1

Onderwerp: AJ Bell triathlon London

Komend weekend doe ik mee aan de AJ Bell triathlon in London.
Een vriendin uit Zwitserland komt me opzoeken en wilde ook wel eens triathlons doen (sportbeest, op het moment NL kampioen skyrunning en ook NL kampioen ski rennen geweest). Ze heeft vorige week in Zurich haar eerste triathlon gedaan en werd gediskwalificeerd omdat ze was vergeten dat ze haar eigen fietsrondes bij moest houden...lol
Dus we doen samen de triathlon in London. Groot evenement, heel groot evenement. We doen de olympische afstand op zaterdag, aangezien het zondag al vol zat (ingeschreven een paar maanden geleden al). Op zondag is het fietsparkoers 20 km, tot in het hartje van Londen, op zaterdag is het fietsparkoers maar 10 km. Er kunnen verschillende afstanden gedaan worden (sprint, olympisch en olypisch+ waarbij je 80km ipv 40km fietst).

Ze claimen het grootste triathlon evenement ter wereld te zijn en de startlijs laat ruim 9.400 namen zien.

Ik ben benieuwd, ik denk dat het meer een evenement om te beleven dan om te racen wordt.

We starten in wave 13 op zaterdag, In onze wave bevinden zich net over 500 mannen en vrouwen, een half uur ervoor starten er ruim 400 mannen, 20 minuten daarvoor nog 400 mannnen, and 20 minuten na ons nog bijna 300 vrouwen.
Het is een non-stayer wedstrijd. Ik heb geen idee hoe ze dat voor zich zien met 900+ atleten op een parkoers van 10 km.

Is er hier iemand die deze triathlon eerder heeft gedaan? Tips?

Ik zal volgende week een verslagje plaatsen voor future reference.

2

Re: AJ Bell triathlon London

Leuke locatie voor zo'n evenement! Maar weet je zeker dat het non-stayer is? Er lijkt in elk geval niet zo op gelet te worden:

https://www.youtube.com/watch?v=ZGnqAkZJfeQ

https://www.youtube.com/watch?v=wlkYjcVQTLI

Ik lees graag mee voor je verslagje!

3

Re: AJ Bell triathlon London

Ze leggen het in de race info heel duidelijk uit, met graphics en in vetgedrukte letters. Maar als je binnen 50 min bijna 1500 toelaat op een parkoers van 10km dan kan nooit iedereen >10m uit elkaar rijden.
Thanks voor de filmpjes, had daar zelf nog niet naar gezocht! Volgens mij laten ze vooral beelden van de elite series op zondag zien, met 80-90 deelnemers.

Ben benieuwd ook hoe T1 nou in elkaar zit. Volgens de info moet je eerst je wetsuit (wetsuit is verplicht) uittrekken en in een zak doen en vervolgens naar je fiets lopen.

4

Re: AJ Bell triathlon London

Wauw, dat klinkt in elk geval heel spectaculair, zo'n groot evenement! Doen ze zo'n Olympisch+-afstand vaker in GB? Dus met meer fietsen?

Louise

5

Re: AJ Bell triathlon London

Geen idee eigenlijk, ben het verder niet tegengekomen, maar heb ook nog niet vele gezocht. Er zijn wel een paar mooie triathlons die georganiseerd worden in kasteelparken.
Blenheim Palace triathlon (sprint): http://livetotri.co.uk/blenheim-triathlon/
en zelfs een hele serie, waaronder Hever Castle triathlon: http://www.castletriathlonseries.co.uk/ … er-castle/

Maar ben er nog geen met extra lange fietslegs tegengekomen, maar er zijn veel wedstrijden hier. Volgende maand doe ik mee met een halve triathlon in de Cotswolds. Die wordt 2x per jaar georganiseerd, en ook nog een keer een hele en toch elke keer 800-1000 man die meedoen.

6

Re: AJ Bell triathlon London

Nou...niet echt een dag zoals gepland, maar daar kon de organisatie niets aan doen. Het was top georganiseerd. Hier even een verslagje, ik post er waarschijnlijk ook nog wel een op fb en zal daar naar linken voor foto's.

