1

Onderwerp: Natte schoenen

Ik ben nog een nieuweling op het gebied van triathlons. Ik heb twee jaar geleden 1/8e gedaan en ga dat zondag weer doen. Als voorbereiding heb ik een aantal zwemlopen gedaan. Aangezien het lopen maar 5 km is, loop ik zonder sokken. Dat gaat op zich best goed, alleen drupt er na het zwemmen zoveel water uit mn pak, dat mn schoenen compleet doorweekt raken. Dan krijg je dus veel sneller blaren. Heeft iemand hier misschien tips voor?

Ik heb dit pak: https://www.disports.nl/rogelli-trisuit-blauw
Ik vind ook dat het erg slecht droogt, na 5 km lopen is het pak nog steeds nat.

2

Re: Natte schoenen

Kuonanouk schreef:

Ik ben nog een nieuweling op het gebied van triathlons. Ik heb twee jaar geleden 1/8e gedaan en ga dat zondag weer doen. Als voorbereiding heb ik een aantal zwemlopen gedaan. Aangezien het lopen maar 5 km is, loop ik zonder sokken. Dat gaat op zich best goed, alleen drupt er na het zwemmen zoveel water uit mn pak, dat mn schoenen compleet doorweekt raken. Dan krijg je dus veel sneller blaren. Heeft iemand hier misschien tips voor?

Ik heb dit pak: https://www.disports.nl/rogelli-trisuit-blauw
Ik vind ook dat het erg slecht droogt, na 5 km lopen is het pak nog steeds nat.

Bij een triathlon ga je natuurlijk eerst fietsen voordat je gaat lopen. Dan heb je meer ventilatie dan bij lopen, daardoor drogen je benen en je trisuit een stuk sneller. Wat helpt is je schoenen voorzien van van babypoeder, gewoon bij de drogist een bus kopen. Het is talkpoeder dat je in je schoenen schudt, dat voorkomt blaarvorming. Ook in je loopschoenen, helpt dat.

Pas wel op met water over je heen gooien, als je te veel tegelijkertijd over je kop gooit, kan het in he schoenen terecht komen... en inderdaad... blaarvorming.

-- M

3

Re: Natte schoenen

Kleine toelichting, ik heb toeclips op mn racefiets, dus ik doe na het zwemmen direct mn hardloopschoenen aan. Ik wil dus voorkomen dat mn schoenen op de fiets al nat worden.

4

Re: Natte schoenen

Ik weet niet of je voor top 5 gaat, anders zou ik als ik jou was een handdoekje naast je schoenen leggen:

- Op handdoekje staan
- Schoenen aan
- Nummerband om
- Helm aan
- Voordat je weg gaat, even met handdoek over benen en ook je trisuit gaan/schrobben (kost je denk ik maximaal 15 seconden)

Daarmee voorkom je overmatig water.

Persoonlijk vind ik het wel lekker met dit weer om met een nat trisuit te fietsen, en ik heb geen last van druipend water uit mij tri-suit.

-- M

5

Re: Natte schoenen

Je hebt gelijk over het trisuit. Ik heb deze ook naast een paar anderen, en dit is het enige trisuit wat ik heb wat ook langer natblijft/meer water 'opneemt' dan de andere trisuits die ik heb. Dus mocht je het geld hebben, zal een ander (duurder) trisuit in ieder geval toch een deel van je probleem oplossen.

6 Laatst bewerkt door Kuonanouk (14-07-17 22:53:10)

Re: Natte schoenen

Ik weet nog niet of ik heel veel meer triatlons ga doen. Het fietsen ligt me niet zo. Zwemlopen vind ik wel heel leuk. Heeft er iemand tips qua merken/pakken?