1

Onderwerp: First-timer :)

Ha Mensen,

Ben iemand die eigenlijk altijd van jongs af aan al een wens had om een triathlon te doen.  Maar nooit gedaan, ik had altijd wel een excuus om het niet te doen. Ik ben te zwaar, ik ben niet fit genoeg, ik heb het nu te druk whatever.... elk excuus dat ik kon bedenken kwam wel te voorschijn. Nu heb ik me vorige week ingeschreven voor mijn eerste (Sprint) triathlon in Oudekerk.

Waar kom ik vandaan:
Vorig jaar was een lastig jaar voor mij. Relatiebreuk, nieuwe woning, nieuwe baan die deden allemaal mijn conditie niet niet goed. In december was ik de grootste schok te boven en ik ben weer opnieuw begonnen met sporten. (RPM. Spinning), voornamelijk met het doel om af te vallen en fit te voelen. In Januari heb ik alles in overdrive gezet, afvallen gebeurde niet. Dus ik ben activer gaan sporten en actief bezig gegaan met me eetpatroon. Ik woog op 9 januri 93kg (175cm).

Waar sta ik nu:
Ik sport nu regelmatig minimaal 3 keer in de week tot wel 6 keer in de week. 2x in de week RPM/Spinning (1,5hr), 1x BodyPump incidenteel hardlopen en zwemmen. Gewicht is inmiddels 78kg, conditie is erg goed voor mijn doen.

Mijn triatlon verwachting:
Zwemmen: Als oud waterpolo- en reddingszwemmer verwacht ik dat 750m zwemmen wel te doen moet zijn. Ben niet de snelste maar dat lukt me wel.
Fietsen: Ik heb nooit wedstrijden gedaan, maar ik ben wel een actieve fietser. Ik heb ook wel wat afstanden gemaakt op mijn fiets. RPM en spinning is wel een iets andere discipline maar ook hier verwacht ik niet teveel grote problemen.
Hardlopen: Dit is mijn nemesis. Ik was altijd te zwaar dus hardlopen ging gewoon niet. Ik ben nu een stuk lichter en ik ben nu inmiddels met Evy aan het hardlopen. Ik heb inmiddels wel een keertje de 5km gelopen, maar niet in 1 stuk. Deed er 32 minuten over en ik ben daar al heel trots op.

Verwachte tijd:
1h40 minuten inclusief wissels:
T1: 750m - 15minuten
wissel: 6 minuten
T2: 20km - 45minuten
wissel: 4 minuten
T3: 5km - 30minuten

Mijn gear:
Voor zwemmen huur ik een wedsuit en overweeg om een Zone3 tri-suit te komen.
Voor fietsen ga ik op mijn Stevens Strada 800 - Hybrid bike
Voor hardlopen niks speciaals standaard hardloopschoenen.

Ik heb nu nog ruim een maand om te trainen en ik ga dat dan ook zoveel mogelijk doen. Heb inmiddels mijn krachttraining afgezegd en ik ga me wat meer focussen op hardlopen en zwemmen...

2 Laatst bewerkt door Hedcandy (25-06-17 16:24:44)

Re: First-timer :)

Hoi, welkom hier en leuk dat je je ook in het triathlon gebeuren gaat storten!

Geen idee hoeveel trainingstijd je nog hebt, maar doe eens na een rondje fietsen gelijk een stuk hardlopen daarachter aan. Want die overgang is het pittigste.

Verder denk ik dat je T1 (je eerste wissel is dat wink ) wat ruim inschat met 6 min. Moet sneller kunnen hoor! Je wetsuit trek je al half uit terwijl je naar je fiets loopt namelijk.
Denk dat T2 ook sneller kan, zeker als je elastieken veters in je loopschoenen doet, dan schiet je er zo in.
Train op het hardlopen zonder sokken, dan kun je die hele sprint zonder doen en dat scheelt ook weer tijd.

Alvast veel succes gewenst en vergeet vooral niet te genieten!!