Ik had (voor £20) online een parkeerplaats geboekt in de parkeergarage van de evenementenhal (excel). Ik was een beetje nerveus daarover want je parkeerplaats is voor 24u en ik had hem pas vanaf 11u geboekt omdat wij (ik en een vriendin van me) om 14:50 zouden starten. Had ik dus net zo goed vanaf 6u 's ochtends kunnen boeken. Met 4000-5000 atleten op een dag hoopte ik niet dat het vol zou zitten. Er werd min of meer afgeraden om met de tube te komen omdat er maar 2 fietsen per deur met de tube mee mogen. Zorgen waren ongegrond, een enorme parkeerhal, die nog voor geen 10% gevuld was om 11u, en nooit voor meer dan een derde gevuld was die dag. En ik zag ook drommen mensen met fietsen vanuit de tube komen. Parkeren is in het gebouw waar ook transitie, deel van het loopparkoers en de finish zijn. Dus van de auto naar het ophalen van je chip was ongeveer 2 minuten lopen, en allemaal binnen.
Ik moest alleen m'n chip halen maar m'n vriendin moest al haar spullen ophalen want omdat ze niet in Engeland woont werd dat niet opgestuurd. Ook stond ze op de startlijst als man, dus dat moest ze omzetten naar vrouw (kom ik nog op terug). Nauwelijks of geen wachtrijen bij ophalen chip en helpdesk, en ook het inklaren van de fiets was snel gedaan. Toen begon het.

Fiets schoenen vergeten....aiaiai. Ik had nog een lijst gemaakt met alles wat mee moest, maar daar stond op 'schoenen' en niet 'fiets schoenen' (dubbel vergeten dus). Maar op een triathlon evenement met 9,500 deelnemers (in vorige jaren zelfs 13000+) zullen er toch wel fietsschoenen te koop zijn? Dat viel tegen, 1 stand had 6 paar in 3 maten (39, 45 en 46). Ik heb maar 43/44 dus maar een paar gekocht van maat 45. Vervolgens had maar 1 andere stand cleats, maar dat waren SPD-L cleats en ik heb Look keo pedalen. Gelukkig kon de standhouder mij een paar SPD pedalen lenen als ik ze achteraf terug zou brengen. Fiets weer uit parc ferme gehaald, pedalen eraf, nieuwe pedalen erop, fiets weer terug. Pfff...Iemand nog gloednieuwe Sidi fietsschoenen maat 45 met SPD-L cleats kopen? Een keer gebruikt, 40km mee gefietst en 1 keer mee ingeklikt.

Gelukkig dus alles in orde gekregen en toen wat tijd om rond te kijken. Eerst even bij het zwemmen gaan kijken en toen bleek dat het nogal regende (transitie, finish, stands is allemaal binnen in een enorme hal). In de wave die we bekeken waren er veel schoolslagzwemmers, en het bleek dat de wave in 2 delen werd opgebroken die 2 minuten na elkaar startten. Toen maar besloten om bij de eerste groep vooraan te gaan starten. Lekker in de wasmachine!

Daarna nog even bij het lopen gekeken en toen op de tribune bij de finish gezeten om de benen wat rust te geven. Toen we bij de finish zaten kwam Gordon Ramsay over de finish zonder te schelden. Zijn Kona deelname was dus niet een eenmalig uitstapje naar de triathlon.

Race time!
Na een laatste check bij de fietsen (nieuwe schoenen nog even een paar keer aan en uit gedaan) het wetsuit aan gedaan en naar de swim assembly gelopen (sluit 20 min voor de start). Er bleken 2 gescheiden ruimtes in de swim assembly te zijn, dus maar in de voorste ruimte gaan staan om hopelijk bij de eerste groep te zwemmen. Na wat uitleg over regels (niet draften bij het fietsen), en het aantal rondjes wat je moet zwemmen (2), fietsen (4) en lopen (4) werd er verteld dat we in 2 groepen zouden starten met 2 minuten ertussen. Er werd rekening gehouden met dit tijdverschil in de timing, dus wat dat betreft maakte niets uit. De groep die in de achterste ruimte stond zou eerst starten...damn, verkeerd gegokt.

