1

Onderwerp: sportwetenschappelijke begeleiding

Sport en voeding , voeding en sport ...wat is goed , wat niet , waar voel je je prettig bij en wat werkt
voor jou ....waar presteer je optimaal door .

Any way ...dit jaar ga ik 2 weken op trainingskamp naar Mallorca .
In de eerste week worden we sportwetenschappelijk begeleid door Prof.Dr.Renner en 10 studenten die in
hetzelfde hotel als wij zitten .
https://www.hochschule-rhein-waal.de/de/user/7432

Tegen een kleine kosten bijdrage kunnen we iig lactaat metingen laten doen voor zo ver ik weet .
Maar het interessante is dat 15 personen die eraan willen meewerken een soort van "studie object " zijn .
Namelijk , welke invloed heeft een bepaalde voedingsrichting op de prestaties .
De studenten verdelen zich in 3 groepen , die per groep 5 triatleten begeleiden in zake voeding / training .
M.b.t. training in samenspraak/begeleiding  met onze eigen trainers uiteraard .
Groep 1 : Vegetarisch ( personen die nog geen vegetariër zijn )
Groep 2 : Paleo
Groep 3 : De alles eters ..

Als de definitieve informatie hierover komt kunnen we geloof ik een soort van "solliciteren" op een groep .
De studenten beslissen dan zelf welke 5 personen ze voor hun "groep" kiezen.
Wellicht worden er vooraf nog wat testjes gedaan ??
Mocht ik hier meer info over hebben , horen jullie het .

Zelf zou ik voor groep 1 willen gaan .

Groet Jeanette

2

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Erg interessant allemaal, ik ben erg benieuwd naar de exacte opzet van de studie. Ik vraag me af of 2 weken voldoende zijn om de invloed van voeding op sportprestatie te kunnen meten, of loopt het onderzoek langer? De professor doctor heeft in elk geval een prima naam.

3

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

@Maca , de gesprekken hierover tussen sportschool/ triathlon vereniging hebben vorige week plaats gevonden .
Dus preciezere info volgt nog , die zal ik tzt met jullie delen .
Kan me voorstellen dat de geselecteerde personen vooraf wat test moeten doen en eventueel in aanloop naar Mallorca al hun voeding omstellen .maar dat zijn nu speculaties van mijn kant natuurlijk.

4

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Zeker interessant, leuk als je ons op de hoogte houdt!

Mij lijkt twee weken ook kort, ja. Ik weet in elk geval dat wanneer mensen vegetariër worden, het meestal een tijdje duurt voordat ze gewend zijn aan de grotere volumes die ze dan moeten eten. Vlees is nogal compact; vegetarische voeding bevat meer vezels en water. Vandaar dat 'beginnende' vegetariërs dingen kunnen ervaren als honger, gewichtsverlies en (de beruchte) winderigheid.

Overigens is 'vegetarisch' een vaag begrip dat alleen wat zegt over wat je niet eet (dode dieren), niet over wat je dan wel eet. Plus dat voor veel vegetariërs geldt dat ze niet zo eten vanwege hun sportprestaties, maar omwille van dierenwelzijn, milieu e.d. (kan ik even niet laten om te zeggen wink ).

Louise

5

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Jij bent vegetariër toch Louise ?
Ik ben flexetarier , eet bewust regelmatig geen vlees .

Zo gauw ik meer weet hoe het allemaal gaat zal ik het hier neer zetten .

6

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Dient een stage niet meer om te trainen, rusten en eten zodat je een mooie basis hebt om tijdens het seizoen je wedstrijden succesvol te voltooien en niet zozeer om als proefkonijn gebruikt te worden?

7

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

@ Ronnyke :
Dit is een vluchtige info die we tot nu toe hebben gehad ...
Hoe het precies allemaal gaat ervaren we t.z.t. ...
Het is sowieso geen verplichting daaraan deel te nemen .
Pas als bekend is over het hoe en waarom zal ik beslissen of ik me er voor aanmeld ja of nee .

