1

Onderwerp: Romy

Hi!

Mijn naam is Romy, ik ben 30 jaar oud en een echte duur-sporter :-) Ik heb veel ervaring met fietsen (tijdens mijn tienerjaren veel op de racefiets, tegenwoordig vooral lange tourtochten met volle bepakking op mijn Specialized Awol, onder meer naar Rome, Santiago, dwars door Vk etc) en hardlopen (Marathon, RopaRun) en probeer nu het zwemmen onder de knie te krijgen. Schoolslag hou ik gerust meer dan een uur vol, maar Borstcrawl is echt nog wel een dingetje. Ik denk dat het met wat aanvullende training, oefening en aanpassing aan mijn materiaal mogelijk moet zijn om een halve en - op termijn - misschien zelfs wel een hele Triatlon te doen. Voor het zwemmen zoek ik momenteel begeleiding bij een lokale Triatlon vereniging. Voor wat betreft mijn fiets ben ik er nog niet uit of het mogelijk is om voorlopig mijn huidige - relatief zware - stalen ros aan te passen of dat ik misschien toch beter af ben met een meer conventionele racefiets. Misschien dat er iemand  is die daar direct advies over zou kunnen geven :-)

Ik kijk in ieder geval uit naar alle wijze adviezen van doorgewinterde triatleten die ik hier ga lezen :-)

Alvast bedank en gr

Romy

2

Re: Romy

Een racefiets is beter, als de aanschaf geen probleem is. Daar heb je een hoop plezier van. Mocht de aanschaf wel een probleem zijn; als je de spatborden en die bagagedragers van je Awol haalt, dan kom je ook een eind, verwacht ik.

3

Re: Romy

Romy welkom! Het is uiteraard mogelijk om op (bijna) elke fiets een triathlon af te leggen, maar zeker als je het wat langere werk op het oog hebt zou ik toch echt een serieuze triathlonfiets overwegen. Niet alleen ben je daarmee een stuk sneller, als je afstelling goed is zal je ook beter aan het lopen beginnen.

Ik zou daarnaast ook eerst eens een kortere triathlon doen om een en ander uit te proberen.

Succes met alle voorbereidingen!

4

Re: Romy

Dank voor jullie reacties! Het is zeker de bedoeling om met een aantal korte triathlons te beginnen

5

Re: Romy

Ik zou inderdaad ook op je huidige fiets beginnen, eventueel een beetje aanpassen, maar zelfs dat is niet nodig. Als het niet omhoog gaat, zijn die paar extra dingen aan je fiets nou ook weer niet het grote verschil. En als je dan het triathlonvirus echt te pakken krijgt, is de grote stap vooruit inderdaad een triathlonfiets. Dat ik dit jaar, op m'n 51e, nog een PR op de 1/8e bij elkaar heb getriathlond heb ik vrijwel alleen te danken aan de overstap van race- naar triathlonfiets. En voor langere afstanden is het sowieso een aanrader. Maar eerst maar eens kijken hoe je het vindt.

Ik kom trouwens ook vanuit het fietsen, en vind fietsvakanties met het hele boeltje achterop nog steeds ook het mooiste fietsen. Wij zijn plannen aan het maken voor een grote reis komende winter, Tasmanië en Nieuw-Zeeland!

Louise

6

Re: Romy

Ha Louise,

Dank voor je bericht. Ik denk dat ik het voor nu inderdaad hou bij mijn Awol en voorlopig zelfs met spatborden omdat dat in de regen toch wel fijn is :-)

Ik heb in november nog een marathon op stapel staan, waarvoor ik de ambitie heb om ter voorbereiding een 20 weken triathlon schema te volgen ipv een traditioneel marathonschema. De reden daarvoor is dat ik het fietsen tijdens de voorbereiding van mijn vorige marathon best wel een beetje gemist heb, dus pak ik nu liever het beste van twee werelden :-) Het biedt bovendien de mogelijkheid om me de komende tijd  ook te richten op het ontwikkelen van mijn zwemvaardigheid :-)

Ik hoop dan in het nieuwe jaar stukje bij beetje naar Triathlon evenementen toe te werken.  Misschien wel de IM maastricht in aug 2018. Ik heb alleen geen idee hoe haalbaar/ realistisch dit is... Misschien is het beter om eerst een aantal halve te doen? Anywayz, begin 2018 zou een moment kunnen zijn om uit te gaan kijken naar een meer geschikte fiets :-)

Op reis met de fiets blijft ook fijn ja! Tis dit jaar ivm werk helaas niet gelukt een mooie lange reis te maken, maar dat gaat er zeker nog wel weer van komen :-)

Ik ga trouwens je blog eens aandachtig lezen. Ben erg benieuwd hoe je eea aangepakt hebt!

7

Re: Romy

Leuk om te lezen, sowieso en dat mijn blog nuttig is ook natuurlijk!