3

Re: First-timer :)

Welkom, klinkt goed allemaal. Ik sluit me aan bij Hedcandy qua advies, en nog eentje dan: pas op dat je niet te veel traint de komende weken, zorg dat je fit en uitgerust aan de start staat. Veel trainen in combinatie met afvallen is best pittig voor je lijf.

Ik doe ook spinning, en vind het voor de korte afstand prima training. Ik kan er vaak dieper bij gaan dan buiten op de fiets.

Klein dingetje nog, moest ik om grijnzen:

jerry-1974 schreef:

wedsuit

Van die spelling slaat mijn fantasie meteen op hol. Is dat het wetsuit dat je meeneemt als je wedt dat je het aan mag trekken? 

Louise

4

Re: First-timer :)

Nee hij gaat zwemmen in zijn trouwkostuum.:)

5

Re: First-timer :)

Jerry welkom! In een half jaar afvallen van 93 naar 78kg is indrukwekkend! Ik neem aan dat dit 'gezond' is gegaan? Dus geen crashdieet en dergelijke?

Ik heb zondag nog in de Ouderkerkerplas gezwommen en een rondje eromheen gelopen, het is een prima omgeving voor een sprint triathlon. Voor zo'n eerste triathlon zou ik het niet al te ingewikkeld maken, maar ik zou zeker wel zoals Hedcandy zegt een keertje de overgang fietsen lopen trainen.

In elk geval veel plezier en laat tzt nog even weten hoe het ging.

6

Re: First-timer :)

Hedcandy schreef:

Hoi, welkom hier en leuk dat je je ook in het triathlon gebeuren gaat storten!

Geen idee hoeveel trainingstijd je nog hebt, maar doe eens na een rondje fietsen gelijk een stuk hardlopen daarachter aan. Want die overgang is het pittigste.

Verder denk ik dat je T1 (je eerste wissel is dat wink ) wat ruim inschat met 6 min. Moet sneller kunnen hoor! Je wetsuit trek je al half uit terwijl je naar je fiets loopt namelijk.
Denk dat T2 ook sneller kan, zeker als je elastieken veters in je loopschoenen doet, dan schiet je er zo in.
Train op het hardlopen zonder sokken, dan kun je die hele sprint zonder doen en dat scheelt ook weer tijd.

Alvast veel succes gewenst en vergeet vooral niet te genieten!!

Bedankt voor de tip, ik ga zeker overgang een paar keer oefenen. Ik heb nog een week of 6 voor de triathlon.
Zonder sokken lopen lijkt me niet echt de moeite waard, het scheelt op zijn max een minuut en ik wil nu eerst ervoor zorgen dat ik alles haal. Aangezien lopen al het moeilijkste onderdeel is wil daar nu niet een extra complexiteit bij doen.

Louise schreef:

Welkom, klinkt goed allemaal. Ik sluit me aan bij Hedcandy qua advies, en nog eentje dan: pas op dat je niet te veel traint de komende weken, zorg dat je fit en uitgerust aan de start staat. Veel trainen in combinatie met afvallen is best pittig voor je lijf.

Ik doe ook spinning, en vind het voor de korte afstand prima training. Ik kan er vaak dieper bij gaan dan buiten op de fiets.

Klein dingetje nog, moest ik om grijnzen:

jerry-1974 schreef:

wedsuit

Van die spelling slaat mijn fantasie meteen op hol. Is dat het wetsuit dat je meeneemt als je wedt dat je het aan mag trekken?

Ik ga in loop van de week mijn trainingschema uit zetten, ik zorg zeker voor voldoende rust.

Maca944 schreef:

Jerry welkom! In een half jaar afvallen van 93 naar 78kg is indrukwekkend! Ik neem aan dat dit 'gezond' is gegaan? Dus geen crashdieet en dergelijke?

