallen wil het 20 % zijn, en bij de zwaardere wedstrijden (langere afstanden dus) is het minder.

En dat is pas sinds de laatste jaren, daarvoor was het nog minder - de Vrouwentriathlon hoopt ook een beetje aan die toename te hebben bijgedragen. Dus de basis is nog steeds heel erg smal - en dat merk je inderdaad aan de top ook.

Er is ook nog steeds wel een reusachtig verschil in hoe mannen en vrouwen sporten en sport beleven. Zo van: mannen sporten voor de lol en de prestatie, vrouwen voor de slanke lijn en voor de gezelligheid. Dat is zo veel te generaliserend natuurlijk, maar dat is in elk geval wel het beeld. Ik heb ook de indruk dat het wel verandert in de jongere generatie - gelukkig maar. Dus dat meer vrouwen de lol van prestatiegericht sporten ontdekken.

Daarnaast is het zo dat het in de meeste sporten voor mannen net iets makkelijker is om er geld mee te verdienen, ook met sponsorcontracten enzo. Van triathlon weet ik het niet, maar bij wielrennen  kan in Nederland maar een handjevol er echt van leven, de rest werkt er minstens parttime naast. En dat drukt het gemiddelde niveau natuurlijk.

Louise

56

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Stefan.T schreef:

Helemaal los hiervan wel in dezelfde richting, maar ik ben wel is benieuwd hoe hier tegen aan wordt gekeken.
Er zijn een "groot" aantal vrouwen wedstrijden, lees hier hardloopwedstrijden e.d. en nu ook triathlons.

Helemaal niet vervelend, boos of lullig of wat dan ook bedoeld, maar waarom willen vrouwen een vrouwen wedstrijd?
Is een wedstrijd voor beide niet gezellig genoeg of iets anders? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Ik trouwens nog nooit gehoord of een mannen wedstrijd gezien? lees hier weer hardloopwedstrijden e.d. bestaan deze wel?
Hiermee heb ik geen kwade bedoelingen o.i.d. ik ben gewoon er benieuwd hoe hier over gedacht wordt.



Doordat het wordt aangeboden ga je ernaar toe.
Ik heb op dat punt alleen de Marikenloop weleens gelopen, maar ik doe ook de Stevensloop en de Zevenheuvelen van dezelfde organisatie en dan krijg je een mailtje dat je je in kunt schrijven. Als het past doe je mee. Ik heb geen probleem met wedstrijden of gemengd starten, maar ik kan mee met het veld.

Bij de Marikenloop zijn de stands ingericht op vrouwen, er is kinderopvang, yoga, dieetinfo, fruit en yoghurthapjes en ze verkopen er leuke hardloopkleding en er zijn in elk geval voldoende toiletten in de buurt van de startvakken. Dat laatste is trouwens wel fijn. Het is volgens mij een vrouwendingetje om voor de start nog te willen plassen.

De Marikenloop is ook een wedstrijd, maar het grootste deel heeft daar geen weet van. Vooral de 5k is een loop die velen al kwebbelend samen met hun moeder, dochters, buurvrouw doen. Met de sluitingstijd van 45 min op 5k wordt soepel omgegaan. Ik dacht dat de laatste in 1,5 uur binnen was, geen idee of ze achteruit liep.

57

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik deed laatst mee aan een 15 km wedstrijd en daar was nog geen 15% vrouw. Nu is de 15 volgens mij wel een wedstrijd die een smal deelnemersveld trekt. Niet de glorie van de halve of 10k.

58

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Hier zijn de data dan, de nieuwsbrief erover verschijnt heel binnenkort en dan komen ze ook op de site: 

  • Zaterdag 8 april Zwemloop Het Lint in Utrecht

  • Zondag 25 juni Vrouwentriathlon Utrecht

  • Zondag 27 augustus Vrouwentriathlon Beesd

Louise

59

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Top Louise!
Ik bedenk me nu ook dat ik me met mn nieuwe mailadres nog moet aanmelden voor de nieuwsbrief.

60

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Er zijn trouwens nog steeds dames welkom voor de divisieteams van Vrouwentriathlon/Siosport: http://www.vrouwentriathlon.nl/oproep-t … visieteam/

Daarnaast zoeken we voor het 2e divisie team nog een teamcaptain. Dus iemand die o.a. de inschrijvingen regelt en naar de briefings gaat; dus het leuk vind om het team bij te staan maar zelf niet start. We hebben daar dit jaar echt wel veel aan gehad en het is een leuke functie om eens ervaring op te doen en te zien hoe het er aan toe gaat op wedstrijddagen.

