1 Laatst bewerkt door Barthed (11-07-17 13:37:54)

Onderwerp: Debuut op de 1/4 triathlon in Oirschot (1 juli 2017)

Deze kwart triathlon was, sinds mijn besluit om een triatleet te worden in september 2016, hét doel van 2017.

De voorbereidingen waren tegen gevallen, mijn eerste 1/8 in Krimpen aan de Lek was een run-bike-run geworden, vanwege blauwalg in de surfplas, en hardlopen is nou juist mijn minst favoriete discipline.  De estafette 1/4 in Terheijden waar ik heb gezwommen en gefietst ging lekker, totdat de loper bevangen raakte door de hitten en werd afgevoerd naar het ziekenhuis sad Wat ervaring betreft was een goede deelname, maar het had een behoorlijk bittere nasmaak.

Maar goed, de 1/4 in Oirschot dus. Mijn eerste 1/4 individueel, en om op scherp te staan ging ik de strijd aan met mijn collega's die de 1/4 als trio deden. Lekker competitief, dat vind ik wel lekker. Helaas werd er niet gelijktijdig gestart, de estafette begon een uur later, dus als ik het goed zou doen, zou ik niemand tegenkomen onderweg.

Het zwemmen, van begin af aan al gekloot met mijn bril....hij bleef maar beslaan en ik kreeg het niet goed. Ik had recent de anti-aanslag laag per ongeluk er vanaf gepoetst en dit was de eerste keer dat ik daar ook last van had. Lekker vooraan in het veld gaan liggen, ik heb geen angst bij het zwemmen, dus dat kon wel, in Terheijden ook gedaan en dat ging prima. Helaas deze keer ging het minder. Na 5 meter een schop in mijn gezicht, bril los...nou bril goed en doorgaan.....en meteen weer een schop in mijn gezicht..wat was het druk in het toch wat smalle kanaal. Even doorgegaan met schoolslag. Die had ik gelukkig ook getraind op techniek, dus dat ging niet heel langzaam. Na 250m keren en weer terug naar BC...dat ging redelijk, hoewel ik nog niet helemaal goed was na de schop. Dus toch maar weer schoolslag. Na 250m weer keren en toen had ik hem weer te pakken, 2e 500m ging heerlijk met de BC totdat ik kramp kreeg in mijn rechter kuit....dat had ik nog nooit gehad. en toch best wel veel getraind in kouder water. Door, 2 slagen schoolslag dat maakte het erger, dan meer bc zonder benen....uiteindelijk trok de kramp weg en kon ik het water uit.
Snel de bovenkant van mijn wetsuit los en uit en mijn tijd checken op mijn horloge.........waar is mijn horloge? Zal wel in de mouw van mijn wetsuit zitten....omkleden en door.
De wissel was slecht, vanwege de modder, de smalle plaatsen en de last van mijn kuit. Hup de fiets op....

Fietscomputer had ik aan aangezet maar die kreeg maar geen GPS signaal, snelheid kon ik wel zien, afstand werd niet gemeten. Dat doet mijn MIO 515 zelden, maar als het mis gaat dan is het tijdens een wedstrijd. Dan maar op actueel tempo fietsen zo'n 37km/h en na een halve ronde had ik signaal en kon ik mijn gemiddelde en afstand zien. Mijn been begon ook wat te herstellen van de kramp. Het fietsen ging verder goed op het wat korte parcours. Ik raakte dan ook de tel kwijt. 7 ronden van 5,6km moesten er gefietst worden. Door het missen van de eerste kilometers en het iets korter zijn van het parcours, wist ik het niet helemaal zeker. Gelukkig was mijn grootste supporter daar om met helpen toen ik vroeg:"Laatste ronde hé, pa?" waarop hij duidelijk riep: "ja jongen, zet hem op!".

Daarna dus de wisselzone in, die ging prima, ik was wel wat bang voor het lopen, in Krimpen aan de Lek had ik al kramp na die overgang. En nu was het al mis gegaan tijdens het zwemmen.

4 ronden van 2,5km stonden op het programma. Tijdens het eerste stuk van de wisselzonde naar loopronde riep iemand: "Je ligt negende, en plaats vijf is binnen handbereik!". Nu ken ik mijn loop kwaliteiten, en ik voelde mijn linker bovenbeen en mijn rechter kuit steeds net niet in de kramp schieten, dus ik wist wel dat plaats 5 er niet in zou zitten. Maar 9e was wel een opsteker om bij de eerste 20 te komen. Na de eerste ronde van 2,5 km was de kramp weg en kon ik natuurlijker lopen. Helaas had ik geen idee wat mijn tempo was. Dus maar gevraag aan een andere deelnemer waar ik een tijdje achteraan liep. "5'10/km" zei hij, toen heb ik er maar een schepje bovenop gedaan, ik wou toch echt onder de 5'00/km lopen. Rondje was fijn te lopen, redelijk wat toeschouwers en een vrolijke omroeper. laatste halve kilometer was zwaar, toen merkte ik dat het op begon te raken, maar ik kon er nog een eindsprint uit persen.