Ik heb 3 weken bewust een crash gedaan (niet super extreem, 2000- cal. Sommige dagen at ik niet meer als 1601 cal. Daarna opgebouwd naar 2300+ cal). In de eerste weken verlies je dan redelijk veel maar voornamelijk vocht en een klein beetje spiermassa. Tweede deel rustig opbouwen en tot een maand geleden hield ik alles bij mbt eten. Nu hou ik alleen me gewicht bij en ik val nu heeeeeeeeel langzaam af.  Spiermassa wordt wel meer en vet gaat wel omlaag big_smile.
Ik vermoed dat ik nu kwa calorien op 2400 cal zit. Ik ben vandaag weer begonnen met tellen...

Ik heb zondag nog in de Ouderkerkerplas gezwommen en een rondje eromheen gelopen, het is een prima omgeving voor een sprint triathlon. Voor zo'n eerste triathlon zou ik het niet al te ingewikkeld maken

In elk geval veel plezier en laat tzt nog even weten hoe het ging.

Zal ik zeker doen.... big_smile

7

Re: First-timer :)

Hedcandy schreef:

Hoi, welkom hier en leuk dat je je ook in het triathlon gebeuren gaat storten!

Geen idee hoeveel trainingstijd je nog hebt, maar doe eens na een rondje fietsen gelijk een stuk hardlopen daarachter aan. Want die overgang is het pittigste.

Vandaag voor het eerst overgang getraind. 32km op de fiets en redelijk snel daarna een stuk hardlopen. Tussen fietsen en hardlopen zat 15minuten vanwege stukje door de stad rijden en me fiets in de box plaatsen. Kan in Amsterdam nou niet echt me fiets veilig op straat plaatsen hmm

Had persoonlijk wel verwacht dat de overgang een stuk zwaarder zou zijn. Ik had het gevoel dat ik vloog, conditioneel moet ik nog wel wat werken aan me hardlopen maar op zich ging het best lekker. 32km in 1u10 en 2,3km hardlopen in 12m. Ben er niet ontvreden over.  ( ik heb niet meer gelopen aangezien ik mezelf niet te hard wil pushen )

8

Re: First-timer :)

15 min ertussen is ook niet echt de wissel trainen...
Mij fiets staat ook in een box, maar daar staan dan ook mn loopschoenen. Vertrek je toch vanaf daar voor een rondje?

Ik zou bijv 3x (30min fietsen en 15 min lopen ) doen zo.

9

Re: First-timer :)

Hedcandy schreef:

15 min ertussen is ook niet echt de wissel trainen...
Mij fiets staat ook in een box, maar daar staan dan ook mn loopschoenen. Vertrek je toch vanaf daar voor een rondje?

Ik zou bijv 3x (30min fietsen en 15 min lopen ) doen zo.

Mijn schoenen stonden ook in de box, maar om bij me box te komen moet ik eerst in even de stad door fietsen. Dat  moet helaas rustig. De 15minuten is vanaf het moment dat ik niet meer een training fiets maar door de stad fiets. Als ik het stadfietsen mee tel als fiets training dan zou ik zeggen dat ik 5 minuten later buiten stond te rennen.

10

Re: First-timer :)

Aha dan begrijp ik het. Tsja, soms is het niet anders he... dan moet je het doen met hoe t kan.

Mijn fiets staat trouwens in huis (appartement), maar voor zo'n koppeltraining zet ik hem in de berging omdat ik dan niet omhoog hoef.
Voelt het wel veilig om je fiets in de berging te hebben? Ik ben als de dood dat ze hem openbreken en mn fietsen weg zijn dan..

11

Re: First-timer :)

Je fiets op een tackx zetten om je wissels te trainen dan? Kun je direct vol doorgaan.

12

Re: First-timer :)

ronnyke schreef:

Je fiets op een tackx zetten om je wissels te trainen dan? Kun je direct vol doorgaan.

Leuk ding... wel een beetje duur... Misschien iets voor de winter maanden....

