26

Re: Oud Gastel, 24 juni

Maar juist op hogere niveaus zoeken mensen de grenzen van de regels, die ze kennen, op. Op 10m afstand heb je nog steeds voordeel. En als er geen jury in de buurt te zien is...
Begrijp me goed, ik pleit er niet voor, en probeer hetzelf ook zoveel mogelijk te vermijden, al vind ik het krom om in mijn remmen te grijpen om iemand die me voorbij wil, maar dat niet kan binnen de toegestane tijd, voorbij te laten. Dan moet die maar ff wat dieper gaan.
Als je leest op marathoninvestigation.com dan krijg je wel een beetje een idee hoe erg sommige valsspelen om boston marathon te lopen, tot en met het faken van een hele marathon, inclusief email adressen van de racedirector, namen van deelnemers, uitslagen lijsten, website etc.
Het is jammer, maar ik stoor me er niet aan, doe mijn eigen race en ik kom toch niet in de buurt van een podium, dus ik heb weinig om me druk om te maken.

27

Re: Oud Gastel, 24 juni

Idd gewoon met je eigen ding bezig zijn en de rest laten voor wat het is. Natuurlijk als je dan achteraf leest dat diegene die in het wiel hingen 20min voor je binnen zijn is het vaak wel teleurstellend.

28

Re: Oud Gastel, 24 juni

Hedcandy schreef:

Idd...vrouwentri is wel een ander level.
Maar Oud Gastel, 2e div Zeewolde etc...kom op, dan hoor je het te weten hoor.

Oud Gastel op de korte afstanden niet, hoor, dat zijn ook van die laagdrempelige met heel divers publiek. Als ik het goed begrijp hadden ze zelfs een aparte start  op de 1/8e voor de dorpsgenoten. Ik ben er daarvan voorbij gereden op een stadsfietsje. En van die afstanden heb ik ze zien stayeren. Het is daar de 1/3e die een hoog niveau trekt, omdat dat de enige van het land is.

Met hoe triathlon in de lift zit, heb je op de kortere afstanden overal wel een aanzienlijke groep die het voor het eerst doet. En die het dus moet leren, dat niet-stayeren.

Louise

29

Re: Oud Gastel, 24 juni

Mischien moet de NTB en VTDL eens een duidelijk filmpje moeten maken omtrent dit stayeren met duidelijke voorbeelden wat stayeren is en hoe het te vermijden en de sancties, dit kunnen de organisaties dan doormailen naar hun deelnemers met de racebriefing.

30

Re: Oud Gastel, 24 juni

Ja, zou goed zijn. Ik heb begrepen dat ze bij sommige triathlons een soort opstelling maken van twee fietsen op voldoende afstand van elkaar ofzoiets, of op het parcours met pionnen aangeven wat de afstand moet zijn. Ik heb dat zelf nog niet gezien, dus dat is in elk geval nog niet algemeen genoeg.

Louise

31

Re: Oud Gastel, 24 juni

Maar ja, die mensen op een stadsfiets, dat zijn geen concurrenten. En zolang ze netjes aan de kant fietsen, heb je er als klassementsdeelnemer ook geen last van. Om daar nu een peloton aan juryleden op los te laten, lijkt me niet noodzakelijk.

Ik denk dat het voor de sport wel goed is, als de instap laagdrempelig is. De mensen zijn lekker in beweging, zeuren niet als hun dorp wordt afgezet. Als de sport nog populairder wordt, krijg je vanzelf  zoiets als een toerfietser en een wedstrijdrijder, verwacht ik. Of verschillende startvakken, zoals bij hardloopevenementen.

32

Re: Oud Gastel, 24 juni

Louise schreef:

Ja, zou goed zijn. Ik heb begrepen dat ze bij sommige triathlons een soort opstelling maken van twee fietsen op voldoende afstand van elkaar ofzoiets, of op het parcours met pionnen aangeven wat de afstand moet zijn. Ik heb dat zelf nog niet gezien, dus dat is in elk geval nog niet algemeen genoeg.

Louise

Bij Duin stond er voor het parc fermee en ook op het fietsparcours een aantal male 12m uitgepeild met krijt op het wegdek. Wel helder! En dichterbij dan je denkt...

