1 Laatst bewerkt door zakraket (09-05-17 22:28:38)

Onderwerp: aanslag op nieuwe zwembril

Ik (trainend voor een kwart triathlon, nooit eerder gedaan - en ook nooit echt gezwommen - ) heb onlangs een Zoggs zwembril aangeschaft, in de hoop dat ik ééns in mijn leven een zwembril op zou hebben waar niet continue water inloopt. En ja, het werkt!

Nu heb ik er volgens mij - sinds ik de bril heb - 3x mee gezwommen, laat het 4x zijn, na het zwemmen de bril altijd even afgespoeld, drooggedept en vervolgens in het bijgeleverde zakje opgeborgen, maar na de zwemtraining van vanmiddag zag ik in het omkleedhokje ineens een wazige vlek op één lens. Volgens mij was dat tijdens het zwemmen nog niet zo (het is me toen niet opgevallen). Proberen af te poetsen met het zakje, met de handdoek, maar zonder resultaat. Ik dacht aan aanslag van het zwembadwater of zo...
Thuis de bril met wat zeep nog eens schoongemaakt, maar de vlek zit er nog steeds.

Wat kan dit zijn? Beschadiging (schuurplek) lijkt me volkomen uitgesloten, want het zit aan de binnenkant (wat kan in hemelsnaam de binnenkant van de lens beschadigen met een rubberen rand van 1cm dik rondom). Als ik met mijn vinger (droge huid momenteel) over de vlek wrijf hoor ik duidelijk dat de binnenkant van de lens "ruw' is geworden

Kan ik dit misschien polijsten?


edit: ik heb twee afbeeldingen bijgevoegd. Het lijkt toch echt op een schuurplek. De andere lens heeft het ook heel licht. Aan de buitenkant van beide lenzen is geen enkel miniem krasje te zien.
Hoe kan dit in hemelsnaam; de bril heb ik 3 a 4x gedragen en heeft verder de afgelopen 4 weken in een rugzak gezeten die ik alleen naar die zwemsessies heb gebruikt, in de opberghoes....

2

Re: aanslag op nieuwe zwembril

Geen idee wat de oorzaak is, maar ik spoel mijn zwembril alleen maar af, nooit met een doekje droogdeppen. Als het doekje ook maar iets ruw is krijg je al snel krassen, aangezien het glas van een zwembril zeker niet krasvast is.

3 Laatst bewerkt door Louise (10-05-17 08:16:52)

Re: aanslag op nieuwe zwembril

Is het geen vet? Van de huid van je vingers bijvoorbeeld? Dan helpt een sopje van gewoon afwasmiddel. Daar moet ik in elk geval m'n zwembrillen regelmatig mee schoonmaken.

Louise

4

Re: aanslag op nieuwe zwembril

Idd na afspoelen beter laten drogen dan afdrogen.

Het lijkt mij ook meer op vet, zie Louise haar tip.
Mocht je brilletje beslaan dan kun je het beste voor het zwemmen in een droge bril wat speeksel doen, dit afspoelen en hem dan opzetten. Succes!

5 Laatst bewerkt door zakraket (10-05-17 10:00:32)

Re: aanslag op nieuwe zwembril

Ja ik dacht ook aan een soort vettigheid, maar dan zou (voorzichtig) met zeep wassen toch moeten helpen.... daarnaast voelt het glas duidelijk ruw (je hoort je vinger gewoon schuren), zeker als ik het vergelijk met de buitenkant (waar zowel dat gevoel als geluid niet aanwezig zijn als ik met mn vinger erover ga, perfect glad)

En bij nader inzien vond ik tijdens het zwemmen dat ik wat wazig zag, ik dacht dat het gewoon wat beslagenheid was en besteedde er niet teveel aandacht aan, maar eigenlijk terugdenkend zat ik gewoon tegen deze vlek aan te kijken. Ik had een paar keer de bril vol water gezet maar t zicht bleef eigenlijk niet geweldig.

Ik zal t vanavond nog eens proberen, maar als het niks wordt bestel ik maar een nieuwe want ik zie eigenlijk niks meer met links... sad

6 Laatst bewerkt door Stino (04-01-18 14:41:38)

Re: aanslag op nieuwe zwembril

Beslagen zwembril lensen is een studie opzich. De kunstof lensen krassen snel, zelfs door een droge huid of nagels. Zelf zit ik er dus nooit met mijn blote vingers aan en berg ze altijd op in een harde hoes. Om de paar keer binnen zwemmen maak ik ze goed schoon onder de kraan met afwasmiddel met een latex handschoentje met mijn vingers en laat ze dan vanzelf drogen.. Chloor laat een aanslag achter, na buitenzwemmen is afspoelen vaak voldoende.

Als je krassen op de lens voelt zijn deze wellicht door te hard schoonwrijven veroorzaakt. Chloor kan platic wel bros maken maar dit duur lang.

Sommige brillen hebben een coating welke niet of slecht water oplosbaar is, als deze is beschadigd kun je hem met schoonmaak alchohol en niet krassend brillen doekje en een latex handschoen er egaal af halen. Dat kun je ook nog proberen.

Zelf heb ik brillen speciaal voor binnen en voor buiten en houd ik deze apart. Voor buiten houd ik de fabrieks coating er op en voor binnen haal ik hem er af en maak ik de bril vaker schoon.

7

Re: aanslag op nieuwe zwembril

Ik vind heel dat condens gedoe maar klote om eerlijk te zijn heb nog steeds de ideale oplossing niet gevonden al komt dreft er het beste uit voor mij tot hiertoe.

8

Re: aanslag op nieuwe zwembril

Ik spray mijn glazen na elk zwembad bezoek in met antifog spray (arena). Dit werkt erg goed. Heel af en toe heb ik nog dat het beslagen is. Waarschijnlijk heb ik dan de glazen niet goed droog voordat ik de spray aanbreng.

Intussen heb ik een ander dingetje: de silicone buitenrand van mijn zwembril die van oorsprong wit was is nu erg vergeeld. Het ziet er eerlijk gezegd wat ranzig uit. Iemand tips hiervoor? Ik heb hem pas 4 maanden.

9

Re: aanslag op nieuwe zwembril

Erica schreef:

Intussen heb ik een ander dingetje: de silicone buitenrand van mijn zwembril die van oorsprong wit was is nu erg vergeeld. Het ziet er eerlijk gezegd wat ranzig uit. Iemand tips hiervoor? Ik heb hem pas 4 maanden.

Na gebruik schoonspoelen met kraamwater helpt iets, maar voorkomen kun je het niet.
Mn duikbril ziet er nog ranziger uit haha.
Ik stoor me er niet aan.