1

Onderwerp: Fietsketting schoonmaken/smeren

Goedemiddag,

Nu ik de laatste tijd mijn fiets meer en meer gebruik begint mijn ketting een beetje te piepen.
Wat gebruiken jullie voor spul om de ketting schoon te houden en eventueel te smeren?

Elke tip is welkom.

Gr

2

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Ik heb van Cyclon bike care Bionet .
Is een biologisch afbreekbare ontvetter .
Daar doe ik wat van op een oude handdoek , daar maak ik dan de ketting mee schoon .
Daarna ketting oliën .

3

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

@Jeanette schreef:

Ik heb van Cyclon bike care Bionet .

+1, dat spul werkt prima. Smeren wisselen we wat af, op het ogenblik hebben we een spray van Simson. Hiervoor olie van Shimano.

Over smeermiddelen is trouwens op het forum van Fiets een 25-pagina's tellende discussie, inclusief poll. Squirt lube is daar de meest gebruikte. Die ken ik van mijn Afrika-reis en die vond ik toen inderdaad ook prima.

Louise

4

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Ik gebruik ook deze ontvetter!
Daarna olie erop idd

5

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Ik gebruik Dasty als ontvetter. Echt topspul. Volgens mij alleen bij de Wibra verkrijgbaar. Absoluut de moeite waard om eens te proberen.

Om te smeren Squirt lube. Werkt prima. Smeert uitstekend en het geeft geen vieze ketting. En als ik ergens een hekel aan heb is het een vieze ketting. Als je er teveel van gebruikt kan het wel gaan klonteren.

6

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Op mijn fietsen heb ik KMC kettingen met een missing link.
Haal regelmatig ketting er af. Geen geklooi met een vieze ketting schoonmaken op je fiets.
Even paar minuten in een emmer met diesel. Droog maken met oude handdoek.
Dan blinkt hij weer tegen je op !
Wanneer hij weer droog is gebruik ik Cyclon teflon spray voor de smering. Helemaal top.
Beter kan imo niet. Als je tijdens wedstrijden een TT fiets ziet met een blinkende ketting ben ik dat ;-)

7

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Emiel1969 schreef:

Even paar minuten in een emmer met diesel. Droog maken met oude handdoek.
Dan blinkt hij weer tegen je op !

Ik ben juist ontzettend blij dat dat niet meer hoeft dankzij die moderne ontvetters. Dat geklooi van ketting eraf en in een bakje in iets smerigs is voor mij iets van vroegâh - een voorbeeld van sommige dingen echt wel verbeteren in de loop van de tijd wink

Louise

8

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Louise schreef:
Emiel1969 schreef:

Even paar minuten in een emmer met diesel. Droog maken met oude handdoek.
Dan blinkt hij weer tegen je op !

Ik ben juist ontzettend blij dat dat niet meer hoeft dankzij die moderne ontvetters. Dat geklooi van ketting eraf en in een bakje in iets smerigs is voor mij iets van vroegâh - een voorbeeld van sommige dingen echt wel verbeteren in de loop van de tijd wink

Louise

Gebruikte eerst verdunt Bionet met een ketting reiniger terwijl de ketting nog op de fiets staat. Op een gegeven moment door gekregen dat vervolgens de wiellager en traplager aan de aandrijfkant droog ging staan, terwijl de andere kant gewoon nog vet had...

Tegenwoordig haal ik de ketting er af (KMC link er tussen) en wordt het ontvet met Dasty in een emmer.

9

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Geen geklooi hoor. Dat noem je grondig onderhoud ;-)
Na paar minuten weer nieuwe blinkende ketting.

Louise schreef:
Emiel1969 schreef:

Even paar minuten in een emmer met diesel. Droog maken met oude handdoek.
Dan blinkt hij weer tegen je op !

Ik ben juist ontzettend blij dat dat niet meer hoeft dankzij die moderne ontvetters. Dat geklooi van ketting eraf en in een bakje in iets smerigs is voor mij iets van vroegâh - een voorbeeld van sommige dingen echt wel verbeteren in de loop van de tijd wink

Louise

10

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Wekelijks of maandelijks?

Gewoon na elke rit. Is minder moeite en houdt je spullen in orde.

11

Re: Fietsketting schoonmaken/smeren

Met een droge ruwe doek,  bijvoorbeeld een oude handdoek, je ketting schoonwrijven. Beetje olie er daarna weer op, klaar.