61

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Erg spijtig nieuws over de Vrouwentriathlon in Beesd: http://www.vrouwentriathlon.nl/na-acht- … lon-beesd/ We zijn er zelf nog door van slag, enfin, dat is daar ook te lezen.

Geen wedstrijd in Beesd dus, en als je dus dit jaar een Vrouwentriathlon wil doen: schrijf je gauw in voor Utrecht (25 juni)! 

Louise

62

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Dat is naar zeg Louise! Erg flauw van die camping ook.

63

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Wat jammer zeg! Ben best verbaasd over het plotselinge terugtrekken van de camping en de (voor mij bekende) gevoerde redenen

64

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Wat enorm jammer en wat een tegenvaller voor de organisatie...

65

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ja, flauw is het zeker, en dat is zelfs nog zwak uitgedrukt, vind ik. Na 8 jaar, totaal onverwacht en in zo'n laat stadium, en dan niet zeggen 'we doen het nog één keer en dan stoppen we ermee' maar meteen de stekker eruit - tsja...

Louise

66

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik doe vanmiddag mee aan de zwemloop 't Lint. Puur voor de fun want zwemmen kan ik nog steeds alleen langzaam en met hardlopen heb ik de zoveelste blessure moeten uitzingen. Dus op tempo gaat niet want dan forceer ik weer. Mijn grootste uitdaging word eigenlijk niet toch als een gek gaan rennen op het eind als ik zie dat ik nog iemand in kan halen om de eer hoog te houden.

Wat betreft vrouwenevenementen, voor mij zijn mannen welkom. Maar wat ik zelf erg leuk vind is dat vrouwenevenementen wel net het type vrouwen over de streep trekt dat anders waarschijnlijk niet mee zou doen. Of misschien niet mogen doen. ZO heb ik tijdens de Ladies Run in Rotterdam met de opwarming een keer staan hossen met een forse Marrokaanse...ik denk dat je die bijvoorbeeld om meerdere redenen in een gemengde omgeving dan niet ziet. Ik zie die vrouwen de grootste lol hebben en dat komt mede door de onspannen sfeer. Er ligt weinig nadruk op scoren maar volbrengen is de prestatie op zich. En laten we eerlijk zijn, vaak is dat ook zo. (ik denk bijvoorbeeld even terug aan mijn eerste mislukte 8ste triathlon waar ik door de duikers uit het water werd gehaald omdat ik toch géén 500 meter kon zwemmen).
Als Vrouwentriathlon er niet was geweest met zijn 1/16e had ik simpelweg gewoon nooit mee kunnen doen.

67

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

En, hoe ging het?

Ik deed zelf ook mee, vind het een leuke start van het seizoen. Zwemmen viel me wat tegen, het lopen ging de eerste ronde zwaar vanwege een opspelende maag, maar daarna wel lekker. Uiteindelijk een pr gelopen op de 5km, het trainen in de winter werpt zn vruchten af.
Overall 2 min sneller dan vorig jaar, tevreden mee.


Louise, klopt het dat jij er niet was? Heb echt goed rondgekeken maar zag je niet...

68 Laatst bewerkt door TumTumTum (10-04-17 11:31:38)

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Het ging slecht, ik was de allerlaatste. Ik vond het wel een leuk evenement om aan mee te doen maar laatste zijn zuigt zo hard dat het dan voor mij eigenlijk niet hoeft. Nou is 34 minuten hardlopen zelfs voor mijn doen wel erg slecht, ik deed rustig aan omdat ik herstellende ben van een blessure. Maar zelfs in goeden doen had ik hooguit 6 minuten sneller kunnen zijn en dan bungel ik nog steeds onderaan het klassementje. Het is maar goed dat er geen finishlimieten zijn bij de vrouwentriathlon. Ja ik snap dat het niet de bedoeling is om rond middernacht nog een keer over de finish te schuiven maar aangezien er bij de meeste andere korte afstanden wel van die finishtijden zijn ben ik bang dat deze sport, hoe leuk ook, voor mij eigenlijk niet te doen is.
Helaas is niet iedereen even maakbaar als wel eens word gedacht.
Ik ben wel sneller gaan zwemmen, maar dat kan ook bijna niet anders als je zo langzaam was/bent als ik.

Naderhand heb ik nog geholpen met banentellen bij de mannen. Ik zat bij de snelste baan, waar een paar heren van Hellas zwommen. Niet te geloven gewoon hoe hard die gasten zwemmen, en hoe moeiteloos dat er ook uit ziet.

