1 Laatst bewerkt door Maca944 (17-07-17 12:59:19)

Onderwerp: Alpe d'Huez triathlon 2017

Maandag vertek ik naar Alpe d'Huez voor de duathlon op dinsdag en de long course op donderdag. Het gaat me meer om meemaken dan om een toptijd neer te zetten (al zal ik uiteraard proberen zo snel mogelijk te gaan) aangezien het in Nederland vrij lastig voorbereiden is op de wedstrijdspecifieke situatie aldaar.

Weet iemand hoe de verschillende age groups werken in Frankrijk? Als ik de uitslagen bekijk, zie onderstaand, dan kan ik bij 'classement' bijvoorbeeld Veteran 2 homme selecteren, maar ik heb geen idee welke categorie dat is.

http://alpetriathlon.sportcommunication … &cat=1

Edit: via FB antwoord gekregen, ik ben V1.

2

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Een vriendin van me heeft vorig jaar mee gedaan .
Vond het een mega event .
Wel hoogte meters uiteraard , bij lopen en fietsen . Zwemmen in een stuwmeer .

3

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Heel tof zeg!
Ik hoor van dichtbij verhalen... hij staat bij mij met potlood in de agenda voor 2018.

Veel succes en geniet!
Met name zonsopkomst tijdens het (frisse) zwemmen moet heel mooi zijn.

4

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Lijkt mij ook een heel mooie wedstrijd, dus veel plezier gewenst, Maca!
Hoe koud is het water eigenlijk?

Louise

5

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Ik lees verschillende verhalen over de watertemperatuur, maar verwacht dat het wel mee zal vallen. Het zal niet onder de 14 graden zijn in elk geval. Overigens zal die zonsopkomst wel tegenvallen, de start is om een alleszins acceptabele 9:30.

6

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Het is maar net wat je 'meevallen' noemt wink  Ik gum het potlood op m'n verlanglijst weer uit, zal ik maar zeggen (voor mij is 18 graden de grens).

Louise

7 Laatst bewerkt door Hedcandy (18-07-17 21:11:32)

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Het is een hoger gelegen stuwmeer... met smeltwater? In elk geval fris naar wat ik heb gehoord.

En vanwege die hoogte is de zon daar ook later wink

8

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

water was vorig jaar goed te doen.

is top event, al was de combi van een eerste kwart triathlon, de eerste keer de alpe d'huez op en 93 kg een zware... ;-)

9

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Naar mijn ervaring kan de temperatuur in bergmeren van smeltwater behoorlijk variabel zijn. Een aantal weken zon in de bergen en het meeste water wat het meer instroomt is warmer en het water in het meer is heerlijk. Een sneeuwstorm in de bergen boven het meer en de temperatuur van het meerwater kan flink dalen in de dagen erna door de toegenomen hoeveelheid en kouder smeltwater.

10

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

En, hoe was het?!

Echt een prachtige locatie voor een triathlon.

11

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Het was een geweldige ervaring! Echt heel mooi om hier te zwemmen, fietsen en lopen. Het zwemmen en fietsen gingen best goed en naar verwachting, maar het lopen was vanaf de eerste stap een IM shuffle. Het loopparcours is ook behoorlijk zwaar met een paar gemene klimmetjes. Uiteindelijk wel onder de 8 uur kunnen finishen. Een volgende keer moet ik me echt specifieker voorbereiden, maar het was heel gaaf om deze wedstrijd te doen.

Hier mijn FB berichtje (een verslag op mijn blog volgt nog):

En dat was ook de Alpe d'Huez triathlon long course. Mijn Garmin mat 2450 meter zwemmen waar ik 46m23s over deed, 120.8km fietsen met 3160 hoogtemeters waar ik 5u7m voor nodig had en tenslotte 20.1km lopen in 1u55m. Met een beetje wisselen deed ik de triathlon dan in 7u56m19s. En ik had niet sneller gekund dus dit was prima.
Toen ik naar de start fietste voelde mijn voorwiel raar aan na bocht 3 en toen ik voorzichtig remde knalde mijn band. De remrand van mijn voorwiel bleek los te hebben gelaten, ik denk door ouderdom. Gelukkig was ik niet gevallen, kon ik Michel Groenewegen bellen om zijn voorwiel te lenen en gelukkig gebeurde dit niet in de wedstrijd.
Verder is het een erg mooie wedstrijd in een nog mooiere omgeving. En zwaarder dan de meeste hele triathlons die ik heb gedaan. Als ik deze nog een keer doe ga ik me wel iets specifieker voorbereiden, met name het lopen was erg zwaar.