Ik zou vooral adviseren: doe kalm aan en houd je totale belasting goed in de gaten. De verleiding om te veel te doen is best groot, dat in bedwang houden en toch progressie maken is wel een beetje de kunst van triathlontraining.

Enne:

Romeyn schreef:

Ik hoop dan in het nieuwe jaar stukje bij beetje naar Triathlon evenementen toe te werken.  Misschien wel de IM maastricht in aug 2018.

'Stukje bij beetje toewerken naar' en in je eerste triathlonseizoen een hele doen, en nog wel een relatief zware ook, die twee dingen zijn voor mij strijdig met elkaar. Het kan wel, zeker omdat je al een degelijke loop- en fietsbasis hebt, en er zijn er meer die het doen, maar ik denk altijd: kijk eerst maar eens of je het leuk vindt en hoe veel progressie je kan boeken met het zwemmen. Neem daar minstens een seizoen voor, met een aantal verschillende evenementen. En maak dan pas verdere plannen. Je hebt toch geen haast? De Ironman loopt niet weg wink

Groet,

Louise

8

Re: Romy

Ik vind het persoonlijk altijd zonde als iemand direct met een volledige begint. Ik zit nu +10 jaar in de Multi sport en doe dit jaar mijn eerste volledige ook al word ik er al enkele jaren voor gepusht. Ik vond mezelf er nog niet echt klaar voor mischien wel fysiek maar niet mentaal en heb zo ook alle afstanden en de mentaliteit van de sport op een rustige manier leren kennen. Maar elk zijn ding natuurlijk.

9

Re: Romy

Dank voor de berichten weer :-)!

@Louise: je blog is erg inspirerend om te lezen! Heel mooi dat je dit tegen je 50e aan nog hebt ondernomen en dat je erin geslaagd bent het te voltooien! Ben inmiddels aanbeland bij je berichten uit augustus 2015 en het is leuk om meegenomen te worden in je proces met pieken en dalen, die natuurlijk ook heel herkenbaar zijn uit mijn eigen voorbereiding voor de marathon en mijn fietstrips :-) En die tour d'Afrique heb ik ook nog wel ergens op mijn lijstje staan!

Verder hebben jullie natuurlijk gelijk dat zo'n hele triathlon niet wegloopt en dat het (net als bij de lange fietstochten) niet alleen gaat om de eindbestemming maar juist ook om de weg er naar toe. Neemt niet weg dat ik nú fit ben en dat de wijze waarop mijn leven nu ingericht is het toe laat om door te pakken... het zou zonde zijn om dat momentum niet te benutten. Wat dat betreft is lange termijn plannen best lastig...

Mijn eerste doel is nu om in November mijn tweede Marathon te voltooien en tegelijkertijd mijn fietsen op nivo te houden en mijn zwemvaardigheid te ontwikkelen. Op basis daarvan kan ik ook bepalen of een dergelijk schema bevalt, want ik vrees toch wel een beetje voor het zwemmen :-0 Na November kan ik dan een vervolgplan trekken :-) Jullie adviezen worden dus zeker ter harte genomen!

Nogmaals dank en gr,

Romy

10

Re: Romy

Romeyn schreef:

@Louise: je blog is erg inspirerend om te lezen! Heel mooi dat je dit tegen je 50e aan nog hebt ondernomen en dat je erin geslaagd bent het te voltooien! Ben inmiddels aanbeland bij je berichten uit augustus 2015 en het is leuk om meegenomen te worden in je proces met pieken en dalen, die natuurlijk ook heel herkenbaar zijn uit mijn eigen voorbereiding voor de marathon en mijn fietstrips :-) En die tour d'Afrique heb ik ook nog wel ergens op mijn lijstje staan!

Dank je wel! Na augustus 2015 piekte en daalde het nog een tijdje door; vanaf april 2016 heb ik een goed jaar gehad, dus uiteindelijk gingen de laatste maanden Ironman-opbouw gelukkig zonder dalen. Die kwamen pas dit kalenderjaar weer, pfff... Nouja, minder erg dan in 2015.

Over de Tour d'Afrique heb ik zelfs een heus boek geschreven, als je dat interessant vind, laat je het maar horen.

Romeyn schreef:

Verder hebben jullie natuurlijk gelijk dat zo'n hele triathlon niet wegloopt en dat het (net als bij de lange fietstochten) niet alleen gaat om de eindbestemming maar juist ook om de weg er naar toe.

Zeker weten!

Romeyn schreef:

Mijn eerste doel is nu om in November mijn tweede Marathon te voltooien en tegelijkertijd mijn fietsen op nivo te houden en mijn zwemvaardigheid te ontwikkelen.

Dat vind ik al als ambitieus/risicovol klinken. Marathontraining is niet niks, en dan daarbij veel fietsen betekent sowieso al weinig rust/herstel. En dan ook nog eens zwemmen ontwikkelen... Houd die training-herstel-balans in de gaten!

Louise