Maar dat was wat ik eerder ook bedoelde; als meer mensen in sport evenementen wilt betrekken, mensen zoals ik, dan moet je het echt een stuk laagdrempeliger maken. Vrouwenevenementen doen dat. Ik zit ook niet op de kinderopvang, het dieetadvies en de yoga guru te wachten maar wel op ruimhartige finishtijden. O ja, en die plee waar je nog even op kan voor de start is ook wel fijn.:)

69

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Hedcandy schreef:

Louise, klopt het dat jij er niet was? Heb echt goed rondgekeken maar zag je niet...

Ja, klopt, ik kon niet: ik had zaterdag de laatste middag + diploma-uitreiking van m'n hardlooptrainersopleiding! Daar wilde ik natuurlijk bij zijn, dus de Zwemloop zat er (helaas) niet in.

Gefeliciteerd met je PR! Dan zit er nog wel meer in, lijkt me?!

@TumTumTum - maak je het nou niet een beetje te zwart? Laatste worden is niet fijn inderdaad, dat kan ik me voorstellen. Maar je verslaat altijd degenen die niet starten en nog niet zo lang geleden had jij geen 500 meter kunnen zwemmen, volgens mij. En bij welke korte triathlons zijn er limieten? Ik weet van geen enkele, eerlijk gezegd. Met zo weinig deelnemers als bij de Zwemloop, ook nog het grote gros daarvan afkomstig van de divisieteams van de Vrouwentriathlon en Hellas, kan het gemiddelde niveau nogal vertekenen, lijkt me. Met jouw tijden word je bij de 010Triathlon en dergelijke geen laatste, hoor. Zeker niet omdat je bij een zwemloop jouw beste onderdeel overslaat!

Louise

70 Laatst bewerkt door TumTumTum (10-04-17 11:47:26)

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Ik kan nog steeds geen 500 meter zwemmen maar in een zwembad kan je je even vasthouden. Dat heb ik twee keer gedaan.:) Heel even maar, maar het moest toch. Midden in een bruine plas zijn geen handige randjes voor als TTT het even niet meer trekt. En hopen op een dolfijn doe ik maar niet.

Volgens mij zijn er bij alle triathlons limieten, zo is mij verteld. In ieder geval wel bij Binnenmaas.

Btw, 010triathlon is wel een wens van mij, triathlonnen door Rotterdam!

71

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

TumTumTum schreef:

Volgens mij zijn er bij alle triathlons limieten, zo is mij verteld. In ieder geval wel bij Binnenmaas.

Nooit gehoord of gezien, hoor, bij Binnenmaas en soortgelijke triathlons. Bij de FAQ's van de 010triathlon staat zelfs dat er geen tijdslimiet is. Het enige wat ik kan vinden is de algemene opmerking in de NTB-reglementen:

Voor elke wedstrijd zullen tijdslimieten voor het zwemonderdeel, fietsonderdeel en de totale finishtijd worden vastgesteld door de TD. Deze limieten moeten worden gepubliceerd in het registratiemateriaal / website voorafgaand aan het evenement.

Nou, nooit gezien, dus, in de wedstrijdinformatie van 'kleine' triathlons (wel van de Ironman). Correct me if I'm wrong!

Ik heb voor de gein nog even geneusd in de uitslagen van de 1/8e van Binnenmaas vorig jaar, en de langzaamste zwemmer zat boven de 15 minuten; de langzaamste loper in 48 minuten, maar die is vast iets  tegengekomen - de op één na langzaamste zat net onder de 40, en dan zitten ze daar veel dichter op elkaar.

Enne: 010Triathlon is niet echt door de stad, maar bij de Zevenhuizerplas. Als je goed kijkt, zie je dan de skyline van het Weena enzo in de verte. Die door de stad is die van de ITU, dit jaar het WK, geen open inschrijving volgens mij.

