1

Onderwerp: Wat moet ik trainen?

Dag triatlonliefhebbers

Ik ben nu sinds oktober 2015 (al een dik anderhalf jaar) bezig met triatlon. Met zwemmen ben ik helemaal van nul gestart, aangezien ik enkel op school had leren zwemmen (wat niets voorstelt). Daar ik vroeger een voetballer was, kon ik een beetje lopen en voor het fietsen heb ik het postuur (klein met gespierde bovenbenen).
Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik enorm graag en veel zwem (deze week 7 keer geweest (!), goed voor 16km), maar ter verval van de andere twee sporten (voornamelijk fietsen, wat bijna niet aan bod komt).

Mijn vraag is dan: zou ik verder blijven zwemmen, totdat ik een stevige basis heb ontwikkeld om me daarna individueel te gaan focussen op het fietsen of het lopen, of is het beter dat ik afbouw met zwemmen en meer ga fietsen of lopen?
Om een referentie te geven van mijn tijden: op de IM-afstand (3,8km) is mijn beste tijd tot nu toe 58min, mijn beste 10k looptijd is 41min en mijn beste 40K fietstijd ligt rond 1u10min.

2 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (12-06-17 08:42:47)

Re: Wat moet ik trainen?

Welkom Cas!

Kan je die fiets- en looptijden nu nog halen of zijn die achteruit gegaan? En voor welke afstand ben je aan het trainen?

Zou wel wat meer duurtraining doen, een triathlon gaat anders toch een probleem zijn in vergelijking met de losse onderdelen. Maar verder ga je er veel aan hebben om de zwemtechniek eerst goed onder de knie te krijgen.

3

Re: Wat moet ik trainen?

Deze tijden haal ik nog, maar dat betekent ook dat ik mezelf niet verbeter op die vlakken...
Voorlopig hou ik het op 1/8 afstand, heb ook nog maar één wedstrijd gedaan.

4

Re: Wat moet ik trainen?

Jezelf constant verbeteren op alledrie de onderdelen zou ook een utopie zijn. Ik denk dat periodiseren, dus je steeds op één van de drie onderdelen richten of op een specifiek aspect, het meeste oplevert. Dus precies zoals je nu doet, zonder de andere onderdelen te verwaarlozen. Vier keer per week zwemmen zou bijvoorbeeld ook wel genoeg kunnen zijn, dan houd je wat meer tijd over voor het fietsen en lopen. Maar misschien dat iemand anders daar beter advies over kan geven.

Het blijft toch een wankel evenwicht, 3 sporten tegelijk trainen wink

5

Re: Wat moet ik trainen?

Wat moet ik trainen, moet je vertalen in waar training voor. Dus eerst je doel stellen en daarop je trainingen en ambitie aanpassen. maar als je zoveel plezier in zwemmen hebt waarom dan niet meer toeleggen op lange afstandszwemmen in het openwater, bijv Stavoren-Medemblik 22km.

6

Re: Wat moet ik trainen?

Heel snel gekeken naar je tijden, zou ik ervoor gekozen hebben meer in fietsen te investeren. Daar kan je relatief gezien volgens mij de meeste winst boeken. 40 kilometer moet richting het uur kunnen gaan denk ik zo.

7

Re: Wat moet ik trainen?

+1 voor Livio Livius dat je moet trainen voor datgene wat jij wilt.
Wil je je tijden voor de triathlon verbeteren, dan moet je de meeste energie steken in het onderdeel waar de meeste tijd te verdienen valt.
Maar alle onderdelen dienen toch wel minimaal 1 maal per week te worden getraind.

8

Re: Wat moet ik trainen?

Je bent met zwemmen van 0 af begonnen, zwemt nu 3,8 km, dat onder het uur, en 16 km per week? De meeste triatleten zonder zwemachtergrond kunnen daar alleen maar jaloers op zijn, en dan ben je het 'basis leggen' echt wel voorbij.

Dus ik zou ook zeggen: vooral meer aandacht voor het fietsen. Maar: vind je dat wel leuk genoeg? Het raakt niet voor niets ondergesneeuwd, lijkt me, en het is een nogal tijdrovend onderdeel. Ik zou ook denken: als je zo'n bevlogen zwemmer bent: zwemevenementen en eventueel zwemlopen zijn ook hartstikke leuk. Triathlon 'moet' niet, toch?

Louise

9

Re: Wat moet ik trainen?

Louise schreef:

Je bent met zwemmen van 0 af begonnen, zwemt nu 3,8 km, dat onder het uur, en 16 km per week? De meeste triatleten zonder zwemachtergrond kunnen daar alleen maar jaloers op zijn, en dan ben je het 'basis leggen' echt wel voorbij.

Dus ik zou ook zeggen: vooral meer aandacht voor het fietsen. Maar: vind je dat wel leuk genoeg? Het raakt niet voor niets ondergesneeuwd, lijkt me, en het is een nogal tijdrovend onderdeel. Ik zou ook denken: als je zo'n bevlogen zwemmer bent: zwemevenementen en eventueel zwemlopen zijn ook hartstikke leuk. Triathlon 'moet' niet, toch?

Louise

Van deze reacties vind ik het lange afstand zwemmen nog de meest aanlokkelijke. Wie weet zwem ik binnenkort wel het kanaal over wink

10

Re: Wat moet ik trainen?

Er zijn een heleboel hele leuke zwemevenementen. Ik ben helemaal niet zo'n goede zwemmer, maar de sfeer maakt het erg de moeite waard! http://www.noww.nl/ al ontdekt, vooral de agenda? Kanaal overzwemmen is natuurlijk het ultieme zwemdoel!

Louise

11

Re: Wat moet ik trainen?

Louise schreef:

Er zijn een heleboel hele leuke zwemevenementen. Ik ben helemaal niet zo'n goede zwemmer, maar de sfeer maakt het erg de moeite waard! http://www.noww.nl/ al ontdekt, vooral de agenda? Kanaal overzwemmen is natuurlijk het ultieme zwemdoel!

Louise


Heel leuke site! Jammer dat het allemaal in Nederland ligt... Ben zelf van Limburg (België), en rotterdam is dus vaak te ver.