1

Onderwerp: Voedingsschema spreadsheet ontwerpen

Beste triatleten,

Momenteel ontwikkel ik een spreadsheet om een voedingsschema te maken. Naast het invoeren van de voeding, functionaliteit wat elke voedingsschemaspreadsheet aanbiedt, heb ik ook rekening gehouden met het invoeren van sportactiviteiten. Er kunnen maximaal 3 sportactiviteiten per dag worden ingevoerd.

Per activiteit dien je het aantal calorieën en de tijdsduur in minuten in te voeren. In de berekening voor het calorieverbruik per sportactiviteit bereken ik per activiteit wat je extra verbrandt vergeleken met de activiteit "zitten". Ook reken ik uit dat je bij een activiteit van 2 uur of minder 50% van de kcal's dient bij te eten en bij een activiteit van 2 uur of langer, worden voor de eerste 2 uur 50% van kcal gerekend en na de 2 uur dien je 30% van de kcals boven de 2 uur bij te eten. Dit omdat ik aanneem dat de eerste 2 uur de vetverbranding 50% is en na 2 uur is de vetverbranding 70%, dit heb ik uit het tijdschrift Fiets, dat dit gebaseerd had op een wetenschappelijk onderzoek dat ik niet heb gecontroleerd. Overigens meldde dat artikel dat na 3 uur de vetverbranding 80% is, maar dat neem ik momenteel niet mee, ik blijf 70% aanhouden, is dat een probleem? Is het nodig dat ik ook voorzie in een 80% vetverbranding voor activiteiten langer dan 3 uur?

De sheet maakt het mogelijk, of althans dat is de bedoeling, dat je een voedingsschema kunt maken om bv. agressief af te vallen (30% onder onderhoud) zonder spierverlies terwijl je wel uitgebreid kunt sporten, omdat je voor het sporten dan bijeet wat niet uit je vetverbranding komt.

Zou een spreadsheet met deze functionaliteit voor een triatleet handig zijn?

Ik ben zelf geen triatleet, maar ik kan me echter voorstellen dat jullie alleen tijdens wedstrijden langer dan 3 uur actief zijn en dat trainingen niet langer dan 3 uur duren, of vergis ik me daar in? Als alleen de wedstrijden langer dan 3 uur duren, dan hoef ik de functionaliteit niet aan te passen, omdat iemand tijdens een wedstrijd zich toch zich zal beperken met eten, lijkt mij, je wilt graag aan de veilige kant zitten lijkt mij.

Zijn er mensen die behoefte hebben aan een voedingsschema-spreadsheet met activiteitberekening, of is die behoefte er niet? Of wordt er al in deze behoefte voorzien?

Alvast bedankt voor je reactie!

Sportieve groeten!

Ruud

2

Re: Voedingsschema spreadsheet ontwerpen

Vind ik interesant! Ga je onderwerp even volgen

ruudveld schreef:

Beste triatleten,

Momenteel ontwikkel ik een spreadsheet om een voedingsschema te maken. Naast het invoeren van de voeding, functionaliteit wat elke voedingsschemaspreadsheet aanbiedt, heb ik ook rekening gehouden met het invoeren van sportactiviteiten. Er kunnen maximaal 3 sportactiviteiten per dag worden ingevoerd.

Per activiteit dien je het aantal calorieën en de tijdsduur in minuten in te voeren. In de berekening voor het calorieverbruik per sportactiviteit bereken ik per activiteit wat je extra verbrandt vergeleken met de activiteit "zitten". Ook reken ik uit dat je bij een activiteit van 2 uur of minder 50% van de kcal's dient bij te eten en bij een activiteit van 2 uur of langer, worden voor de eerste 2 uur 50% van kcal gerekend en na de 2 uur dien je 30% van de kcals boven de 2 uur bij te eten. Dit omdat ik aanneem dat de eerste 2 uur de vetverbranding 50% is en na 2 uur is de vetverbranding 70%, dit heb ik uit het tijdschrift Fiets, dat dit gebaseerd had op een wetenschappelijk onderzoek dat ik niet heb gecontroleerd. Overigens meldde dat artikel dat na 3 uur de vetverbranding 80% is, maar dat neem ik momenteel niet mee, ik blijf 70% aanhouden, is dat een probleem? Is het nodig dat ik ook voorzie in een 80% vetverbranding voor activiteiten langer dan 3 uur?

De sheet maakt het mogelijk, of althans dat is de bedoeling, dat je een voedingsschema kunt maken om bv. agressief af te vallen (30% onder onderhoud) zonder spierverlies terwijl je wel uitgebreid kunt sporten, omdat je voor het sporten dan bijeet wat niet uit je vetverbranding komt.

Zou een spreadsheet met deze functionaliteit voor een triatleet handig zijn?

Ik ben zelf geen triatleet, maar ik kan me echter voorstellen dat jullie alleen tijdens wedstrijden langer dan 3 uur actief zijn en dat trainingen niet langer dan 3 uur duren, of vergis ik me daar in? Als alleen de wedstrijden langer dan 3 uur duren, dan hoef ik de functionaliteit niet aan te passen, omdat iemand tijdens een wedstrijd zich toch zich zal beperken met eten, lijkt mij, je wilt graag aan de veilige kant zitten lijkt mij.

Zijn er mensen die behoefte hebben aan een voedingsschema-spreadsheet met activiteitberekening, of is die behoefte er niet? Of wordt er al in deze behoefte voorzien?

Alvast bedankt voor je reactie!

Sportieve groeten!

Ruud

3

Re: Voedingsschema spreadsheet ontwerpen

Twee dingetjes:
- Triatleten trainen wel degelijk langer dan drie uur, zeker op de fiets en voor de langere afstanden (halve en hele).
- Wat ik me afvroeg: ben je (sport-)voedingskundig onderlegd? Ik bedoel: gaat het je alleen om het maken van de spreadsheet of wil je mensen ook echt helpen/adviseren op voedingsgebied en op basis waarvan dan? Je schrijft een paar dingen waarvan ik denk: ik betwijfel of het zo werkt en pas dus op dat je dus geen schijnprecisie creëert met een spreadsheet. Maar mijn vak is het echter ook niet, al ben ik wel een goed ingelezen leek (ik vind voeding interessant).

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

4

Re: Voedingsschema spreadsheet ontwerpen

Een koppeltraining kan ook makkelijk langer dan 3 uur duren...

Hou je ook rekening met de intensiteit van de training? In welke hf zone je traint? Want dat heeft ook invloedop de vetverbranding? Of neem je hier enkel de duur van de training voor?

Ik lees verder ook nog even mee..

5

Re: Voedingsschema spreadsheet ontwerpen

Wel eens naar de App myfitnesspall gekeken?

triathlon is 3x leuker!