1

Onderwerp: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Mm eerste halve gedaan in nieuwkoop. Was zwaar maar leuk. Het viel me op dat er veel gestayered werd maar er geen kaarten werden gegeven. Ben ik de enige wie dat opviel?

2

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Probleem word alleen maar groter. Uiteindelijk zullen ze het stayeren gewoon toe moeten laten denk ik.

3

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Was ook erg druk he, bijna niet te doen. Maar las juist net dat iemand een gele kaart had gekregen: http://www.triathlonforum.nl/viewtopic. … 208#p52208

4

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

komend weekend in Krimpen is er voor het eerst ook een straf box?

heb daar eerder al gereden ... rondjes van 8km met 130man per afstand erop
je komt altijd wel ergens iemand tegen

ik ben benieuwd hoe dat gaat werken

D.

5

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Juist in nieuwkoop zijn ze flink uitgedeeld wat ik zo her en der lees...
Blijft een kat en muisspel natuurlijk. Er zijn nooit genoeg jury leden om alles te ondervangen.
Belangrijkste voor mij is: ik wil meedoen en volgens de regels. Wat heb ik eraan alsik een betere tijd neerzet maar mezelf dan niet meer in de spiegel kan aankijken, wetende dat ik heb gesmokkeld? Blijf dan maar lekker thuis...
Helaas denkt niet iedereen er zo over, ik weet het.

6

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

eens, zo zit ik er ook in

alleen de regels zijn lastig in te schatten door een athleet en nog moeilijker te controleren voor een jury.


en als ik dan hier een verhaal lees van iemand die perongeluk te hard van een bruggetje afkomt, bij iemand in het wiel raakt en dan een kaart krijgt vanwege een ingezette inhaal poging???

plakken in een wiel is fout, er per ongeluk in komen en gepaste uitwijkmaatregelen nemen zou hooguit een waarschuwing moeten zijn denk ik. en dan bij meerdere waarschuwingen alsnog een straf uitdelen, dat zou nl ook niet hoeven

anyways ... ik ga het wel zien zaterdag

D.





Hedcandy schreef:

Juist in nieuwkoop zijn ze flink uitgedeeld wat ik zo her en der lees...
Blijft een kat en muisspel natuurlijk. Er zijn nooit genoeg jury leden om alles te ondervangen.
Belangrijkste voor mij is: ik wil meedoen en volgens de regels. Wat heb ik eraan alsik een betere tijd neerzet maar mezelf dan niet meer in de spiegel kan aankijken, wetende dat ik heb gesmokkeld? Blijf dan maar lekker thuis...
Helaas denkt niet iedereen er zo over, ik weet het.

7

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Ik denk er trouwens precies zo over als Hedcandy, maar wat me wel zorgen baart is de willekeur van het bestraffen. Omdat ze inderdaad onmogelijk alles in de gaten kunnen houden, en als je dan per ongeluk in de drukte net even iets 'fout' doet wat ze wel zien, kun je pech hebben, terwijl moedwillig stayeren ongestraft door kan gaan.

Duiksmurf schreef:

rondjes van 8km met 130man per afstand erop
je komt altijd wel ergens iemand tegen

Ja, ik start daar ook, en ik had me dat ook al afgevraagd, als ze echt strenger zijn dit jaar en met die strafbox. Het is wel zo dat de afstanden apart van elkaar starten, dus die zitten elkaar niet in de weg. Ik bedoel: de 1/8e is al gefinisht als de kwart start. Maar dan nog - het zijn deels nog smalle fietspaden ook. Typisch zo'n situatie waar je onbedoeld de fout in kan gaan.

Louise

8

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Ja dat is helemaal lastig. Als het druk is en smal kun je er ook niet heel duidelijk ruim omheen om in te halen.
Idd lijkt het soms op willekeur, om wel te laten zien dat er gehandhaafd wordt oid. Helaas zijn dan sommigen onterecht de dupe...

9

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Ik heb zo van een afstand het gevoel dat in nieuwkoop dit jaar er veel strenger is gecontroleerd. Het was immers ook het NK. Zelf heb ik liever dat, icm het gevoel van willekeur, dan geen fatsoenlijke controle.

