51

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik heb geen idee of ik er klaar voor ben. Net deze week had ik een blessuretje, maar los daarvan is het wel het nadeel van die marathonrevolutiemethode dat je er niet bepaald vertrouwen mee opbouwt - zo van: niet langer dan 14 km getraind, hoe kan het ooit lukken met die 42? Nou, dat weet ik dus ook niet. Ik zie wel, over drie weken, het is een avontuurlijk experiment, zal ik maar zeggen. Ik train nog één week door, daarna gas eraf.

Ik voel me in elk geval wel veel beter dan toen ik trainde met een traditioneel schema met lange duurlopen. Die verteerde ik slecht dus ik werd moe en traag. Dat heb ik nu niet, dus dat is sowieso winst ook voor het triathlonseizoen.

Manlief is net nu bezig met z'n laatste lange duurloop van 35 km, zo'n Road to Rotterdam georganiseerde duurloop bij Spirit in Oud-Beijerland. Die gaat weer als een trein, op naar z'n 28e finish ofzoiets. Het zal gek zijn om hem niet aan te moedigen!

Louise

52

Re: Marathon Rotterdam 2017

Even uitpuffen na een warme douche, en half uurtje in bed liggen. Vandaag dus traditioneel de laatste lange training, het werd 34,7km op 5:10/km over het parcours van de marathon zelf. perfecte voorbereiding, ook waaide t flink op sommige stukken. Het was georganiseerd door mijn loopvereniging PAC, met om de 5km lauwe thee en winegumes.

De laatste 2km versneld naar 4:35/km, dat voelde niet verkeerd, maar wel raar na 32 km. Ook bizar het idee dat je maar 7.5km extra hoeft voor de hele afstand. Nou mijn PR van 3:33 moet er wel aan gaan. Of 3:15 lukt, moet ik nog zien.

@Louise, ik zou gek worden van dat onzekere gevoel. 14km is lang geen 30km en al helemaal geen 42. Die afstand is heel overzichtelijk, terwijl ik nu regelmatig op mijn horloge zat te kijken na de 20km.

53

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ah gelukkig, ik was even bang dat ik de enige was die mee ging doen... ;-)

Zelf zojuist mijn laatste lange duurloop gedaan, 31,5k in totaal in 5.25/km gemiddeld. Het ging heerlijk. Nu 1 uur later voel me ik me nog steeds fit.

In tegenstelling tot andere marathons die ik liep, waar ik door al die lange duurlopen vaak uitgeblust aan de start stond, dit jaar veel minder trainingskilometers gemaakt. Ik herken me wel in het verhaal van Louise.

Afgelopen drie maanden wel veel getraind, maar dan heel divers. Iedere week schaatsen, lopen en zwemmen en geregeld een blokje fietsen, twee weken terug de wintertriathlon gedaan en vandaag was mijn eerste 30+. Die korte afstanden bij sportrusten zouden mij ook onzeker maken, maar uitgeblust aan de start staan is vele malen erger..

We gaan het zien over drie weken. Hoop in ieder geval op hetzelfde zonnige weer!

54 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (19-03-17 18:51:20)

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik loop nu 3.5 week weer, maar ga er nog steeds voor. Basistempo is wel echt naar de knoppen. Het is worstelen om mn trainingen te volbrengen. Maar waar ik altijd last van mn longen had, heb ik nu alleen zere benen.

Moet mn doel wel wat bijstellen. 4:15 zou realistisch zijn, dus doe een poging voor binnen de 4:00. big_smile

55

Re: Marathon Rotterdam 2017

Louise, haal je er ook geen vertrouwen uit omdat je steeds makkelijker gaat lopen op marathontempo?

Dat had ik toen voor Spijkenisse wel. Als ik gewoon niet oplette liep ik op het juiste tempo en dat was dan heel comfortabel. Dat zou met een traditioneel schema met lange langzame duurlopen weer niet het geval zijn.

