1

Onderwerp: Kwalificeren Kona

Dit weekend Kona zitten kijken. Wat een geweld bij de profs !

Met ontbijtbord op schoot gister ochtend nog even na de finish zitten kijken.
Nu zie ik na 15 uur nog zo veel mensen binnen komen.
Sommige ook met een niet heel erg atletisch figuur. (Met alle respect natuurlijk)
Hoe zijn deze mensen aan een slot gekomen vraag ik mij dan af.
Weet iemand dit? Ik weet dat er vroeger een loterij was maar die afgeschaft is ivm wet
op de kansspelen oid. Zag meteen mogelijkheden voor mezelf ;-)

2

Re: Kwalificeren Kona

Hier vind je alle antwoorden: http://eu.ironman.com/triathlon/news/ar … z4MfC5qWCN

Daarnaast denk ik dat veel triatleten alles geven voor de kwalificatiewedstrijd en iets minder voor Kona. Dat, en het feit dat Kona een lastige en langzame wedstrijd is, maakt ook dat veel tijden op zich niet zo indrukwekkend zijn.

Ik weet niet hoe blij ik zou zijn met een legacyslot. Uiteraard zou ik gaan, maar direct kwalificeren lijkt me vele malen gaver.

3

Re: Kwalificeren Kona

Ik dacht dat er op EBay ook kaarten voor Kona stonden. Dan zal het wel een kwestie van geld zijn.

4

Re: Kwalificeren Kona

Aan de andere kant zegt een lichaam niet alles. Ik heb een collega met een bmi van ik schat rond de 28. Die loopt de marathon van Rotterdam binnen de vier uur. Ik heb een normaal bmi en ik kan dat niet. Ik snap ook niet waarom die collega zo'n bmi heeft, want hij traint er ook serieus voor.

5

Re: Kwalificeren Kona

Die ene Iraanse vrouw die zaterdag meedeed was daar op speciale uitnodiging van de Ironman-organisatie, begreep ik, op basis van haar prestatie bij een ITU-wedstrijd (beetje zitten lezen over haar, vond het wel een mooi verhaal).

En je hebt ook nog die 2 70.3-wedstrijden in China waar veel Kona-plekken te verdienen zijn - blijft raar, vind ik; gekke uitzondering ( http://eu.ironman.com/triathlon/news/ar … z4MfWDGMl0 )

Louise

6

Re: Kwalificeren Kona

Dat vind iedereen raar. Je kunnen kwalificeren voor een volledige tijdens een halve maar tja.... Dit heeft meer met het promoten van china te maken dan met de sport.

7

Re: Kwalificeren Kona

Volgend jaar gewoon lekker good old Challenge Almere ;-)

8

Re: Kwalificeren Kona

Je rechtstreeks kwalificeren is natuurlijk het coolst, maar laten we eerlijk zijn. Tegenwoordig moet je als een prof leven en het bijna zijn, een part time baan op een universiteit ofzo kan misschien nog net om je als man onder de 60 te kunnen kwalificeren.

Dan mag je ook nog eens absoluut niets overkomen op raceday, anders lig je eruit. Even uit mijn hoofd, volgens mij had de winnaar in AG40-44 in maastricht 9.35 en de nummer 4 9.37 en toen waren de slots op.

Dus het proberen via een van de twee 70.3's is dan misschien een optie, hoewel het daar ongetwijfeld ook verschrikkelijk hard gaat. Er is er elk jaar minimaal 1 70.3 die Kona slots heeft dacht ik.

En anders is "perseverance" het grote woord..
Als je stug volhoudt en veel IM's doet kun je je kwalificeren. Vind ik zeker een eervolle manier om je te plaatsen. Een Ironman is een zware wedstrijd, en als je er een stuk of 18 doet in je leven en daarmee kwalificatie bereikt vind ik dat mooi.

Beter dan de nog niet genoemde charity slots. Waar je bijvoorbeeld 10.000 euro neerlegt voor de Ironman foundation en mee mag doen.

Waar ik een paar jaar geleden nog dacht dat Kona echt fantastisch zou zijn, heb ik (misschien uit realiteitszin, want niet realistisch om me te plaatsen) mijn idee daarover gewijzigd. Het zwemmen is fantastisch, maar verder? Een parkoers waarbij Almere nog gevarieerd is, enorme pelotons op de fiets en alleen in de eerste en laatste kms wat publiek langs de kant...

Maar zoals gezegd, misschien is het toegenomen besef van de onbereikbaarheid hiervan de oorzaak ;-)

9

Re: Kwalificeren Kona

Vanzella schreef:

Beter dan de nog niet genoemde charity slots. Waar je bijvoorbeeld 10.000 euro neerlegt voor de Ironman foundation en mee mag doen.

?  Voor 10.000 kun je zeker niet naar Kona. Heb gehoord, dat de auction (verkoping bei opbod) meestal al tot 50.000 gaat.

Als je met z'n tweeën naar Kona wil, kost dat overigens ook snel 10.000. (vlucht, hotel, enz.) De inschrijving van 1000 (als je via kwalificatie een slot hebt) is slechts een klein deel daarvan.

Vanzella schreef:

Maar zoals gezegd, misschien is het toegenomen besef van de onbereikbaarheid hiervan de oorzaak ;-)

Doorgaan! Verder proberen en niet opgeven. Natuurlijk moet het wel enigszins realistisch zijn.

Mij is het, na 10 jaren triathlon afgelopen sept. gelukt (Weymouth, M55). Ik ga dus volgend jaar. Je moet, als je niet veel talent hebt, veel trainen en vooral veel uitproberen om er achter te komen wat je zwaktes zijn en hoe je sneller wordt. Misschien helpt een coach soms: bij mij waren de coaches echter eerder een reden voor stagnatie.
Mijn enige voordeel is, dat ik doodgewoon nog nooit een marathon (solo of in een IM) boven de 3.40 gelopen ben. Maar zwemmen is huilen en fietsen was huilen.

10

Re: Kwalificeren Kona

Mijn Westcoast Challenge maatje heeft zich zondag bij Ironman Zuid Afrika in zijn AG 50-54 gekwalificeerd voor Kona. De geheimen die ik van hem hoorde waren:

  • alle trainingen gedisciplineerd uitvoeren

  • core trainingen doen

  • voedingsschema tijdens training oefenen

Niets spannends dus. Het goede nieuws is dus dat hard werken beloond kan worden.

11

Re: Kwalificeren Kona

Allereerst supertof dat je maatje gekwalificeerd is!

Daarnaast mooi om te horen dat als de basis op orde is, hard werken de sleutel is big_smile