Het was voor mij 1 van de redenen niet meer bij Nieuwkoop deel te nemen. Ik houd van het fiets onderdeel, en ik houd ook van het legitiem samenwerken. Maar tegen peletonnetjes het gevecht aangaan, nee, dan is de lol er voor mij een beetje vanaf. Dus het idee van toestaan en denken in stayerwedstrijden, is voor mij een afweging om geen wedstrijden meer te doen.

Ik heb het gevoel dat ze vorig jaar zijn begonnen met de campagne tegen stayeren, maar dat ze dit jaar ook beter gaan doorvoeren tijdens de wedstrijden. Geeft mij hoop!

--M

10

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Ook in Dordrecht (RunBikeRunBikeRun) er mensen op aangesproken horen worden. 'Inhalen of afstand houden' Fijn!

11

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Heb bij Nieuwkoop gefotografeerd (https://www.icloud.com/sharedalbum/nl-n … q0zwGyl12c) en vond dat er  netjes gereden werd. De 'treintjes' op een paar foto's zijn wat vertekend door het inzoomen. Echt stayeren in de zin van serieus in een wiel gaan hangen heb ik niet gezien. Vond dat er op het stuk waar ik stond ook redelijk gecontroleerd werd. Weet natuurlijk niet hoe het op andere delen van het parcours is toegegaan.......

Voorbeeldje van het vertekenen van het beeld. Hier zat echt afstand genoeg tussen:
https://www.icloud.com/sharedalbum/nl-n … CBFBF1EC22

En hier werd ingehaald:
https://www.icloud.com/sharedalbum/nl-n … E8CD0727C5

12

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

er werd super streng gecontroleerd op stayeren in Nieuwkoop. En dat ging volgens het reglement, 12m stayerzone, 25 seconden om te halen en 5 seconden om terug te zakken na ingehaald te zijn. Geen excuses voor bruggen of voorgangers die ineens even inhouden. Ik heb twee kaarten gezien voor het overtreden van die 5 seconden regel. En dat is straf want dan moet je dus van 42 terug naar 35km/u of zo om dat te voorkomen! Daar hebben ze de afgelopen jaren nooit zo op gelet.

De regel is trouwens erg simpel, niet binnen 12m van je voorganger komen, tenzij je binnen 25 seconden inhaalt. Dit geldt alleen in haakse bochten, bij een verzorgingspost, gevaarlijke verkeerssituatie of net bij de wisselzone niet. Als je wordt ingehaald moet je binnen 5 seconden weg uit de stayerzone. Het viel me op hoeveel atleten die een kaart kregen, toegeven deze regels overtreden te hebben en dan keihard beweren dat ze zelf vinden dat dat toch niet onder stayeren valt...

Ik was er zelf overigens blij mee dat ze het reglement naleefden. Ik vond het veel eerlijker dan de NK's van de voorgaande jaren.

13

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Wijnand schreef:

Voorbeeldje van het vertekenen van het beeld. Hier zat echt afstand genoeg tussen:
https://www.icloud.com/sharedalbum/nl-n … CBFBF1EC22

Nog best lastig in te schatten dus. In Almere hadden ze gisteren op verschillende plekken 12 m uitgezet op de grond, dat is echt wel inzichtelijk.

14

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

@thijs: je reactie is wel een beetje flauw, maar goed, ik heb verder een schoon geweten. Heb geen voordeel gehad van mijn 'gestayer' op de brug, maar zal het volgende keer beter in de gaten houden. Maar de regel is (ook volgens de jury die ik rustig sprak tijdens mijn 5 minuten pauze) wel ontzettend arbitrair. Want als iemand voor je zijn benen stil houdt, jij dit te laat in de gaten hebt en het niet lukt om daarna in te halen, krijg je geel. Is toch een beetje raar.

Ik ben helemaal voor streng controleren, en erger me dood aan stayeren (ICAN als grootste drama, waar ik regelmatig hele pelotons voorbij ging), maar controleer dan op stayeren waar mensen echt voordeel uit proberen te halen. Dit was echt een beetje flauw, geloof me.

15

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Elke regel die je bedenkt qua stayeren is raar. Je gaat met niks beters komen dan het huidige reglement. Het is geen optimale regel.

Arbitrair is het pas als jij binnen 12m mag komen omdat jij blijkbaar niet wil profiteren maar een ander die dat in een peloton doet daarvoor een tijdstraf moet krijgen.