Parcoursverkenningen zijn ook altijd wel lekker voor het vertrouwen en het gevoel goed voorbereid te zijn. Ik doe nu steeds een stukje van 14 km.

56

Re: Marathon Rotterdam 2017

Is dat dat schema met veel intervallen als naar duurloopmisverstand? Ik ben daar in de herfst mee begonnen. Voor mij werkte het niet. Ik werd er langzamer van, voelde me hopeloos vermoeid  en kreeg allerlei blessures. Sinds een maand train ik weer op mijn oude schema. Een lange trage duurloop, een korte wat snellere en als ik tijd heb een intervaltraining. Mijn vermoeidheid is verdwenen. Door die lange trage duurloop heb ik meer rust in mijn hoofd  en mijn blessures steken ook de kop niet meer op. Ik denk dat het bij je moet passen. Ik ken mensen bij wie het wel werkt, maar voor mij dus niet.

57

Re: Marathon Rotterdam 2017

LindaRotterdam schreef:

Louise, haal je er ook geen vertrouwen uit omdat je steeds makkelijker gaat lopen op marathontempo?

Niet voor 42 km, nee. Maar nou is mijn 'track record' op lange afstanden hardlopen ook dusdanig dat ik denk ik nergens echt veel vertrouwen aan zou ontlenen wink Ik bedoel: ik en langer dan een uur hardlopen blijft een moeizame combi. Met die dikke poten van me ben ik sowieso veel meer in de wieg gelegd voor (1) fietsen en (2) kortere loopafstanden. En dan nu ook nog een blessure... ik heb gister wel kunnen lopen, maar niet meer dan 5 km. Hmm.

Bij mij is trouwens duurlooptempo = marathontempo, en dan loop ik nog met een hogere hartslag dan volgens de marathonrevolutie zou moeten (bij mijn omslagpunt + 10-kilometer-tijd). Dat blijft ook een heel gepuzzel, wat een reële hartslag en/of snelheid is om te trainen en de marathon te lopen. Dus in die zin doe ik juist veel duurlopen, alleen geen lange.

Louise

58

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik denk dat het voor jou wel zou kunnen werken. Je voelt je toch beter dan toen je met lange duurlopen trainde? Geeft dat geen vertrouwen?

59

Re: Marathon Rotterdam 2017

Net als enkele anderen hier dit weekend mijn laatste 30+ km gelopen. Ik ben het bos in gegaan, want ik was wel een beetje klaar met die harde wind. Onverhard en stiekem toch 350hm was het met een ontspannen duurtempo prima te doen. 3 rondes van 10+ km kwam ik elke keer langs m'n auto. Daar elke ronde even wat gedronken dus ik hoefde ook niet als een sherpa met Volle drinkgordel te rennen. Ideaal!

Nu taperen en over 3 weken fris en fruitig aan de start.

60

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik loop dus ook mee in Rotterdam en ga 'hazen' De zus van mijn vriendin wil onder de 4 uur en loop met haar mee. Dit seizoen ligt meer de nadruk op de korte afstanden met een uitstapje naar Rotterdam en dus op een voor mij rustig tempo.

Mijn laatste lange training net binnen gekregen van mijn trainer. Die is zondag: 4x45min met steeds 30min fietsen tussen elk loopblok. Op de fiets rustig uittrappen en herstellen. Totaal dus 5 uur bezig waarvan 3 uur lopen. Maar minder belastend dan een lange duurloop van 30+km achter elkaar. Zo heb ik destijds ook naar IM Zürich toegewerkt en dat beviel goed.
langste duurloop dit jaar was 2u15, 26km

61

Re: Marathon Rotterdam 2017

Dat is het voordeel van met een trainer werken of zelf maar wat bij elkaar klooien, dat je wat meer zekerheid hebt over wat je gaat doen.