8

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

ronnyke schreef:

Dient een stage niet meer om te trainen, rusten en eten zodat je een mooie basis hebt om tijdens het seizoen je wedstrijden succesvol te voltooien en niet zozeer om als proefkonijn gebruikt te worden?

De studenten die het onderzoek uitvoeren lopen stage.
Voor Jeannette is het juist een trainingsweek.
Zo heb ik het althans begrepen...

9

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Als de studie echt oorzaak-gevolg wilt aanwijzen lijkt me dat je geen keuze hebt in welke groep je wordt je ingedeeld, dit wordt randomly bepaalt.

10

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Idd Hedcandy , ik ga zelfs twee weken op trainingskamp naar Mallorca
De studenten en de professor zijn er in de eerste week .
Als we de info krijgen zal duidelijk worden hoe het allemaal gaat lopen .
Dat is nu allemaal nog wat speculeren .Het is niet verplicht hier aan deel te nemen .
Maar ik weet zeker dat onze trainers niet akkoord gaan met dingen die ten koste
van onze wedstrijd voorbereiding gaan .En ik zelf uiteraard ook niet .
Maar het klinkt natuurlijk wel interessant .

11

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Zo , ondertussen zijn we al weer wat weken verder .
Het is een studie project van studenten die een master doen in gezondheidswetenschap en management  .

Voor en achteraf aan Mallorca worden er onderzoeken gedaan , BIA metingen , bloedwaardes , inspanningstest ,lactaat
metingen, ademanalyse etc .
Op Mallorca worden we begeleid door de studenten / prof bij de keuzes van de levensmiddelen .
Er word uiteraard bijgehouden wat je eet . Voor , tijdens en na trainingen worden er bloedtest genomen .
Alle info word verzameld , en achteraf krijgen we de gegevens/uitslagen hiervan .
Hoe het allemaal precies gaat lopen ervaren we 11-4 dan is er een info avond .
Ik heb me opgegeven voor de vegetarische groep , en gisteren dus email gekregen dat ik geselecteerd ben .

Word vervolgd .

12

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Het probleem van dit onderzoek is dat het erg lang duurt om het lichaam aan te laten passen aan een nieuw voedingspatroon. Indien je "gewend" bent om meer koolhydraten te eten dan zal het proces van glycolysis geoptimaliseerd zijn, bij vetten de beta-oxidatie. Ook heeft het natuurlijk met je vertering te maken (enzymen/alvleesklier). Als je bijna nooit vlees eet en ineens jezelf vol stopt met een kilo vlees per dag dan voel je je hier natuurlijk niet lekker bij, eveneens mensen die constant veel vlees eten en nu ineens zeer veel zetmelen te verduren krijgen.

Ik denk ook dat het niet mogelijk is om een resultaat hieruit te generaliseren voor een onderzoek, er zijn gewoon veel verschillen in wat een persoon wel of niet goed kan verdragen. Mensen uit Azië kunnen minder goed omgaan met zuivel ten opzichte van mensen uit Europa. Ook verschilt productie van amylase in het speeksel (enzym om polysachariden/"complexe koolhydraten") per bevolkingsgroep. Hieruit kan men afleiden dat er niet "one best way" is voor hoe iedereen zou horen te eten.

Een paar jaar geleden las ik een artikel van een journalist die bij de eskimo's ging leven en het vooral op vlees moest doen. De eerste maanden voelde hij zich beroerd maar langzaamaan begon dit bij te trekken en voelde hij zich steeds meer "normaal". Het blijkt dus een vrij lang proces te zijn om je lichaam zich helemaal aan te laten passen op een nieuw voedingspatroon.

Het zou mij niet verbazen dat degene die het het slechtst doen de personen zijn die de meest radicale verandering doormaken (dus bijvoorbeeld de vegetarische mensen die ineens veel vlees eten of andersom).

13

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Marcus' .

Denk dat dat juist ook een onderdeel van het onderzoek is .
Heeft het in zo,n korte tijd een invloed op je prestaties ja of nee .

Volgende week is een meeting hierover , en dan krijgen we meer uitleg en kunnen uiteraard vragen stellen .