33

Re: Oud Gastel, 24 juni

Ik heb me wel eens afgevraagd hoeveel groter de triathlonsport zou kunnen zijn als we niet voor beginners dit soort regels hebben. Als triathlon ook een soort toertocht evenement zou kunnen zijn. Beetje samen zwemmen, beetje keuvelen op de fiets en dan samen een stukje rennen. Klinkt voor een echte recreant toch een stuk gezelliger dan 12m uit elkaar rijden met veel teveel collega's om je heen. En dan de regels alleen op wedstrijden toepassen. Of de stayer regel gewoon afschaffen tongue

34

Re: Oud Gastel, 24 juni

thijs schreef:

Ik heb me wel eens afgevraagd hoeveel groter de triathlonsport zou kunnen zijn als we niet voor beginners dit soort regels hebben. Als triathlon ook een soort toertocht evenement zou kunnen zijn. Beetje samen zwemmen, beetje keuvelen op de fiets en dan samen een stukje rennen. Klinkt voor een echte recreant toch een stuk gezelliger dan 12m uit elkaar rijden met veel teveel collega's om je heen. En dan de regels alleen op wedstrijden toepassen. Of de stayer regel gewoon afschaffen tongue

Ik ben zelf een rookie met een 1/8 (oud gastel) en een 1/4 (Zwintriathlon Knokke) in de benen maar ben het niet helemaal met je eens. Met fietsen heb je zoveel voordeel tijdens stayeren dat ik die regel juist snap. Je zou dan bijna een ploegentaktiek kunnen bedenken om een sterke loper als team uit de wind te houden.

Vanuit tactisch oogpunt zou dat wel weer interessant zijn maar niet de insteek van de sport naar mijn relatief korte ervaring.

Recreatief is leuk maar kijk dan naar de tridaagse die t Veerke ook organiseert voorafgaand aan de grote dag, dat past meer in jouw idee.

35

Re: Oud Gastel, 24 juni

Ik vind het op zich een leuk idee als zoiets erbij zou zijn, maar dan wel als iets aparts. Volgens mij is de NTB ook wel met zulke dingen bezig, althans, ik herinner me een enquete van vorig jaar over 'lifestyle triathlons'. Voor mij hoeft het niet hoor, en hoefde het ook niet als beginner (de lol is juist de eenzame strijd op de fiets, vind ik) maar als je daar mensen gelukkig mee maakt, waarom niet? Maar dan dus wel echt apart, niet de gewone triathlons laten verwateren  (en die hoeven bovendien ook echt niet nog meer mensen te trekken, als je ziet hoe snel ze zijn uitverkocht).

En:

Niels1983 schreef:

Je zou dan bijna een ploegentaktiek kunnen bedenken om een sterke loper als team uit de wind te houden.

Ja, zulke soort dingen zijn er al, in de teamcompetities (divisiewedstrijden). Die zijn veel tactischer.

Louise

36

Re: Oud Gastel, 24 juni

Misschien moet je de grens leggen bij het rijden op een racefiets/mtb met stayeren en daaraan koppelen dat je geen podiumplek kunt krijgen op een gewone fiets. Een beetje wedstrijdatleet zwemt toch sneller, dus dan is het al geselecteerd. Samen starten of desnoods startvakken is voor mij geen probleem, zolang het parcours niet teveel rondjes heeft. Ik vind het wel gezellig als er een wisselend publiek start.

37 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (04-07-17 16:49:44)

Re: Oud Gastel, 24 juni

Niels1983 schreef:

Met fietsen heb je zoveel voordeel tijdens stayeren dat ik die regel juist snap. Je zou dan bijna een ploegentaktiek kunnen bedenken om een sterke loper als team uit de wind te houden.

Vanuit tactisch oogpunt zou dat wel weer interessant zijn maar niet de insteek van de sport naar mijn relatief korte ervaring.
.

Dat is inderdaad al zo in de hoogste divisies (ere en eerste) van de competitie. Ik vind dat veel minder leuk. En dan nog heb je daar geklooi met regels, merkte ik dit weekend. Je mag namelijk niet stayeren bij een groepje dat een ronde voor ligt...

