1

Onderwerp: Fiets in vliegtuig

Ik ben van plan (niet op korte termijn) om een triathlon te gaan doen wat verder van huis.
Nu zal dat in combinatie gaan met vliegreis. Alleen ben ik er niet heel gerust op om mijn fiets per vliegtuig te laten vervoeren.
Hoe gaat dit? En wat zijn jullie ervaringen?

In manibus vestris victoria est

2

Re: Fiets in vliegtuig

Ik heb tot hiertoe nog geen problemen gehad. Fiets zat wel in een koffer.

3

Re: Fiets in vliegtuig

Fietskoffer huren.
Let op, bij het boeken van je ticket moet je wel aangeven dat je een fiets meeneemt. Ze nemen vaak maar een beperkt aantal fietsen mee per vlucht.
Naar Spanje betalen wij 80 euro extra voor de fiets (die koffer mag dan wel 30kg wegen dus naadt je fiets kun je er nog wat spul in kwijt).

4

Re: Fiets in vliegtuig

Ik ken de horrorverhalen maar heb die zelf nog niet ervaren. Gewoon je fiets goed inpakken in een stevige fietskoffer en het moet goed komen. Ook qua gewicht heb ik zelf nog nooit problemen ondervonden. Wel zorg ik er altijd voor geen CO2 patronen in de koffer te hebben zitten. Officieel mogen deze niet mee en ik wil niet dat mijn fiets(koffer) hierdoor het vliegtuig niet inkomt (al heb ik nog nooit gehoord dat dit is gebeurd, ik wil niet de eerste zijn).

5

Re: Fiets in vliegtuig

Het kan zelfs voordelig uitpakken. Een vriendin komt op bezoek hier (UK) uit Zwitserland en we doen een triathlon. Opties waren om een fiets hier te huren, of mee te nemen. Als ze de fiets niet meenam moest ze bagage inchecken (tegen een extra prijs) want niet alles past in de handbagage. Het was goedkoper om een fiets in een fietskoffer mee te nemen (kost net zoveel als normale bagage maar mag zwaarder wegen), daar kan ook het meeste van haar bagage in dus hoeft ze geen bagage in te checken en ze hoeft geen fiets te huren.

6

Re: Fiets in vliegtuig

Financiën/gewichtsrestricties scheelt wel heel veel per maatschappij, dus zoek dat goed uit! Kan variëren van gratis tot peperduur.

Ik heb ook een paar keer zonder noemenswaardige problemen met een fiets (race en trekking) gevlogen. In een zak (zacht dus) of kartonnen doos - het waren meestal punt-tot-punt fietsreizen en dan kan je geen koffer meenemen. Maar dat is dus ook geen probleem. En inderdaad kun je er dan spullen bij inpakken.

('Geen noemenswaardige problemen', daarmee bedoel ik trouwens: geen schade aan fiets, wel aan inpakmateriaal, en de laatste keer naar Canada had mijn fiets de aansluiting op Heathrow gemist en kwam-ie dus uuuuuuuuren later dan z'n baasje pas aan, maar hij werd wel netjes 'thuisbezorgd' door British Airways - midden in de nacht! Dat is niet ideaal, maar ik wist het meteen, ik werd bij landing in Vancouver omgeroepen dat ik me moest melden maak je dat ook eens mee. Dus geen grote stress.)

Fiets Magazine heeft net deze maand een artikel over koffers, en daar komt zo'n zak ook relatief goed uit.

Louise

7

Re: Fiets in vliegtuig

Na de laatste trip ben ik wel huiverig geworden voor zo'n zak.
Bij 2 van de 5 koffers forse schade. Die zijn echt ergens van de band gestuitert.
Blij dat mn fiets in ee koffer zat en niet in een zak!
De fietsen hadden niks, wel moesten we 2 koffers betalen aan het verhuurbedrijf. De afhandeling hierover loopt nu nog met de vliegtuigmaatschappij...

8

Re: Fiets in vliegtuig

Door die verhalen heb ik dus wel een beetje angst om mijn fiets mee te nemen, maar goed om te horen dat het ook regelmatig goed gaat.
Bedankt voor de reacties zover...

In manibus vestris victoria est

9

Re: Fiets in vliegtuig

Wrap je fiets in bubbeltjesplastic, schuif isoleerbuizen (te koop bij de bouwmarkt) om je framebuizen en hij kan in die koffer best tegen een stootje hoor...
In de koffer zit hij ook nog met riempjes vast!
De gaten vul je op met je helm, schoenen, poederdrankbussen etc etc wink