14

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Ik kan Marcus' reactie nog op één punt illustreren en dat is dat ik, 35 jaar vegetariër, vlees nauwelijks nog wegkrijg, die enkele keer dat ik ermee geconfronteerd word. Je moet daar anders voor kauwen dan op plantaardige dingen, dat ben ik verleerd (vegetariërs zijn 'luie' kauwers), dus het wordt een soort kauwgombal in mijn mond en die krijg ik amper doorgeslikt. Zo'n week elke dag een grote portie vlees moeten eten, ik zou het als strafwerk ervaren (nog los van m'n principes, bedoel ik).

Louise

15

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Ik eet ook al 27 jaar geen vlees/kip/vis meer. Ik vind het niet lekker. Los daarvan denk ik ook dat mn spijsvertering het ook echt niet meer verdraagt als ik het zou proberen. Maar van het idee alleen al gaan mn haren overeind dus ik laat het lekker aan een ander over smile

16

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

@Jeanette schreef:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Marcus' .

Denk dat dat juist ook een onderdeel van het onderzoek is .
Heeft het in zo,n korte tijd een invloed op je prestaties ja of nee .

Volgende week is een meeting hierover , en dan krijgen we meer uitleg en kunnen uiteraard vragen stellen .

Ik ben benieuwd wat voor waarden ze gaan meten.
Ik denk dat op korte termijn een elementair dieet tot de beste prestaties zou leiden (dus losse glucose/fructose/aminozuren/korte keten vetzuren (medium chain triglycerides)). Dit vereist amper energie om op te nemen, dus houd je meer over voor andere activiteiten.

Louise schreef:

Ik kan Marcus' reactie nog op één punt illustreren en dat is dat ik, 35 jaar vegetariër, vlees nauwelijks nog wegkrijg, die enkele keer dat ik ermee geconfronteerd word. Je moet daar anders voor kauwen dan op plantaardige dingen, dat ben ik verleerd (vegetariërs zijn 'luie' kauwers), dus het wordt een soort kauwgombal in mijn mond en die krijg ik amper doorgeslikt. Zo'n week elke dag een grote portie vlees moeten eten, ik zou het als strafwerk ervaren (nog los van m'n principes, bedoel ik).

Louise

Hedcandy schreef:

Ik eet ook al 27 jaar geen vlees/kip/vis meer. Ik vind het niet lekker. Los daarvan denk ik ook dat mn spijsvertering het ook echt niet meer verdraagt als ik het zou proberen. Maar van het idee alleen al gaan mn haren overeind dus ik laat het lekker aan een ander over smile

Jullie zouden het jezelf wel weer kunnen "aanleren" als jullie dit willen. Gewoon klein toevoegen en uitbreiden. Enzym-productie en microbioom in de darm moet dan weer helemaal op vlees ingesteld worden. Speeksel bevat al veel verteringenzymen die het eten opsplitsen/"verpulveren" in de mond. Vandaar dat dit bij jou in de mond als een kauwgombal blijft hangen Louise. Vlees zou dan ook als een "blok" in je maag vallen (vlees heeft ook veel maagzuur nodig voor de vertering).

17

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Volgende week krijgen we iig meer uitleg daarover .
Wat ik wel weet is dat de Paleo groep als eerste volzat .
Dat lijkt me erg heftig met zo veel sporten erbij .

Voor mezelf denk ik dat een weekje vegetarisch eten geen probleem is .
Ik eet namelijk wel eens vaker een dag geen vlees .
Het zou geen " afzien " zijn zeg maar . Echt vegetariër worden speelt wel vaker door mijn hoofd .
Met al die dieren elllende op de wereld .

@ Hedcandy en Louise wat eten jullie dan bv op het brood . Altijd zoet of kaas ? Of pakken jullie ook vegetarisch  beleg ?
Ik denk er idd wel eens vaker over , maar weet eigenlijk niet goed hoe ik moet beginnen . En hoe krijg ik toch genoeg eiwitten binnen .

