1

Onderwerp: Nut van koppeltrainingen

Hoi allemaal,

Voor kortere afstanden snap ik het nut van koppeltrainingen. Wisselen moet daar snel, en je lichaam moet snel 'wennen' aan de nieuwe sport, om tot een goede tijd te komen. Lijkt me duidelijke zaak.

Maar nu ik train voor een hele, train ik voornamelijk inhoud. Lage zones, lange afstanden. Koppeltrainingen schieten erbij in.

Alleen: is dit erg? Ik denk van niet, want ach, dan gaan die eerste 2 km lopen maar niet zo goed, heb er nog 40 om het goed te maken...;-)

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Groet.

2

Re: Nut van koppeltrainingen

Ik heb vorig jaar in de aanloop naar de Ironman wel af en toe koppeltrainingen gedaan: één per trainingsblokje van 3 weken, opbouwend naar de langste van 6 uur fietsen + 2 uur lopen. Deels zijn dat ook gewoon lange trainingen, wedstrijdspecifiek, dus dat is prima om te doen. Deels heeft het mij ook wel geholpen om te wennen aan hoe het is om te gaan lopen na zo lang op de fiets. Want dat is echt nog wel wat anders dan na 20 of 40 kilometer fietsen. Als ik dat niet een paar keer had gedaan, was ik me tijdens de Ironman kapot geschrokken van het gevoel in m'n liezen! Maar nu wist ik dat dat weg zou trekken.

Desalniettemin waren die eerste loopkilometers bij mij het zwaarste van de hele Ironman - ook omdat het net op dat moment op z'n warmst was trouwens.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3

Re: Nut van koppeltrainingen

Hee Louise,

Maar dat gevoel herkende je wel van een halve, toch? Maar anyway, dat is wel een goed idee, 1 per 3 weken o.i.d. Zes uur fietsen en daarna 2u lopen is trouwens wel lekkere training: dan ben je er bijna..;-)

4

Re: Nut van koppeltrainingen

Na iedere lange fietstocht even rustig paar km lopen is juist heel goed is mijn ervaring. Hoeft niet hard. Integendeel !
Gaat niet om de snelheid van wisselen, hartslagzones enz.
Gaat puur om de "pijn in je poten" en en het voelen van verandering van spierbelasting na lange tijd op de fiets.
Mentaal geeft je dit ook een goed gevoel tijdens een hele. Je hebt dan het gevoel van "been there, done that" wanneer
je gaat lopen en het gevoel al "eigen" bent.
Weet zeker als je dit een paar keer doet na een lange rit je er profijt van hebt.
Succes !

5

Re: Nut van koppeltrainingen

Jerry schreef:

Maar dat gevoel herkende je wel van een halve, toch?

Een halve is zeker ook een goede koppeltraining, maar dan nog vind ik gaan lopen na 90 of 180 km een heel groot verschil. Alleen al rechtop komen na 6 uur dubbelgevouwen zitten is pittig - véél pittiger dan na 3 uur.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

6

Re: Nut van koppeltrainingen

Pfff, ja, gelukkig doe ik er eentje met 5000 hoogtemeters, dus zal wel uit het zadel komen zo nu en dan...:-)

Ik ga de koppeltrainingen toch maar weer erin bouwen, maar inderdaad: sporadisch.

7

Re: Nut van koppeltrainingen

Ik vind koppeltrainingen heel nuttig als je maar één lange training in de week kan doen. Ik doe het liefst een losse lange duurloop en een losse lange fietstraining maar als je maar één dag hebt om lang te trainen is een uur lopen na de lange fietstraining best een effectief alternatief.

Verder doe ik altijd een paar keer een training waarin ik probeer om na de lange fietstraining precies een 5 km rondje in ironman tempo te lopen, zonder horloge mee te hebben. Dit is verdomd moeilijk. Meestal ga je, zelfs als je stuk van de fiets komt, veel te hard weg. De fiets verknoeit je tempogevoel vaak heel erg.

Ik leg dan thuis een stopwatch neer en probeer bij thuiskomst precies het juiste tempo te zien. Dat is dus een 20-25 min koppelloopje die volgens mij heel veel waard is. Het is zo moeilijk om de eerste 10km in een hele op een realistisch tempo te lopen!

8

Re: Nut van koppeltrainingen

Emiel1969 schreef:

Na iedere lange fietstocht even rustig paar km lopen is juist heel goed is mijn ervaring. Hoeft niet hard. Integendeel !
Gaat niet om de snelheid van wisselen, hartslagzones enz.
Gaat puur om de "pijn in je poten" en en het voelen van verandering van spierbelasting na lange tijd op de fiets.
Mentaal geeft je dit ook een goed gevoel tijdens een hele. Je hebt dan het gevoel van "been there, done that" wanneer
je gaat lopen en het gevoel al "eigen" bent.
Weet zeker als je dit een paar keer doet na een lange rit je er profijt van hebt.
Succes !

Dit vind ik zelf ook de beste manier. Als je na lang fietsen ook lang gaat lopen, heb je wel sneller kans op vermoeidheid in de spieren en dus blessurekans. Door maar een paar km te lopen na fietsen, leert je lichaam wel wennen aan de nieuwe sport, maar voorkom je overbelasting of oververmoeidheid.

9

Re: Nut van koppeltrainingen

Ja, maar dat wennen aan nieuwe sport, daar geloof ik niet zo in bij een hele. Mijns inziens van veel groter belang bij OD en zeker sprint. Maar bij hele verwaarloosbaar. Maar goed, dat gezegd hebbende, dat wat ik eerder zei...;-)