1

Onderwerp: New in town

Jos hier. 2 september ga ik mijn eerste 1/8 triathlon doen in Zwolle. Ben serieus begonnen dus dat moet denk ik goedkomen. Train alle 3 onderdelen elk 1 keer in de week, doen jullie dit ook. 1x in de maand fiets en hardloop ik achter elkaar. Ik ben benieuwd hoe vaak jullie dit (of alle 3 onderdelen) tijdens het trainen doen. Verder leuk om alle posts te lezen en wellicht kom ik ook nog met een paar onwetende beginnersposts.

2

Re: New in town

Jos welkom! Je bedoelt dus dat je elke week 1x zwemt, fietst en loopt? Ik denk dat de meesten hier iets vaker trainen, en om progressie te maken is dat ook wel nodig. Het hangt natuurlijk af van je doelen en welke afstand je wilt doen, een 1/8e triathlon finishen gaat je natuurlijk wel lukken. Maar mijn basisweek bestaat uit 2x zwemmen (zou meer moeten zijn), 3x fietsen en 3x lopen.

3

Re: New in town

Ik train door tijdgebrek helaas maar drie uur in de week. Ik zou graag meer willen, maar door werk, gezin, familie lukt meer me niet zonder overspannen te raken van de gedachte hoe ik dat in vredesnaam in moet passen. Twee uur zwemmen en een uur hardlopen, doe ik. Ik sta dit jaar ingeschreven voor een aantal kwarts. Liever had ik achtste gedaan, maar toen ik me begin van dit jaar inschreef waren de trainingsvooruitzichten anders. Ik kom heus wel aan, maar snel zal het niet zijn. Ik hoop nog binnen de drie uur te kunnen finishen. Het gaat wel met weinig trainen op de kwart, maar ik beweeg dan in mijn basistempo, waarop ik nog kan praten. Dat betekent dat ik niet beneden de zes minuten per kilometer loop.

4

Re: New in town

Welkom! Mijn trainingsaanpak in het seizoen is 2 of 3 X zwemmen, 2X fietsen (plus een boel uren stadsfiets), 2Xlopen en idealiter nog een keer apart krachttraining in de sportschool. Met een rustdag erbij in de week moet ik dus wel combi's maken (nouja, er vervalt ook wel eens wat). Twee keer trainen op een dag kan, maar dat is wel tijdrovend. Dus liever hardlopend naar het zwembad bijvoorbeeld, of lopen direct na het fietsen. De drie sporten op een rijtje doe ik alleen in een wedstrijd, maar dat zijn er op het moment ook best veel.

Met zo'n aanpak kon ik vorig jaar een Ironman volbrengen, alleen waren die trainingen dan vaak wel heel lang. Momenteel korter, vooral gericht op de kwart.

Louise

5

Re: New in town

Hi Stoelio, welkom.

Dit is wel een gevaarlijke vraag, want het is soms wel appels met peren vergelijken. Sommige mensen hier trainen voor een hele triathlon en ander weer voor een 1/8 zoals jij. Daarnaast heb je mensen die het doen om het een keer uit te proberen, en andere hebben de ambitie om voor de wedstrijd, het podium mee te doen.

Hoe dan ook, hierbij mijn gemiddelde lijstje, ik doe dit jaar trouwens 10 wedstrijden waaronder 1 halve (maar dat is meer voor erbij) de focus ligt dit jaar op de korte afstand. Daarnaast heb ik deze winter de basis op lopen gelegd door oa de marathon van Rotterdam te lopen. Het is wat passen en meten, voorbereiden naar wedstrijd, herstel etc gaan bij mij door elkaar.

3x zwemmen
3x lopen
3x fietsen
Soms 1x kracht en core stability doe ik er tussendoor bij.

Minimaal 1 bloktraining per week fietsen+lopen
En 1 rustdag (verplicht van mijn trainer)

Maar het varieert; het ligt ook aan mijn gezin (met kinderen), mijn werk en het weer, en hoe ik mij voel.