62

Re: Marathon Rotterdam 2017

ErikE schreef:

Net als enkele anderen hier dit weekend mijn laatste 30+ km gelopen. Ik ben het bos in gegaan, want ik was wel een beetje klaar met die harde wind. Onverhard en stiekem toch 350hm was het met een ontspannen duurtempo prima te doen. 3 rondes van 10+ km kwam ik elke keer langs m'n auto. Daar elke ronde even wat gedronken dus ik hoefde ook niet als een sherpa met Volle drinkgordel te rennen. Ideaal!

Nu taperen en over 3 weken fris en fruitig aan de start.

Haha, ik heb precies het zelfde gedaan. 3 rondjes van ongeveer 10km door het bos en telkens langs mijn auto om wat te drinken. Het gaat bij mij echter al een paar weken slecht. Weinig energie en de snelheid is totaal weg. Maar goed ik doe het om de loopbelasting op te bouwen, dus dat doel lukt vooralsnog.

63 Laatst bewerkt door Louise (22-03-17 20:16:24)

Re: Marathon Rotterdam 2017

HAZEN schreef:

Ik denk dat het voor jou wel zou kunnen werken. Je voelt je toch beter dan toen je met lange duurlopen trainde? Geeft dat geen vertrouwen?

Nee, ik kan aan lekker 14 km lopen weinig vertrouwen ontlenen voor 42 wink Maar dat geeft niet, het is een experiment. En als het niet lukt, op 9 april, heb ik er in elk geval veel minder voor afgezien en een betere basis aan overgehouden dan mét lange duurlopen.

Blessure is in elk geval net zo snel verdwenen als hij opkwam, kennelijk toch misstap gemaakt ofzo vorige week, en niks ergers dan dat. Dat scheelt wel voor het gevoel.

ronnyke schreef:

Dat is het voordeel van met een trainer werken of zelf maar wat bij elkaar klooien, dat je wat meer zekerheid hebt over wat je gaat doen.

Slaat dat op  mij, dat klooien?

Louise

64

Re: Marathon Rotterdam 2017

Tijd gaat hard nu! Nog 2 1/2 week.  yikes
Met zo'n beperkte trainingsomvang gelukkig amper taperen, daar krijg ik helemaal de zenuwen van wink

Louise schreef:

Bij mij is trouwens duurlooptempo = marathontempo, en dan loop ik nog met een hogere hartslag dan volgens de marathonrevolutie zou moeten (bij mijn omslagpunt + 10-kilometer-tijd). Dat blijft ook een heel gepuzzel, wat een reële hartslag en/of snelheid is om te trainen en de marathon te lopen. Dus in die zin doe ik juist veel duurlopen, alleen geen lange.

Louise

Ja, dat heb ik nu ook. Normaal was dat goed te baseren op de 10 km voluit, maar nu weet ik het echt niet.

Op hartslag heb ik sws weinig gelopen, de gemeten zones in een sporttest klopten niet volgens Stans v.d. Poel, en de hartslagen die zij me vertelde waren weer veel te hoog/intensief.

En er is inderdaad maar één manier om er achter te komen of het voor je werkt, gewoon een keer proberen! Ik ben er zelf erg enthousiast over, maar ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.

65

Re: Marathon Rotterdam 2017

Mochten er hier nog mensen zijn die enthousiast meelezen en denken goh ik wil ook wel een poging wagen. Ik loop al een week of drie met een licht zweepslag in mijn kuit, maak geen loop kms, heb alle lange duurlopen boven de 25 km gemist en heb daardoor alle doelen mbt dit evenement al uit mijn hoofd gezet. Ik start hooguit om het gevoel mee te maken en te kijken hoe ver ik kan komen.
Mijn startbewijs kan overgenomen worden door iemand met meer ambities. En kan evt. ook nog op naam overgezet worden. Interesse? stuur maar even een pb, prijs komen we wel uit.

66

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik heb na vorig weekend (35km) nog een blokloop van 6x(3+2km) loop op het programma staan...  Dus daarna pas echt taperen. Hoewel, zal vast wel voldoende zwemmen en fietsen die periode!!

Of doen jullie echt niks?