Louise

72

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

TumTumTum schreef:

Het ging slecht, ik was de allerlaatste. Ik vond het wel een leuk evenement om aan mee te doen maar laatste zijn zuigt zo hard dat het dan voor mij eigenlijk niet hoeft. Nou is 34 minuten hardlopen zelfs voor mijn doen wel erg slecht, ik deed rustig aan omdat ik herstellende ben van een blessure. Maar zelfs in goeden doen had ik hooguit 6 minuten sneller kunnen zijn en dan bungel ik nog steeds onderaan het klassementje. Het is maar goed dat er geen finishlimieten zijn bij de vrouwentriathlon. Ja ik snap dat het niet de bedoeling is om rond middernacht nog een keer over de finish te schuiven maar aangezien er bij de meeste andere korte afstanden wel van die finishtijden zijn ben ik bang dat deze sport, hoe leuk ook, voor mij eigenlijk niet te doen is.
Helaas is niet iedereen even maakbaar als wel eens word gedacht.
Ik ben wel sneller gaan zwemmen, maar dat kan ook bijna niet anders als je zo langzaam was/bent als ik.

Naderhand heb ik nog geholpen met banentellen bij de mannen. Ik zat bij de snelste baan, waar een paar heren van Hellas zwommen. Niet te geloven gewoon hoe hard die gasten zwemmen, en hoe moeiteloos dat er ook uit ziet.

Maar dat was wat ik eerder ook bedoelde; als meer mensen in sport evenementen wilt betrekken, mensen zoals ik, dan moet je het echt een stuk laagdrempeliger maken. Vrouwenevenementen doen dat. Ik zit ook niet op de kinderopvang, het dieetadvies en de yoga guru te wachten maar wel op ruimhartige finishtijden. O ja, en die plee waar je nog even op kan voor de start is ook wel fijn.:)


Ik zou me inschrijven voor de Marikenloop als ik jou was. 34 minuten is daar een hele nette tijd! Iedereen die hem binnen een half uur loopt, zit daar in de bovenste 40%

73

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Louise gefeliciteerd met je trainersdiploma!!

En tumtumtum, ik heb veel respect voor de mensen achterin het veld. Voor jou is deze prestatie net zo goed als die van een winnaar hoor, immers, ook jij haalt alles eruit wat erin zit.
Knap gedaan dus!!
Ook al moet je je 2x vasthouden, je hebt wel het lef gehad je in te schrijven en te starten, dikke pluim!
Nog niet zo heel lang geleden liep ik de 5km ook nog rond een half uur. Sinds oktober ben ik wat serieuzer gaan trainen in het lopen (niet zomaar een rondje lopen maar meer in mn lage hf zones lopen) en zie hier: 4min van mn 5km tijd af.
Mn pr op de 10 ging eind januari ook aan diggelen...
Dus ook daar ligt voor jou zeksr nog winst hoor, blijf vooral doorgaan!

En die limieten...ik lees ze soms wel eens, maar heb nog niet mee gemaakt dat mensen eruit moesten. In Weesp bijv waren er 2 mannen die nog niet op de helft van het zwemmen waren terwijl de rest al op de fiets zat, heel het dorp heeft ze door de vaart geschreeud, zo mooi om te zien! Dus laat je niet weerhouden wink

74

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

Maar hoe oud ben jij als ik vragen mag?

Ik zal heus nog wel iets kunnen verbeteren maar ook voor mij zal het permanent de "mongolenwaaier" blijven, zoals Louise dat elders zo kernachtig uitdrukte.:) Geen enkele sporter doet mee om de deur dicht te doen, ook ik niet. Hoeveel plezier ik er verder ook aan heb, dat vind ik wel een bittere pil.

Ik had ook eerst het idee dat het niveau best hoog was, toen dacht ik dat er ook maar 18 vrouwen mee deden maar omdat het in het zwembad is was er natuurlijk geen plek voor iedereen om te gelijk te starten. Dus was de groep eigenlijk groter, dat had ik niet in de gaten.

De Marikenloop heb ik vorig jaar gedaan, vind ik een erg leuk en ook goed georganiseerd evenement. Ik was met iemand die Marieke heet, ik vond dat zij die loop een keer gedaan moest hebben en toen zijn we samen gegaan.

Enne: 010Triathlon is niet echt door de stad, maar bij de Zevenhuizerplas.

O ja, ik zie het nu ook. Alleen weer wel 750 meter zwemmen... Zijn er dingen om je aan vast te houden? Langsdrijvende zeekoeien ofzo?

75

Re: Data Vrouwentriathlons bekend

TumTumTum schreef:

Alleen weer wel 750 meter zwemmen... Zijn er dingen om je aan vast te houden? Langsdrijvende zeekoeien ofzo?

Overige deelnemers wink
Maar zou je een drijfzak mee mogen nemen? Tijdens mijn open water trainingen gebruik ik die ook nog wel eens om aan te hangen. (ik red lang geen 500 meter borstcrawl, en zeker niet in buitenwater)