16

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Naja, kwestie van wel of niet windvoordeel toch? En dat is waar alles om draait. Lijkt me niks arbitrairs aan.

17

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Op 12m heb je al voordeel. Zo'n 10 procent. Van de week nog gezien op een vermogensmeter. Met jouw idee is het parcours te klein. Een 20m stayerzone gaat er namelijk niet inzitten met grote aantallen deelnemers. En je probleem van er langs moeten volgens de regels en niet in kunnen halen wordt daarmee echt serieus.

18

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Iemand die in een bijzonder geval binnen de 12 meter zone komt en daarna zsm weer verlaat, is in mijn ogen heel iets anders dan meerdere personen die in peleton rijden. Bijzondere gevallen hebben we hier al langs zien komen, en zijn onder andere met korte bochten of viaducten. Daar is het heel aannemelijk dat er een snelheidsverschil optreed ten opzichte van een recht stuk.
Lijkt mij dus dat de jury daar wel rekening mee kan houden. Maar dat is waarschijnlijk aan het individu van de jury, het ene lid zal anders jureren dan het andere in dit soort gevallen.

19

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

@wilagro: dus precies wat jij zegt. Maar goed: nogmaals, ik vond het allemaal prima en zal er volgende keer rekening mee houden. Het is wat het is.

20

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Ik doe over een maand trouwens een hele met 5000 hm's bij het fietsen. Ben benieuwd hoe het daar gaat zijn, want ik ga met 10% stijgingspercentage echt niet mijn benen stil houden als ik de seconderegel overtreed... Dan val ik om!

:-) :-)

21

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

wilagro schreef:

Maar dat is waarschijnlijk aan het individu van de jury, het ene lid zal anders jureren dan het andere in dit soort gevallen.

Waar de jury in elk geval wel rekening mee houdt (zeggen ze) is de aard van het evenement. Er zal bij een NK veel strenger opgetreden worden dan bij bijvoorbeeld de Vrouwentriathlon, wat een echt instap-evenement is, met veel 'eerste keer' deelneemsters. Veel daarvan hebben echt geen idee, die fietsen gezellig keuvelend naast elkaar. Ook daarin wordt de jury strenger, maar tot nu toe is het nog bij waarschuwen gebleven, dus geen straffen. En we proberen wel wat 'op te voeden'.

Louise

22 Laatst bewerkt door Cootje (01-06-17 18:10:50)

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Waar de jury in elk geval wel rekening mee houdt (zeggen ze) is de aard van het evenement

Dat was denk ik wel zo, maar ik heb de indruk dat het nu allemaal wat gelijkmatiger beoordeeld wordt. Ik merk bij 'gewone' evenementen dat er strikter opgetreden wordt op relatief kleine overtredingen. Met de vrouwentriathlon heb ik natuurlijk geen ervaring maar het lijkt dat ze sinds de introductie van de blauwe kaart (?) er wat strakker inzitten. Hoe is jullie ervaring daarmee?

23

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Cootje schreef:

Hoe is jullie ervaring daarmee?

Er is dit seizoen nog geen vrouwentriathlon geweest, de eerste (en helaas nog maar de enige dit seizoen) is 25 juni, ik zal opletten. Vorig jaar was mijn indruk dat de jury al wel wat actiever was dan voorheen met waarschuwen (zie bovenste foto op http://www.vrouwentriathlon.nl/tips-tri … voorkomen/ - fietsjury!).

Louise

24 Laatst bewerkt door Cootje (01-06-17 21:35:35)

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Haha, is dat een jury? Wel demotiverend als die zomaar naast je komen fietsen om je terecht te wijzen, en dan doodleuk doorpeddelen naar de volgende smile

25

Re: controle op stayeren en uitdelen kaarten

Ja, dat is echt een NTB-jurylid! Ik heb geen idee of hij ze inhaalde of zich af liet zakken wink
Ik weet niet precies hoe het zit, maar er is ook nog iets met categorieën wedstrijden op basis van hoeveelheid en niveau van de deelnemers (en financiën) en dan 'krijg' je als wedstrijd een bepaald aantal NTB-juryleden al dan niet op fiets/motor enzo.

Louise