1

Onderwerp: Triathlon Terheijden, 11 juni

Komende zondag begint eindelijk mijn westrijdseizoen met de 1/4 triathlon van Terheijden. Ik ben benieuwd of mijn extra arbeid van de afgelopen maanden zich uitbetaald. 

Zwemmen: 19 minuten
Fietsen: 1u04'
Lopen: 45 minuten

Totaal tijd hoop ik onder de 2u15'te blijven.

Zijn er nog forumleden die er starten? De halve en de kwart zitten te gelijk met 500 man op het fietsparcours, heb je daar veel last van?

2

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

helaas in het nieuws gekomen die triathlon:
http://nos.nl/artikel/2177700-drie-deel … taakt.html

geen idee, ik deed niet mee maar denk dat het heftig is. In 2015 meegedaan en in de volle zon hardlopen was erg pittig (en blij dat er op de dijk nog mensen met tuinslang verkoeling brachten).

Gear: Specialized Epic Expert 29er (SRAM Eagle X0), BMC TimeMachine01 Road model 3, Garmin FR910XT and some runningshoes & swimming trousers tongue

3

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

NielsTn schreef:

helaas in het nieuws gekomen die triathlon:
http://nos.nl/artikel/2177700-drie-deel … taakt.html

geen idee, ik deed niet mee maar denk dat het heftig is. In 2015 meegedaan en in de volle zon hardlopen was erg pittig (en blij dat er op de dijk nog mensen met tuinslang verkoeling brachten).

Nog nooit eerder meegemaakt eigenlijk, terwijl er toch wel wat triatlons geweest zijn bij flinke temperaturen. Wat was er nu anders? Of komt het vaker voor dat er wedstrijden gestaakt worden?

4

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

Ik hoorde dat de UV waardes erg hoog waren van het weekend .
In Bocholt waren er ook lopers die bv het lopen erg zwaar vonden .

5

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

Buiten Nederland wordt er niet zo snel een triathlon afgelast of gestopt. Of je moet met extremen te maken hebben en dat was nu niet het geval. Ik denk dat het meer te maken heeft met de deelnemers. Niet getraind of onvoldoende en iedereen moet tegenwoordig een triatlon van zijn Bucket lijstje afstrepen.Ben je niet goed getraind en heb je niet op"warme" dagen getraind met een dosis zelf overschatting, dan kan het best lastig worden. Plus de organisatie zal ook niet in alle gevallen de verantwoordelijkheid willen dragen. Zeker voor die gevallen die tot de laatste 10% van het deelnemersveld behoren. Wellicht een beetje bot, maar dat soort klungels vragen er om.

6

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

@ EDJ

Tot je laatste zin volkomen eens. Het laatste deel van je post is overbodig en, wellicht niet zo bedoeld, kwetsend. Iemand dicht bij mij is gisteren uitgevallen en opgenomen in het ziekenhuis. Ik was erbij. Zag niemand aankomen en op sportief vlak geen "klungel". Verdere details zijn overbodig.

Gaat overigens na een nachtje ziekenhuis al een stuk beter.

Een dikke pluim aan de mensen die hem hebben verzorgd!

7

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

Of de ingestorte triatleten niet/onvoldoende getraind waren kan ik niet beoordelen. Wat wel een oorzaak zou kunnen zijn dat de wind best fors was. Daardoor voel je de warmte wel minder maar het kost je ook meer kracht. De zonkracht blijft toch hetzelfde en schaduw was er amper op het parcours.

Zelf deed ik de kwart en ben goed getraind, maar tijdens het lopen had ik ook al veel last van de omstandigheden. Dan kan ik me voorstellen dat ze op de halve het helemaal zwaar moeten hebben gehad.

8

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

Ik deed ook mee en vond het wel pittig maar heb me tijdens het lopen een beetje ingehouden door proberen 10 slagen onder max bpm te blijven, idem met fietsen. Lopen deed ik overigens met een petje en dat deden er best veel zonder, helpt ook niet mee.
Verder bij iedere drankpost even drinken en twee sponsen mee voor tijdens het lopen en de boel koel houden.
Ik denk niet dat je de organisatie hier op kan aanspreken, er waren drankposten genoeg je kon op een rondje van 5 km drie keer water krijgen. (een keer achterop en twee keer richting keerpunt heen en weer).

Hopelijk gaat het snel beter met de slachtoffers, vond het wel appart dat we met een water temperatuur van 20,3 graden niet met wetsuit mochten zwemmen, maar misschien dat dit preventief was??

9

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

volgens mij kloppen de uitslagen ook niet van de kwart mensen die 40+ waren, ik heb 5 minuten korter geklokt en dat zijn precies die minuten die er later gestart werden. Ben benieuwd of dit nog aangepast wordt.

10

Re: Triathlon Terheijden, 11 juni

jandb schreef:

volgens mij kloppen de uitslagen ook niet van de kwart mensen die 40+ waren, ik heb 5 minuten korter geklokt en dat zijn precies die minuten die er later gestart werden. Ben benieuwd of dit nog aangepast wordt.

Dat was mij ook al opgevallen. Ze zijn vergeten de latere start van de 40+ te verwerken in de zwemtijden. Ik heb het al doorgegeven aan de organisatie en die zouden het laten aanpassen.

Het wetsuitverbod was een goede beslissing van de organisatie/ntb anders was iedereen al oververhit voor de start. In een wetsuit in de volle zon staan is ook niet verstandig. De organisatie had inderdaad al de nodige maatregelen tegen de hitte genomen. Veel meer konden ze niet doen.