1

Onderwerp: prestaties op strava altijd zuiver?

Aangezien ik al gemerkt heb dat er veel mensen hier op Strava hun prestaties delen en er ook nog enkele zijn die er records op proberen te breken heb ik er de laatste weken al verschillende negatieve verhalen over gehoord en gelezen. Er zouden veel records gebroken worden tegenwoordig met mechanisch aangepaste fietsen (motortjes) en vooral veel doping gebruikt worden. Er word zelfs binnen het platvorm op een of andere manier gedeald (voornamelijk EPO) zelfs als ik het zo lees.

2

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

En daar wil je voor waarschuwen?

Ik denk niet dat iemand voor een KOM naar de doping grijpt big_smile

3

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

Ik zie wel mensen die ongeloofwaardige KOM's pakken (30 kilometer hardlopen met een gemiddelde van 20 km/u terwijl ze normaal een snelheid van +/- 10-11 km/u lopen), daar kan je wel een melding van maken als je wil. Verder vraag ik me af of mensen aan de doping gaan om een KOM te pakken, of dat ze met doping trainen voor een groter doel. Een KOM levert niet echt veel geld op.

4

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

Doping word door gewone wielertoeristen ook genomen om gewoon met de groep mee te kunnen dus ik denk niet dat het voor het geld te doen is. Had er al over gelezen in triathlon 220 en nu in cycling.be. Ikzelf voel er me niet door geroepen vond het gewoon interessant om eens aan te kaarten omdat er hier verschillende strava gebruikers zitten en ik soms toch eens iets erover zie voorbij komen.

5

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

Ik heb volgens mij ook ergens een fout erin staan. Mijn estimated best efforts voor 1k, 1 mile en 5k zijn veels te snell. Met mijn oude horloge registreerde ik alles als hardlopen. Toen ik me aanmeldde op Garmin Connect moest ik dat dus allemaal met de hand aanpassen en daarna deed ik dat na iedere activiteit (lopen of fietsen). Ergens heb ik er een of meer vergeten, heb ooit geprobeerd de fout eruit te halen, en vond een paar foutjes, maar mijn 1 km tijd is nog steeds te snel en ik heb geen zin door alle activiteiten te zoeken. Als ik kon sorteren op snelste activiteit dan zou ik het nog wel doen, maar voor zover ik kan zien kan dat niet.

6 Laatst bewerkt door HAZEN (26-03-17 20:55:06)

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

Ik heb ook Strava en sommige technische stukken op het mtb-parcours hier in de buurt zijn gereden met een snelheid van 55 km/h. Ik verwacht dat dat met een crossmotor is gedaan. Er is me nog geen epo aangeboden, zodat ik het kon proberen te verbreken.

7

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

Heb wel eens Strava een rechte lijn zien trekken tussen A en B terwijl er toch echt bochten tussen zit en ik er langer over hebt gedaan. Dus volgens mij maakt de software af en toe rekenproblemen.

Wat betreft mensen die gewoon hoog in de lijst willen staan, tja je kan ook strava aanzetten terwijl je op de scooter/motor/auto zit. Ik hecht niet echt waarde aan Strava scores van andere. Gebruik het alleen zelf om mijn voortgang in de gaten te houden.

8

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

racechinees schreef:

Wat betreft mensen die gewoon hoog in de lijst willen staan, tja je kan ook strava aanzetten terwijl je op de scooter/motor/auto zit. Ik hecht niet echt waarde aan Strava scores van andere. Gebruik het alleen zelf om mijn voortgang in de gaten te houden.

^ Dit.
Ook kun je met "gps-spoofers" (valse-GPS data doorsturen) Strava laten denken dat je op een bepaald moment bent aan het bewegen terwijl je gewoon op de stoel achter je PC zit. Ik zou niet te veel waarde hechten aan dergelijke resultaten van apps omdat veel mensen het helaas belangrijk genoeg vinden om mee te knoeien.

https://lh5.ggpht.com/U_ENP8cSGlzfDkEvPonh9OScTwHqd7qWQUX4JecyGj32LCXOMovycTW1eK0yXQJFSr6F=h1080

9

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

Toch zie ik er in regelmaat die met hun prestaties zitten te pronken op sociale media dus ieder zal er een andere opvatting over hebben en belang aan hechten. Ikzelf heb geen strava account en ga er ook geen aanmaken :-) Het verraste mij gewoon te lezen wat er in dat wereldje allemaal gebeurt eigenlijk en wat sommige ervoor over hebben.

10

Re: prestaties op strava altijd zuiver?

Helemaal zeker kun je niet zijn van andermans én je eigen prestaties op Strava. Maar door de bank genomen is het gewoon betrouwbaar. Fouten kunnen zitten in slechte GPS-nauwkeurigheid (ik kan 'm horloge bijv. instellen qua nauwkeurigheid: kortere/langere accuduur), of in activiteitstype. Je kan wel eens hebben dat iemand jouw CR 'afpakt', wat overduidelijk een fietsactiviteit blijkt te zijn geweest. Dan 'flag' je de route in Strava, en heb je gewoon je 1e plek weer terug.

Overall gezien vind ik Strava bijzonder motiverend en je kunt er prima je eigen ontwikkeling in bijhouden.