Een soort 'dikke banden race' zoals bij wielerrondes, zou leuk zijn bij een triathlon. Of houd de race en recreatieve serie apart van elkaar.

Aan de andere kant, je moet toch een keer leren wat de regels zijn. Of het nu direct is, of pas als je voor podiumplaatsen strijdt.

38

Re: Oud Gastel, 24 juni

Louise schreef:
Niels1983 schreef:

Je zou dan bijna een ploegentaktiek kunnen bedenken om een sterke loper als team uit de wind te houden.

Ja, zulke soort dingen zijn er al, in de teamcompetities (divisiewedstrijden). Die zijn veel tactischer.

De invloed van de tactiek valt reuze mee in stayerwedstrijden denk ik (al heb ik er nog nooit één gedaan). Het zijn in ieder geval gewoon dezelfde atleten die winnen. Atleten die goed zijn in stayerwedstrijden zijn ook goed in niet stayerwedstrijden. Het komt altijd aan op drie goede onderdelen. De sterkste zijn, maakt tactisch doen veel makkelijker.

39

Re: Oud Gastel, 24 juni

Het komt altijd aan op drie goede onderdelen.

Niet echt, tot aan full distance wedstrijden zijn lopers meestal in het voordeel. Kijk maar eens in uitslagen van sprint, OD en halve triathlons. Meestal hebben 7 of 8 atleten van de eerste top 10 ook top-10 looptijden. In stayer wedstrijden moet je ook goed kunnen zwemmen, om dan bij de eerste of tweede groep mee te kunnen fietsen (maar niet noodzakelijk aan te kunnen voeren). Zo kan een team in een stayer wedstrijd veel baat hebben van een goede zwemmer of fietser die slecht loopt, en kan daar een middelmatige fietser die goed zwemt en loopt winnen, terwijl die dat niet zou kunnen bolwerken in een non-stayer wedstrijd.

Goede ETU atleten doen het ook goed in de meeste non-stayer wedstrijden, maar dat is mogelijk omdat er in de meeste non-stayer zone van 10m is. Dat is een afstand waarin toch nog een redelijk voordeel kan worden behaald (zeker bij de snelheden van de topatleten). Bij de laatste European Challenge championship was de non-stayer zone 25m om die reden. Maar 25m is voor de meeste wedstrijden practisch niet haalbaar vanwege het aantal atleten op het parkoers.

40

Re: Oud Gastel, 24 juni

MontanaMan schreef:

Het komt altijd aan op drie goede onderdelen.

Niet echt, tot aan full distance wedstrijden zijn lopers meestal in het voordeel. Kijk maar eens in uitslagen van sprint, OD en halve triathlons. Meestal hebben 7 of 8 atleten van de eerste top 10 ook top-10 looptijden. In stayer wedstrijden moet je ook goed kunnen zwemmen, om dan bij de eerste of tweede groep mee te kunnen fietsen (maar niet noodzakelijk aan te kunnen voeren). Zo kan een team in een stayer wedstrijd veel baat hebben van een goede zwemmer of fietser die slecht loopt, en kan daar een middelmatige fietser die goed zwemt en loopt winnen, terwijl die dat niet zou kunnen bolwerken in een non-stayer wedstrijd.

Dat is ook wat ik begrepen had, dat je het eigenlijk alleen in het lopen echt kunt beslissen en dat goed fietsen relatief minder belangrijk is bij stayerwedstrijden, en dat je kansloos bent als je niet hard genoeg kunt zwemmen om bij de eerste fietsgroep mee te komen. Je kunt in een team of selectie zelfs ook 'knechten' meenemen, die op de fiets het kopwerk kunnen doen voor de goede lopers (als ze zelf maar hard genoeg kunnen zwemmen). Plus dat het trainen voor het fietsen anders is, explosiever: meer gericht op kort kopwerk en naar groepen toe springen en dan weer rust hebben, in plaats van de lange, gelijkmatige belasting van non-stayer. Best wel groot verschil.

Daarbij heb je bij de teamcompetitie nog echte teamtriathlons ook, waar je samen moet finishen.

Louise