1

Onderwerp: watertemperatuur van de Schie in Rotterdam?

Weet iemand de watertemperatuur van de Schie in Rotterdam. 25 juni is daar een zwemtocht. Ik weet alleen niet of je dan een wetsuit mag gebruiken?

2

Re: watertemperatuur van de Schie in Rotterdam?

De temperatuur in de Schie is ongeveer gelijk aan die  in de Lekhaven die je op https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/ kunt vinden, daar kijk ik altijd op. Schommelt nu al een tijdje rond de 20 graden. Nu 20,5 zie ik, en er zal nog wel wat bijkomen gezien het weer. Volgens mij mag je in principe in wetsuit.

Veel plezier met de zwemtocht hier, ik ben er zelf niet bij helaas (vrijwilliger Vrouwentriathlon diezelfde dag), maar manlief wel. Het is mijn 'thuiswater': je zwemt achterlangs ons huis. Het is sowieso een leuk evenement!

Louise

3

Re: watertemperatuur van de Schie in Rotterdam?

Hoi Louise. Bedankt voor je reactie. Met een water temperatuur van rond de 21 gr doe ik wel een wetsuit aan. Volgens mij geeft de organisatie een grens van ongeveer 23 gr door. Ik ben heel benieuwd hoe mijn 1e zwemtocht verloopt. Heb me ingeschreven voor de 2 km. Morgen ochtend ga ik nog even oefenen in Zevenhuizerplas. Ze geven weinig wind door. Is voor mij ook 1e keer dat ik daar ga zwemmen. Jammer dat jij er niet bij kan zijn bij je "thuis wedstrijd"

4

Re: watertemperatuur van de Schie in Rotterdam?

Voor als je het leuk vindt: je start volgende week bij een kerk, en na 300 meter zwemmen ongeveer passeer je een kleinere kerk, die met z'n achterkant tot aan het water staat. Net daarvoor is een huis met een grote serre/glaswand aan het water. Ons huis zit daarachter, dus niet pal aan het water; je ziet een puntje van het dak, met rode dakpannen, en zonnepanelen. Nog weer net daarvoor is de plek waar je bij ons vandaan in het water kan.

Ik was vrijdag in de Zevenhuizerplas en dat leek me kouder dan de Schie op dit moment, maar het zijn momentopnames natuurlijk.

Louise

5

Re: watertemperatuur van de Schie in Rotterdam?

Hoi Louise. Wel makkelijk dat je zo dicht bij de Schie woont. Is het niet gevaarlijk om daar te zwemmen qua boten verkeer? Zijn volgens mij best redelijk grote binnenvaart schepen die daar varen. En de Schie is toch niet zo breed?

6 Laatst bewerkt door Louise (21-06-17 10:04:18)

Re: watertemperatuur van de Schie in Rotterdam?

Het heeft zo z'n beperkingen inderdaad. Er komen binnenvaartschepen voorbij, dus daar moet je zeker op letten  en voor aan de kant gaan, maar die zijn verder niet gevaarlijk: je ziet ze goed en ze varen altijd rechtdoor. Door de bochten kunnen/mogen ze niet heel hard varen. De kleinere schepen zijn vervelender, vind ik, want die zie je slechter en zijn onberekenbaarder. Je kan dus niet zomaar doorzwemmen, je moet af en toe stoppen goed kijken, ook achterom. Ik bedoel: alleen de snelle borstcrawl-blik is niet genoeg.

Bovendien is het eigenlijk verboden om er te zwemmen wink Maar het gebeurt veel, hoor, door spelende kinderen maar ook wel door andere triatleten. Het alternatief is best een eind verderop ook, vanaf hier, zeker met alle blauwalg, zwemmersjeuk en weet-ik-veel-wat in de omgeving.

Ze zijn bezig met een grote verandering, daar zullen zondag ook wel de sporen van te zien zijn (links aan de overkant t.o.v. de start): de bocht in de Schie waar je doorheen zwemt (ter hoogte van ons huis) gaat worden afgesneden door een nieuw stuk vaarweg. Dat is een nogal controversieel project, jaren over gebakkeleid, maar het gaat betekenen dat in elk geval de binnenvaart en een deel van de pleziervaart niet meer door die bocht gaat, dat wordt dan dus een rustiger stuk. Mogelijk is dat wel gunstig voor het zwemmen.

Louise

Edit, Ps voor alle duidelijkheid: zondag is er een vaarverbod, hè, dan heb je nergens zorgen om. Dan is het heerlijk zwemmen!