En toen de uitslag....geen idee, er hing geen klok, ik had zelf geen tijd....het was spannend. Ik had een paar doelen voor de triathlon:
- Finishen, dat was gelukt.
- Bij de beste 30%, dat was ook wel gelukt.
- Onder 2:30:00, geen idee of dat was gelukt.
- Mijn collega's verslaan, ook nog geen idee of dat zou lukken.

's avonds stonden alle uitslagen online.
Zwemmen:
17:20 als 16e uit het water. Onbegrijpelijk, zeker na hoe het voelde en wat er was gebeurd. Voor mijn gevoel zat ik bij de laatste 25 (van de 100).  Ik vermoed dat het <1000m was. Maar goed, super tijd en iedereen heeft hetzelfde parcours gezwommen.
T1: 2:54, ook niet heel slecht, maar daar was zeker wat te halen
Fietsen:
1:03:55, precies zoals verwacht, dit is mijn discipline. 9e tijd overigens. Tijd is iets lager dan verwacht, maar het parcours was ook geen 40km, het was hooguit 39km
T2: 1:57, dat lijkt er meer op.
Lopen:
46:13, Wat valt die tijd mee. 26e tijd op het lopen, parcours was met 9,6km ook hier wat korter dan vooraf berekend. Maar nog steeds onder de 5'00/km gelopen!

Totaal (met 2 seconde afrondingsfout ergens): 2:12:17
Team van collega's: 2:13:49
Ruim anderhalve minuut sneller! en als we de wissels weg laten, want zeg nou zelf een chip doorgeven versus een heel wetsuit uittrekken en schoenen wisselen dat is geen eerlijk vergelijk, dan heb ik het ruim 4 minuten sneller gedaan.

Dus alle doelen afgetikt! En echt boven verwachting gepresteerd. Enige probleem is dat een nieuw PR zetten lastig wordt, want dit was een relatief korte 1/4.

Hele evenement was trouwens goed georganiseerd. Loop parcours had wat meer afgezet mogen worden. Wat later tijdens de race waren er meer toeschouwers op de weg dan lopers en dat is niet leuk voor die sporters.

Mijn horloge is niet terug gevonden. Het was een Suunto Ambit2, gelukkig tweedehands gekocht voor €50,-. Inmiddels heb ik een nieuwe tweedehands Ambit3. Prima upgrade :-)

Volgende doel: OD in Amersfoort en de 1/2 marathon van Eindhoven. Afhankelijk van die marathon al er eventueel ooit een 1/2 gedaan worden. Voor die paar keer een 1/8 en 1/4.

2

Re: Debuut op de 1/4 triathlon in Oirschot (1 juli 2017)

Mooi verhaal en knap gedaan! Het klinkt als een heerlijk chaotische wedstrijd voor je lol maar het heeft wel tot een prima resultaat geleid.

En je pr verbeteren, tsja, als het parcours op alle onderdelen iets korter is dan is het lastig vergelijken natuurlijk.

3

Re: Debuut op de 1/4 triathlon in Oirschot (1 juli 2017)

Mooi verhaal, hoor! Ach ja, die zwemchaos... het went, zal ik maar zeggen. En soms heb je er ineens een wedstrijd tussen die rustig is, dat is dan wel lekker. Wel jammer van je Suunto (zeg ik als tevreden Ambit 2-gebruiker).

Die kramp - heb je al eens wat met drinken en mineralen (zout, magnesium) geëxperimenteerd, of dat helpt? Is een beetje controversieel of dat helpt, maar wie weet.

Naast PR's kun je ook nog aan persoonlijke parcoursrecords doen wink En een beetje 'verrekenen' ook, om je prestaties te kunnen vergelijken.

Louise

4

Re: Debuut op de 1/4 triathlon in Oirschot (1 juli 2017)

Ik ben al aan de multivitaminen, magnesium en vitamine D gegaan. Al ruim voor deze wedstrijd, maar het mocht niet baten. In terheijden ging het wel goed bij het zwemmen en het fietsen (lopen deed ik toen niet zelf)