We startten dus in de tweede groep (btw zout water) en er waren inderdaad nogal wat schoolslag zwemmers in de eerste groep. Na 150-200m begon het zigzaggen om door de eerste groep heen te werken. Na ongeveer ronde was ik de meeste van de eerste groep wel voorbij en had ik eindelijk de ruimte om echt lekker te zwemmen. Borstcrawl in de wasmachine vind ik niet zo erg, maar in troebel water tegen schoolslagzwemmers aanzwemmen is niet relaxed, die voeten komen uit het niets en bestrijken een behoorlijke breedte!
Net toen ik lekker aan ronde twee begonnen was en het tempo wat kon verhogen zwom ik tegen iemand aan die rechtop in het water dobberde. Huh? Hij vertelde me: "We're getting pulled out of the water, no kidding". Huh? "Thunder and lightning, we have to leave the water". Damn! Nog even om me heen gekeken en inderdaad, de kayakers dirigeerden iedereen terug naar de wal. Na uit het water geklommen te zijn was de vraag: "En nu?" (note: Er was inderdaad 1 bliksem, snel gevolgd door 1 donder. De organisatie heeft de enige juiste keuze gemaakt om het zwemonderdeel van onze wave te onderbreken, en het zwemonderdeel van de wave na ons uit te stellen).
Na een minuut of 5 kregen we te horen dat we op de fiets mochten stappen. Snel wetsuit uit en in de aangereikte plastic zak gedaan, naar binnen en m'n fiets gerend. Het zou al druk worden op het fiets parkoers, maar nu kwamen er in de stromende regen nog ongeveer 400 man vrijwel tegelijkertijd erbij. Ik was benieuwd hoe dat zou gaan. Zwemtijd: 20:37 (= 750 zwemmen + 150m zwemmen terug naar wal + ~5 min wachten). T1: 4:52
De eerste 5 km waren slalommen. Het parkoers was glad (het regende hard in het begin), en er zaten redelijk wat scherpe bochten in, waaronder 2 180 graden bochten, die je ieder 4x moest nemen. Af en toe moest ik wel inhouden voordat er ruimte was om in te halen, maar wonder boven wonder heb ik niemand tegen elkaar zien crashen, en weinig gevallen mensen gezien. Wel waren er behoorlijk veel bezig met het plakken van banden. Fietstijd: 1:11:30
In T2 droge sokken aangetrokken (T2: 3:01) maar dat had weinig zin omdat je een paar keer door plassen van enkeldiep water moest lopen. Rondjes zouden 2,5km moeten zijn maar dat was moeilijk te meten omdat per rond 500-700m indoors was, en ook nog een stuk buiten onder een grote overkapping. Op strava zie ik afstanden van 8.3 tot 10.6km. Mijn horloge met hartslagband geeft 9.3km aan, maar als ik indoors loop meet hij meestal korter dan wat ik loop (vergeleken met wat een loopband aangeeft). Ik denk dat de werkelijke afstand rond the 9.6-9.7 km ligt. Ook bij het lopen was het zo druk dat ik af en toe in moest houden voordat ik mensen kon inhalen. Looptijd: 45:04)

Uiteindelijke tijd: 02:25:03 en 48/1371 en 48/981 mannen. Als ik de volledige afstand had gezwommen zou het plaats 140-150 zijn geworden.

De snelste tijd bij de vrouwen was 02:25:23. De vriendin van me had 02:22:27...Als ze haar swim pace naar 1500m verlengd zou ze rond de 02:26 komen, nr 2 had 02:26:35....Dat is wel jammer voor haar. Haar eeste triathlon, zo'n groot evenement en dan een podiumplaats mislopen omdat ze als man geregistreerd is en omdat op de hele dag 1 donder is, precies toen zij in het water lag.