-- M

6

Re: New in town

Ik probeer 4x per week te lopen, 3x per week te fietsen (mss zou dat beter andersom zijn) en 2x per week te zwemmen. Dat laatste is de laatste 3 maanden alleen vorige week gelukt...
Afgelopen maanden van baan veranderd en daarom ook van de VS naar de UK verhuisd. Ik moet hard werken (vind ik, maar dat is natuurlijk relatief) om mezelf te verbeteren, maar ik geniet ervan.
Geniet van de wedstrijd(en) en hoe meer je ervan geniet, hoe makkelijker het zal worden om tijd te vinden om meer te trainen in de toekomst.

7

Re: New in town

Hey Jos,

Welkom op het forum. Ik heb de eerste twee jaar dat ik triathlon deed ook alle sporten maar 1x per week getraind, en ik heb daar ook achste en kwart triathlons mee gefinisht (en lang niet als laatste). Dus als je gewoon recreatief mee wilt doen is je trainingsaanpak prima! En als je over een tijdje sneller/verder wilt, kun je atlijd nog meer gaan trainen als je dat wil. Laat je vooral niet afschrikken door wat sommige mensen hier op het forum aan trainingsuren draaien.

8

Re: New in town

Sandra86 schreef:

Hey Jos,

Welkom op het forum. Ik heb de eerste twee jaar dat ik triathlon deed ook alle sporten maar 1x per week getraind, en ik heb daar ook achste en kwart triathlons mee gefinisht (en lang niet als laatste). Dus als je gewoon recreatief mee wilt doen is je trainingsaanpak prima! En als je over een tijdje sneller/verder wilt, kun je atlijd nog meer gaan trainen als je dat wil. Laat je vooral niet afschrikken door wat sommige mensen hier op het forum aan trainingsuren draaien.

Helemaal mee eens. Voor de duidelijkheid, ik train voor podiumplekken in mijn agegroup.

-- M

9 Laatst bewerkt door Stoelio (26-06-17 17:12:41)

Re: New in town

Sandra86 schreef:

Hey Jos,

Welkom op het forum. Ik heb de eerste twee jaar dat ik triathlon deed ook alle sporten maar 1x per week getraind, en ik heb daar ook achste en kwart triathlons mee gefinisht (en lang niet als laatste). Dus als je gewoon recreatief mee wilt doen is je trainingsaanpak prima! En als je over een tijdje sneller/verder wilt, kun je atlijd nog meer gaan trainen als je dat wil. Laat je vooral niet afschrikken door wat sommige mensen hier op het forum aan trainingsuren draaien.

Thanks iederee voor de reactie, dacht dat ik serieus bezig was;-). Het is zoals Sandra zegt dat ik recreatief goed mee wil doen en later misschien meer. Train je nu intensiever Sandra? Ik heb ook een gezin en werk dus vind het nu soms al puzzelen. Hoe vaak doen jullie het trainen van 2of 3 onderdelen achter elkaar op 1 dag?

10

Re: New in town

mstyz schreef:
Sandra86 schreef:

Hey Jos,

Welkom op het forum. Ik heb de eerste twee jaar dat ik triathlon deed ook alle sporten maar 1x per week getraind, en ik heb daar ook achste en kwart triathlons mee gefinisht (en lang niet als laatste). Dus als je gewoon recreatief mee wilt doen is je trainingsaanpak prima! En als je over een tijdje sneller/verder wilt, kun je atlijd nog meer gaan trainen als je dat wil. Laat je vooral niet afschrikken door wat sommige mensen hier op het forum aan trainingsuren draaien.

Helemaal mee eens. Voor de duidelijkheid, ik train voor podiumplekken in mijn agegroup.



-- M

Hoe vaak train je dan mstyz? Voor een 1/8 of 1/4?

11

Re: New in town

Train niet vaak 2 of 3 onderdelen achter elkaar, wel regelmatig 2 onderdelen op een dag. 's Ochtends lopen of fietsen, en dan 's avonds zwemmen, lopen of fietsen. Als het dichter naar wedstrijden toegaat doe ik wel een loopje van 10-20 min direct na het fietsen. In het weekend als er meer tijd is wel wat langere koppeltrainingen (loopspullen thuis klaarzetten) en dan na het fietsen ook een stuk lopen, of juist wisseltrainingen waarbij je 'start' alsof je uit het water komt (met of zonder wetsuit aan), wisselen naar fietsen, kort stukje fietsen, en dan wisselen naar lopen. Dat dan een aantal keer. Het is dan wel handig om een fietsenrek tot je beschikking te hebben.

