1 Laatst bewerkt door jandb (11-05-17 08:34:28)

Onderwerp: FFWD drie spaak wiel ervaringen

Wie heeft er ervaring of weet hoe het drie spaaks wiel van FFWD zich gedraagt.
Is dit een fijn wiel met goede eigenschappen in de praktijk of ziet het er vooral mooi uit en ......

ALvast bedankt

2

Re: FFWD drie spaak wiel ervaringen

Hoi Jan,

Ik heb er geen ervaring mee, maar was een aantal jaren terug ook aan het twijfelen over de aanschaf, maar heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ze niet overal toegestaan zijn(Maar het ziet er wel prachtig uit van die 3 spaaks wielen).

Zie de topic die ik toen geopend heb:

http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2551

3

Re: FFWD drie spaak wiel ervaringen

Volgens mij mag het in triathlons wel (niet stayer) en bijv. maar in wieler koersen en dergelijke niet.
Ik rijd nu met een xentis set met vier spaken en heb nog geen wedstrijden mee gemaakt waar ze niet toegestaan waren.
De driespaaks is wat stijver verwacht ik en was benieuwd hoe anderen hier over dachten.

4

Re: FFWD drie spaak wiel ervaringen

Een 808 is sneller bijvoorbeeld...
Ik heb een Hed3 gehad, Xentis 4-spokes en 808's.

1. 808
2. Xentis
3. HED-3

Vond er niet heel erg veel aan, en heb /m uiteindelijk verkocht.

5

Re: FFWD drie spaak wiel ervaringen

daveke schreef:

Een 808 is sneller bijvoorbeeld...
Ik heb een Hed3 gehad, Xentis 4-spokes en 808's.

1. 808
2. Xentis
3. HED-3

Vond er niet heel erg veel aan, en heb /m uiteindelijk verkocht.

Tenzij er nieuwe tests zijn die ik niet ken, wat goed mogelijk is hoor, is een hed gt3 het snelste voorwiel, gevolgd door een H3. Daar kan geen 808-achtige velg tegenop. Grappig genoeg is zelfs een h3 deep ( dus hogere velgranden, zoals een 808) in de test langzamer dan de gewone h3.

Snelste set-up op basis van tests is een dicht wiel achter en een 3spoke voor

6

Re: FFWD drie spaak wiel ervaringen

Als ik de tijdritten in de Giro bekeek zijn er een hoop die met drie spaaks pro wielen rijden of andere variant. Ik zie zelden een 80 hoog voorwiel, dat is meer triathlon gerelateerd?

7

Re: FFWD drie spaak wiel ervaringen

Remco Grasman (amateur tijdrijder) en Guido Vroemen zweren bij een 2-spoke, volgens hun de snelste wielen:
http://bikecenterzeeuwsvlaanderen.nl/pr … ke-wheels/

8 Laatst bewerkt door daveke (30-05-17 21:28:23)

Re: FFWD drie spaak wiel ervaringen

De gemiddelde H3, is een zeer smalle velg. Inmiddels is wel duidelijk dat een iets bredere band beter is voor de aerodynamica en rolweerstand dan een smalle. Een brede band op een smalle velg leggen, werkt niet optimaal. Aangezien de H3 een "oud" design is, werkt die prima met een 19 of 21 mm band, maar die zijn vrijwel niet meer te vinden (laat staan in een draadband). Als je die dingen allemaal meeneemt (en of je tubes wil rijden of draad) zou ik gaan voor een 808 (maar das slechts mijn bescheiden mening - ik merk in elk geval wel dat een 808 stukken beter is dan de oude V-profiel velgen die veel windgevoeliger waren)

Ik las ook dingen over bepaalde jaw-angles waar een driespaak over het algemeen genomen minder presteerde dan een 808 (buiten een jaw van 0 tot een paar graden of zoiets dacht ik). Buiten dat perfecte stukje wind, is de 808 sneller.

Profs in het wielrennen moet je niet naar kijken, die rijden waarop ze moeten rijden of wat de ploeg beschikbaar heeft. Ploegen die met Zipp wielen rijden vanuit de sponsor hebben allemaal een 808 of 404 voor. Hebben ze shimano, allemaal een driespaak van Pro omdat die ook de disc leveren.

9

Re: FFWD drie spaak wiel ervaringen

Vanwege de breedte en yaw angle is er inderdaad de gt3 van HED, de snelste, no doubt.
Kijk maar eens wat Quintana zondag steekt, HED gt3, en dat is zeer zeker niet om Campagnolo te plezieren, maar omdat iedere seconde telt de optimale setup te kiezen.