18

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Ik eet kaas of humus (en daar zijn veel soorten en smaakjes van) op brood.
Maar ik eet niet zo heel veel brood eigenlijk... meer kwark en salades of een cracker.
Kwa zoet zit er appelstroop, pindakaas en heel soms vlokken op.

19 Laatst bewerkt door Louise (05-04-17 20:53:43)

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

@Jeanette schreef:

@ Hedcandy en Louise wat eten jullie dan bv op het brood . Altijd zoet of kaas ? Of pakken jullie ook vegetarisch  beleg ?

Kaas en zoet zeker ook, maar daarnaast gebakken/gekookt ei, diverse noten- en zadenpasta's (tahin, hazelnoten-en-rozijnenpasta, amandelpasta), vegetarische paté (bij de groene winkel heb je lekkere), humus, sandwichspread-achtige dingen met groente, 'broodje gado-gado' (pindakaas, sambal, komkommer of een andere rauwe groente), marmite. Er is zat keuze, je kunt eventueel ook nog aan 'nepvleesbeleg' denken, dat hebben ze bij de AH, dus wat eruit ziet als vleeswaren maar van plantaardig spul gemaakt.

@Jeanette schreef:

En hoe krijg ik toch genoeg eiwitten binnen .

Dat hoeft zich geen punt van zorg te zijn. Eiwittekort krijg je niet als je een béétje normaal eet (dus niet een extreem dieet volgt). Dát is nou dus net níet het probleem van vegetarisch eten. De combinatie van graan + peulvrucht bijvoorbeeld is een uitstekende eiwitbron.

Wat eerder een 'probleem' is (relatief): genoeg calorieën binnenkrijgen (voor sporters dan) en een paar van de lastigere vitamines en mineralen, zoals B12, D, calcium en zink. Maar over het algemeen hoef je niet zo bang te zijn voor tekorten, in onze wereld van overvloed. Als je tenminste een beetje gezonde keuzes maakt.

Misschien is https://www.vegetariers.nl/ een interessante site voor je? Daar staan (betrouwbare) adviezen en recepten enzo op.

@Hedcandy, als je weinig brood eet, wel op de jodium letten, hè?

Louise

20

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Ik eet 2 boterhammen per dag, maar niet elke dag. Denk dat t wel genoeg is wat ik binnenkrijg hoor..

Leuk om te lezen wat jij allemaal op brood doet. Een aantal bekend, een aantal nog niet. Het proberen waard!

21

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Thanks ladys ... dat zijn al nuttige tips .
En idd dingen waar ik nog nooit van heb gehoord .
Die website ga ik morgen eens uitgebreid bekijken .
Wellicht dat ik vegetarische na Mallorca vast houd .

22

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Louise schreef:

vegetarische paté (bij de groene winkel heb je lekkere)

De merknaam is me inmiddels te binnen geschoten: http://www.tartex.nl/ Boel verschillende smaken! Die met groene peper is mijn favoriet.

Louise

23

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Thanks Louise smile

24

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Afgelopen dinsdag was onze info avond m.b.t het project .
De 10 studenten en de professor die zelf ook triatleet is stelden zich voor .
Na wat geschuif onderling staan de "groepen " nu vast .
Per "eet groep" werd er duidelijke info gegeven of wat er wel of niet gegeten mag worden .
En welke studenten voor welke groep verantwoordelijk is .
Er werd die avond ook al een BIA  , bloedsuiker , bloeddruk en lactaat meeting gedaan .
Op Mallorca worden dan ook voor en na de training bloedsuiker en lactaat gemeten .
Verder moet iedereen een eetdagboek bijgehouden .

Er is uit iedere groep 1 persoon  geselecteerd , met hetzelfde geslacht , ongeveer hetzelfde gewicht ,lengte  en
niveau  die vooraf hier al een inspanningstest doen .
Tevens doen hun tijdens 1 training op Mallorca ook een ademanalyse en gaan dus met een masker berg op .

Komende week hebben we allemaal hetzelfde trainingsschema , zodat we in een vergelijkbare lichamelijke
toestand het project in gaan .

25

Re: sportwetenschappelijke begeleiding

Tof! Leuk dat je ons op de hoogte houdt.