12

Re: New in town

Stoelio schreef:
mstyz schreef:
Sandra86 schreef:

Hey Jos,

Welkom op het forum. Ik heb de eerste twee jaar dat ik triathlon deed ook alle sporten maar 1x per week getraind, en ik heb daar ook achste en kwart triathlons mee gefinisht (en lang niet als laatste). Dus als je gewoon recreatief mee wilt doen is je trainingsaanpak prima! En als je over een tijdje sneller/verder wilt, kun je atlijd nog meer gaan trainen als je dat wil. Laat je vooral niet afschrikken door wat sommige mensen hier op het forum aan trainingsuren draaien.

Helemaal mee eens. Voor de duidelijkheid, ik train voor podiumplekken in mijn agegroup.



-- M

Hoe vaak train je dan mstyz? Voor een 1/8 of 1/4?

6 dagen per week, 10-11 uur per week. Voor 1/4 en OD.

-- M

13

Re: New in town

HAZEN schreef:

Ik train door tijdgebrek helaas maar drie uur in de week. Ik zou graag meer willen, maar door werk, gezin, familie lukt meer me niet zonder overspannen te raken van de gedachte hoe ik dat in vredesnaam in moet passen. Twee uur zwemmen en een uur hardlopen, doe ik. Ik sta dit jaar ingeschreven voor een aantal kwarts. Liever had ik achtste gedaan, maar toen ik me begin van dit jaar inschreef waren de trainingsvooruitzichten anders. Ik kom heus wel aan, maar snel zal het niet zijn. Ik hoop nog binnen de drie uur te kunnen finishen. Het gaat wel met weinig trainen op de kwart, maar ik beweeg dan in mijn basistempo, waarop ik nog kan praten. Dat betekent dat ik niet beneden de zes minuten per kilometer loop.

Hallo Hazen,

1/4 is ook mijn einddoel maar ben ook druk met werk en gezin. Als ik het goed begrijp heb je al een aantal 1/4 achter de rug in basistempo? Wat waren je tussentijden toen?

14

Re: New in town

Ik heb een minuut of 18 nodig voor het zwemmen. Anderhalf uur voor het fietsen en iets meer dan een uur voor het lopen nodig,

15

Re: New in town

Stoelio schreef:
Sandra86 schreef:

Hey Jos,

Welkom op het forum. Ik heb de eerste twee jaar dat ik triathlon deed ook alle sporten maar 1x per week getraind, en ik heb daar ook achste en kwart triathlons mee gefinisht (en lang niet als laatste). Dus als je gewoon recreatief mee wilt doen is je trainingsaanpak prima! En als je over een tijdje sneller/verder wilt, kun je atlijd nog meer gaan trainen als je dat wil. Laat je vooral niet afschrikken door wat sommige mensen hier op het forum aan trainingsuren draaien.

Thanks iederee voor de reactie, dacht dat ik serieus bezig was;-). Het is zoals Sandra zegt dat ik recreatief goed mee wil doen en later misschien meer. Train je nu intensiever Sandra? Ik heb ook een gezin en werk dus vind het nu soms al puzzelen. Hoe vaak doen jullie het trainen van 2of 3 onderdelen achter elkaar op 1 dag?


Ik heb een tijdje 5 tot 6 uur per week getraind toen ik nog halve triathlons deed, maar dat alleen in de voorbereidingsperiode van een week of 16. Anders 3 tot 4 keer. Maar een jaar geleden in een burnout geraakt op het werk en ik ben nu eigenlijk nog op zoek naar wat ik wil... Ik doe nu alleen zwemmen en hardlopen omdat ik geen zin heb om te gaan fietsen de laatste tijd. Qua wedstrijden heb ik nog niets gepland...

Over bloktraining: Als je 1x in de 2 weken een stukje gaat hardlopen na het fietsen (15 minuten ofzo) dan heb je de 'moeilijkste' overgang al gehad.