13

Re: First-timer :)

Marktplaats staat er vol mee.. voor 40 euro heb je al een prima ding hoor wink

14 Laatst bewerkt door jerry-1974 (13-08-17 13:51:37)

Re: First-timer :)

GRRRRRRRRRRRRR..... Ik had een heel wedstrijd verslag in getikt... netjes alle stukken beschreven..... BOEM "The forum says no" weg response.

maar goed hier kom de verkorte versie, aangezien ik geen idee heb wat ik allemaal heb verteld.

Gisteren was mijn eerste wedstrijd: 4e Perskindol 020 !

Zwemmen: 750m -  00:19:16
Ik had de vorige start gezien, dus ik had besloten om maar een beetje achter aan te starten. Zodat ik het wedstrijd gewoel een beetje zou missen. Idee is opzich goed, alleen niet voor mij. Doordat ik achteraan begon betekende dat ik door iedereen heen moest zwemmen en dat heeft me toch zeker 1 of 2 minuten gekost. ( ben uit eindelijk halverwege het veld geeindigt ). Verder buitenwater is toch wel anders dan het zwembad, recht zwemmen zonder lijntjes is best lastig.

T1: 00:04:25

Fietsen: 20km - 00:39:50
Fietsen na zwemmen voelde de eerste paar minuten toch echt wel raar. Dit was een transitie die ik niet had geoefend en hij was toch wel zwaarder dan verwacht. Ik had besloten om het rustig aan te doen met fietsen en dat is me redelijk gelukt had een mooie tijd. Er was meer te halen maar ik wou mezelf sparen voor de run.

T2: 00:02:08   

Rennen: 5km - 00:30:53
WOW, zwaar..... heel zwaar. Ik wist dat het zwaar zou worden maar dit was erger dan ik had gehoopt/verwacht. De transitie was simpel en makkelijk, dit had ik namelijk al een 5 of 6 keer geoefend dus mijn benen waren hier wel aan gewend. Maar de energie voorraad was gewoon op. Ik had een energie bar voor tijdens het rennen, maar die kreeg ik gewoon niet weg tijdens het lopen. Me lichaam schreeuwde meer voor vocht en zuurstof.

Eindtijd: 01:36:30

Learnings:
- Zwemmen, ik moet oefenen in openwater.
- Zwemmen, oefenen met borstcrawl. Zodat ik de hele afstand in 1 keer kan doen met
- Hardlopen: eten tijdens het hardlopen is niet handig. Te laat en te lastig als je buiten adem bent. Waarschijnlijk tijdens fietsen is handiger.

Nu ga ik een korte herstel rit doen. Even de benen los rijden.

15 Laatst bewerkt door Hedcandy (13-08-17 17:20:10)

Re: First-timer :)

Gefeliciteerd met je eerste tri!!
Mooi dat je gelijk leerpunten pakt, als je een goede zwemmer bent idd brutaler meer naar voren gaan staan!

Ik denk dat je T1 tijd ook nog fors omlaag kan.
Met wetsuit naar zo'n beetje 2,5 min, zonder wetsuit naar net iets meer dan 1 min.
En eten tijdens zo'n sprint is niet nodig hoor! Van te voren goed ete, dan verteer je die anderhalf uur zo. Half bidonnetje sportdrank voor op de fiets en gaan!

Maar verder mooie eerste keer hoor.
Ik was er ook, vond het een leuke wedstrijd.
Had je trouwens die rotonde nog in elk fietsrondje of was die er toen al uit...

16

Re: First-timer :)

Klinkt zekere goed voor een eerste keer! Inderdaad moet je niet hoeven eten bij een sprint, ik doe zoiets op een bidon sportdrank (wel een hele, althans, dat is het streven, tijdens het fietsen). Wat ook helpt is gewoon vaker langer sporten, dus op de fiets naar 2 uur en meer, rustig - het gaat om het trainen van de vetverbranding.

Louise

17

Re: First-timer :)

Goed hoor voor de eerste keer. Benieuwd of dat mij ook gaat lukken.
Tip voor energie tijdens lopen: neem geen reep maar een Isotone drinkgel. Gaat een stuk makkelijker naar binnen en energie is gelijk beschikbaar (bij mij althans)