https://www.facebook.com/maarten.camina … 4725235683

12

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Wow! En gelukkig maar dat je wiel het voor de wedstrijd het begaf en je nog een nieuwe kon regelen!

13

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

MontanaMan schreef:

Wow! En gelukkig maar dat je wiel het voor de wedstrijd het begaf en je nog een nieuwe kon regelen!

Ja, als je dan toch pech moet hebben dan maar zo, ik zou echt gebaald hebben als ik hierdoor niet had kunnen finishen!

Hier een verslag: http://www.amstelracing.nl/?p=948

14

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Zojuist ingeschreven voor de LD in 2018, superspannend!!

Mocht iemand anders inschrijving overwegen: tm 2 oktober krijg je 15% korting met deze kortingscode: legend 2018

15

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Hedcandy schreef:

Zojuist ingeschreven voor de LD in 2018, superspannend!!

Mocht iemand anders inschrijving overwegen: tm 2 oktober krijg je 15% korting met deze kortingscode: legend 2018

Gaaaaf! Erg benieuwd hoe je het gaat vinden, veel succes met de voorbereidingen!

16 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (23-09-17 02:17:41)

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Superstoer!

Heb je ervaring met klimmen? Houd je ons op de hoogte van je voorbereidingen?

Ben zelf wel erg beniewd hoe je voor zoiets traint in ons platte landje wink

17 Laatst bewerkt door Hedcandy (24-09-17 15:13:31)

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Ik ga in april een week fietsen in Spanje met de mannen (voor de tweede keer aankomend jaar, zij gaan al langer) en daar pakken we dus flink hoogtemeters.
Zij gaan ook allemaal mee naar de Alpe tri, finishen vast veel eerder dus ik heb daar aan het einde gelukkig wat supporters!

Verder willen we in elk geval 2 weken van te voren al afreizen die kant op, om nog wat te fietsen en wennen.
En denk dat er wat weekendjes Limburg aan voorafgaan ook. Al zijn die klimmetjes natuurlijk wel anders.
Ik weet wel van mezelf dat ik zo'n langzaam slopende 10km durende klim best goed verteer, als t maar in mn eigen tempo gaat smile dus boven wordt er dan gewacht..

18

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Mooie blog schrijf jij zeg! Het werkt erg aanstekelijk. Ik zet deze wedstrijd op mijn bucketlist.

19

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Hedcandy schreef:

Zojuist ingeschreven voor de LD in 2018, superspannend!!

Mocht iemand anders inschrijving overwegen: tm 2 oktober krijg je 15% korting met deze kortingscode: legend 2018

Ik heb me ook ingeschreven voor de lange afstand.
Na 4 halve triathlons in Nederland, wordt dit een volgende stap in mn triathlon carrière ;-)
Samen met de wedstrijden van de 1e divisie (en nog ergens een halve) gaat het een mooi triathlon jaar worden.

20

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Leuk wezep! Wie weet treffen wij elkaar daar..

21

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Donderdag over 2 weken dan is het zover, dan sta ik aan de start!
Ik heb er lekker naartoe getraind, mn best gedaan wat hoogtemeters op de fiets te pakken (afgelopen zaterdag nog 10x de Amerongseberg op gefietst).
Ik heb er zin in!!
Helaas gisteren over de kop geslagen met de fiets, nu even koest houden ivm lichte hersenschudding. Wonder boven wonder niets gebroken, enkel schaven en bulten maar die herstellen snel.
Ik hoop dat ik kan starten, ik wil het zo graag, mn hele seizoen staat in het teken van deze wedstrijd.
Ik heb nog 2 weken. Moet lukken.
Tijd daar is sowieso niet belangrijk, finishen is het enige wat telt.