Het gemiddelde niveau was niet heel hoog. Er waren wel wat triathlon fietsen, maar niet heel veel, je had er ook niet veel aan op zo'n druk parkoers.

Ondanks mentale frustraties (schoenen vergeten, zwem onderbroken, te druk bij het fietsen) toch een heerlijke sportdag gehad.

Over het algemeen was het wel een heel gaaf evenement, en ik denk dat als je op zondag meedoet het zeker de moeite waard is.
Dan is het fietsparkoers 20km lang ipv 10km en gaat het hartje van londen in. Het zwemparkoers is dan 1 lange ronde ipv 2 korte rondes. Het loop parkoers is dan wel hetzelfde.

7

Re: AJ Bell triathlon London

Mooi verhaal - wat een turbulente triathlon, zeg! Ik kan me bij die schoenen wel wat voorstellen, sinds ik 2 jaar terug halsoverkop op zoek moest naar een nieuwe helm (oude werd afgekeurd). Uitstel om onweer heb ik ook wel meegemaakt, maar uit het water gehaald worden niet. Was het niet eng? Verder klinkt het als een bijzonder spektakel!

Louise

8

Re: AJ Bell triathlon London

Niet eng, er was maar 1 bliksem en donder schijnbaar (heel kort op elkaar, dus dichtbij), maar toen zat ik met m'n hoofd nog in het water en daar heb ik niks van meegekregen. Het zag er ook niet heel dreigend uit verder, gewoon grijs, zoals een normale dag in Londen. M'n vriendin dacht in eerste instantie toen ze gestopt werd aan een aanslag ofzo, maar die had ook heel snel door dat dat het niet was.
M'n vriendin heeft de organisatie gemaild ivm haar verkeerde geslacht en mogelijke/eigenlijke podiumplaats in de hoop een entry voor volgend jaar te krijgen.

9

Re: AJ Bell triathlon London

Hier wat fotos, ik hoop dat ze zichtbaar zijn voor iedereen.

https://scontent.flhr2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/20264657_10154663665361471_6405201272224942924_n.jpg?oh=eb2d4d681a753513dcc765113874e62f&oe=5A008BF6

Ik ben de sleeveless zwemmer

https://scontent.flhr2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/20368714_10154663665376471_1178840911824002457_o.jpg?oh=a7d760b7a876e806de5e67e0c642fdba&oe=59F73CDB

Comments op de houding?

https://scontent.flhr2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/20246363_10154663665501471_839648662639160278_n.jpg?oh=62066fddd531d0b284ba4766ed879a85&oe=59EE92A7

Stukkie lopen.

https://scontent.flhr2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/20369536_10154663665271471_4664651147088036286_o.jpg?oh=813a0901bef1241aa5caf9c991072234&oe=5A00364F

Wazige foto van het grote overdekte parc ferme.

https://scontent.flhr2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/20369626_10154663665351471_5239138671208003527_o.jpg?oh=724101f57302b0848467aa9e0bef5289&oe=5A03BDAE

Zwem venue

10

Re: AJ Bell triathlon London

Leuk, zo'n luchtfoto van het zwemmen. Is die vanaf een brug gemaakt? Of met een drone? En wat een enorme hal!

11

Re: AJ Bell triathlon London

Die was vanaf de brug gemaakt. Vind het ook wel een mooi perspectief ja.
En een helm die afgekeurd wordt...dat zou ook wel tot behoorlijk wat stress leiden bij mij ja!

12

Re: AJ Bell triathlon London

O, toch gewoon vanaf een brug - die zie je dan niet, ook niet (of nauwelijks) als schaduw. Het is wel een mooi perspectief inderdaad. Je kan zo mogelijk ook techniekproblemen opsporen: als je zo twee zwembrilglaasjes ziet, tien tegen één dat die zwemmer te veel kantelt/roteert bij het ademhalen (zoals bij die rechts voor jou, die kijkt bijna in de camera). Maar het water ziet er ook wel vrij ruig uit.

Louise