-- M

67

Re: Marathon Rotterdam 2017

mstyz schreef:

Ik heb na vorig weekend (35km) nog een blokloop van 6x(3+2km) loop op het programma staan...  Dus daarna pas echt taperen. Hoewel, zal vast wel voldoende zwemmen en fietsen die periode!!

Of doen jullie echt niks?

-- M

In m'n taper laat ik fietsen even zitten, maar een paar banen trekken doe ik er wel bij. Het is erg verleidelijk om meer te gaan lopen met nog twee weken van afbouwende afstanden, maar ik houd me maar aan het plan. Ik heb verder geen idee of het veel kwaad kan om extra te fietsen, want ik ben een dikke novice op de marathon en taperen.

68

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik ben er ook al bijna klaar voor. Morgen doe ik nog een belangrijke training: 21,1 km duurloop gevolgd door een 10 km wedstrijd op marathontempo. Mijn doel is nog steeds 2u50. Het is ambitieus, maar ik denk dat ik het kan. Mocht het niet lukken en er nog steeds een (dik) pr uitrollen, dan ook goed.
De komende 2 weken minder lopen en lekker genieten van wat fietsen en zwemmen, dat is er de afgelopen maanden nauwelijks van gekomen.
Succes allen!

69

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik fiets ook meer in de laatste weken. Lijkt me qua actief herstel wel fijn en is me altijd goed bevallen, maar zou het niet te intensief maken. Sowieso afhankelijk van of je al regelmatig fietst, of het tijdens het taperen opeens oppakt wink

70

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik zou morgen nog een 6x (3+2km INT) moeten lopen, oftewel nog 30km. Maar ik twijfel of ik m zo doe, misschien wordt het 20km of iets anders. Vandaag lekker 91km gefietst met af en toe wat serieus stoempwerk. En morgen heb ik sowieso een zwemanalyse training op het programma staan.

Ik vind het helemaal niet erg om de komende twee weken meer op zwemmen en fietsen te gaan richten; ik ga maar eens het schema tot de marathon uitwerken om te kijken wat het wordt. Het weer zegt iig 'kom maar lekker fietsen!'

--M

71

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik fiets inderdaad nu plotsklaps wat meer vanwege de zon, dat heeft niet met de marathon te maken. Lopen ietsje afbouwen, maar ik heb ook niet zo zwaar getraind dus ik hoef ook niet heel lang te taperen. De laatste dagen doe ik zo min mogelijk. Heb zelfs gister toch nog maar een kaartje gekocht voor een Matteüs Passion op de donderdag ervoor, daarmee verplicht ik mezelf om dan 2,5 uur op m'n kont te zitten!

Louise

72

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik hoop dat ik het ga redden in 2 weken nog, vorige week dinsdag kuitblessure opgelopen waardoor ik nu niet meer dan 2km kan hardlopen, erg zuur omdat ik er al bijna 6 maanden probleemloos mee bezig ben...

Onder behandeling van Fysio en Osteopaat, alleen maar heel licht fietsen en armen zwemmen en hopen dat mijn kuit voldoende hersteld is voor de marathon, op de donderdag of vrijdag ervoor doe ik een proefloopje of het verstandig is om te starten

73

Re: Marathon Rotterdam 2017

Dat is balen, zeg, hopen dat het goed komt! Zweepslag?

74

Re: Marathon Rotterdam 2017

vermoedelijk wel, gekke is dat het gebeurde bij een normale looptraining, stekende pijn in 1x

houd nog beetje moed, maar ga alleen lopen als ik pijnloos ben, heb geen zin om meer kapot te maken en mijn traithlonseizoen hiermee te verpesten.

75

Re: Marathon Rotterdam 2017

Balen zeg!! Net zelf de laatste zware training gedaan 26km met 5 blokken versnellen. Mijn knie zat op t randje, nu 2 weken minimaal lopen....  mooi vooruitzicht.

Hopelijk verloopt je test goed!

-- M