Maarten, heb je nog praktische tips voor daar?

22

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

dé gouden tip ; blijf heel rustig, en drink en eet goed op de fiets. dan rustig vertrekken met lopen, want lopen op hoogte is wel iets heel anders dan hier lopen kwam ik vorig jaar achter.... Op je adem trappen met lopen is niet meer op gang komen..... En op je adem trappen lukt op dat loopparcours heel, heel erg makkelijk

23

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Hedcandy schreef:

Donderdag over 2 weken dan is het zover, dan sta ik aan de start!
Ik heb er lekker naartoe getraind, mn best gedaan wat hoogtemeters op de fiets te pakken (afgelopen zaterdag nog 10x de Amerongseberg op gefietst).
Ik heb er zin in!!
Helaas gisteren over de kop geslagen met de fiets, nu even koest houden ivm lichte hersenschudding. Wonder boven wonder niets gebroken, enkel schaven en bulten maar die herstellen snel.
Ik hoop dat ik kan starten, ik wil het zo graag, mn hele seizoen staat in het teken van deze wedstrijd.
Ik heb nog 2 weken. Moet lukken.
Tijd daar is sowieso niet belangrijk, finishen is het enige wat telt.

Maarten, heb je nog praktische tips voor daar?

Sterkte met het herstel, hopelijk heb je er niet al te veel last van en kan je gewoon starten! Tsja, praktische tips, die zijn er genoeg wink Waar overnacht je? Ik neem aan dat je bijvoorbeeld een extra badmuts meeneemt voor het geval het water koud is? En onthoudt dat de eerste 20km omlaag gaan en dat je hier niet al te moe wordt. Verder gaan er op het loopparcours veel stukken komen waar je gaat wandelen. Verder is in Alpe d'Huez restaurant Au Puits des Saveurs een aanrader wink Zijn er nog specifieke dingen waar je over twijfelt?

24

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Tnx, ik hou me nu zoveel mogelijk gedeisd...
Heb zelfs een neoprene badmuts voor als dat nodig is.
We zitten ergens in een chalet bij de alpe dhuez.
Ik maak me het meest zorgen over de massale zwemstart. Ben daarvoor als de dood.
Maar wel een redelijke zwemmer dus wil niet achteraan starten. Maar nu met die tik op mn kop al helemaal geen klappen... dus ik zwem liever buitenom en extra meters.

Hoe gaat het logistiek?
T1 en T2 liggen een flink eind uit elkaar. Zet je auto bij finish/T2 en fiets je dan naar start/T1?
Wordt je wetsuit later naar de finish gebracht?

25

Re: Alpe d'Huez triathlon 2017

Wij zaten ook in Alpe d'Huez. Ik heb op de ochtend van de wedstrijd mijn loopspullen in T2 gezet en ben daarna met de fiets en alle zwemspullen in een transitionbag afgedaald naar de zwemstart. Dat is best een flinke afstand (maar bergaf dus niet vermoeiend), dus neem hier zeker de tijd voor. En daal uiteraard niet af naar Bourg d'Oisans maar neem de afslag bij Huez. Alle zwemspullen worden vervoerd naar Alpe d'Huez dus daar hoef je je niet druk om te maken. Ons appartement was op loopafstand van de finish, ik neem aan dat van jullie ook (zo groot is Alpe d'Huez niet).

Het is een massastart dus als je bang bent voor klappen dan zou ik lekker aan de zijkant starten, liever een wat langere zwemsplit dan dat je wedstrijd na het zwemmen al over is. Ik vond zelf dat het veld redelijk uit elkaar trok tijdens het zwemmen en kan me niet herinneren dat het heel fysiek is. Vorig jaar viel de temperatuur ook wel mee. Ik ben geloof ik 5 minuten voor de start het water ingegaan. De entry is niet heel groot, er kunnen maar een paar triatleten tegelijkertijd het water in, dus houdt daar rekening mee.

Ik hoop echt dat het je gaat lukken. Dit was qua uitzichten (zowel bij het zwemmen, fietsen als het lopen) de mooiste triathlon die ik gedaan heb en het was totaal niet erg dat ik niet in topvorm was vorig jaar.