1

Onderwerp: Tubes tijdens wedstrijd zonder wetsuit

Hoi hoi,
Ik heb een vraagje, heb al het internet afgespeurd maar mijn antwoord niet gevonden.

Ik loop nu bijna 2 jaar hard, door verkeerde nieuwe schoenen en zooltjes het eerste jaar flink gepest door blessures. Had last van een peesschede ontsteking in mijn enkel en shin splints (met dank aan de zooltjes van de podotherapeut)

Nu met nieuwe schoenen en herzog compressiekouswn lijkt het goed te gaan en ben ik weer aan het opbouwen.

Nu heb ik mij opgegeven voor min eerste triatlon, maar....
In de wedstrijd na het zwemmen krijg ik never nooit mijn kousen snel aan, mag ook niet (dacht ik)

Nu wil ik over op tubes, maar hoe doen jullie dat? Je hebt ook de enkelband om.
Trekken jullie gewoon de tubes eroverheen/aan na het zwemmen?

Zonder tubes/compressie loop ik liever niet, al geprobeerd, gaat wel maar toch snel geïrriteerd.

Alvast bedankt en met groet,

Marlous (de onervaren beginneling)

2

Re: Tubes tijdens wedstrijd zonder wetsuit

Je mag volgens mij meestal wel met tubes zwemmen.
Ik heb ook heel lang met shinplints geworsteld. Lang ook met compressiekousen gelopen en ook bij mijn eerste triathlon, ook een sprint, 'gewoon' een paar minuten bezig geweest in T1 om mijn compressiekousen aan te trekken.
Mocht je er niet onderuit kunnen doe dan babypoeder in de kousen, dan krijg je die makkelijker aan met natte voeten.

3

Re: Tubes tijdens wedstrijd zonder wetsuit

Als er met Wetsuit gezwommen mag worden dan mag je Compressietubes aan onder je wetsuit.
Zonder wetsuit betekend ook zonder Tubes zwemmen en in T1 of T2 aantrekken.

4

Re: Tubes tijdens wedstrijd zonder wetsuit

Dennis, dat je de tubes onder een wetsuit aan mag wist ik.
Maar het is al een geworstel om de kousen droog aan te trekken, laat staan met natte voeten.
Nu dacht ik, de tubes of de kousen aan te trekken in T2 aangezien je door de rijwind meer opdroogt....
(Maar dan heb je nog het zweten en opzwelllen door warm weer, maar dat kan ik wel eens uitproberen)

Talkpoeder is inderdaad handig

5

Re: Tubes tijdens wedstrijd zonder wetsuit

Dennis, dat je de tubes onder een wetsuit aan mag wist ik.
Maar het is al een geworstel om de kousen droog aan te trekken, laat staan met natte voeten.
Nu dacht ik, de tubes of de kousen aan te trekken in T2 aangezien je door de rijwind meer opdroogt....
(Maar dan heb je nog het zweten en opzwelllen door warm weer, maar dat kan ik wel eens uitproberen)

Talkpoeder is inderdaad handig

6 Laatst bewerkt door VDH (08-08-17 09:53:54)

Re: Tubes tijdens wedstrijd zonder wetsuit

Even samenvattend:
Zwemmen met wetsuit: alleen tubes onder wetsuit toegestaan.
Zwemmen zonder wetsuit: helemaal niets toegestaan.

Na het zwemmen mag je in de wisselzone alles veranderen, mits je maar niet in je nakie staat. sokken, tubes, fietsshirt, armstukken, petjes, drinkbelt, zweetbandjes, fiets- en/of loopschoenen uiteraard, noem maar op. 
Wisselen na het zwemmen levert vooral voor toeschouwers komische taferelen op, vaak geklungel, kleding wat half goed zit. Zelfs na het afdrogen met een handdoek ben je vaak nog zo klam dat strakke kledingstukken aantrekken eigenlijk onmogelijk is tenzij je er heel erg veel tijd voor over hebt. En laten we eerlijk zijn, je doet je best tijdens alle 4 de onderdelen (wisselen is net zo goed een onderdeel), dus ook tijdens de wissels is het gewoon zonde als je minuten verliest met geklungel.

Strakke kledingstukken wisselen na het fietsen lijkt mij een beter moment, de kans dat het lukt en minder tijd kost is dan groter. Ikzelf leg eigenlijk op alle afstanden die ik heb gedaan altijd (loop)sokken klaar bij mijn loopschoenen. Tijdens de wissel fietsen/lopen kan ik dan altijd nog de keuze maken of ik ze wel of niet aandoe. Tubes aandoen tijdens een wissel ga ik niet aan beginnen, geen wetsuit, dan geen tubes. Maar ik heb geen tubes nodig om medische redenen, ik kan mij voorstellen dat er lopers zijn die het wel willen.

7 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (08-08-17 10:26:17)

Re: Tubes tijdens wedstrijd zonder wetsuit

Als je anders helemaal niet kunt lopen, lijkt het me de moeite om die minuten te pakken in T2 en ze daar aan te trekken. Dan moeten je benen toch grotendeels droog zijn.

Zou wel voor tubes gaan, desnoods met losse sokken. Hele kousen aantrekken vind ik op een warme dag al niet te doen.

8

Re: Tubes tijdens wedstrijd zonder wetsuit

Voor de wedstrijd tubes/compressiekousen eerst aandoen, dan oprollen tot de teen.
Opgerold bij je schoenen neerleggen.
Bij aantrekken tenen erin en weer omhoog afrollen, werkt bij meestal prima.